Gå til innhold

Brenne lakk med DA?


tharshan

Recommended Posts

Er det nokon som helst som har klart å brenne lakk med DA maskin her inne?:P

Lurer på siden eg kjører rimeleg hardt på en DAS6-pro, så greit å vite. Har roterende, men klarer rett og slett ikkje å bli kompis med den.

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde maskinen på samme sted, bruke Gul pute, S3 Gold, maks turtall og maks press på en plasfanger så klarer du det fint. Har dog ikke prøvd.

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den komboen kjørte eg nå nettopp, men bevegde maskina veldig seint. Vart varmt, men langt ifrå slik som roterende.

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Kan teste her i morra om det blir opphold. har en bil som straks skal på hoggeren uansett, men tviler på att det går i grunn.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

om det blir opphold skal jeg jammen meg teste, har som sagt en bil som straks skal på hoggeren som har lakkerte plast fangere, det ultimate test objekt hehe

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det blir opphold skal jeg jammen meg teste, har som sagt en bil som straks skal på hoggeren som har lakkerte plast fangere, det ultimate test objekt hehe

forventer bilder vist det blir noe av ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!:D Om det viser seg at det er idiot sikkert, trur eg nok eg kjøper meg rupes eller flex DA og holder meg til det. Er så sytalaust. Litt vibrasjon og hardt arbeid tåler eg;)

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Er en Flex DA jeg har. Har kjørt rimelig hardt på plastfangere med den med ull. Tenkte kjøre på med lilla scholl, grønn 3m og mye press, så får man se hva som skjer.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint å brenne lakk med DA, men det skal mye mer til enn med roterende. Må som nevnt ha mye press, hastighet grov combo. I kanter er det som oftest tynnere lakk, så der skal det ikke så mye til som midt på plata. Men du er mye mer "safe" med en DA kontra en roterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

maskina han brukte er den samme som jeg har, så da gidder ikke jeg dra i gang nøyaktig samme prosjekt

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man setter maskin på full guff å kjører i vei til pad og lakk er borte er jo en ting, men jeg hadde synes det var betydelig mer interessant å vite hvor lang tid det tar, ikke bare at det går an.

Ergo; sjekke med normal hastighet,pad og polish og hvor aggressivt man må gå til verks med vanlig press og hastighet på samme sted før man brenner såpass igjennom at det blir merke, ikle nødvendigvis gjennom til metallet.

For min del både med DA og med roterende - hvor lenge skal man kjøre sakte/helt stille med vanlig arbeidspress på 15-1800rpm før det får så galt at man har "problem på en kundebil"

Dette er jo mer interessant for både nybegynnere og for de som ikke har brent lakk før, men som helst også vil unngå det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Gammel bil med tynn lakk og kanter så skal jeg fint klare å brenne gjennom med grov combo uten at det skal ta så lang tid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brant igjennom kanalen på en A4 med roterende. Hadde maskert opp med den breieste teipen for å beskytte mens jeg tok døra, men så holdt det at jeg lettet litt på presset på puta mot døra, og da blei jo puta mye tykkere igjen så den akkurat sveipet over lakken utenfor teipen, vet ikke hvor mye press det var mot kanalen men det var svosj! og bobler :o Dvs lakken slapp ikke men det ble en godt synlig skade. Jeg sto ikke stille heller, jeg beveget maskina i vanlig (medium press) fart, men varmegangen fra kanten av puta som er uten poleringsmiddel (dvs høy friksjon) blir fort ekstrem. Tenk deg å holde fingeren oppå en LP-plate kontra mot kanten..

Så nå legger jeg to teipstrimler inntil hverandre

Med min 500W Krauss DA opplever jeg bare at puta stopper om jeg får for mye motstand sideveis, annerledes med tvungen rotasjon DA. Men jeg tar ingen sjanser og maskerer alltid selv om jeg kun bruker DA.

På bilpleiekurset jeg var på testet vi også å brenne gjennom på et opplakkert panser, veeeldig tjukk lakk så egentlig et dårlig testobjekt det også, så det var mye av det samme som Meringdals test, stå lenge og atter lenger med mye press på ett sted før det begynte å ryke.

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne lakk (slik at den skifter farge) tar ikke mer enn sekunder om panelet er skikkelig varmt. Grensen er hårfin, men høyt plassert på temperaturskalaen. Bruk håndbak-trikset; brenner du deg, er det for varmt.

Rundt 60grader er en god lunk som gir god korrigering på varm lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...