Dette er et populært innlegg Tommy 6 673 Skrevet 24 August, 2013 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Hva skal man si, ord er overflødige. Dette er etter min mening den absolutt grommeste bilen som er laget, en skikkelig analog "ræserbil" Her er litt info fra nettet om bilen. http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrari_F40 Denne aktuelle bilen er et meget flott eksemplar fra 1991 med bare 2600km på telleren, og er den riktige utgaven uten katalysator og A/C. Jeg kommer til å skrive både på Norsk og Engelsk til bildene, etter et ønske fra DK engineering i UK, som er det firmaet som hjelper til å levere disse flotte bilene. Link til nettsiden deres under http://www.dkeng.co.uk/ Hi guys at DK, here is the writeup on the F40 (James, don't be to hard on your detailer after reading this ) Her er noen bilder av bilen ved ankomst Some pictures of the car upon arrival Begynte som vanlig med å legge P21s på felgene Starting as usual with P21s wheel cleaner on the rims (non acid) Og prickbort fra vinduer og ned And prickbort (degreaser) from the windows and down P21s jobber P21s in action Prickbort finner ikke mye å jobbe med Prickbort do not find much greame to work with Etter pricbort og P21s hadde virket i ca 10 min, ble det spylt av, og etter litt luft tørking så ble IronX påført After prickbort and P21s had been working for about 10 min, it was rinsed off, and the car was left drying for aprox 10 min, and then IronX was applyed (this removes metal particles from the paint) Finner ikke mye Not much to work with, as expected Den finner litt på felgene A bit more to work with on the rims. (this is mainly brakedust) Dekker hele bilen med microavfetting Cover the car with degreaser så legger jeg et skumlag med CG c+wg og CG greame reaper over dette, som får virke i ca 10 min. Then i use my foam cannon, and lays om a mixture of soaps from Chemical Guys (CG) that is left on for 10 min. Mens dette virker, så går jeg over kriker og kroker med en detailbrush og APC While this is working, i go over tight plases with a detailbrush, and some all porpose cleaner (APC) Renner litt møkk Som grime is leaving the car Spyler av med HT Rinsing the car with wather Klargjør cg bøtta med SV carbath, og washpudel Getting the bucket, with the gritguard plate in the bottom ready. Soap and washpudel from Swissvax (SV) Skummer opp såpen Mixing up the soap Starter fra toppen, og jobber meg nedover Starting from the top, and working my way down Felgene får en runde med felgbørsten Rims cleaned with a wheel brush Spyler av Rinsing Tørker med miracle dryer Dry the car with a mirical dryer microfiber towel På plass i garasjen In the garage. Sjekker etter rester av møkk, med SV paintrubber checks for leftover contamination with a SV paintrubber (claybar) Fant bittelitt, her er etter venstre side Found some small particles, but not much. This is after the left side. Stolene ble tatt ut for lettere adkomst i kupè Removed the seats for easier acess in the cocpit Ser ikke så aller værst ut, for det meste støv. Do not look to bad, mostly dust Begynner med litt støvsuging Starting with some vacuming Så en runde med MF og APC Then some work with the MF (microfiber) and some APC Litt møkk nede vedgirspaken Some grime at the bottom of the gear stick Løsnet platen, og vasket rent Loosened the plate, and cleaned up. Så fikk platen en runde med SV metal polish Then the plate got polished with SV metal polish. På plass Done Hele cupèn er av kevlar, så her ble det en runde med SV CFP regular for hånd The coupe is from kevlar, and this was polished with SV CFP regular by hand 50/50 bilde 50/50 shot Så ble alt vokset med SV autobahn Then i applyed a layer og SV autobahn wax Også på understellet til stolene Also on the rails for the seats Taket ble vasket med en MF og APC The roof was cleaned with a MF and APC Litt voks på støttestag Some wax on the bars Vinduer ble vasket med SV crystal, lofritt papir, og glass master The inside of the windows was cleaned with SV crystal, dustfree paper, an a glass master Litt trangt Tight spot Detailing sticks på trange plasser Detailing sticks on tight places Skinnposen rundt håndbrekket (som var det eneste av skinn inne i bilen) ble renset med SV leather cleaner The handbrake gator was cleaned with SV leather cleaner Litt møkk var det Got some grime out Så ble det satt inn med SV leather milk Then i applyed SV leather milk Stoff i interiøret ble forseglet med CG fabric guard The fabric inside the car was sealerd with CG fabric guard Så var det klart for litt pleie av stolene Then it was time to take care of the seats Begynte med å spraye på SV fabric Started by applying SV fabric Jobbet dette inn med en børste Worked this into the fabric