Gå til innhold

Gtechniq EXO og EXOv2 forbruk - Opptatert med test


FredrikWake

Recommended Posts

FredrikWake

Hei! Noen som har testet disse produktene og kan si noe om hvor mye produkt man trenger på en hel bil?

EXOv1 er på 180 ml

EXOv2 er på 30ml

Krever disse to like mye produkt per bil? Jeg vil tippe EXOv2 holder til èn stor bil, og kanskje to mindre dersom man ikke legger på rutene, mens EXOv1 har 6 ganger så mye volum. Vil man da kunne ta 6 ganger så mange biler?

EXO

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=299

EXOv2

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=407

Tagger Bilnerden for å kanskje få info derfra :)

Endret av FredrikWake

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt EXOv1 på fronten og alle vinduene på én bil, men glemte å veie den før og etter. På sprayboks er det jo relativt umulig å sjekke innholdet ved selvsyn...

Men basert på påleggingsritualet alene anbefaler jeg EXOv2.. Den er mindre følsom for temperatur, luftfuktighet, medvind og månefaser og andre astrologiske fenomener. Ekstremt mye kortere herdetid også.

Men samtidig v2 har en holdbarhet etter at flaska er åpnet som gjør at du strengt tatt må skynde deg å bruke den opp, og den ulempen har ikke v1.

V1 tåler Surfex 1:1000, dvs man må bruke f.eks Grime Reaper til forvask istedet.

V2 tåler Surfex 1:100 (noe som i det minste muliggjør bruk av AutoFoam i skumkanon)

Utover det er jeg foreløpig imponert over EXO, utseende og skittavvisning (bilen var full av insekter, men en regnskur mens vi kjørte på hovedveien og så var den blank og fin igjen), men det er kanskje heller noe man bør anbefale kunder og bekjente uten bilvaskegener. Forsegling som varer i 2 år er da helt bortkastet på detaileres egne biler :lol:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Forsegling som varer i 2 år er da helt bortkastet på detaileres egne biler :lol:

For min del hadde det vært knall, siden jeg sjelden til aldri får tatt min egen bil, bare andres. Noe superholdbart som varer i flere år uten at jeg trenger gjøre annet enn å spyle litt en gang i blant høres luksus ut :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikWake

Takker for svar! Tenkte på andre sine biler først og fremst :) Har ikke noe å si for min del om forseglinga varer i 2 år eller 8 mnd da jeg polerer bilen min 2 ganger i året. Men hadde vært kjekt å kunne bare spyle bilen ren i vinter :) Hadde Shield på i vinter, noe som varte i ca 2 mnd før vannet lå flatt.

Men holdt en kapsel med EXOv2 til 2 biler da?

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd EXO v2, men har brukt C1. Denne var også i 30ml flaske. Brukte denne på en grå VW Tiguan, og hadde bare akkurat nok til å dekke bilen. Brukte nok litt mye, men pga fargen måtte jeg det for å se hvor jeg hadde lagt.

"V1 tåler Surfex 1:1000, dvs man må bruke f.eks Grime Reaper til forvask istedet.

V2 tåler Surfex 1:100 (noe som i det minste muliggjør bruk av AutoFoam i skumkanon)"

Hvis dette er fakta, hvor mye tåler da C1? Trodde disse produktene tålte div avfetting godt. Har brukt Surfex 1:30 på denne en gang.

Eier (min far) har også fått en flaske med denne blandingen, men med beskjed om at han bare trenger å bruke denne hvis bilen er veldig skitten eller ved vanskelig skitt.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

EXO v1 ser fortsatt ut som den er ny på panseret mitt etter snart 4 mnd og bruk av Surfex 1/15 hver vask, vaskes minimum annenhver uke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Hei! Noen som har testet disse produktene og kan si noe om hvor mye produkt man trenger på en hel bil?

EXOv1 er på 180 ml

EXOv2 er på 30ml

Krever disse to like mye produkt per bil? Jeg vil tippe EXOv2 holder til èn stor bil, og kanskje to mindre dersom man ikke legger på rutene, mens EXOv1 har 6 ganger så mye volum. Vil man da kunne ta 6 ganger så mange biler?

EXO

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=299

EXOv2

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_32&products_id=407

Tagger Bilnerden for å kanskje få info derfra :)

Er man litt sparsom med EXOv1 så klarer man seg nok med 50-60ml på en bil. Det vil si at en flaske holder til ca 3 biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikWake

Er man litt sparsom med EXOv1 så klarer man seg nok med 50-60ml på en bil. Det vil si at en flaske holder til ca 3 biler.

Takker for svar :) Så EXOv2 holder kun til 1 bil? Bare lurer siden det står at man bør bruke den innen 14 dager etter åpning. Å legge på forsegling gjør man jo over kun en dag, så var bare spørsmål om det er forventet at man skal ha noe igjen etter påføring på 1 stk bil?

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
FredrikWake

Kommer med en oppdatering her :) Fikk testa ut EXOv2 i går på egen bil. Tok 2 lag over absolutt HELE bilen. Dvs: ruter, alle paneler, lister, lykter etc. Bilen er en BMW E36 sedan, og størrelsesmessig vil jeg si at dette er en medium bil.

