Gå til innhold

Noen spørsmål angående polering/voksing


Busch

Recommended Posts

Hei alle sammen

Først må jeg få takke for et fantastisk bra forum som jeg har fått svar på mange spørsmål. :thumbs:

Så over til noen spørsmål som jeg ikke har funnet noe svar på.

1. Hvilken type pads/produkt anbefaler dere å bruke på vinduer.

2. Etter jeg har polert opp bilen og skal ta på voks hva da ??. I håndboken til swissvax står det at du skal påføre Cleaner Fluid før man vokser bilen. Er dette nødvendig etter at man har maskinpolert bilen ?

Håper dere forstår hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Synes Meguiars NXT vindusrens er bra. Bruker egen Microfiber for vindu. Ellers er vel produktene som Pirex har også veldig bra

2. Kjør en IPA, dvs 50/50 blanding av vann og isopropanol. Dette for å bli kvitt polishrester. Men før voks bør du legge på en sealer om du har, fint med ekstra beskyttelse for lakken nå om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Både Swissvax og Chemical Guys sine er kanonbra synes jeg, og bruk det sammen med f.eks Ultra Plush microfiberklut samt en mikrofiber vindusklut til slutt så blir ruta fin og ren... Alt får du hos Scandicshine..

Du kan enten kjøre på med en IPA wipedown eller bruke Cleaner Fluid før du legger på, wipedown så fjerner du alle oljene som ligger på lakken etter maskinpolering, og du ser også om det er noen defekter igjen..

Du kan f.eks. bruke kondensfjerner hvis du ikke finner Isopropanol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

1: Chemical guys glass cleaner eller Swissvax crystal + microfiber for glass

2: Du bør legge på cleaner fluid før voksen ja, swissvax voksene liker de ekstra oljene du da tilfører lakken.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk for svar, de kom raskt.

1: Chemical guys glass cleaner eller Swissvax crystal + microfiber for glass

2: Du bør legge på cleaner fluid før voksen ja, swissvax voksene liker de ekstra oljene du da tilfører lakken.

1. Hvis jeg skal gå over vinduene med maskin, hva anbefaler du/dere da ?

2. Dvs først IPA (hva står det for?), så cleaner fluid. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

1: Ta kan du ta f.eks Menzerna 85RD og den hvite puten. Fjerner ikke noe riper, men blir blankt.

2: isopropanol alkohol, som du blander med vann. Så cleaner fluid ja. Men holder også med bare cleaner fluid.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ta kan du ta f.eks Menzerna 85RD og den hvite puten. Fjerner ikke noe riper, men blir blankt.

2: isopropanol alkohol, som du blander med vann. Så cleaner fluid ja. Men holder også med bare cleaner fluid.

Tusen takk igjen

Da er det bare å vente på maskinen, for så å sette i igang.

Har dere noen andre tips/råd

Edit: Et spørsmål til

Hvis jeg skal bruke en annen voks eks. Pinnacle Signature Series II Carnauba Paste Wax holder det da med IPA, eller bør jeg ta på swisswax cleaner fluid da også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg hadde heller bare kjørt på med IPA, men Sig Ser 2 har ikke veldig god holdbarhet, men blir veldig blankt og fint da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Alternativt er en All in one polish etter poleringa, la den herde og så på med voksen, da har du beskyttelse også som base..

På vinduer er det cobra vindus mikrogiber (type waffle wave look) og lnsket vindusspray etter ønske. om du skal polere opp glass har Duragloss en ok glass polish, men den fjerner ikke riper etc, bare noe waterspots og trafikk film, denne kan du legge på med vanlig håndpad eller en Dual Action maskin

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten komme med noen flere "rare" spørsmål jeg

Hva fjerner egentlig Cleaner Fluiden til swissvax?

Det står at du ikke må kjøre eller bruke bilen før bilen er blitt forseglet med voks. Ellers vil områder som har blitt ehandlet med Cleaner fluid være utsatt for miljømessige faktorer uten beskyttelse.

Spørsmålet er da, etter at man har brukt Menzerna 85RD på bilen, og tar å cleaner fluiden, hva er igjen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det høres dramtisk ut ;) i ren tekst så er området/lakken da uten beskyttelse av en LSP - voks i vårt tilfelle

Når du har tørket av cleaner fluid så har du fjernet evt. rester etter Menz og du har også en god heft for voksen - som altså er det som gjenstår :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Egentlig ikke, ved IPA så fjerner du oljene som ligger igjen etter polering og du kan også inspisere arbeidet etter maskinpolering...

Cleaner Fluid gir jo også en bedre heft til voksen, så jeg bruker alltid det hvis jeg ikke har en sealer under voksen...

Men du kan aldri gjøre noe feil om du gjør noen av delene, el begge delene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Bare hyggelig :)

Swissvax sier at det mest ideelle og langvarige resultat fås ved å bruke Cleaner Fluid før voks - da denne også er med på å preppe lakken før voks, jeg selv har prøvd begge deler og mener at resultatet, og spesielt hvor lenge dette varer blir best ved å bruke Cleaner F før voks (men nå selger jo vi dette da.. hehe). Du vil selvfølgelig også få et fint resultat ved å bruke IPA også, men om du skulle kun brukt en så ville jeg benyttet Cleaner F. Ulempen er selvfølgelig at en IPA er bedre i forhold til inspeksjon av lakken etter du er ferdig meg 85 RD...

Nå første gang ville jeg kanksje brukt begge deler, da IPA er en relativt lite kostbar afære og også fort gjort :)

Der kom B meg i forkjøpet, men konklusjonen er den samme!

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også brukt begge deler.. Isopropanol og destillert vann rett etter polering og Cleaner Fluid før påføring av voks :)

Anbefales det å bruke IPA mellom polering og voks for andre produkter også f.eks. Meguiars. Kan ikke huske å sett tips om dette i guidene som ligger på forumet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det gjør det, som skrevet lenger opp i tråden så inneholder poleringsmiddel mye oljer, dette fjerner du fra bilen da for at voks el sealer skal hefte seg bedre til lakken og gi deg bedre varighet...

Hvis det er håndpolering så lønner deg seg ikke, da fjerner du polishen igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...