with a brush Sugde så opp restene med foma combivac Then i used a vacumcleaner/rinsing machine, and cleaned it up Så sprayet jeg på SV lotos neutralizer Then i applyed SV lotos neutralizer Jobbet denne inn i retning med fiberene Worked it in to the fabric Så fikk dette tørke Left to dry Ble litt møkk etter bare disse stolene Here is the grime i got out from the seats Så ble det påført SV lotos protectant Then i applyed SV lotos protectant Baksiden av stolene fikk en runde med SV autobahn The backside of the seats got a layer of SV autobahn wax Her er resultatet når man heller vann på etter Lotos behandling Hera are the result after sealing the seats with SV lotos Så må vi få av hjulene, å det var ikke mye klaring til jekken Off with the wheels. Not much clearance Måtte til med en kraftig latmannsarm A serious bit of tool was needed Slik var de på innsiden, ikke så aller verst This is what they looked like on the innside De fikk en runde med P21s Applyed some P21s Jobber Working Spylt av, men fremdeles litt igjen Rinsed off, but still some left IronX Så en runde med en wash mitt Cleaning with a wash mitt Ferdig tørket. Her er en illustrasjon av hvor store disse hjulene virkelig er. 13x17" felg, med 335/35 dekk Dryed, and a redbull can, to really show how big these wheels are 13x17"alloy with 335/35 tires Fjerner overflødig gummi Removing exess rubber Polerer med SV cfp regular Polishing with SV cfp regular SV autobahn voks SV autobahn wax Sv pneu på dekksider, både innside og utside SV pneu tyre shine both on the innside and outside Hjulhus foran, vaskes med MF og APS Front suspention cleaned with MF and APC Så et lag med SV autobahn Sealed with SV autobahn wax Samme prosedyre bak Same on the rear suspention Foran / bak ferdig Front and rear done Oppbevaringsrommet foran, ble også vasket med MF og APC The front tub was cleaned with MF and APC Innsiden av vippelyktene trenkte også en vask,. The underside of the popup hedlamps also needed some attention Bedre nå Better Så fikk også dette et lag med SV autobahn Then a layer of SV autobahn wax was applyed Gummislanger og pakninger ble behandlet med SV seal feed Rubberhoses and seals was protected with SV seal feed Batteridekselet fikk en omgang med SV protection matt The batterycover was treated with SV protection matt Ferdig Done Så var det motoren sin tur Then we were on to the engine bay Motoren var i utgangspunktet ganske ren, så den ble ikke steamet tidligere, men jeg gikk over det jeg kom til med MF og APC The engine was not very dirty, so i just cleaned it up with a MF an APC Møkkete slangeklemmer Dirty hoseclamps Børste og APC Brush and some APC Den til høyre er ferdig Right one is done Motorfeste var også en ting som er i øynefallende når man kikker inn, så det ble også vasket Engine mount needed some attention Bedre nå Better Slangene til oljekjølere var også litt møkkete Hoses for the oilcooler needed some work Shiny I arbeid Work in progress Så gikk jeg over lakkerte flater med SV cfp regular Painted surfaces was polished with SV cfp regular Å påført SV autobahn Then i applyed SV autobahn Peilepinnen fikk en runde med metal polish Dipstick was polished with metal polish Lekker TUBI eksos Sweet TUBI exhaust Trenger litt pleie Need some attention Etter en runde med SV metal polish After some SV metal polish Slanger ble behandlet med SV Seal Feed Hoses protected with SV seal feed før Before Etter After Så ble motor rommet dekket til for å unngå polish støv Covered up the engine bay, to avoid polish dust Ferdig maskert Masked off Så til tilstanden på lakken, den bar preg av swirls, oksidert lakk, og noen få rds, men ellers godt ivaretatt So on to the conition of the paint, it was mainly swirls, oxidation, and some small rds (random deep scratches), but looked like a previous owner had tryed to care for it. Når det kommer til finish på denne lakken, så er den nok under gjennomsnittet, ettersom denne bilen først og fremst er bygget for "racing". Bilen er i kevlar, å lakken er så tynn, at men kan se vevingen igjennom lakken, og som på bilde, så ser man endene på panelene, hvor kevlaren stikker frem. When it come to the finish on the paintjob on these cars, it is not the best, because the car mainly was made at a "racecar" and you can see the kevlar thru the thin paint Å siden det er kevlar, så får jeg ikke brukt PTG My paint gauge can not read the thickness of the paint, because it need metal under the paint to do so. Fant en bitteliten ripe, som trengte litt lakkfylling A tiny scratch that needed some paint Legger i med en tynn pensel Applying with a small brush Så til litt combotesting, prøvde først med SV cfp medium, på lilla scholl, men ble ikke helt fornøyd So on to wich polish to use, tested SV