Gå til innhold

Veldig basic poleringsutstyr


Eselfjes

Recommended Posts

Hei,

har i mange år hjulpet pappa med å polere bilen, da med polergarn. Tror ikke jeg var gammel nok til å bry meg om resultatet. De siste årene har interessen for bil, som lå der allerede fra starten, blomstret. I de senere årene har jeg tatt poleringen to ganger i året, fortsatt med TurtleWax Nanotech (den røde flasken). Jeg sto å polerte i morges, og da jeg var ferdig, syntes jeg dette var forferdelig kjedelig. Resultatene var jo ikke der!

Det er snakk om en 07 Mondeo, Panther Black. Den har noen flakes i lakken, om det har noe å si. Er det noen som har noe erfaring med Ford-lakken fra denne perioden? Panseret fikk vi omlakkert noen uker etter den var ny. Dette har de ikke helt fått til, da lakken er mye dypere og mørkere på alle de andre panelene. Panseret er vel det panelet som er styggest på bilen, og etter hva jeg har forstått, har omlakkerte paneler dypere lakk?

Fant frem den roterende slipemaskinen, med de tilhørende ullpadsene (noe som lager mye kjørespor?).

Dette akkompagnert med TurtleWaxen ga jo ikke akkurat de resultatene jeg hadde håpet på. Joda, "litt" bedre ble det men (placebo?).

Jeg ønsker å bruke denne slipemaskinen, da jeg ikke har fast inntekt og det er pappa som skal finansiere prosjektet mitt :P Jeg har forstått at det ikke er helt optimalt, da den har støvpose, men jeg prøver heller å rense maskinen skikkelig.

Ble anbefalt Meguiar's Ultimate Compound, jeg tviler ikke, er nok et helt knall produkt dette altså, men vet ikke helt hvor grov den er.

Tenkte mer i retning av Scholl S17+, da det er ganske mange swirls og RDS, men er S3 nødvendig da?

Av pads aner jeg ikke, ble anbefalt Sonax sin, den hadde jo en svært hyggelig pris. Hvor grov er denne, og kan jeg bruke denne som den eneste paden? Vil denne fjerne noen dypere riper?

Lakkforsegler, dette kommer i form av et flytende middel og voks (mulig jeg tar helt feil? :P). Hva er oppgaven til voksen, trengs det polering i etterkant? Hvilket produkt er å anbefale her, gjerne så billig som mulig.

Ja, jeg har planer om å utvide, men det kommer når en bedre maskin er på plass.

Hadde vært fint om alt kunne handles på en plass.

Budsjettet? Vel jeg vil egentlig klare meg med så få produkter som mulig.

Et siste spørsmål, har forstått at lampeolje for å fjerne asfalt er no-go, men hvorfor?

Takker for svar,

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen:)

Hva er laveste og høyeste turtall på slipemaskinen?

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammut89

er ikke godt å si hva du burde kjøpe uten å vite hvor mye penger som skal brukes. Denne hobbyen er jo ikke billig. Jeg tror du har hatt en erfaring med alt for snille produkter som ikke fjerner nok riper. Samt maskiner og pad comboer som ikke er helt optimale.

Omlakkert lakk er ikke nødvendigvis tykkere enn orginal lakk. Det som er problemet med omlakkert lakk er at du nettopp ikke vet hvor tykk den er på grunn av flere lag under med gammel grunning og sparkel osv.

Når det kommer til ultimate compound er den nok for snill til å fjerne de værste ripene, Hvis du går for Meguiars er M105 som tar bra og deretter M205 for bra finish en bra kombinasjon som er prøvd ut av mange med bra susess.

Det er jo anbefalt å begynne med en snill DA maskin, desverre koster de noen tusen.

Voks skal beskytte lakken etter at du har polert. Den etterlater en oljete overflate som varer en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen:)

Hva er laveste og høyeste turtall på slipemaskinen?

