Gå til innhold

Korroderte, ulakkerte alufelger - hvordan fikse?


E_S

Recommended Posts

Bilen min har noen alufelger som er ulakkert og skikkelig korroderte. Bildet taler jo for seg selv. Tok en liten klatt Autosol og pusset litt på et felt, det gjorde underverker, men det er allikevel igjen svarte "prikker" av korrosjon som jeg ser for meg at det kan bli mildt sagt vrient å få bort på denne måten uten å gå litt mer drastisk til verks. Noen forslag til fremgangsmåte? Eller er det bare timesvis og såre fingertupper som nytter?

post-4757-0-25576400-1375730479_thumb.jp

post-4757-0-64769700-1375730484_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at de svarte flekkene er korrosjon og ikke møkk?

Prøv å vask der du har pussa frem de svarte flekkene med Surfex, Iron-X og PrickBort for å sjekke ;)

Ellers så ville jeg gått for Mothers PowerCone sammen med autosol eller annen finpolish istede for å sitte å gnikke "manuelt", slipper du både å gå helt lei og ha vondt i hendene etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bestilte Powercone fra Ebay nå, så skal jeg prøve det du nevnte der for å se at det ikke er skitt heller, men det ser mistenkelig ut som korrosjon, dessverre. Skal vel få dem bra igjen til slutt uansett, er heldigvis ikke så alt for mye kriker og kroker på disse felgene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bestilte Powercone fra Ebay nå, så skal jeg prøve det du nevnte der for å se at det ikke er skitt heller, men det ser mistenkelig ut som korrosjon, dessverre. Skal vel få dem bra igjen til slutt uansett, er heldigvis ikke så alt for mye kriker og kroker på disse felgene.. :)

Fant en gammel alu-felg under trappa her idag, som ser like ille ut, om ikke værre, så kan prøve å få igang en liten how-to om jeg finner utstyret i garasjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå dukket det opp enda et sett ulakkerte, superkorroderte felger som jeg fikk tak i rimelig.

Det er da noen Mickey Thompson-felger som forrige eier har brukt på vinteren uten å behandle/pusse/vaske, så lagt de bort noen år. De så helt grusomme ut, så begynte med prickbort, løste opp skitt, spylte av, lot tørke, hadde på noe Meguiars Hot Wheels felgrens som løste opp litt mer, men ikke så mye. Etter det var resultatet sånn:

20130817_125905.jpg

Etter dette gikk jeg på med First Price skuresvamp og JIF skurekrem (!), og etter en del gnikking ble resultatet slik:

20130817_125928.jpg

Dette gjentok jeg tre ganger til.. :P

20130817_133059.jpg

Så var det frem med pusseklut, Autosol og Powercone. (sistnevnte kjøpt fra USA til en rimelig penge..)

Etter en del oppladinger av drillbatteriet og såre fingertupper ble resultatet slik som på felgen til høyre:

20130817_161050.jpg

Jeg sier meg ihvertfall godt fornøyd! Hva bør brukes for å holde dem penest mulig uten at jeg må bortpå med Autosol hver eneste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ScottNicholas

Hallo!

Tenkte bare å si at Østfold Felgteknikk er i oppstart med en ny type polering .... vibrasjon! Hele felger eller løse ringer blir lagt ned i en tank og polert opp til perfeksjon! Slik som BBS'en nedenfor.

Dette kan gjøres med alle felger opptil 22". Resultatet er mer holdbart, og felgen er polert jevnt over alle delene.

Kunne vært veldig spennende å fått prøvd ut på felgene dine E_S! Å kunne se forvandlingen fra slitte felger til helt høyglanspolert! :)

9b.jpg

Endret av ScottNicholas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tror kanskje jeg hadde fått spandert på dem et lag elle tre klarlakk for å holde dem fine, og toppet det med en holdbar forsegling. Vet ikke hvordan forseglinger henger på ulakkert metall, siden de fleste forseglinger er laget for å binde seg til lakken.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2-delte felger der kanten er ulakkert høyglanspolert aluminium. Dette går helt fint å kjøre rundt med uten noe beskyttelse, så lenge en er flink å vaske før ting får satt seg fast. Legger en på et lag med SV Autobahn får skitten mindre mulighet til å sette seg fast, og vedlikeholdet blir lettere. Poler gjerne opp felgene innimellom hvis du synes de mister glans.

Jeg har polert opp kantene mine fra gråstein til speil, brukte et høyglanspoleringskit for alu fra gasolin.no

Bruker Meguiars All Metal Polish for å friske opp innimellom.

DSCN4318.jpg
DSCN4358.jpg

DSCN4730.jpg

En av grunnene, i mine øyne, til at mange har ulakkerte polerte metalloverflater er fordi det gir best glans.

Legger man klarlakk oppå mister man litt av glansen.

edit:

Her er en som er kjørt litt med på høyre side og en nypolert på venstre side:

IMG_8277_zps5b181208.jpg

Endret av chase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...