cfp medium on a purple scholl pad, but not good enough Gikk så over til SV cfp strong, og blå scholl pute, å det var bedre Swapped to SV cfp strong and a blue scholl pad, and this was satisfying Spredde ut på 600rpm, å gikk opp til maks 1000rpm, for så og avslutte på 600rpm. Kjørte 2-3 pass Started up at 600rpm with my rotary polisher, then up to 1000rpm, and finished off at 600rpm Var mye trange plasser som trengte håndarbeid. Før. This car has many tight places, that i only can do by hand. Before Etter After 50/50 på vippelykt 50/50 on the popup light Speil Mirror Bakvinge Rear spoiler Spotpad på trange plasser A small spotpad on tigt places Noen plasser måtte jeg montere en forlenger Some places i needed a extention on the polisher Håndarbeid By hand Her er et 50/50 som viser hvordan kevlaren "popper" når jeg får opp varmen, og polert bort oksidert lakk. Here is a 50/50 that shows how the kevlar comes thru when i get rid of the oksydised paint Noen action bilder Some action shots Så var det tid for å få vannslipt den lille ripen som ble fyllt med lakk And now it is time to wetsand the small scratch that i filled with paint some days ago Sliper med 2000 grit Grinding by hand with 2000 grit paper Kan ikke ta for mye, slik at jeg risikerer å få en "flatspott" i kevlar strukturen Can not take too much in case i get a "flatspot" in the kevlar structure Polerer opp Polising back the shine Kan såvidt skimtes, men mye bedre You can barely see it, but it is much better 50/50 på førerdør 50/50 on the driver door Kjørte bilen ut av garasjen, å det var en del polishrester etter denne runden Got the car out of the garage, and there was quite a bit of polish dust left from it Wipedown ble en runde med sterk microavfetting Wipedown to get off all the oils from the first stage of polishing, so that i can see what i have to work with Spyler av med 90gr vann Rinsing off with 90 degrees wather (celsius) på plass i garasjen, så ser jeg at det er litt hologrammer, men ikke så mye som forventet. Back in the garage, i can see that the first step with the heavy polishing, has left some holograms, but not as much as i had expected. Prøvde med SV da maskin, med lilla scholl, og SV cfp medium Tested out the SV da (dual action) machine with a purple sholl pad, and SV cfp medium compound Dette var ikke tilfredstillendes Not satisfied Byttet samme kombo over på roterendes Swapped the machine fora rotary Tok en wipedown for å sjekke Took a wipedown to check the result Ser bra ut Looking good Vippelyktene må også taes, ble tatt medgul MG spotpad The poppup lights where polished with a spotpad Konsentrert Consentrated 50/50 i dørterskel 50/50 in the door sill 50/50 av dørtrekk 50/50 of the inner door cover 50/50 på baklykt 50/50 on the rear lenses Lexanglasset over motoren er en ting som fort sjemmer utseendes på denne bilen, så det måtte få litt pleie The lexan engine cover on this car, can spoile the looks of it, so it needed a bit TLC 50/50 Bruker en spotpad, og SV cfp regular Using a spotpad and SV cfp regular 50/50 på siderute 50/50 on the side window Ferdig Done Innsiden av baklokket ble vasket med SV opaque pre cleaner, men ble ikke lagt voks, ettersom det var en så røff overflate, at det gikk ikke å hverken påføre eller fjerne denne. The matte paint on the inside of te engine bay cover was cleaned with SV opaque (for matte paint) Disse dekslene på innerskjermene foran var ganske møkkete These vents where quite dirty Demonterte dem Took them off Dynket i APC, og vasket med børste Sprayed on APC, and cleaned with a brush Ferdig Done Deksel under frontrute var også ganske stygt Cover under the front window needed some attention Vasker med SV opaque pre cleaner Wash with SV opaque pre cleaner 50/50 Så blir det en runde med SC Opaque voks Then it is sealed off with SV opaque wax Samme med vindus sviskeren Same on the wiper Dørlås før vask og polering Door lock befor wash/polish Etter After Så var det klar for siste steg med finpolering SV da, og SV cfp finish Ready for the last step with polishing. SV da machine, and SV cfp finish Ser bra ut, klar for voks Looking good, ready for wax Å på min favoritt bil, så må jeg jo ha min favoritt voks And on my favorite car, i need to use my favorite wax Legger på i tynne lag, og rette linjer. La et lag nr 2 etter ca 3 timer Applying a thin layer, in straight lines, and a 2. layer after 3 hours Bøffer av med SV micro fluffy Removing exess wax with SV micro fluffy Seal feed på gummilister/pakninger Seal feed on rubber seals Samme på frontleppa Same on the front lip Rainx på vinduer Rainx on the windows Så noen ferdigbilder And then on to the finished product Tidsforbruk på denne lå på tett oppunder 70 timer over 2 uker Time used was aprox 70 hours during 2 weeks *** BILDER ER IKKE TILLATT BRUKT UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE *** Copyrigt on the pictures is held by me. Do not use without permission. 