ronnyn

S&S: 2001 Audi RS4

22 innlegg i emnet

RNAutospalogo.jpg



Da var tiden kommet for å endelig legge ut en S&S igjen.
Eieren av denne bilen tok kontakt med meg i vinter, og det ble presisert tidlig at han ville ha den i en så god stand som overhode mulig, spesielt med tanke på utstillinger.
Dette la tidlig listen for hva som måtte gjøres på denne.

Først litt info om bilen:
Dette er en av få RS4 B5 solgt ny i Norge, i fargen Missano-rød og med sort taktrekk og interiør i fargen "silver onyx".
Det har blitt gjort endel oppgraderinger på bilen, men eier har hele veien hatt fokus på å ikke endre på mer enn nødvendig og kun gjøre oppgraderinger som faktisk trengs, og som lett kan reverseres om ønskelig.

Oppgraderinger:
Understell:
H&R Monotube justerbare coilovers
Krengningshemmer bak fra 034motorsport (opp fra 15mm til 27mm tykkelse)

Interiør:
Ratt og girkule i alcantara fra RS4 pluss
Multifunksjonsmåler i luftdyse fra Liquid Gauge (ladetrykk, innsugstemp, oljetemp mm)

Motor:
Komplett rustfri eksosanlegg fra turbo og ut med 100cells racekatter, oppgraderte resirkventiler i alu, luftfilter og ny programvare. Resultatet er 470hk/630nm.

Ellers:
Bilen sto under besøket med små bremser fra S4 B5 pga kjøring med rallypigg på isbane i vinter. Bilen blir etter besøket skodd med 8-stemplede kalippere fra Brembo med flytende skiver fra RS4 B7 foran og nye sommerhjul fra Sportec.

Jeg fikk ved innlevering beskjed om at bakluke og bakfanger var opplakkert på ett eller annet tidspunkt.
Så til noen inspeksjonsbilder:

1_zpsceb50ed0.jpg

2_zps965aa1f7.jpg

3_zps0624b007.jpg

4_zpsdfe5687a.jpg

5_zpsa3b3d392.jpg

6_zps4f9a5d11.jpg

7_zps0c21ca42.jpg

8_zpse7c37341.jpg

9_zpsf2ef0fd0.jpg

10_zpsfc261a19.jpg

11_zpsa995536a.jpg

12_zpsfcb3e566.jpg

13_zps368a72f9.jpg

14_zps7887330b.jpg

15_zps89fcfd58.jpg

16_zps4c96bacc.jpg

17_zps61f92565.jpg

18_zpsbf736023.jpg

19_zps5cc83c23.jpg

Bilens tilstand var preget av jevnt bruk i mange år, og jeg så at det ville bli endel jobb.
Det var også endel steinsprut, så bilen ville først bli tatt inn for å fylle lakkskader, deretter skulle den få stå noen uker, før jeg tok den inn på ny for å våtslipe og deretter gjøre ferdig resten av jobben.
Eier var jo rimelig klar på hva han forventet av sluttresultat, og var tålmodig når det gjaldt tidsbruk.

Begynte med å dekke bilen med Prickbort på tørr lakk, deretter ble den skummet med Scholl Rapid, så en runde BH Surfex 1:10, deretter ny skumlegging med Scholl Rapid etterfulgt av bøttevask med CG Mr. Pink og SV Vaskepuddel.

Felgene ble vasket med Scholl Rim7, deretter BH Korrosol. Børstevalget falt på Vikan.

21_zps1af4d7f9.jpg

22_zps1804c33f.jpg

23_zps4873c034.jpg

24_zps44a32d97.jpg

25_zps5731d87d.jpg

26_zps4fb1bcb6.jpg

27_zps3d580927.jpg

28_zps2aefc291.jpg

29_zps74549837.jpg

Etter vasken sto jeg igjen med en ganske så ren bil, som avslørte masse steinsprut i front og en god del andre lakkskader rundt om.

30_zps615383cb.jpg

31_zps9ccd0108.jpg

32_zps6c6cf87d.jpg

Disse ble vasket med silikonfjerner, og fylt med 1k lakk fra Øverland & Co, og OEM-lakkstift fra Møller.

Etter noen uker tok jeg bilen inn igjen på verkstedet, og det ble utført en ny, tilsvarende vask, men denne gangen også med Korrosol til slutt. Det skulle vise seg at den fant en god del å jobbe med.

33_zps52b3aabe.jpg

34_zpsdb8a096d.jpg

35_zps133c80ca.jpg

36_zps7b72c8ba.jpg

Etter dette begynte jeg på inspeksjonsrunden, både innvendig og utvendig.
Målte også lakktykkelsene på samtlige paneler, absolutt hele bilen var opplakkert. Panseret trolig minst to ganger også.
Farge til skinnsetene var også bestilt lenge før jeg fikk bilen hit, og bra var det, siden det var over 2mnd leveringstid på denne fargen.

Inspeksjonsbilder:
37_zpsddec3c16.jpg

38_zps0a8b27e1.jpg

39_zpsf428a8af.jpg

40_zps9ec8ccf4.jpg

41_zps75148e9c.jpg

42_zps52820d92.jpg

43_zpsd13585de.jpg

44_zps3737703b.jpg

45_zpsfbc8a93d.jpg

46_zps6a4c1d4a.jpg

47_zpse4b6377b.jpg

48_zps7b67a5c9.jpg

49_zpsb9621b3d.jpg

50_zps28aae2f2.jpg

51_zps125ee27e.jpg

52_zps6ad4dc14.jpg

53_zps8eed8098.jpg

54_zps94e5956d.jpg

55_zpsa0c6e98b.jpg

56_zps1c33b0c6.jpg

Begynte jobben i denne omgang med å rense skinn. Jeg begynte først med SV Leather Cleaner, deretter Leather Cleaner Forte. Og når Knutis fant det for godt å stikke innom, fant han tak i Scholl Spam. Spam er sterk, men det trengtes:

57_zps267cfae7.jpg

58_zps18f6775a.jpg

59_zpsee5c6c36.jpg

60_zps546fe94d.jpg

61_zps38395882.jpg

62_zpsc8661cbd.jpg

63_zps7b5b1476.jpg

64_zps726d7ada.jpg

65_zpsa54104b9.jpg

66_zps6fd28146.jpg

67_zps1398826e.jpg

68_zpsd2c238b8.jpg

69_zps475b00d3.jpg

Skinnet ble også på de verste plassene pusset med 3M pussepad (samme som SV leather healer pad). Så tørket med Zippo lighterbensin, og deretter farget opp med mange, tynne og jevne strøk. Resultatet ble ganske bra, viktig å ikke bruke for mye farge slik at fargen blir ujevn eller at den fjerner all struktur i skinnet. Likevel må det brukes såpass mye at man demper sprekker og får god dekning der fargen er slitt bort.
Fikk noe hjelp av Knutis til dette.

70_zps59af7685.jpg

71_zpsd95ca6ac.jpg

72_zps72e9c879.jpg

73_zps6f6618a0.jpg

Deretter gikk jeg over på å jobbe litt med lakken. Inspisering av taket avslørte masse grove riper, og siden målet her var show-finish, tok jeg snarveien via våtsliping.
Fjernet totalt ca 15-18my på taket.
Etter våtslipingen ble det polert opp igjen med Rupes roterende og 3M Fast Cut Pluss på grønn 3M pute.
Deretter følger forskjellige bilder, av defekter, forsøk på 50/50s, noen interiørbilder osv.
Panser og støtfanger foran ble spot-slipt etter lakkfylling. Jeg brukte også Scholl S0 og S3Gold på lilla Scholl på enkelte paneler, grønn 3M på andre.

74_zps49c99c17.jpg

75_zpsa697f03a.jpg

76_zpsefc5f491.jpg

77_zpsce0589fa.jpg

78_zpsc8d7ee8c.jpg

79_zpsf1882073.jpg

80_zps3935423a.jpg

81_zps7169017d.jpg

82_zps2ef2c384.jpg

84_zps51403a22.jpg

85_zps3c472f85.jpg

86_zpsc06adce5.jpg

87_zps1845a217.jpg

88_zps5a12bf6b.jpg

89_zps487112f8.jpg

90_zpsefdb0968.jpg

91_zpsb7ab5cbf.jpg

92_zpsd13cf30b.jpg

93_zpsf7628f54.jpg

94_zpse5e819e1.jpg

95_zpsde01255b.jpg

96_zps08fe91c8.jpg

97_zps8fdd8f5f.jpg

98_zps91180eb6.jpg

99_zps6c6c0d5b.jpg

100_zps11a2349e.jpg

101_zpse8baad6d.jpg

102_zpsf96f5b29.jpg

103_zps8258e6b6.jpg

104_zps65e8c872.jpg

105_zps7db07359.jpg

106_zps25623be2.jpg

107_zps635182ad.jpg

108_zpsd479e55b.jpg

109_zps9807b4be.jpg

110_zps42eb4b51.jpg

111_zpsa70877e2.jpg

112_zpsca993e0c.jpg

113_zpsb04f78eb.jpg

114_zpsab70c77c.jpg

115_zpsda42c85d.jpg

116_zps3727f6a3.jpg

117_zps500d1ab3.jpg

118_zpsb0a71c40.jpg

119_zps64bf0789.jpg

120_zps364db9f9.jpg

121_zps944b46d0.jpg

122_zps44fd6d34.jpg

123_zpsba7f0252.jpg

124_zps88da1a32.jpg

125_zps116af913.jpg

126_zps971b94aa.jpg

127_zps57556fc7.jpg

128_zps70f68e95.jpg

129_zps94c9c014.jpg

130_zps97490415.jpg

131_zpsac7ec4ce.jpg

132_zps237d1bdd.jpg

133_zps8e354f8d.jpg

134_zpsbd89ec7b.jpg

135_zpsa881c01b.jpg

136_zps06ecb699.jpg

137_zpsa67e15da.jpg

138_zpsd067caee.jpg

139_zps77fa2d34.jpg

140_zpsbcaa0d50.jpg

141_zpsddfe76c9.jpg

142_zps57628eab.jpg

143_zps2d906a13.jpg

144_zpsbf43fa21.jpg

145_zpsdf847177.jpg

146_zps53de7506.jpg

147_zpsc0be6475.jpg

148_zpsa36e5b7f.jpg

149_zps719cc708.jpg

150_zps27f48475.jpg

151_zpsb2e91ab4.jpg

152_zps049866fa.jpg

153_zps9abbdf76.jpg

154_zpsf8bd8b57.jpg

155_zps24d2ceb5.jpg

156_zps990b00e9.jpg

157_zps49608d25.jpg

158_zpsa949f190.jpg

159_zpsae6cd258.jpg

160_zps77b99928.jpg

161_zpse6ad2e4d.jpg

På bakluken ble de gamle ringene fjernet, både for å komme skikkelig til under de men også fordi ringene ikke var spesielt pene. Nye ringer gjorde susen.

162_zps1db6d45d.jpg

163_zps67c20a91.jpg

164_zps213f4890.jpg

165_zpsb54e9e38.jpg

166_zpsf7323a93.jpg

167_zps30a82575.jpg

168_zps81d37f69.jpg

Eksosen måtte også få seg en runde. Der brukte jeg først Prickbort, deretter Korrosol, så Scholl Spam.
Brukte SV MetalShine for blankhet, deretter SV Autobahn for beskyttelse. Nanosvamp og Mikrofiber var verktøyene forøvrig.

169_zps98253a69.jpg

170_zps1a4201ac.jpg

171_zps499e04cb.jpg

172_zps1fd6460b.jpg

173_zps058b9b3d.jpg

Alt av carbondeler på denne er lakkert, og der brukte jeg roterende Rupes med orange spotpad, og først S3gold etterfulgt av s30ec.
Avsluttet også her med SV Autobahn til beskyttelse.

174_zps7fa3b877.jpg

Siderutene foran var ekstremt dårlig sotet, og under filmen på den ene ruten var det også fanget et hår. Jeg fikk derfor en kompis av meg innom som driver med solfilm, og han la ny film på begge siderutene foran.

178_zps3adff2ce.jpg

179_zps1db000da.jpg

LSP på denne bilen ble en voks levert av skotske Mitchell & King (http://www.mitchellandking.com/luxurycarcare/) ved navn Philip.
For anledningen kom denne i et Fabergé-egg.

179-2_zpseef5aaa2.jpg

179-3_zpsce8d056c.jpg

Så til ferdigbildene:

180_zpsf020b802.jpg

181_zpsbf4cb938.jpg

182_zpsb624b786.jpg

183_zps431d5eeb.jpg

184_zpsf5f751dc.jpg

185_zps5986482c.jpg

186_zps054a414d.jpg

187_zps3049da95.jpg

188_zps71b27241.jpg

189_zps0ff093f2.jpg

190_zpsf129d659.jpg

191_zpsffe2672d.jpg

192_zpsb1115632.jpg

193_zps8d53a8b7.jpg

194_zps77247607.jpg

195_zpse97b8d90.jpg

196_zps42f9c618.jpg

197_zps1bdaa908.jpg

198_zpsedf83ff1.jpg

199_zpsa16617a9.jpg

200_zpsa08cc622.jpg

201_zps70113a0d.jpg

202_zps99a18f60.jpg

203_zps4b51b24a.jpg

204_zpsfbc68924.jpg

205_zpsa5dfb473.jpg

206_zps20c12976.jpg

Total tidsbruk på denne ble 124timer i mai og juni.
64

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sjef innsats og bra resultat. Løftet på skinnsetene alene er credverdig! :thumbup:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NICE! 124 timer, ja, såpass... :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb! Trodde først det sto 24 timer, så synes du hadde vært meget effekti!

Fint lokale oogså, ønsker meg en sånn Land Rover-flagg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott stykke arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøffe 50/50 bilder av interiør, en sånn bil fortjener å bli tatt godt vare på, imponerende arbeid :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der kom den ja, og jobben skuffet ikke meget solid innsats og nydelig sluttresultat.

Credverdig i lange baner dette

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sjef innsats og bra resultat. Løftet på skinnsetene alene er credverdig! :thumbup:

Takker for det, blei mye større forskjell på skinnet enn det jeg trodde i utgangspunktet.

NICE! 124 timer, ja, såpass... :blink:

takker takker :)

Nydelig jobb! Trodde først det sto 24 timer, så synes du hadde vært meget effekti!

Fint lokale oogså, ønsker meg en sånn Land Rover-flagg!

takker for det, land rover flaget eller skiltet er huseier sitt så kan dessverre ikke hjelpe deg der.

Meget flott stykke arbeid.

Takker for det Tommy

Tøffe 50/50 bilder av interiør, en sånn bil fortjener å bli tatt godt vare på, imponerende arbeid :)

Takker for det. Bilen vil nå også bli tatt godt vare på, er vel mer eller mindre blitt garasje/søndags bil etter utsagn fra eier.

Der kom den ja, og jobben skuffet ikke meget solid innsats og nydelig sluttresultat.

Credverdig i lange baner dette

Takk takk, kommer den andre og om ikke så alt for lenge :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

steike...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøkent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der kom bildene ja :thumbup:

Flott jobb grønn knapp er herved trykket fra Hjellanne :shocking2:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft :) knapp trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

årre dette var jo en stor jobb med et utrolig bra sluttresultat :) kjekt med folk som rundt seg som kan komme med gode råd også :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heilt konge jobb. Grønn knapp!!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget imponerende jobb :thumbup: .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor og imponerende jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall jobb dette :) Kommer det jobb på GT40'en som stod bak i lokalet også eller? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knall jobb dette :) Kommer det jobb på GT40'en som stod bak i lokalet også eller? :)

Hei. Takker for det, og ja det kommer nokk en ss på GT40 etter hvert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive