Gå til innhold

Beste kjørerute fra tromsø til østfold/akershus


Tyggern

Recommended Posts

Tyggern

Hvilken vei anbefaler dere som har erfaring med dette å kjøre fra tromsø (storsteinnes) til østfold/akershus.

Følge E6 sydover, eller kjøre om sverige og da følge E10/E4 nedover sverige?

Er jo lenger men påstås være bedre veier og dermed ta kortere tid.

Takker for alle tips skal opp å hente bil på søndag...

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (og en kamerat!) kjørte Norge oppover til Tromsø og Sverige hjemover...

Mye av grunnen var at jeg ville se dette langstrakte landet nord for Trondheim, og fortest mulig hjem i ny bil! :P

Pass forøvrig på jernbaneovergangene i Sverige, hoppa ganske bra på en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige er best opp til Arjeplog eller no slikt, etter det har Sverigeturen endt for meg (nordover)...

Kjørte Norge nedover til Oslo, over til Ullared og fra Ullared til nordover igjen (Har tidligere bodd i Steigen), men kjørte innlandsveien E45 og ikke kysten i Sverige!

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har aldri kjørt der selv, men jeg har hørt Sverige av mange :-)

Veiene her til lands er jo jevnt over håpløse :-)

Hva slags bil? Bayer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra Riksgrensen og til Gallivare er verftall ganske grei å kjøre på, utenom den norske veibiten.. Trur det går kjapt når du kommer deg på Europavei.

Endret av Cånkård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg får ta det når jeg kommer opp tror jeg..

I følge de fleste ruteplanleggere er det jo drøyt 20mil lenger å kjøre sverige, men tar bare litt lenger tid.

muligheten for å ligge litt over grensa er vel også større hos søta bror....

Jeg har aldri kjørt der selv, men jeg har hørt Sverige av mange :-)
Veiene her til lands er jo jevnt over håpløse :-)

Hva slags bil? Bayer?

Bayer ja.... Karmesinrot ;) RWD

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Skal du kjøre effektivt, må du komme deg fortest mulig ut av Norge. Skal du kjøre turist og se deg rundt så kjører du E6 gjennom Norge. Jeg har kjørt 5 ganger den strekninga siste halvanna år og valgte konsekvent E45. Trafikkstille veier for det meste og kanskje bare 8-10 fotobokser på hele strekninga (i forhold til E4 der det florerer). E45 kan være kjedelig å kjøre på vinteren, det er langt til hjelp om man skulle ha behov for det, med lange og øde strekninger. Jeg krysset grensa ved Finnskogen/Torsby og Karesuando/Finland til Kilpisjärvi og Skibotn/Storsteinnes/Tromsø. Den ene gangen kutta jeg ut Finland og kjørte over Abisko/Riksgrensen ved Bjerkvik/Narvik. Bare for variasjonens del, avstand og tidsbruk blir ganske likt. God tur uansett rute du velger! :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ikke finne på å kjøre Norge. Inn grensa til Finland ved kilpisjærvi, så er det bare å gi på over til Sverige.. Du bruker mye kortere tid. Mye... 100-110 soner vs 60-80 soner i norge helt ned til Trondheim. Samt ferge, tunneler, smale veier osv. Kjørt i alle fall to, tre ganger pr år siden 2000, og de tre gangene jeg har valgt Norge så har jeg hatet det maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hver gang jeg skal kjøre langt og jeg har muligheten til å velge bort kjøring i Norge, så gjør jeg det. Koster som regel litt mer, men duverden så det sparer nerver og hjerte for unødvendig irritasjon og frustrasjon...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Dama er nordfra og har kjørt ned til østlandet flere ganger.

Sverige er veien å kjøre hvis det skal gå effektivt. Kjedelige veier, men veistandard er mye bedre, så du kan holde mye høyere gjennomsnitt hastight.

Det er også mye mindre sjanse for å bli tatt hvis du kjører 20-30 km\t over fartsgrensen, og blir du tatt er det mye billigere.

Hvis du vil se på ting og ikke bryr deg om at det går sakte, da er norge aktuelt. Såfremst du kjører SUV med store hjul, god fjæring og små felger\store dekk.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det lukter sverige tur... takker for alle gode tips.

Har sett det meste langs kysten alikevel, men aldri kjørt alt i en bit før for å komme meg fra A-B...

