Lysholm

Radiostyrt bil - Tips og triks

Hei,

Dette er jo forumet med et mangfold av kompetanse, så jeg satser på at det finnes svar på dette også:

Jeg har kjøpt en radiostyrt bil til junior (og litt til meg selv). Regner med at det er noen her inne som har drevet med slikt tidligere (eller fortsatt). Jeg har kun hatt radiostyrte biler for bruk innendørs selv, og derfor har jeg spørsmål om hvordan jeg enklest og best mulig beskytter bilen mot fukt/vann og skitt.

Har googlet en del og ser at batteri, servo og motor bør beskyttes. Det finnes noen custom trekk man får kjøpt, men har ikke funnet noen som er tilpasset bilen jeg har kjøpt.

Har kjøpt en HBX Rocket 1:10 Buggy.

110-ep-rtr-rocket-off-road-buggy-hbx-RXd

Alle tips, triks og DIY tas i mot med takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk anbefalt plastidip på bilen vi kjøpte til junior. Ikke prøvd det enda så vet ikke om det funker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk anbefalt plastidip på bilen vi kjøpte til junior. Ikke prøvd det enda så vet ikke om det funker.

Hvor skal man spraye plastdipen? Har lest at man bruker ballong rundt batteriet, men kan sikkert bruke en frysepose el.l.

Endret av Lysholm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plastfolie?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gladpakk. Enkelt og ha på og enkelt og fjerne!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt på plastfolie/gladpack, dusjhette el.l, men hvordan er dette i forhold til motoren? Blir ikke den varm?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blir jo varm, men spørsmålet er vel hvor varm den blir... svir du fingrene når du tar på den er ikke gladpak veien å gå, men hvis den bare blir moderat varm kan det funke. Den vil jo også få en form for kjøling når den er i drift.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, har dessverre ingen erfaring med dette. Er den første bilen vi har av slik type.

Trekkene (outerwears) som lages til rc biler er av pustende materiale. Regner med at det er pga varmen fra el. motoren.

Endret av Lysholm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor tåler normalt vann og skitt, samme med servoer og batterier.

Fartsregulatorene er normalt det som tåler minst vann.

Jeg har en såkalt vannsikker bil, men batterier og motorer er helt åpne. Har kjørt i masse bekker med den. :-)

Trikset er å unngå vann dersom bilen ikke er bygd for det.

Grus og slikt er null stress.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt at det kan være lurt å smøre inn servoer med vaselin, der det kan komme inn vann.

Litt kjipt når det kommer vann i en servo, og bilen tar ut og lever sitt eget liv...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt flere servoer som har tatt kvelden pga vann selv, både i fly og biler. Tror det kan være lurt å sikre dem på et vis.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har lest og lest, og vært igjennom x-antall youtube klipp. Servoen ser det ut som de setter inn med marine fett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får kitt å ha på osv.

Men regulatoren er det største problemet, pakker du inn denne så den ikke får kjøling så brenner den.

blir det mye vann i den brenner den....

Det finnes dog vanntette varianter å kjøpe.

regulatorene tåler en del sprut, og skulle det bli vann i den, koble fra batterie og blås den tørr.

Vann er like ille for alt av lager og slikt også så ungå vann om du kan.

Men det går som regel bra.

Jeg kjørte en hel NM runde i regn med kun bil som har "undertray" og karrosseri.

Jeg bruker dog borrelås på langs hele siden av karroseri i stedet for klips. dette gjir flere fordeler.

mindre dritt inne i bilen, et karroseri som sitter bedre også mye enklere en å ta ut og inn klips..

Hilsen en som bruker nesten like mye tid på RC bil som på detailing.. (har også to juniorer som kjører aktivt så har nok biler å skru på og bytte deler på)

Neste gang ville jeg valgt noe mer kurant bil også ;) bare et lite tips. det gjir mer kjøring og mer morro...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste gang ville jeg valgt noe mer kurant bil også ;) bare et lite tips. det gjir mer kjøring og mer morro...

Hvilken ville du ha anbefalt da. Tenker å handle meg en selv:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du får kitt å ha på osv.

Men regulatoren er det største problemet, pakker du inn denne så den ikke får kjøling så brenner den.

blir det mye vann i den brenner den....

Det finnes dog vanntette varianter å kjøpe.

regulatorene tåler en del sprut, og skulle det bli vann i den, koble fra batterie og blås den tørr.

Vann er like ille for alt av lager og slikt også så ungå vann om du kan.

Men det går som regel bra.

Jeg kjørte en hel NM runde i regn med kun bil som har "undertray" og karrosseri.

Jeg bruker dog borrelås på langs hele siden av karroseri i stedet for klips. dette gjir flere fordeler.

mindre dritt inne i bilen, et karroseri som sitter bedre også mye enklere en å ta ut og inn klips..

Hilsen en som bruker nesten like mye tid på RC bil som på detailing.. (har også to juniorer som kjører aktivt så har nok biler å skru på og bytte deler på)

Jeg finner nok en løsning, men alle anbefalinger er bra. Skulle gjerne hatt en løsning ala outerwear til den. Må vel fabrikere noe selv. Vet du hvilket stoff som brukes i outerwear trekket? Hvor sitter forresten regulatoren?

Bilen er beregnet for min sønn på 6 år som kun har kjørt Lynet Mqueen frem til nå. Tror det er en grei start bil. Blir han (vi) bitt av basillen så investerer vi enkelt og greit i en bedre og dyrere bil. Traxxas ser jeg det er veldig mange som kjører.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at nylon er tingen. Noen bruker myggnetting el.l. Hmmm. Her må det forskes litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg drev med dette for en del år siden fant jeg ut at silikon var en fin ting. Tettet alle skjøter til servoer og elektronikk med silikon. Mottaker og styringselektronikk la jeg i vanlige ballonger som ble stripset igjen.

Dette gjaldt da nitrobil, så motoren trengte ikke mer vannbeskyttelse enn et godt beskyttet luftfilter.

Verre med el-motor, da de blir varme og helst ikke skal utsettet for vann. Men lar seg nok gjøre å lage et "skall" til de også. Mange elektriske biler fra kjente fabrikat får man ekstrautstyr til som kan innkapsle el.motor i et vanntett avlukke osv. Vet at tamiya blandt annet hadde dette til noen av sine "rally" biler

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt vanntett ripstop nylon som jeg skjærer til og fester med borrelås. Da skulle jeg med hell få kapslet inn motor, elektronikk m.m. Servoen tror jeg jeg følger rådet ditt og bruker silikon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive