Gå til innhold

S&S Fiat 500C


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer


autowerx-logo-svart.png

 

Show & Shine

Fiat 500C

12-14. august 2011

 

ss1-fiat500c.jpg

 

 

Min mor spurte meg om jeg ikke kunne gå over bilen hennes og vaske den skikkelig utvendig og innvendig, samt gi den en rask runde med maskin. Bilen er en Fiat 500C; en artig liten sak med sportslige stoler i rødt skinn, skinnratt, girkule og girpose i skinn.

Bilen var ny i februar 2011, og har blitt noenlunde regelmessig "vasket" på jobben hennes med lastebilavfetting og spylt med høytrykksspyler.

Da jeg vasket den var det halvannen-to måneder siden sist den hadde blitt "vasket". Den har aldri vært i ripemaskin, men har heller ikke blitt vasket for hånd. Det var derfor mye trafikkfilm på den som ikke hadde blitt fjernet med avfetting/spyling.

Jeg antar bilforretningen kjørte en klargjøring på den før overlevering, men aner ikke om de la på noe LSP i form av voks eller lakkforsegling. Uansett, etter å ha blitt utsatt for lastebilavfetting laget for å fjerne olje og asfalt (min mor jobber i en asfaltbedrift) ser jeg ikke for meg at det var noe som helst igjen av den, om den noensinne var der.

Da dette var min første bil hadde jeg overhodet ingen idé om hvor mye tid jeg kom til å bruke på den, men hadde på forhånd avtalt med min mor at jeg sannsynligvis kom til å trenge hele helgen - don't make any plans.

Ankom fredag 12. august i 17-tiden om ettermiddagen, tømte bilen for utstyr og begynte så å si med en gang.

Bilen ved ankomst (min ankomst, siden jeg dro til dit bilen bor):

DSC03545.jpg

DSC03546.jpg

DSC03547.jpg

DSC03548.jpg

DSC03549.jpg

DSC03550.jpg

DSC03551.jpg

DSC03552.jpg

DSC03553.jpg

DSC03554.jpg

DSC03555.jpg

DSC03556.jpg

DSC03557.jpg

DSC03558.jpg

DSC03559.jpg

DSC03560.jpg

DSC03561.jpg

DSC03562.jpg

DSC03563.jpg

DSC03564.jpg

DSC03565.jpg

DSC03566.jpg

DSC03567.jpg

DSC03568.jpg

DSC03569.jpg

DSC03570.jpg


VASK/TØRK EKSTERIØR

De utvalgte helter:

DSC03571.jpg

Avfetting:
Prickbort
Surfex HD 1:4
Iron-X
Chemical Guys Bug Bugger & Tar Remover

Motorvask:
Chemical Guys Grime Reaper 1:1

Felger/Dekk:
Iron-X
Sonax felgrens
Surfex HD 1:4
EZ Detail Wheel Brush

Skum:
Chemical Guys Citrus Wash & Gloss
Insta Finish Maxi Suds
Chemical Guys Grime Reaper
Elite Snow Foam

Vask:
To-bøttemetode med en bøtte m/Grit Guard og en bøtte uten
Bernhard's mitt
Chemical Guys Citrus Wash & Gloss

Andre runde med bøtte:
Varmt vann
Insta Finish Maxi Suds

Tørk:
Chemical Guys Miracle Dryer
Chemical Guys Ultra Plush MF
Meguiar's Water Magnet

Clay:
Meguiar's Quick Clay kit

Polering:
Scholl A15
Scholl S17+
Scholl S3 Gold
Scholl Black SofTouch finishing pad
Scholl Orange Polishing pad (M)
Scholl Orange Polishing pad (S)
Sonax Orange Polishing pad (S)
Scholl CF02
Makita 9227CB roterende maskin
Flex XC 3401 VRG DA-maskin

Tekstil, interiør, glass, plast, vinyl, gummi:
CG Streak Free Window Cleaner
CG Fabric Guard Protectant
Scholl SPAM
Swissvax Leather Care Kit
Swissvax Seal Feed
Chemical Guys Detailing Sticks

LSP:
Lakk: Meguiar's Mirror Glaze #16
Metall: Meguiar's All Metal Polysh
Dekk: Meguiar's Endurance Extreme Tire Shine Gel
Felger: Swissvax Autobahn

Annet stæsj:
Foma 747 høytrykksspyler
Foma PowerVAC 1150 tørr-/våtstøvsuger
Scandicshine Skumkanon
Brinckmann Dual-LED-lykt
Mange meter 3M blå maskeringstape
Clas Ohlson 20mm rundkost
Clas Ohlson 30mm rundkost
Diverse lavtrykkssprøyter fra Biltema, Mekonomen og Clas Ohlson
Frontrutevasker fra Clas Ohlson
Nanolotus Nanosvampen
Scandicshine svart voks-applikator
Scholl padbørste

...aaand ACTION!

Startet festen med lystig omgang med Prickbort på hele bilen unntatt taket, siden det var av stoff. Så for meg at det kanskje ikke var helt heldig å drukne taket i avfetting i det hele tatt, så det slapp unna med skrekken. Etter å ha rundet bilen byttet jeg sprayflaske til Surfex HD 1:4, bare for å finne ut at den nesten var tom. Hasteblanding av ny suppe og gikk en runde med denne også. Sauset inn dekkene litt ekstra sånn for good measure og fant Iron-X. Sto og lurte litt på om jeg skulle gi Prickbort og Surfex litt tid for seg selv, men fant ut at Iron-X er en skikkelig partyløve og klinte til med den siste halvliteren jeg hadde. Lot dette kose seg i lystig forening mens jeg fyrte opp en sigg og gjorde klar skumkanonen.

DSC03572.jpg

DSC03573.jpg

DSC03574.jpg

DSC03575.jpg

DSC03576.jpg


Litt usikker på hva som har skjedd med skjermen her, for Iron-X tok jo helt av... var ingen skader eller merker som kunne indikere massive mengder metallstøv på lakken heller, men likevel ble det rene slaktefesten:

DSC03577.jpg

DSC03578.jpg

DSC03579.jpg

DSC03580.jpg

DSC03581.jpg

DSC03582.jpg

Dagens kanonblanding ble omtrent slik:

 

  • Ca 1cm CG Citrus Wash & Gloss
  • Ca 1cm IF Maxi Suds
  • En liten skvett rå Grime Reaper
  • Ca 2cm Elite Snow Foam

Fylte opp med varmt vann, ristet, blandet og sølte som styggen sjøl. Bannet stille for meg selv, fylte på litt mer vann og skrudde flasken fast på kanonen og tvang den på plass i pistolen til HT'en. Siggen var på dette tidspunktet utbrent, noe som betydde at den lystige trio hadde kost seg i ca 5 minutter. Med andre ord tid for skumlegging!

Min mor kom vimsende og lurte på hvordan det gikk idet jeg fyrte løs med kanonen og kom med begeistrede utrop. Hun liker tydeligvis å leke med høytrykksspyler og skum, hun også. :)

Skummet ned hele bilen, inkludert stofftaket. Skitten rant av bilen i strie strømmer, så jeg benyttet anledningen til å ta litt bilder og fyrte opp en sigg til og lot skummet virke til jeg var ferdigsigget (altså 5-6 minutter). Lirket kanonen av HT'en og satt på vinkellansen og spylte av.

DSC03583.jpg

DSC03584.jpg

DSC03585.jpg

DSC03586.jpg

DSC03587.jpg

DSC03588.jpg

DSC03589.jpg

En kjapp inspeksjon viste at det fremdeles var ville mengder trafikkfilm på bilen, da det tross alt hadde gått noen måneder siden bilen hadde fått skikkelig vask. Som nevnt hadde min mor fått "vasket" bilen på jobben, så jeg tok en runde til med Prickbort og Surfex HD 1:4 og klinte på CG Bug Bugger & Tar Remover i ca 1:10-blanding på fronten for å fjerne resten av insektlikene. Lot dette ligge og kose seg på lakken 4-5 minutter og kjørte på med en runde skum til.

Mens dette virket fant jeg 20mm og 30mm-koster og pirket litt rundt emblemer, lister, vinduskarmer etc, og spylte så av.

Oh cock. Det så fremdeles forjævlig ut. Bilen skal egentlig være hvit, men var grå. Etter to runder avfetting og skumming burde den virkelig ikke være grå lenger... føkkit.

Nok lakkhelvete, på tide å gjøre noe annet før jeg ble demotivert. Fant Sonax felgrens, guffet på felgene og agiterte friskt med EZ Detail Wheel Brush. Fantastisk digg børste, fjerner mer drit og spruter omtrent ikke (i motsetning til Meguiar's-børsten som spruter som faen (hvordan får man vekk slam av felgstøv blandet med Iron-X, felgrens og Surfex HD fra hvitt tøy, forresten?)).

Poppet panseret og sprayet litt ufortynnet Grime Reaper nedi her og der. Agiterte friskt med børste, kjørte lystig på med resten av skummet fra kanonen og spylte av etter noen minutter. Benyttet anledningen til å skrubbe mattene litt med Surfex HD og skum sammen med en Mother's Carpet Brush.

DSC03590.jpg

DSC03591.jpg

DSC03592.jpg

Jeg følte på dette tidspunktet at jeg med letthet kunne bruke opp alt jeg hadde av avfettingsmidler uten at jeg fikk vekk noe særlig mer, så jeg gav bæng og bestemte meg for å gå i gang med bøttevasken.

Dro frem den store bøtten med Grit Guard og varmt vann og sjekket at vannet fremdeles var varmt. Klemte ut en splæsj CG Citrus Wash & Gloss i bøtten og blandet godt, trakk på sauen (Bernhard's mitt) og satte i gang med vask. Trafikkfilmen fant plutselig ut at den hadde noe annet å gjøre på og forsvant. Vasket grundig og spylte av med HT.

Jeg har alltid vært skeptisk til stofftak - og er det fremdeles. Det blir jævlig vått og tungt, og skal vel strengt tatt ikke druknes i vann heller... Heldigvis trakk det ikke gjennom og ned i innertaket, for da kunne dette her plutselig blitt dyrt.

Vasket taket med myk børste og restene av skummet fra siste skumming (slurvete avspyling; smekk på fingen), spylte forsiktig av og tørket taket så godt jeg kunne med Meguiar's Water magnet og et Miracle Dryer.

Kom på at jeg hadde glemt dørkarmer og bakluken, så gikk en strafferunde med Prickbort og agitering med 20mm CO-kost. Blandet nytt vann i bøtten da det gamle var gråbrunt og helt ut. Var tom for Citrus Wash & Gloss også, så Maxi Suds ble blubbet i for denne runden. Da koblingen på vannslangen fant ut den ikke ville mer og hvertfall ikke ville sitte fast på HT'en, ble det avspyling etter vask med vanlig vannslangetrykk. Det var forsåvidt greit nok, så fikk jeg sett om det var noe som helst form for LSP på bilen.

Det var det ikke. Har sjelden sett vann ligge så flatt på så vinklede paneler...

Tørket hele bilen med CG Miracle Dryer, samt to CG Ultra Plush MF-kluter i dørkarmer og bagasjeromskarmer og motorrom.

Kjørte så bilen i garasjen (okei, carporten) og tørket over taket en gang til med Water Magnet, som etter MF rejuvenator-behandling faktisk trekker til seg vann igjen. Ikke verst. :)

Ferdig for i dag. På timeplanen for lørdag står polering og interiør.

Noen bilder etter vask:

DSC03593.jpg

DSC03594.jpg

DSC03595.jpg

DSC03596.jpg

DSC03597.jpg

DSC03598.jpg

DSC03599.jpg

DSC03600.jpg

DSC03601.jpg


Tidsbruk: ca 4.5 timer.


Lørdag 13.08.11

POLERING

Startet dagen med skallebank av en annen verden. Kjørte ut til min mor og fikk kaffe, og stakk så ut for å se på tilstanden.

I løpet av natten hadde det blåst en del støv, pollen og frø på bilen (carport er noe drit), så jeg begynte med å spyle av dette. Rullet bilen inn igjen og tørket kjapt av den med en nyvasket Miracle Dryer.

Lett tafsing på lakken avslørte at en runde med clay ville være helt i henhold, så jeg rotet frem Meguiar's Mild Clay (hvit) og Meguiar's Mist & Wipe Quick Detailer og skred til verket.

DSC03608.jpg

Begynte på førerdøren av en eller annen grunn og jobbet meg bakover og rundt. Halvveis på bakfangeren hang clayjævelen seg fast grunnet for lite lube og gikk rett i bakken. Da gulvet i carporten var i overkant møkkete fant claybiten veien til bosspannet like ved, og ny clay ble preparert. Rutinert som jeg var hadde jeg delt clayen i to før jeg begynte... *phew*

Resten av clayingen foreløp uten dramatikk eller de helt store funnene. Med andre ord hadde jeg gjort en grei jobb med avfettingen dagen før. Tørket av bilen og fant ut at skallebanken ble ikke bedre, så jeg tigget en paracet fra mor og skylte den ned med en liter vann eller så.

Dro med meg litt kaffe i en kopp og stakk ut igjen for å tape opp bilen før polering. Det tok ca halvannen time siden jeg knapt nok klarte å se hva jeg holdt på med grunnet hodepinen.

DSC03609.jpg

DSC03611.jpg

DSC03612.jpg

Fast bestemt på å ikke la litt hodepine stoppe meg ("det går sikkert snart over") dro jeg frem Brinckmann-lykten og kikket etter riper og defekter. Siden bilen ikke hadde blitt vasket i maskin eller for hånd, var det veldig lite. Etpar småriper på panser og noen litt større på førerdøren, men ellers var det veldig pent.

Har faktisk bare ett bilde av lakkinspeksjonen... jeg skylder på hodepinen.

DSC03615.jpg

B-stolpene så ikke veldig bra ut heller...

DSC03616.jpg

Fant frem Scholl A15 og Flex XC 3401 VRG'en (fra nå av Flex'en) og ladet en svart Schollpad med dette. Gikk løs på panser med dødsforakt og fant ut at dette gikk jo helt greit. Knallet på med masse trykk, 4-5 pass, slapp opp trykket og tok 2 pass med stort sett bare vekten av maskinen, og avsluttet pent og holofritt uten dramatikk.

DSC03617.jpg

Ingen bilder av pansergnikking, dessverre...

Inspirert av godbygene tok jeg for meg frontfangeren. Hodepinen ble ikke bedre, så jeg fant ut det var like greit å bare bli ferdig med den kjipeste delen av bilen med en gang, så var resten bare kosejobb. Brukte vel en time-halvannen på fangeren, mye press førte til at fangeren flekset og bøyde seg noe jævlig, så jeg kunne bare ha moderat press for å ikke trøkke den helt sammen. Til slutt ble jeg endelig ferdig, holofritt og vakkert her også (bortsett fra etpar steinsprut, men de fikk jeg uansett ikke gjort noe med). Ripefritt her også, såvidt jeg kunne se.

Begynte på forskjermen og fant noen riper som overhodet ikke hadde planer om å forsvinne med A15. Klinte på Scholl S17+ på sort Scholl og rikelig med press på 5 på flexen, 4 pass og så var de borte. Kjente hodepinen slapp et lite øyeblikk og ble veldig inspirert og klasket på litt mer S17+ og begynte på førerdøren. Tok hele døren i to omganger (delte den i to; ja, burde vært flere inndelinger, men jeg tenkte ikke klart), 4-5 pass med mye press, deretter 2 pass uten trykk og vakkert og blankt.

Midt på døren var det noen riper som ikke ville bort (til og med min mor så dem), så jeg fant en orange scholl og klinte på litt S17+ på den, og tok en runde med den. Ingenting skjedde. Faen da, og dette som skulle være en enkel 1-stegs...

Gravde frem S3 Gold og gugget på noen erter på samme pad, spredde på 1 på flexen og økte til 5, 3 pass med mye press og 1 uten press - ripefritt og holofritt. Tok en runde med S17+ på den svarte paden likevel for litt bedre glans.

Håpløst forsøk på en 50/50:

DSC03618.jpg

The man in action:

DSC03619.jpg

DSC03623.jpg

Litt holospotting:

DSC03631.jpg

"Jeg er sikker på jeg så en ripe her..."

DSC03634.jpg

Så slo hodepinen inn 100% og hjernen takket for laget. Jeg klinte S17+ på den orange Schollpaden (som nettopp hadde blitt brukt til S3 Gold) og gikk agurk på bakskjermen og avsluttet holofritt og ripefritt etter 3 pass med mye press og 1 uten, og lurte på hvorfor pokker jeg hadde dillet med den svarte paden...

Etter bakskjermen og A/C-stolpen/rammen over vinduene fant jeg ut at det var på tide å komme seg hjem mens jeg enda kunne kjøre bil, så jeg tigget en Paracet til, pakket sammen og stakk.

Tidsforbruk: ca 6 timer.



Søndag 14. august:

MER POLERING OG INTERIØR

Våknet frisk og fin etter 12 timer søvn, og var klar for det meste. Spratt gjennom dusjen, kjørte til mor, pakket frem greiene og satt i gang. Yey!

