Michael

Fjerne rust og flekklakkere eldre Golf. Produkter?

Etter å ha lest Simens tråd om rustfjerning så tenker jeg å prøve litt selv på bilen min da alderen har påført den noen stygge rustflekker her og der.

Men det er litt jeg lurer på :)

1. Jeg tror ikke sandblåser blir noe alternativ for meg da jeg hverken har råd eller utstyr fra før av til slikt. Ut fra bildene, hvordan fjerner jeg da rusten som sitter lengst inni panelene, nedi gropene som rusten har gravd ut? Den verste rusten har jeg klart å pusse bort med slipemaskin. De bare metallflekkene har stått moen måneder nå uten særlig beskyttelse.

2. Jeg forstår meg ikke helt på hva jeg trenger av grunning, sparkel og klarlakk. Det blir nevnt så mye forskjellig :o

- Selve fargen har jeg kjøpt original hos Oppegård Bil (Volkswagenforhandler).

- Jeg vet at metallet først må være helt fri for rust, deretter må grunning på (hvilken?), så sparkel (hvilken?), pusse det hele ned, så selve lakken i et par strøk og til slutt noen strøk med klarlakk. Pusse ned igjen og polere? Jeg fikk med klarlakk da jeg kjøpte originallakken, men er dette mon tro 2K? Forskjell på 1K og 2K?

3. Får jeg kjøpt det meste utstyr jeg trenger på Biltema? Bilen er gammel og budsjettet blir deretter nemlig. Ønsker bare å få lakkert sånn noenlunde bra over de stedene rusten har herjet.

Takker for alle tips :) Bilder under...

(Kant på førerdøren)

IMG_2872_zps32253c8f.jpg

(Skjermen over venstre bakhjul)

IMG_2871_zps51b185be.jpg

(Skjermen over venstre bakhjul, rett ved siden av forrige)

IMG_2870_zpsfccccd4b.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Uten sandblåser må du til med et kjemisk alternativ. F.eks Ferro-Bet rustfjerner. Gjør omtrent samme nytten, tar bare litt mer tid. Bruk en liten, fin pensel til påføringen så får du det ned i gropene og søler mindre på uskadet lakk og deg selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilt-hamber har en del produkter for rustfjerning. Jeg har laget en test, de finner du her:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1-komponentlakk har ikke herder og må derfor tørke. Finishen blir ikke like bra som med to-komponent, UV-beskyttelsen er i beste fall dårlig og gjør at finishen blir matt etter ganske kort tid, og den er lite motstandsdyktig mot kjemikalier.

2-komponent kommer med herder og er i stor grad samme type lakk lakkverksteder bruker i lakksprøytene sine. Denne lakken er løsemiddelbasert (som regel) og herder i stedenfor å tørke, har like god UV-beskyttelse som sprøytet lakk, er kjemibestandig og gir så å si like bra finish som fabrikklakk/lakkverkstedslakk (forutsatt korrekt teknikk). 2K-lakk er å foretrekke hvis man vil at finishen skal vare, og særlig på utvendige lakkjobber.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :D Jeg har faktisk for en stund siden kjøpt "Würth Rustomvandler". Kan denne brukes til samme formål?

Sånn grunning, sparkel, og pusseutstyr; kan jeg kjøpe det på Biltema?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du skriver angående budsjettet vil jeg si at ja, du kan handle dette på Biltema.

Jeg ville også tatt en titt på Youtube og søkt etter spot repair, så får du se film på hvordan profesjonelle bygger opp lakken etter sliping.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive