Gå til innhold

Toppe Blacklight med shield?


Norbech

Recommended Posts

Hei, etter et kjapt søk uten å finne et konkret svar så lurer jeg på, kan CG Blacklight toppes med Shield etter herding?

Eller vil da wetlook effekten fra CG forsvinne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacklight ble utviklet for bruk på nybiler i et helt annet klima enn det vi har her i Norge.

Den har nesten ingen holdbarhet som LSP, men tilfører lakken oljer som gjør at den ser veldig bra ut etter påføring.

Siden produktene ikke legger seg lagvis som hinner, blir det feil å si at Shield vil "toppe" Blacklight.

Trolig vil shield legge seg i porene der det allerede ligger Blacklight, og også tilføre sine egne oljer.

Min erfaring er at det er det du legger på sist som avgjør utseende på lakken, da det er dennes ingredienser som påvirker lysbrytningen.

Andre mener de ikke ser forskjell, og at alt annet enn ett lag med LSP er bortkastet tid og penger.

Mao: ingen fasit.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har jeg bestilt noe jeg ikke har bruk for igjen nå?

Tenkte kanskje Blacklight ville få opp litt dybde og glans i lakken etter korrigering .også kunne jeg toppe det med Shield som lsp.

Bortkastet tid,arbeid og penger altså?(Blacklight)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

JEG mener det er det ja. Om du mener du ser forskjell på en nypolért, nyvokset bil kontra en nypolért, nyvokset bil m/ BL mellom, tror jeg det kun er den annerkjente "placebo-effekten" ;)

Siden produktene ikke legger seg lagvis som hinner, blir det feil å si at Shield vil "toppe" Blacklight.

Godt du påpekte dette. Er så mange som skriver at de f.eks. skal ha "3 LSP-lag" på lakken sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Blacklight siden den kom på markedet, og rett før bilutstillinger feks, er den helt super.

Men jeg og fikk inntrykk i starten av at det var en sealer og at den derfor kunne ha god effekt som lsp.

Der skuffet den litt. Men siden den inneholder acryl og fillere også, blir overflaten enda glattere og blankere enn om du "bare" polerer i to steg med korrigerende polish.

I likhet med Simen vil jeg nok si det er vanskelig å se forskjell på to paneler der det ene har fått BL under voksen og det andre ikke.

Men jeg mener også at det er mulig å se forskjell på forskjellige vokser, og om et panel er vokset eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dodo Juice gjorde en test med fargede vokser som viste at voks kan legges i lag. Dette gjelder selvfølgelig deres egne produkter men jeg vil tro mange andre produkter oppfører seg tilsvarende.

Her er linken til testen.

Noen som har prøvd å måle med PTG før og etter påføring av produkt? Gir det utslag i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dodo Juice gjorde en test med fargede vokser som viste at voks kan legges i lag. Dette gjelder selvfølgelig deres egne produkter men jeg vil tro mange andre produkter oppfører seg tilsvarende.

Her er linken til testen.

Noen som har prøvd å måle med PTG før og etter påføring av produkt? Gir det utslag i det hele tatt?

Jeg har målt før og etter. Vokslaget er så tynt at det ikke registreres på måleren min. Muligens vil en måler med høyere oppløsning (og vesentlig høyere prisklasse) kunne registrere det, men ingen av målerne som vanligvis brukes klarer å oppdage vokslaget.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dodo Juice gjorde en test med fargede vokser som viste at voks kan legges i lag. Dette gjelder selvfølgelig deres egne produkter men jeg vil tro mange andre produkter oppfører seg tilsvarende.

Her er linken til testen.

Da tolker vi resultatet av testen på forskjellige måter. :)

All voks vil i større eller mindre grad tilføre oljer til lakken, og når disse er fargede, vil det tilføre farger.

Jeg ville feks aldri brukt CG Black eller Dodo Juice Blue Velvet på en bil med hvit lakk.

Det Dodo også skriver er at fargene ble mer og mer fremtredende etter hvert lag, og dette er trolig ikke fordi voksen legger seg lagvis, men fordi lakken bli tilført mer og mer farger.

Alle som har studert en lakkoverflate i mikroskop ser at den så godt som aldri er helt glatt, og det er i porer i lakken at voksen legger seg. Altså ikke som en hinne. Det som er hinnen, det er jo det vi buffer av det. Voksrestene ligger i mikroskopiske porer i lakken og beskytter.

Jeg har forsøkt å måle med PTG, men de fleste PGT'er har litt slingringsmonn på målingene, så det er rett og slett umulig å få gode målinger som skulle tilsi at det blir tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tolker vi resultatet av testen på forskjellige måter. :)

All voks vil i større eller mindre grad tilføre oljer til lakken, og når disse er fargede, vil det tilføre farger.

Jeg ville feks aldri brukt CG Black eller Dodo Juice Blue Velvet på en bil med hvit lakk.

Det Dodo også skriver er at fargene ble mer og mer fremtredende etter hvert lag, og dette er trolig ikke fordi voksen legger seg lagvis, men fordi lakken bli tilført mer og mer farger.

Alle som har studert en lakkoverflate i mikroskop ser at den så godt som aldri er helt glatt, og det er i porer i lakken at voksen legger seg. Altså ikke som en hinne. Det som er hinnen, det er jo det vi buffer av det. Voksrestene ligger i mikroskopiske porer i lakken og beskytter.

Jeg har forsøkt å måle med PTG, men de fleste PGT'er har litt slingringsmonn på målingene, så det er rett og slett umulig å få gode målinger som skulle tilsi at det blir tykkere.

Good point, tas til etteretning :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG mener det er det ja. Om du mener du ser forskjell på en nypolért, nyvokset bil kontra en nypolért, nyvokset bil m/ BL mellom, tror jeg det kun er den annerkjente "placebo-effekten" ;)

Godt du påpekte dette. Er så mange som skriver at de f.eks. skal ha "3 LSP-lag" på lakken sin..

Lakkforsegling kan man legge lagvis btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Da tolker vi resultatet av testen på forskjellige måter. :)

All voks vil i større eller mindre grad tilføre oljer til lakken, og når disse er fargede, vil det tilføre farger.

Jeg ville feks aldri brukt CG Black eller Dodo Juice Blue Velvet på en bil med hvit lakk.

Det Dodo også skriver er at fargene ble mer og mer fremtredende etter hvert lag, og dette er trolig ikke fordi voksen legger seg lagvis, men fordi lakken bli tilført mer og mer farger.

Alle som har studert en lakkoverflate i mikroskop ser at den så godt som aldri er helt glatt, og det er i porer i lakken at voksen legger seg. Altså ikke som en hinne. Det som er hinnen, det er jo det vi buffer av det. Voksrestene ligger i mikroskopiske porer i lakken og beskytter.

Jeg har forsøkt å måle med PTG, men de fleste PGT'er har litt slingringsmonn på målingene, så det er rett og slett umulig å få gode målinger som skulle tilsi at det blir tykkere.

Jeg har vokset hvit bil med både Blue velvet pro (som er blå) Purple haze pro (som er lilla) og Rainforest rub pro (som er grønn). Kan ikke si/se at den har blitt hverken blå, lilla eller grønn av den grunn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkforsegling kan man legge lagvis btw.

Voks kan også legges i flere lag, det betyr ikke nødvendigvis at det har noe for seg om man er nøye med første laget.

Jeg har lagt sealere i en og to lag, med akkurat samme holdbarhet og utseende som resultat, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal legge de lagvis.

Om det skulle finnes produkter som får bedre holdbarhet og look av flere lag, tror jeg det er like sannsynlig at det er en voks som at det er en sealer. Og med tanke på alt av ingredienser som er i sealere og vokser i dag, tror jeg snart at skillet mellom voks/naturlig og sealer/syntetisk er borte, og de burde egentlig bare fått en felles betegnelse, f.eks LSP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har vokset hvit bil med både Blue velvet pro (som er blå) Purple haze pro (som er lilla) og Rainforest rub pro (som er grønn). Kan ikke si/se at den har blitt hverken blå, lilla eller grønn av den grunn. ;)

Ikke nedi steinsprut og andre lakkskader heller? :-)

Ser jo testbildene fra Dodo på linken, og oljer med farger tilfører jo farge til lakken. Jeg syns en hvit bil skal være hvit og syns ikke det ble pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ikke nedi steinsprut og andre lakkskader heller? :-)

Ser jo testbildene fra Dodo på linken, og oljer med farger tilfører jo farge til lakken. Jeg syns en hvit bil skal være hvit og syns ikke det ble pent.

Ikke som jeg har lagt merke til. Skal ta en nermere titt på panseret til den hvite her hemme og se etter det. La 4 forskjellige DJ vokser på den for ikke så lenge siden.

Har også lagt Natty's blue på hvit bil uten at jeg har sett noen farge etter den.

Eneste jeg har sett at farger i lakkskader/steinsprut er Carpro Eraser (som er en wipedown).

Ser at det farger på testen til DJ, men har som sagt ikke lagt merke til dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp bestilt CG Blacklight + CG Celeste.

Ikke veldig mye erfaring med disse (første forsøk med voks på nyere bil) og lurte på om man kan bruke Blacklight på hele bilen eller kun lakken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har nettopp bestilt CG Blacklight + CG Celeste.

Ikke veldig mye erfaring med disse (første forsøk med voks på nyere bil) og lurte på om man kan bruke Blacklight på hele bilen eller kun lakken ?

Hold den unna ulakkert plast og vinduer.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre gangene dette har vært diskutert så har denne tråden fra DW dukket opp.
Verry interesting stuff :)
Og konklusjonen er vel at det ikke er noe lag, men kanskje en eller annen form for "fortetning" eller "grad av mettning" om man vil. (som Knutis sier over her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...