Det hadde heldigvis ikke blåst så mye i løpet av natten, men litt støv og fjas var det jo. Dro frem QD'en og sprayet litt på det som ikke enda var polert og fluffet det av med en Ultra Plush MF. Fortsatte der jeg slapp på lørdagen. Kikket litt på det jeg hadde gjort dagen før og kom frem til at til tross for skallebank på 7 på Richters skala hadde det gått bra.

Fortsatte med S17+ på orange Scholl rundt resten av bilen. Det hadde åpenbart gått greit dagen før, så jeg så ingen grunn til at det ikke skulle funke i dag også. 3-5 pass med mye press og 1-2 uten press gjorde susen så langt 1-stegs går, fant jeg ut.

Prøvde meg med Makitaen, liten bakplate og en liten Sonax-pad på B-stolpene for å fjerne litt riper der, og paden ble svart ca med en gang. Jeg tok litt skrekken og gav meg ganske fort og gikk over de største områdene rundt emblemene for hånd.

DSC03635.jpg

DSC03636.jpg

DSC03637.jpg

Gikk tilbake til Flexen og gav baklyktene en runde også:

En 50/50 der man faktisk ser forskjell, woho:

DSC03638.jpg

Og ferdig:

DSC03639.jpg

Så skulle jeg ta lastekanten for bakluken... siden jeg ikke hadde liten bakplate for Flex'en tenkte jeg at "jeg kan jo bare ta det med Makitaen og være jævlig forsiktig". Satt på liten bakplate og fant en helt ny 85mm orange Scholl, primet den og slurte rolig bortover på 1 mens jeg spredde produktet. Økte til 3 og beveget maskinen ganske raskt, og trodde det gikk fint. Så begynte paden å flise seg opp, og på vei tilbake fra høyre kant av karmen begynte lakken å boble litt... dette så jeg på i ca 0,5 sekunder, og så klarte jeg faen DANSE meg å gå gjennom lakken fordi kanten av paden kom borti. FAEN I HELVETE, VRENGTE ESEL, etc.

Lirte av meg en salve ukvemsord morfar hadde vært stolt over (sjømann fra Nord-Norge), og min mor kom løpende og lurte på om jeg hadde skadet meg...
- "Neeei... jeg gikk gjennom lakken", sa jeg.
- "Du tuller?!"
- "Nei, se nå der da. ca 1 sekund med uoppmerksomhet, og vips var det hull. Så nå skylder jeg deg en omlakkering.", sa jeg, lettere irritert og demotivert, mens jeg skulte på Makitaen og lurte på om salg av den ville dekke omlakkeringen...
- "Nei, det gjør du ikke, det der er jo ikke synlig engang når luken er lukket."
- "Spiller absolutt ingen rolle, bilen var ny i februar. Ring forhandleren i morgen og få dem til å se på det, og så får du det fikset og gir regningen til meg."

Au:

DSC03640.jpg

Vondt:

DSC03642.jpg

Dyrt:

DSC03643.jpg

Ikke synlig når luken er lukket, men likevel...

DSC03644.jpg


Jeg gikk så over til Flex igjen og tok resten av bilen (dvs passasjersiden) med orange Scholl og S17+, frem til paden begynte å hoppe og dra noe jævlig. Det viste seg at den var full av seigt produkt og at den ikke fikk spredd det mer. Jeg gikk over til svart CG Hex-Logic-pad og S17+ og kjørte samme pass/press-kombo til jeg var ferdig. Det gikk overraskende bra, igrunn. Såvidt jeg har forstått er den svarte Hex-paden en finishing pad, men det virket som at det var bra med cut i den likevel, for det lille som var av riper, forsvant.

Ble greit blankt:

DSC03645.jpg

Tok under dørhåndtakene med S3 Gold på orange Sonax:

DSC03647.jpg

Gikk så over hele bilen med Scholl CF02, dusjet og tørket og etterhvert var bilen LSP-klar.

LSP i dag ble Meguiar's Mirror Glaze #16. La tyyynt på med Scandicshine svart voks-applikator og buffet av med CG Ultra Plush MF etter ca 20 minutter. Hadde lagt litt tykt på panseret, for der var det tuungt å få det av igjen, men på resten av bilen hadde jeg vært flink. :)

DSC03649.jpg

Eksoshale fikk Meguiar's All Metal Polysh påført pr finger og shinet med MF, etterfulgt av Swissvax Autobahn - også påført pr finger og buffet med MF. :) Felger fikk Swissvax Autobahn på samme vis som eksosen. Vinduer fikk CG Streak Free Window Cleaner og gnikket med Nanosvampen, deretter tørket av med Nanolotus Glass-MF.