DSC_0024-1.jpg

Dette var det som var igjen på flaska når jeg var ferdig:

DSC_0020-1.jpg

Kan dermed konkludere at ei 30ml flaske holder til 2 medium biler dersom du lar vær å ta rutene også :) Hvis du er ekstra sparsom på produktet (noe jeg ikke tok særlig hensyn til), så holder det kanskje til og med til 2 biler inkludert rutene.

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt EXOv1 på fronten og alle vinduene på én bil, men glemte å veie den før og etter. På sprayboks er det jo relativt umulig å sjekke innholdet ved selvsyn...

 

Men basert på påleggingsritualet alene anbefaler jeg EXOv2.. Den er mindre følsom for temperatur, luftfuktighet, medvind og månefaser og andre astrologiske fenomener. Ekstremt mye kortere herdetid også. 

 

Men samtidig v2 har en holdbarhet etter at flaska er åpnet som gjør at du strengt tatt må skynde deg å bruke den opp, og den ulempen har ikke v1.

 

V1 tåler Surfex 1:1000, dvs man må bruke f.eks Grime Reaper til forvask istedet.

V2 tåler Surfex 1:100 (noe som i det minste muliggjør bruk av AutoFoam i skumkanon)

 

Utover det er jeg foreløpig imponert over EXO, utseende og skittavvisning (bilen var full av insekter, men en regnskur mens vi kjørte på hovedveien og så var den blank og fin igjen), men det er kanskje heller noe man bør anbefale kunder og bekjente uten bilvaskegener. Forsegling som varer i 2 år er da helt bortkastet på detaileres egne biler :lol:

Grime Reaper fungerer på samme måte som Surfex og er omtrent like basisk såvidt jeg husker... mao må man være forsiktig med den også.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikWake

Hva slags avfetting mener dere da bør brukes? Bilnerden har jo sagt at Surfex 1:100 går fint på Exo v2.

Avfetting perler seg på EXO, så vil påstå at det er ueffektivt og unødvendig i 95% av tilfellene.

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EXO v2 skal tåle avfetting med pH på 11, mens v1 ikke liker mer enn 9.5. Dvs Surfex må tynnes temmelig mye før man klarer å senke pH såpass (sikkert derfor det sto 1:1000 første gangen jeg slo dette opp)

http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/exterior-coatings/exov2-ultra-durable-hybrid-coating/

Og vi har EXOv1 på halve stasjonsvogna og den perler friskt og fint, brukte Prickbort på forskjermene og fremst på snuta sist gang den ble vaska men den har ikke sett noe annen avfetting. Forsøkte å legge smør på fett ved å ha på Wolf's Chemicals The Mask før vi kjørte nordover (pga forventet insektsmengde), og den perlet oppå EXO.. Og insektene forsvant uansett i et regnskyll på vei sørover igjen, har ikke sett mer enn ett lite merke etter insekter på panseret.

Riktignok har det kommet litt kalk/vannflekker etter at jeg testa bruk av Magi-Foam som berøringsfri vask, men det resultatet fikk jeg på begge bilene (min har ikke EXO).

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
FredrikWake

Kommer med en liten oppdatering her :)

Har nå hatt EXOv2 på i nesten 1 mnd, og har fått noen erfaringer underveis. Smussavprelling er på et meget høyt nivå her. Til sammenligning med f.eks Shield og Collinite 845 er den tydelig bedre. Jeg ble svært imponert da Prickbort perlet seg på panelene. Og nei, den er ikke SÅ bra at man slipper all bruk av avfetting, spesielt ikke på vinterhalvåret med piggstøv og saltede veier, derfor savner jeg en konkret forklaring på hva slags avfetting denne tåler og ikke tåler. For min egen del har det lite å si om den varer i 1 eller 2 år ettersom jeg polerer bilen min en del oftere enn dette, men for folk som ikke polerer så ofte vil jeg vite om den faktisk holder mål.

Sheeting er også meget bra. Ved hjelp av rennende vann fra hageslange kan man nesten få bilen helt tørr. Drar med seg flere vanndråper enn f.eks de to overnevnte voksene.

Beading er det som imponerer minst. Det er langt ifra dårlig, men synes at nylagt Shield og 845 kommer bedre ut her. Får vente å se om den beader like bra til våren. Shield og 845 har jeg ikke fått til å vare et helt vinterhalvår, men jeg forventer at EXO gjør det. Vanndråper på bilen preller av når man passerer 70 kmt. På vinduene skjer det ved noe lavere hastighet.

Holdbarhet er for tidlig å si noe om ennå, men kommer med en oppdatering dersom jeg legger merke til forandring i egenskapene.

Endret av FredrikWake

1965 VW Bug 1200

1994 BMW E36 320i Sedan

2007 BMW E90 325d Sedan

1995 BMW E36 M3 3,2 touring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La et lag med gtechniq c1 og et lag exo v2. På en svart xc60 r design, og dette var den første bilen jeg har lagt gtechniq på, så jeg lurer på om Auto Finesse Avalanche - Snow Foam vil funke til vinteren og vedlikeholdsvask. Og om teoretisk kcl micro royal funker på forseglingen? Kom gjerne med andre produkt forslag som forseglingen tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...