Takketakk :)

Prøvde å lese på esken, men det sto ikke noe annet enn at det var en totrinnsmaskin. Skal dra frem bruksanvisningen i morgen.

Tenkte jeg skulle tette hullet til posen i morgen.

er ikke godt å si hva du burde kjøpe uten å vite hvor mye penger som skal brukes. Denne hobbyen er jo ikke billig. Jeg tror du har hatt en erfaring med alt for snille produkter som ikke fjerner nok riper. Samt maskiner og pad comboer som ikke er helt optimale.

Omlakkert lakk er ikke nødvendigvis tykkere enn orginal lakk. Det som er problemet med omlakkert lakk er at du nettopp ikke vet hvor tykk den er på grunn av flere lag under med gammel grunning og sparkel osv.

Når det kommer til ultimate compound er den nok for snill til å fjerne de værste ripene, Hvis du går for Meguiars er M105 som tar bra og deretter M205 for bra finish en bra kombinasjon som er prøvd ut av mange med bra susess.

Det er jo anbefalt å begynne med en snill DA maskin, desverre koster de noen tusen.

Voks skal beskytte lakken etter at du har polert. Den etterlater en oljete overflate som varer en stund.

Nja, en 400, kanskje 500kr. Vil starte i det små :) Kanskje vanskelig å få med clay til den prisen?

Sikker på at det ble brukt sparkel, da panseret ble omlakkert? Var ikke en bulk, men en ganske heftig ripe.

Aha, hvor kan man få tak i M105 og M205, Bilxra har det kanskje, men til hvilken pris?

På sikt kommer jeg nok til å skaffe meg en DA maskin, men da blir det nok av egen lommebok.

Det med voks er notert :)

Takker for svarene,

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde brukt noen timer på å se hva andre folk her bruker, S&S og bilpleie for dummies. Da tror jeg du kan se best selv hva du trenger og ikke iom. at du ikke vil legge penger i dette :) Det er enorme mengder stoff på forumet, så det er bare å begynne å lese ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S&S er veldig interessant, men har aldri brukt det til akkurat det formålet. Takk for tipset.

Bilpleie for Dummies er en super guide, men den må nok leses en gang til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip, men det blir laget flere tråder som dette i uken, alt man lurer på står på forumet allerede. Selvfølgelig skal man jo kunne spørre, men folk spør ofte om det samme og svarene finner man med 3 tastetrykk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det veldig godt, skal lese det jeg kommer over de neste dagene :)

Hehe, et spørsmål om Meguiar's. Leste om en som skrev at, M105 ikke var nødvendig etter en runde med M205, hva mener dere?

Edit: Hvordan er Sonax sine poleringspader mtp. hvor grove de er?

Endret av SuperSaxy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det veldig godt, skal lese det jeg kommer over de neste dagene :)

Hehe, et spørsmål om Meguiar's. Leste om en som skrev at, M105 ikke var nødvendig etter en runde med M205, hva mener dere?

Edit: Hvordan er Sonax sine poleringspader mtp. hvor grove de er?

Meguiars #105 er grovere enn #205. Så det er heller motsatt, #205 er "nødvendig" etter #105. Eventuelt noe annet som gir bedre finish enn #105.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, tenkte litt på Scholl sine produkter, siden jeg allikevel må kjøpe det på nettet?

Ser flere bruke S3 Gold, S17+ og S30+. Har forstått det slik at man må kjøpe poleringsmiddel som er beregnet for roterende, hvis man skal ha roterende. Men fungerer de nevnte Scholl-produktene med en DA-maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, tenkte litt på Scholl sine produkter, siden jeg allikevel må kjøpe det på nettet?

Ser flere bruke S3 Gold, S17+ og S30+. Har forstått det slik at man må kjøpe poleringsmiddel som er beregnet for roterende, hvis man skal ha roterende. Men fungerer de nevnte Scholl-produktene med en DA-maskin?

Ja de funker bra med DA maskin. http://www.schollconcepts.com/en/professionals_paintfinish_matrix.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...