"Jaaah..."

DSC03667.jpg

Stofftak fikk to runder med CG Fabric Guard Protectant med ca to timers mellomrom. Sprayet på og fordelte og trykket litt inn i stoffet med børste.

DSC03744.jpg

DSC03754.jpg

Alle gummilister fikk Swissvax Seal Feed påført med 20mm børste og gnukket fine med en småsliten MF.

DSC03672.jpg

DSC03683.jpg

Interiøret ble støvsugd grundig. Matter fremme ble vasket på fredag med Surfex HD 1:4 og skrubbet med børste, deretter spylt med HT og tørket med MF.

Matter bak ble vasket med Scholl SPAM og MF.

Dashbord og alle plastbiter fikk Scholl SPAM. Skinnratt, girkule (skinn), girpose (skinn) og seter fremme fikk Swissvax Leather Cleaner og Swissvax Leather Milk. Seter bak var ikke brukt eller skitne, så de fikk en runde med Scholl SPAM og tørket av med MF. Pirket i kriker og kroker med CG Detailing Sticks med Scholl SPAM, tørket over med MF etterpå.

DSC03685.jpg

DSC03688.jpg

DSC03696.jpg

DSC03698.jpg

DSC03701.jpg

Innsiden av vinduene ble vasket med CG Streak Free Window Cleaner og glass-MF, frontrute ble vasket to ganger med frontrutevasker fra Clas Ohlson med MF-triangel på (funket overraskende bra) og tørket med Nanolotus glass-MF.

DSC03708.jpg

DSC03711.jpg

Da frontruten ble utsatt for litt overspray fra andre runde med impregnering og dette delvis tørket, fikk jeg det ikke vekk med CG Streak Free Window Cleaner, så jeg sprayet på litt ren Grime Reaper, gnukket med en fersk nanosvamp og tørket av med en ren MF. Deretter vasket jeg ruten enda en gang med CG Streak Free Window Cleaner og tørket av med en ren Nanolotus glass-MF.

Sattan så trang bil!

DSC03719.jpg

Vaskevaskevaske:

DSC03720.jpg

Pssht:

DSC03723.jpg

Og blankt!

DSC03729.jpg

DSC03735.jpg

Ble dette blankt nok da? Jaaa...

DSC03737.jpg

Da jeg glemte Nanolotus Glas Forsegling 1-2-3 fikk frontruten resten av Biltema RainOff (såvidt nok), som ble buffet av med en Clas Ohlson glass-MF. Blir ny ruteforsegling før vinteren.

Resten av vinduene ble så vasket to-tre ganger hver for å prøve å få vekk all filmen som lå på dem. fikk vekk det meste, men det er fremdeles litt igjen, samt rennemerker etter sur nedbør... hvordan får man vekk sånt?

La på litt Meguiar's #16 i dørkarmer og buffet av etter ca 15 minutter.

DSC03741.jpg

La på plass gulvmatter igjen og så var det kveld.

Bilen fikk ca 14 timer under tak før den ble utsatt for vær og vind, så jeg satser på at voksen har fått herdet nok. Bilen skal tas en gang til før vinteren, og da blir det lagt et nytt lag voks.

Ferdigbilder i garasjen grunnet manglende lys ute:

DSC03760.jpg

DSC03761.jpg

DSC03762.jpg

DSC03763.jpg

DSC03765.jpg

DSC03766.jpg

DSC03767.jpg

DSC03768.jpg

DSC03769.jpg

DSC03770.jpg

DSC03771.jpg


Tidsforbruk: ca 8,5 timer.

Totalt tidsforbruk: 19 timer arbeid, 21-22 timer totalt inkl kaffe-/røyke-/matpauser. :)


Viktige lekser lært:

  • LSP betyr nettopp det - LAST step product. Legges på helt til slutt, etter at all vimsing med diverse andre kjemikalier rundt og i bilen er unnagjort. På den måten unngår man å kapsle inn flekker av andre produkter eller ødelegge voksen, siden man da har mulighet til å fjerne dem før voksen legges på...
  • Vask av vinduer er et helvete og omtrent umulig å få helt rene. Tips til neste gang er å bruke flere kluter og lengre tid. Vask rutene ETTER at eventuell impregnering av taket er fullført.
  • Bedre maskering av kanter og slikt hvis man skal leke med roterende. Sakte fart og flere pass på plast er et must. TA DEG GOD TID, ellers blir dette dyrt i lengden. Bruk Flex DA på plast så langt det er mulig frem til jeg mestrer Makitaen.
  • Ikke la maskeringstape sitte på bilen over natten - det setter merker, særlig på gummi... husk sitrussprayen neste gang. :)
  • Gjør ren garasjen før neste bil...

