Gå til innhold

Guide på bildetaking av biler?


Meringdal

Recommended Posts

Meringdal

Heisann. Jeg har lest igjennom fototråder her på forumet og prøvd å funmet ut litt mer om dette. Alle ord og forkortelser føler jeg at jeg har på greip, men jeg har ingen aning hvordan disse skal kombineres med hverandre for bildetaking av biler.

Det er jo hovedsaklig bilbilder vi deler med hverandre her inne så er det mulig at noen med litt peiling kunne laget en guide til oss andre? Her snakker jeg kanskje hva man bør legge vekt på, hvilke typer kombinasjoner som kan brukes for å få ett bilde, samt forskjellen på ett vanlig "auto"-bilde.

Eventuelt om noen har en grei link..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Interessant tråd dette. Håper det kommer litt tips:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Ikke at jeg har forferelig peiling, men det har blitt noen tusen bilbilder på brikken etterhvert, og man lærer jo selvfølgelig litt etterhvert. Jeg skal dog si at jeg ikke har eller kan å bruke f.eks photoshop.

Når jeg tar bilder av biler, som jeg ønsker at skal være litt mere enn vanlige bilder, så må man først tenke på lys. Midt på dagen med sterk sol er ikke en gunstig setting om man ikke kan redigere i det vide og brede. Jeg bruker å si til meg selv: soloppgang eller solnedgang har flottest lys og er enklest å jobbe med.

En annen ting er å bruke lyset i ryggen. Dvs, ikke parker bilen og ta bilde med sola midt i kameraet. Ha den heller i ryggen slik at du får lyset.

Velg gjerne en lokajon med lite støy i motivet, om du f.eks skal ha fokus på en jobb du har gjort, og at bilen skal være det som fanger blikket.

Ang kamerainnstillinger, så kan man vel bli rar i hodet av mindre.

Mange ganger så funker "autofunksjonen" godt, mens i andre settinger funker den dårlig.

Jeg har konsekvent brukt instillingen "A" på mitt Nikon-kamera. Dvs, da kan jeg justere blendertallet som jeg vil (Blender er det samme som f. Et blendertall kan være f/5.6 f.eks.), mens lukkertiden stiller seg inn selv etter hvor mye lys man har tilgjengelig.

(Jo mindre blendertall f/ jo mere lys slippes inn, og lukkertiden blir kortere. Større blendertall slipper inn mindre lys, men trenger lengre lukkertid for å få samme resultat. Lengre lukkertid gir som regel mere dybdeskarphet)

Ta et bilde, se hvordan det blir, og trekk så en konklusjon om hva neste steg bør være. Er bildet bra? For mørkt? For lyst?

Er et bilde for mørkt (undereksponert), så kan man ved et par små trykk lure kameraet litt. De fleste kameraer har en exponeringsknapp. Den vises gjerne med +/- og er del på skrått med sort og hvitt og motsatt med plusstegn og minustegn.

Har men et bilde som er for lyst, så kan man prøve å undereksponere et knepp. F.eks undereksponere med 0.3. Blir også dette litt for lyst, men du ser det nærmere deg, prøv med 0.7 i undereksponering. (Minus).

Er bildet for mørkt kan man prøve andre veien, altså, overeksponere.

En annen ting som er greit å vite, er ISO-instillinger. Har man for lite lys, og bildet ikke blir så skarpt som ønskelig, så kan man justere opp ISO-tallet.

Her gjelder det rett og slett å prøve seg frem.

Skal man ta bilder der det er mørkt eller dårlig lys, så kan det være greit å prøve seg frem med funksjonen M, altså manuell. Da stiller man inn både blender (f/ ) og lukkertiden. Stativ er alfa-omega til slike bilder, om du må opp i lengre lukkertider for å få et bilde som ikke er helt mørkt.


