Johansen

Johansen's nye bil: Kia Rio 2013 1.2 Exclusive

Har vært rolig fra mitt hold lenge, av diverse årsaker. Vel, nå har jeg tenkt meg tilbake hit igjen, med en ny bil.

Kort:

Etter svært mye småtteri med min tidligere Audi A3 så bestemte jeg meg for å selge den. Jeg har gjennom tiden hatt mye tanker om hva slags bil min neste bil skulle være, og det hersket ingen tvil om at det skulle være en Audi. Men, når man kjøper seg leilighet og gjør sitt for å etablere seg, da har man ikke råd til dyr og ny bil.

Min mor har en Kia Venga, som i og for seg har vært en flott bil. God å kjøre, 7 års garanti, greit utseende, og jeg ble derfor litt insipirert til å ta en titt på dette bilmerket som tilsynelatende virker å være sosialt svartmalt blant mange. Hadde ikke store forventninger til dette merket, skal innrømme det.

Trasket dagen etter inn på Kia Lørenskog og tittet litt, og før jeg visste ordet av det hadde jeg signert en kontrakt på en splitter ny Kia Rio 2013 1.2 Exclusive. Jeg var imponert over den bilen!

Den har mer eller mindre alt av utstyr, og bilen er veldig god å kjøre. Bare tanken på at jeg har 7års garanti er nydelig, og jeg vet at mine eneste utgifter er faste servicer og slitedeler, noe jeg fint kan leve med. Bilen er hvit, selvfølgelig, og den er i samme strl. klasse som VW Golf. Den er meget god å kjøre, har en liten motor på 1.2L med søte 85hk og manuell giring. Dette er en bil som varer relativt lenge, så fremt jeg behandler den godt.

En liten liste over "viktigste" utstyr:

- Cruisekontroll

- Varme i ratt

- Ryggekamera

- Ryggesensor

- Regnsensor

- Kjørekomputer

- Takluke

- LED lykter

- Skinnseter

- Romselig hanskerom

- AUX/Usb

- Navi

- Keyless

- Coming/leaving home

Og en del mer... Det skal Kia ha, de gir deg _veldig_ mye bil for pengene!

Plan:

Jeg har foreløpig ingen planer for denne bilen, annet enn å vedlikeholde den som best jeg kan, så får vi se hva tiden bringer.

Noen få bilder hører med til opplegget:

9616999538_4c30694a4f_b.jpg

9616996036_2c131c0313_b.jpg

9616994668_c0b532e346_b.jpg

9613756523_5f2da8c7a4_b.jpg

9616992798_ba7bfd97c7_b.jpg

9613754587_747c83650f_b.jpg

Så, der er det. Veldig fornøyd med bilen!

Stay clean

Endret av Johansen
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Ser ikke verst ut denne :D:D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fin bil! Får jeg spørre hvor mye du måtte ut med? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk båda två!

Ja, du kan få spørre. Måtte ut med 207.000kr, 6 km på telleren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk en god pris for en splitter ny bil! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

KIA har virkelig fått orden på design og kvalitet. Det hjalp å få sjefsdesigneren fra Audi på laget. KIA er MYE bil for pengene. Vurderte selv KIA før jeg kjøpte ny X3, men dragningen mot BMW ble alt for stor.

Gratulerer med flott bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sweet ride! Gratulerer så mye!

Meget fornuftig kjøp av bil :D

PM'er deg ifm noe annet :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med en av to fine kiamodeller. Denne liker jeg veldig godt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer:-) Har kikket en del på Kia sjølv, og som du sier så er det veldig mye bil for pengene. Ente på en Golf til ca dobbel pris så en kan begynne og lure på om eg valgte rett:-P

Endret av halldor84
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten tøffing det der:-) grattis

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte den der godt! Fin bil i fin farge!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :) Er som allerede nevnt, veldig fornøyd!

Vet at Kia er litt uglesett når det gjelder bilmarkedet, men jeg velger å slå ett slag for Kia, imponerende bil for den slanten med penger! Hadde jeg i det hele tatt sett på nnybil fra VW/Audi/BMW, så hadde jeg ikke hatt råd til den kjipeste utgaven engang, og jeg hadde ikke hatt samme garanti.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje sent ute, men gatulerer med en KIA!
Jobber til daglig som mekaniker hos en kia-forhandler og Rio er en svært bra bil. Generelt har Kia løftet seg enormt og jeg vil si at det er det merket vi har (av totalt 6) med minst feil. Her har du mye bil for en rimelig sum og designet er heller ingenting å si på.

