Gå til innhold

Alpine-hvit BMW E46


Maarius

Recommended Posts

Hei. Jeg har en BMW 320d som jeg har lyst til å polere selv.

sv20.jpg

Jeg har noe utstyr, men trenger en "steg for steg-guide" til hvordan jeg skal gå frem og hva slags produkter jeg skal bruke. Taket er svart, og er ganske pent men har noen vaskeriper som jeg gjerne vil fjerne.

Jeg har en garasje med god belysning som jeg kan stå i.

Bilen er forsåvidt ikke stygg i lakken men er greit med en liten oppfriskning. Noen riper her og der. Har også et lite problem med dieselsot som setter seg i lakken på hele bakenden. Litt "matt" lakk spesielt nede på skjørter og på siden på støtfanger bak.

n32y.jpg

Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg med fremgangsmåte og hvilke produkter jeg skal bruke og hvor jeg kan få tak i dem. Jeg har en bilxtra-butikk like i nærheten som forhandler Meguairs-produkter og div. poleringsutstyr, men er ikke sikkert de har det jeg evt. trenger.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Forvask, vask og klargjøring til polering har du kontroll på? Hvis ikke si ifra da dette er alfa omega for resultatet etter polering.

Anbefaler kjøp av DA (dual action) maskin. Altså en maskin som oscillerer, eller imiterer håndbevegelser. Kjøp en god nybegynnermaskin først som sist, og ikke en "noname" maskin du ikke vet noe om fra Bilextra. Mange her går for Krauss/kestrel 500w eller 900w, som er meget gode maskiner til en forholdsvis lav pris. En slik er i tillegg lettere å bruke enn en roterende maskin, og etterlater så og si ingen hologrammer og annet snusk på lakken din. Samtidig er det mer eller mindre umulig å brenne gjennom lakken slik man fort kan gjøre med en roterende maskin om man er uforsiktig.

Ellers må du også ha andre poleringspads enn det du har på bildet du legger ved. Den "hetten" kan du forøvrig bare kaste først som sist. Über-pads er meget gode, og man bør ha to av hver som et minimum, da man bør skifte og vaske padsene mellom hvert panel man tar for å unngå varmgang og dårlig cut. 140mm er størrelsen som passer best med 125mm bakplaten på Kestrel-maskinen jeg linket til lengre oppe.

Videre må du ha poleringsmiddel i varierende grader. Jeg er best kjent med scholl, men sverger du til noe annet går du selvfølgelig for det. Scholl S03 (rubbing), S17 (polering, medium cut) og S30+ (finpolering høyglans). Bilextra forhandler Meguiars, som er et anerkjent og godt merke.

Siste steg er å beskytte poleringsjobben du har gjort, og skape den siste glansen. Voks eller sealer er det som brukes her. En billig, god og veldig holdbar syntetisk voks er Collinite 845. Kan legges med maskin eller for hånd.

Butikken jeg har linket til her er Bilnerden, som er en av samarbeidspartnerne på dette forumet, og som betalende medlem på dette forumet får man rabatter på de aller fleste varene i sortementet deres (og hos de andre partnerne, selvfølgelig). Les mer her:

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forvask og klargjøring er i boks :)

Jeg har alt kjøpt inn produkter fra Swisswax, og blitt opplyst om hvordan dette skal brukes.

Nå gjenstår kun å sette i gang med poleringen, som jeg skal få litt hjelp til av en kompis.

Takk for godt og bra veiledende svar!

Endret av Maarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...