127 Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Ødegård 11 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Fantastisk jobb på en av tidenes råeste biler! Digger bildet der du sitter i motorrommet og jobber på lexan-dekselet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Fantastisk!! Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johime(joakim) 480 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Wææo Legger meg langflat i poleringstøvet! Nydelig jobb på bilen som står øverst på ønskelisten, cred selfølgelig avlevert Siter Kjører en teakbrun Audi A1 1.4TFSI Følg meg på facebook S&S #1 Toyota Rav4, S&S #2 Skoda Fabia STV, S&S #3 BMW 320Stv 2009, S&S #4 Opel Insignia 2013, S&S #5 Audi A6 1999, S&S #6 Saab 9-5 2010, S&S #7 VW Jetta 2006,S&S #8 Bmw 318D 2002 S&S #9 Audi A4 1.8TQ 2012, S&S #10 Rapido 985F 2004, S&S #11 Toyota Hilux 2012, S&S #12 Toyota MR2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Nydelig stykke arbeid som alltid. Noen ganger begynner jeg å lure på hvor du får disse skjeldne dkjønnhetene ifra, men så leser jeg S&S din, og husker hvorfor. Cred! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Hva kan man si? Dypt imponert og bøyer meg i polerinsstøvet Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikWake 87 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Sykt bra! Siter 1965 VW Bug 1200 1994 BMW E36 320i Sedan 2007 BMW E90 325d Sedan 1995 BMW E36 M3 3,2 touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikRinge 18 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 FY f...Tommy. Både detailing og engelsk står til 6er i standpunkt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xanderion 6 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Beste Show'n Shine! Fantastisk detaljert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindN 0 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Helt rått! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 24 August, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Flott arbeid og nydelig finish på en tidløs klassiker! Meget meget bra! Great work and beautiful finish on a timeless classic! Very very good! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SurreSnurre 350 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Siter Facebook Auto AS S&S logg:Ferrari Modena 360 Modesta BC-05, Audi A5 Modesta PD coating Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 her har du fått med det meste av detaljer, og jeg digger det utrolig bra jobb! cred servert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 En av de deiligste bilene jeg vet om Og igjen er jeg takknemlig for at du deler en slik bil med oss, Tommy. Du leverer gang på gang! Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 24 August, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Så rått, så ufattelig rått. Et resultat en F40 verdig Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skilbrei 30 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Jeg satt og gliste gjennom hele tråden Tommy! Dette var flott Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Tusen takk for et close up på min desiderte favorittbil gjennom alle år! Tipper motorlyden her er noe for seg selv! Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer R 2 171 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 I'm lost for words,en drømmebil av en annen verden Men hadde nok halshugd de som hadde festet lodd på utsiden av felgen,eller er det en grunn til att de er på utsiden og ikke innsiden? Konge jobb Tommy Siter Rasmussen Auto Spa på Facebook Swissvax Certified Detailer http://www.rasmussenautospa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D4N1EL 5 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Fantastiskt jobb o fantastisk bil!!! :D:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 24 August, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 August, 2013 Dette var vel det råeste man kunne få da bilinteressen min slo rot i ungdomsårene.. husker plakatene som hang på nesten alle gutterom. Fantastisk jobb på en fantastisk bil Men hadde nok halshugd de som hadde festet lodd på utsiden av felgen,eller er det en grunn til att de er på utsiden og ikke innsiden? Håper det har med å få balanseringen perfekt å gjøre. Funksjon foran utseende? Balanseringsmaskinene sier jo hvilken side av felgen loddet skal på, og det blir mindre presist å lime "utside-lodd" på innsiden rett bak eikene, selv om jeg foretrekker det selv pga utseende... Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.