 

Edit 2013-09-02: Fikset bilder og skilt ut i egen tråd til glede for nye og gamle lesere. :)

  • DCN Poeng 31

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jo meget bra ut det der, og en artig writeup med god humor. God underholdning til frokosten. :P Cred gitt.

DSC03685.JPG

Haha det bildet var genialt da. Blikket var priceless :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt cred-verdig! Synd med den brenningen da.. Ser det at jeg ikke skal bruke roterende før litt erfaring er kommet i nevene!

Men gutsy av deg :D

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Så jo meget bra ut det der, og en artig writeup med god humor. God underholdning til frokosten. :P Cred gitt.

DSC03685.JPG

Haha det bildet var genialt da. Blikket var priceless :D

Driver overhodet IKKE med reklame eller produktplassering for Swissvax! :D

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Absolutt cred-verdig! Synd med den brenningen da.. Ser det at jeg ikke skal bruke roterende før litt erfaring er kommet i nevene!

Men gutsy av deg :D

Lærer jo ingenting hvis man ikke gutser litt :)

Sitter og fantaserer om å kjøpe en drittbil til å øve på.. trenger ikke starte og gå engang, så lenge det er litt lakk igjen på den jeg kan trene med roterende på er det greit :)

Super jobb, cred for god innsats her! :thumbup:

Synd det med hullet i lakken da :wacko:

Takktakk :)

Litt svinn må man regne med, og det går jo an å fikse... bare koster litt :(

kjipt med lakk som detter av... men ellers ble jo dette riktig så bra... hvorfor poster du denne ikke i S&S tråden?

Cred levert anyway!!!

Jeg lurte på å gjøre det, men følte det kanskje var å være i overkant tøff i trynet å poste første poleringsforsøk i S&S-avdelingen... Jeg setter pris på anbefalingen, hvertfall! :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Pfft, kunne jo fint vært i S&S-delen denne synes jeg. Neste gang da vøtt! ;)

Skal ta en kompis sin Saab 9-3 til helgen, så satser på skapelig vær og ingen hodepine denne gangen, så får vi se om bildene blir S&S-verdige :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Konge jobb og writeup dette her... shame on you for at du ikke lagde egen SS på denne her ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jess... driver og samler inn pristilbud for å fikse lakkproblemet jeg påførte mammabilen, og får til dels store sprik i summene... så langt er billigste jeg har fått 2350 inkl mva og dyreste 4396 inkl mva.

Jeg har da sendt over bilder av skaden til lakksjappene og fått svar tilbake, så ingen av dem har sett bilen live enda.

Nå har jeg fått med meg at det er en del lakkerere her inne, og jeg innser jo at selv om jeg ikke har peiling på lakkering, så kan det da umulig være nødvendig å lakkere hele fangeren på nytt for å få fikset/dekket de merkene med ny lakk og klarlakk?

Noen som har innspill, kommentarer, tips, pristilbud? :)

Er nesten så jeg vurderer å gjøre det selv...

(Edit: fjernet alt som sto her fra før)

Endret av csjoh

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Min mor skal forresten innom et lakkverksted på vei hjem fra jobb i dag (eller i morgen) for å få en vurdering på skaden. I mitt hode burde ikke dette koste mer enn 1000-1500 kroner maks da skaden er liten og (fremdeles i mitt hode) enkel og grei å fikse.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at de fleste ser for seg å måtte demontere fanger, pusse og matte ned og legge skjøten til en kant eller profil for at du ikke skal få fargeforskjell tenker jeg.

Selv om bilen er bortimot ny, ville jeg på en så liten skade kjøpt litt lakk selv, hatt på lakk med liten pensel, ventet til den herder, våtslipt for å fjerne overgangen mellom gammel og ny lakk, og så kjørt en kjapp runde med maskin over igjen.

På hvit bil slik som denne må du da helt ned i fangeren med nesen for å se at det har vært gjort noe, og her er det heller ikke synlig når luken er igjen.

Forøvrig er jeg imponert om dette er din første jobb ever, både over produktutvalg du har tilgjengelig, men også over resultatet.

Holos er ikke det største problemet på hvit lakk, men du var både nøyen og valgte (for det meste) gode komboer å jobbe med.

Du har nå lagt listen høyt, både med antall bilder og kvaliteten på de samt en morsom og likevel god tekst, så keep it up. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Problemet er vel at de fleste ser for seg å måtte demontere fanger, pusse og matte ned og legge skjøten til en kant eller profil for at du ikke skal få fargeforskjell tenker jeg.

Selv om bilen er bortimot ny, ville jeg på en så liten skade kjøpt litt lakk selv, hatt på lakk med liten pensel, ventet til den herder, våtslipt for å fjerne overgangen mellom gammel og ny lakk, og så kjørt en kjapp runde med maskin over igjen.

På hvit bil slik som denne må du da helt ned i fangeren med nesen for å se at det har vært gjort noe, og her er det heller ikke synlig når luken er igjen.

Forøvrig er jeg imponert om dette er din første jobb ever, både over produktutvalg du har tilgjengelig, men også over resultatet.

Holos er ikke det største problemet på hvit lakk, men du var både nøyen og valgte (for det meste) gode komboer å jobbe med.

Du har nå lagt listen høyt, både med antall bilder og kvaliteten på de samt en morsom og likevel god tekst, så keep it up. :)

Takk for oppmuntrende ord :)

Jeg begynner å helle i retning av å gjøre det selv, jeg også. Min mor bedyrer at det ikke plager henne og hvertfall ikke siden det ikke er synlig fra utsiden, men nå er nå jeg litt i overkant pirkete av meg og liker at ting er skikkelige...

Og ja - dette var min første jobb med maskin der jeg faktisk visste hva jeg gjorde på. Jeg gikk kjapt (ca 1 time) over min egen bil for ca halvannet år siden med Biltema-maskin og Biltema-polish og skjønte ikke hvorfor maskinpolering skulle være så bra. Var jo ingen synlig forskjell i det hele tatt...

Tidligere har jeg polert bil én gang, en australsk rød Ford Fairmont 1985-modell. Den ble tatt for hånd med polergarn og noe polish jeg kjøpte hos en bilsjappe kalt Autobarn i en forstad av Melbourne. Husker ikke merket på polishen, men godt mulig det var noe skilpaddegreier...

Jeg har lest veldig mye på forumet her inne og har kjøpt inn litt av hvert av ting jeg trenger og en del jeg hadde lyst på :D, og nå er det vel kun en skikkelig allround plast/gummi/vinyl-fornyer jeg mangler. Jeg liker å gjøre ting skikkelig når jeg først skal gjøre noe, så da er det jo bare å betale det det koster for skikkelige produkter og ta seg god tid.

Håper å kunne heve listen litt etterhvert, selv om den kanskje ble lagt høyt i utgangspunktet. Min mors bil var meget bra i lakken; neste bil ser ikke ut, så jeg satser på å få til noen bedre 50/50's og større forskjell på før/etter-bilder. Jeg synes jo dette er gøy, og jeg liker å skrive, og jeg er flink å fjase. Det gir jo et bra utgangspunkt for underholdende writeups, i tillegg til at det faktisk dokumenterer hva jeg har gjort med hvilke produkter og hvordan. Hvis jeg nå bare lærer meg å ta skikkelige/bedre bilder, så blir det kanskje mulig å se forskjellene i etterkant også :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Moderatorer

Skilte denne her ut i ny tråd til glede for nye og gamle lesere.

Takk til ØHN for uvurderlig assistanse i prosessen :)

Bare hyggelig å hjelpe denne S&S'en med å stå på egne bein. Cred for flott detail har du fortjent, og fått. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Denne hadde eg ikke lest før meget bra utført jobb, kjenner til den følelsen når man oppdager at her gikk det gale, men slikt lærer man av :) eg også sliter faktisk enda med å få rutene reine, men hjalp meg litt mer på veg der eg såg på youtube at man går inn på passasjersiden for så å hvile venstre hand i førersetet da får man brukt utstrekt arm heilt ned i jørnene uten konflikt med ratt og får en mye bedre arbeidsstilling å lettere utført jobben.

Cred !

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...