Bilen er nok ikke akkurat noen suv.. men en 3-serie stv med full M-sport.....

skal sjekke ut E45 også challenger

Ulempen slik jeg ser det fra "detalier" perspektivet er at jeg da hverken får stoppet i verdal eller Lillehammer ;)

som jo hadde vert deilige avbrekk fra bilkjøring

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt råd:

Fra Storsteinnes kommer du deg inn på E6 og kjører nordover (faktisk) til Skibotn. Der tar du av på E8 mot Kilpisjärvi. Det er da i Finland. Følg veien sørøstover i Finland til du kommer til en bitteliten plass som heter Kolari. Der tar du av mot Sverige og kjører 403 til Pajala. NB. Pass deg for fartshumpen i Kolari (du skjønner hva jeg mener når du kommer dit). Hvis du er sulten har de veldig god pizza i en liten sjappe inne i Pajala sentrum... Det ble litt avsporing. Pajala er en bitteliten plass som man helst kjører forbi. Fortsett sørover på 392 mot Överkalix. Her er en liten bit av 98 før svinger til venstre inn på E10. Her blir veien endel større. Følg E10 sørover til Töre. Her treffer du på E FYRAN (E4). Her setter du cruisecontrollen på 130 og venter noen timer til du kommer til Gävle. Her svinger du vestover. Kjør enten 56 til Västerås eller (helst) 86/50 til Örebro. Uansett finner du E18 som tar deg til Norge igjen. Derfra bør du klare å finne veien hjem selv.. ;)

Dette er i hvertfall den foretrukne ruta for mest effektiv kjøring. Har blitt tipset om denne ruta av langtransportsjåfører og brukt den selv med stort hell. Det er ikke den korteste veien men det er desidert den veien som er raskest! Hvis du er ute etter korteste vei kjører du Norge hele veien. Men forbered deg på 60sone-psykose deluxe! Å kjøre Norge tar også lengst tid.

Uansett, lykke til på reisen (uansett hvilken vei du velger) og gratulerer med ny bil.

EDIT: Åja! En ting til... Husk fotoboksvarsler!

Endret av Knutza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Balsfjorden så og skal sørover, blir det jo litt omvei og kjøre Skiboten og inn til Finnland. Kan umulig spare noe tid på det.
Værste biten med Norge er før ferga og en liten bit etter ferga.
Skal du kjøre Norge, anbefaler jeg og ta fergen Kjøpsvik-Drag. Slipper mye svingete vei inn til E6 ferga. Bruker like lang tid, bare at fergen fra Kjøpsvik bruker litt lengre tid over fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det lukter sverige tur... takker for alle gode tips.

Har sett det meste langs kysten alikevel, men aldri kjørt alt i en bit før for å komme meg fra A-B...

Bilen er nok ikke akkurat noen suv.. men en 3-serie stv med full M-sport.....

skal sjekke ut E45 også challenger

Ulempen slik jeg ser det fra "detalier" perspektivet er at jeg da hverken får stoppet i verdal eller Lillehammer ;)

som jo hadde vert deilige avbrekk fra bilkjøring

Du kan jo svinge inn i Norge igjen rundt Trondheim og stikke innom Verdal, og så kjøre E6 derfra via Lillehammer :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Balsfjorden så og skal sørover, blir det jo litt omvei og kjøre Skiboten og inn til Finnland. Kan umulig spare noe tid på det.

Værste biten med Norge er før ferga og en liten bit etter ferga.

Skal du kjøre Norge, anbefaler jeg og ta fergen Kjøpsvik-Drag. Slipper mye svingete vei inn til E6 ferga. Bruker like lang tid, bare at fergen fra Kjøpsvik bruker litt lengre tid over fjorden.

Med utgangspunkt Storsteinnes som stådstarter her nevner, blir det faktisk 34 km kortere å kjøre via Skibotn hvis du skal til E4.. ;) (Og det går mye raskere..)

Endret av Knutza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskere via norge (ikke mye), dårligere veistandard. Litt lengre via sverige og finnland, men bedre vei. Mine tips;

Hvis du vil se deg rundt, velg norge. Hvis du vil komme deg fort hjem, kjør fra storsteinnes mot skibotn, videre til kilpisjervi, ned til happaranda via den finske siden. Så straka vegen nedover. Husk, mye rein på veiene som popper ut før man vet ordet av det.

Står bilen du skal kjøpe på Storsteinnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss få dette klinkende klart:

Norge: Kortere distanse, Lengere tid.

Sverige/Finland: Lengere distanse, kortere tid.


Raskere via norge (ikke mye), dårligere veistandard. Litt lengre via sverige og finnland, men bedre vei. Mine tips;

Hvis du vil se deg rundt, velg norge. Hvis du vil komme deg fort hjem, kjør fra storsteinnes mot skibotn, videre til kilpisjervi, ned til happaranda via den finske siden. Så straka vegen nedover. Husk, mye rein på veiene som popper ut før man vet ordet av det.

Står bilen du skal kjøpe på Storsteinnes?

Unødvendig å kjøre helt til Haparanda. Trikset er å ta over til Sverige i Kolari, via Pajala til Töre. Greie veier og lite trafikk. Også sparer man både tid og distanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...