Når det kommer til utstyr, så trenger man ikke ha forferdelig dyre ting for å få til bra bilder. Da spiller nok lys og innstilinger en større rolle. :)

Etter at man har begynner å forstå de forskjellige innstillinger og hva man kan gjøre med kameraet, så er det vel kun fantasien som setter grenser.

EDIT: Ang redigering, så bruker jeg Lightroom. Det jeg stort sett gjør der, er å exportere bilder fra rå-fil (RAW) til jpeg og mindre str til f.eks forum etc.

De funksjonene jeg bruker i redigeringsprogrammet som har med biler å gjøre er følgende:

Temp ( justerer fargetempen)
Exposure (drar bildet litt lysere eller mørkere, etter som hva som ser best ut)
Clarity (den ene veien toner man ned skarpheten - mens den andre veien fremhever man skarpheten)
Vibrance (drar som regel litt opp der)

Luminance ( gjør bildet skarpere)
Noice-reduction (fjerner støy i bildet)

Ikke sikkert jeg bruker alt dette på alle bilder, men det er som regel de funksjonene som blir brukt for å gjøre et bilde enda et par hakk bedre enn da de kom ut fra brikken.

Endret av Jørgen Lie

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Her er fra litt utpå ettermiddagen, men med litt skydekke rundt sola, som ga et greit lys

post-3563-0-66447800-1376257030_thumb.jp

Her er det litt dårligere lys, men tatt lengre utpå kvelden

post-3563-0-44880300-1376257077_thumb.jp

post-3563-0-41616900-1376257087_thumb.jp

Her er to bilder tatt med kveldssol i ryggen på meg som kameramann. Dette er et lys jeg liker meget godt. Husk å ikke still deg slik at skyggen av deg selv vises.

post-3563-0-96169500-1376257119_thumb.jp

post-3563-0-87559000-1376257127_thumb.jp

Her har jeg lekt litt med et vidvinkel-objektiv, samt et filter for å tone ned skarpt lys fra "midt på bildet" og opp.

post-3563-0-35919000-1376257339_thumb.jp

post-3563-0-24698200-1376257352_thumb.jp

  • DCN Poeng 3

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jørgen:

Flott forklart. Jeg er heller ingen ekspert så jeg følger med her for å få noen tips. Det med innstillinger på kamera og i LR synes jeg selv at jeg begynner å få taket på, men sliter litt med plassering i bildet og riktig lys. Leser mye, det hjelper, men når jeg står der med kamera og bilen gjør jeg stort sett akkurat det samme som jeg har gjort tidligere. :P

Har sett på bildene dine tidligere og du tar meget flotte bilder!

Jeg må rette deg på noen av tingene du har skrevet.

Du skrver at det er lukkertiden som gir mer/mindre dybde i bildet. Det er feil. Blenderen (F verdien) og brennvidde (hvor mange mm objektivet er på "justerer" dette.

  • Et tele (f.eks 200mm) objektiv gir mindre dybde/mer uskarp bakgrunn. Et vidvinkelobjektiv (f.eks 20mm) gir mer dybde i bildet som gir klart motiv og klar bakgrunn.
  • En stor blender (f.eks f/2,8) gir mindre dybde/mer uskarp bakgrunn. En liten blender (f.eks f/11) gir mer dybde i bildet som gir klart motiv og klar bakgrunn.

Disse 2 tingene brukes for å justere dybde.

Selv synes jeg at det er fint med uskarp bakgrunn på bilbilder. Dette får frem motivet (bilen) mer i bildet.

  • Vibrance - Her har du ikke direkte tatt feil, men du har ikke skrevet hva som skjer med denne justeringen. Den gjør fargene sterkere. Bruk denne forsiktig da den kan "ødelegge" bildet hvis du overdriver.
  • Luminance - Denne gjør ikke bildet skarpere, den gjør det stikk motsatte. Den "smører ut" detaljene i bildet. Brukes for å fjerne støy i bildet. Misstenker at dette er en skrivefeil pga, neste punkt. Her skulle du skrevet Amount som står under Sharpening.
  • Noice-reduction - Det er riktig at dette brukes til å fjerne støy, men dette er en katogori med flere justeringer under seg (slik som Sharpening er på forrige punkt)

DCN er vi pirkete. :P

Selv startet jeg med å lese denne. Det finnes også mange gode bøker om foto.

Når jeg fikk kamera i hus har jeg kun tatt bilder i manuell (M) modus. Lærer mye av å bruke kamera (prøve og feile).

Som sagt jeg er ganske fersk, men jeg har jo lest litt. Skyter kanskje inn noen tips senere. Jeg får vondt i armene av å skrive mye og kjenner jeg må gi meg nå.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Lie

Takk for retting Øyvind G.! Gikk litt fort i svingene i går da jeg skrev det ;) Men ja, pirkete må man være, slik at ikke det blir lært bort vranglære!

Ellers så er det mye fornuft i å prøve og feile.. Uten tvil. Et av bildene jeg er mest fornøyd med (ren og skjær flaks) tok jeg med mitt første Nikon d3000 og et vanlig 18-55mm objektiv et par uker etter at jeg handlet. Og det er en grunn til at bildet ble bra, og det var lyset. (Egentlig to, den andre grunnen er at bildet var av min første røde E30 O:) )

IG: E30norway
Fotoside: http://www.facebook.com/jorgen.lie.photography
Kjøretøy: 02 E46 M3, 86 E30 325i M-tech1 2d, 86 320i 4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha slengt inn litt info jeg og ;)

Clarity:
Har egentlig ikke noe med skarphet og gjøre, men den øker kontrasten i mellomregisteret og resultatet blir et bilde med mer punch og det virker sånn sett skarpere.

Vibrance:
Merk forskjellen mellom Vibrance og Saturation. De jobber litt forskjellig. Førstnevnte er ofte litt mer diskret, den jobber med de nyansene som ikke er så dominerende allerede. Saturation jobber mere globalt og kan fort bli helt texas. Test begge og se hva som funker best.

Iso:
Verdt å merke seg at høye iso-verdier gir mere lys, men på bekostning av støy. Veldig forskjellig fra kamera til kamera hva som er akseptabelt her.

Eksponering:
Eksponer til høyre er det noe som heter. Bruk histogrammet, og sett på blinkies. Da blinker det der man har overeksponert og da er man i ferd med å miste detaljer i bildet. Eksponer så lyst som mulig, histogram så langt mot høyre som mulig, da har man best sjangs for å redigere seg inn i etterkant og bildet vil ha betraktelig mindre støy enn om man tar et mørkt bilde og justerer seg ned.
Ofte vil man se på bildet bak og tenke at dette så jo forbaska blasst ut. Da er det sannsynligvis bra. :)


Flytt på beina. Test ut forskjellige brennnvidder. Stå langt ifra-zoom inn, velg samme utsnitt men zoom ut og gå nærmere istedefor. Veldig forskjellig resultat. (litt avhengig av optikk)

Skift høyde også, legg deg flat på bakken, ta en gardintrapp, klatr opp i en heisekran, dykk under vann. Ikke bare stå rett oppåned da gutt! ;)

KISS- viktigste av alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

Du skrver at det er lukkertiden som gir mer/mindre dybde i bildet. Det er feil. Blenderen (F verdien) og brennvidde (hvor mange mm objektivet er på "justerer" dette.

  • Et tele (f.eks 200mm) objektiv gir mindre dybde/mer uskarp bakgrunn. Et vidvinkelobjektiv (f.eks 20mm) gir mer dybde i bildet som gir klart motiv og klar bakgrunn.
  • En stor blender (f.eks f/2,8) gir mindre dybde/mer uskarp bakgrunn. En liten blender (f.eks f/11) gir mer dybde i bildet som gir klart motiv og klar bakgrunn.

Disse 2 tingene brukes for å justere dybde.

Avstanden til motivet/fokus er også en viktig faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...