Gå til innhold

dekk som slites fort


kentdaniel

Recommended Posts

kentdaniel

hei gutter og jenter :)

har en 05` mondeo st tdci som nettopp har blitt senket med Ford`s eget senkesett EIBACH.
monterte dette sammen med kliss nye dempere fra sachs foran og bak, samtidig byttet jeg bærekuler og stabilisator stag foran og bak.
kjørt i 1mnd før det ble firehjulskontroll.

nå 1 mnd etter kontrollen så er dekkene mine slitt i stykker i innerkant.
bilen ble justert etter fabrikkinnstillinger, og det var kun spissingen som ble justert fikk jeg vite av verkstedet som utførte kontrollen..
spørsmålet er hva gjør jeg nå?

nye dekk må til men de bør jo helde en stund lengere enn 1 mnd.
kan jeg kreve ny justering fra verkstedet som utførte kontrollen?
og viktigst av alt, hva slags innstilligner bør gjøres?

felgene er fra zito 19"x8"
dekkene var nankang ns-2 235/35-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var dekkene før senkingen?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er absolutt ingen mekaniker, men synes det høres lenge ut å kjøre en mnd før hjulstilling sjekkes etter senk. Kommer naturligvis an på hvor mange km, men jeg fikk vondt i sjelen av barnehagekjøring tre dager med min mellom bytte av fjærer/dempere og kontroll :P

Dekkene var helt fine da den ble levert inn til firehjulskontrollen? Hvis ikke de som utførte kontrollen la merke til noe skjev slitasje (og da mener jeg de burde ha plikt til å si i fra, men vet ikke om de har det) så bør du vel som et minimum få ny justering på deres regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være ford ekspert, eller ekspert på bil i det heile, så er ikkje en måned ekstremt masse om det blir montert sammen rett,dempere å fjører bruker litt tid på å sette seg på plass å vil ofte sige litt den første måneden. Men det er sikkert litt likt her som på andre biler at du ikkje kan justere camber nok for å få beint, uten og finne ettermarkedsdeler. Spissing er jo like viktigt. Men må også huske at noen dekk har liten slitestyrke mens andre er hardere, står oppgitt på dekkene.

Men såg når eg tok av sommerdekka på madammen sin 09 mondeo i høst at dei også var heilt utslitt inne men spor igjen ytterst. Orginal bil på 17". Her var det ikkje mye å justere, men nå med 19" ser det ut til og slite mer likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske store forkjeller i camber på høyre og venstre da, både forran og bak. Forran er det jo over en grad i forskjell , og bak er det en halv grad. Det er ikke bra. Jeg synes også -1,5 grad i camber var litt mye til en standard bil å være, men jeg har ikke peiling på ford så det er mulig det skal være så "mye".

Det var jo faktisk bedre på den første justeringen. Med mindre du har blandet dem sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter første justering sto rattet skjevt og dette rettet de opp i dagen etter.

Det er vinklene på den andre justeringen jeg snakker om, der er det faktisk større avvik på vinklene enn på den første justeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min BMW 118D så slites utsidene av dekkene først, og denne er så vidt jeg vet uberørt siden fabrikk. Er dette vanlig, eller er det noe som har skjedd? Gjelder kun fremme, på begge sider (slites likt på yttersidene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

På min BMW 118D så slites utsidene av dekkene først, og denne er så vidt jeg vet uberørt siden fabrikk. Er dette vanlig, eller er det noe som har skjedd? Gjelder kun fremme, på begge sider (slites likt på yttersidene).

Masse rundkjøringer?

bybiler har en tendens til å slite mye på yttersiden fremme på grunn av det har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min BMW 118D så slites utsidene av dekkene først, og denne er så vidt jeg vet uberørt siden fabrikk. Er dette vanlig, eller er det noe som har skjedd? Gjelder kun fremme, på begge sider (slites likt på yttersidene).

Er ikke noe med lufttrykket i dekka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan disse vinklene være årsaken til ekstrem slitasje på innerkanten av dekkene?

Noen her som har billige brukanes dekk å selge? ;)

Om det er en direkte sammenheng er vanskelig å si. Med negativ camber, slik som du har, så slites jo innsiden fortere, men ikke på så kort tid, det er i hvertfall veldig uvanlig.

Du burde uansett fått fikset vinklene dine slik att de er like på begge sider av bilen. Ser ut som de som har utført dette ikke har mye peiling på hjulvinkler.

På min BMW 118D så slites utsidene av dekkene først, og denne er så vidt jeg vet uberørt siden fabrikk. Er dette vanlig, eller er det noe som har skjedd? Gjelder kun fremme, på begge sider (slites likt på yttersidene).

Vanskelig å si uten å se over hjulvinklene. Vinklene vil jo endre seg litt over tid pga slitasje i deler i understellet. Jeg for min del har firehjulskontroll minst en gang i året, men så ofte bør ikke være nødvendig på en bil som brukes til vanlig kjøring. Men det er greit å se over vinklene en gang i blandt :)

Masse rundkjøringer?

bybiler har en tendens til å slite mye på yttersiden fremme på grunn av det har jeg hørt.

Det tror jeg er mer en vandrehistorie enn noe annet.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe med lufttrykket i dekka?

Lufttrykket i seg selv er nok ikke årsak i dette. For lite luft gir økt slitasje på kantene, for mye øker slitasje i midten. Men kombinert med rare hjulvinkler så kan det nok ha innvirkning mot individuelle sider av dekket ja og hvor stor forskjellen blir.

Alle nyere biler har negativ camber så vidt meg bekjent, noe som tilsier att de slites ørlite granne mer på innsiden ved normal kjøring. Slites de mest på utsiden tipper jeg det er spissingen det er noe galt med.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kentdaniel

de bør ta bilen inn igjen på mandag når ferien deres er over og da bør de gjøre dette gratis...
da blir det også montert nye dekk som bør holde ut denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører forøvrigt på andre sesong med 245/30/20 dekk og de er halvslitt etter nærmere 15000km. Så de du bytter til nå bør holde ut neste sesong og litt til med normal kjøring.

Det ble nevt i en annen tråd om feil slitasje, vrir du mye på ratt med bilen i ro/ lav fart? Feks. skarp sving ut fra garasje/p-plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...