Det henger fremdeles igjen en del fordommer mot merket, men jeg tror KIA er på veg til å bli en av de virkelig store og vil etterhvert vise seg å være blandt de mest pålitelige bilene.

Bare å spøre om du skulle lure på noe vedrørende Rioen din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med fornuftig bil som i tillegg ser veldig bra ut! Skjønner at totalpakken med garanti og splitter ny fint utstyrt bil, til en akseptabel pris, fristet mye. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje sent ute, men gatulerer med en KIA!

Jobber til daglig som mekaniker hos en kia-forhandler og Rio er en svært bra bil. Generelt har Kia løftet seg enormt og jeg vil si at det er det merket vi har (av totalt 6) med minst feil. Her har du mye bil for en rimelig sum og designet er heller ingenting å si på.

Det henger fremdeles igjen en del fordommer mot merket, men jeg tror KIA er på veg til å bli en av de virkelig store og vil etterhvert vise seg å være blandt de mest pålitelige bilene.

Bare å spøre om du skulle lure på noe vedrørende Rioen din :)

Så hyggelig å høre, tusen takk :)

Som du sier, det er en del fordommer igjen, men tror dette er på vei opp jeg også! Mye bil for pengene, stabile utgifter og generelt pent design, likte Rioen veldig godt første gang jeg så den :)

Skal helt klart ta deg på ordet der, hyggelig at du stiller deg til rådighet, takk!

Gratulerer med fornuftig bil som i tillegg ser veldig bra ut! Skjønner at totalpakken med garanti og splitter ny fint utstyrt bil, til en akseptabel pris, fristet mye. :thumbup:

Takk skal du ha ØHN :) Meget fornøyd, falt glatt for fristelsen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Kia eier selv, anbefaler jeg at du skaffer deg skvettlapper.
Lakken på kanalene er ikke noe slitesterk. Men blir ikke og vises så godt på din hvite bil. Har sort Cee'd som er hvit på kanalene. Kan legge ut et bilde av min om du ønsker.

Hadde jeg vist det, hadde skvettlapper vært på den fra dagen den ble kjøpt ny hos forhandler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se på det! :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært mye den siste tiden, ikke hatt mulighet til å vedlikeholde denne bilen så godt som jeg hadde ønsket. Har bl.a hatt en ryggoperasjon som har gjort det ganske så tricky å få vasket denne ordentlig.

Vel, i dag var dagen for første ordentlige vask og vinterprepp. Altså, den fikk en liten prepp rett etter at jeg fikk den, men det var såpass lite at det er nesten ikke nevneverdig.

Ble gjort i standard rekkefølge, da vinterværet stilte med lite skyer og relativt lunken temperatur :)

Prewash er selvsagt ingenting uten Prickbort, Sonax felgrens og KCL Micro Royal (heretter kalt MR), samt en runde med Iron-x!

- Prickbort påført tørr bil, rikelig sprayet over hele karosseriet + bakruta. Samtidig la jeg også på Sonax felgrens. Mens dette fikk ligge på i 10 min fant jeg fram utstyret HT og børster til hjul.

- PB finner mye dritt å jobbe med, så når denne spyles av, så finner jeg ut at jeg på enkelte steder må på med en runde til. Mens da PB jobber tar jeg felger og dekk (MR 1:5).

- Deretter er jeg fornøyd med resultatet på karosseriet etter PB, og fortsetter med å legge inn hele bilen med MR 1:5 da denne bilen var usmakelig møkkete. Den river av det PB ikke tok, og jeg gjør meg klar for håndvask. Felgene ble forøvrig rengjort med EZ børste, Mothers felgbørste, AG felgbørste til hjulmuttere. Dekke fikk smake på en stiv bust fra Thorshov bilrekvisita, husker ikke navnet på børsten.

- Når MR har fått ligge på i 5-10 min, så skummer jeg hele bilen med en blanding av MR og BH autofoam. Dette ligger på i noen min

utter mens jeg fyller CG - bøtta med vann og såpe fra Megs. Vaskeredskapet er forøvrig svamp fra Hey'di.

- Klasker på med Iron-x rundt hele bilen fra dørhåndtakene og ned. Lar dette virke i 10 min før jeg spyler av.

Hovedvask består av Megs Ultimate Wash & Wax og ovenfornevnte svamp.

Vasker først ned til dårhåndtakene rundt om hele bilen, deretter fortsetter jeg under, avslutter bak.

Spyler av og tørker over bilen med to stk håndklær fra Gtechniq.

LSP ble selvfølgelig Shield, da den er den eneste voksen jeg har atm. Ruter fikk RainX.

Godt å få det gjort!

Endret av Johansen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive