Nemo 0 Skrevet 23 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 (endret) Ok jeg har nå lest tusen tråder om tusen emner rundt bilpleie, og det eneste jeg lurer på etter alt det er: Hvorfor heter det vaskehanske og ikke vaskevott? Neida, lurer egentlig på hvilken pute som er best egnet til roterende maskin på Mitsubishi Galant da jeg hører rykter den har tynn og 'seig' lakk. Det er snakk om å ta middels til svært matt og ripete lakk. Ser ull og kanskje mikrofiber går hardest til verks, men hvis lakken er så tynn kanskje best med skumgummi og heller kjøre på med sterkere rubbemiddel istedet? Men så ser jeg skumgummi produserer mer varme enn ull og det er kanskje ikke så bra på seig lakk? Eller rett og slett best med både medium pute og middel og heller kjøre flere pass siden jeg er nybegynner og kanskje burde gå forsiktig fram med roterende maskin? Hei forresten, flott sted dette her. Endret 23 Juli, 2013 av Nemo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 Hei og velkommen! Lakk er så forskjellig og blir utsatt for så forskjellige ting i årenes løp, at noen enkel oppskrift på hvordan vellykket maskinpolering bør foregå på akkurat din bil er vanskelig å si. Tommelfingerregelen er å alltid begynne med en mild kombo pute/polish og se om det gir ønsket resultat. Hvis det ikke fungerer går man opp et hakk på grovhet. Om lakken er sticky/seig, må du prøve deg frem og finne det som gir penest resultat. Siden du nevner matt ripete lakk, trengs antagelig flere poleringssteg. Det gjør ikke så mye om det blir skjolder/hologrammer av grovkorrigeringen. Fin-steget rydder opp i det. Selv erfarne folk må ofte prøve seg frem med ulike produkter for å finne beste løsning på en bestemt bil. Det er helt normalt. Om lakken er tynn eller ikke, vet du først når den er målt. Hvis du sier hvor du holder til, kanskje noen i nærheten av deg er villig til å måle lakktykkelsen hvis du svinger innom dem med bilen. Greit da og få oversikt om noen karosserideler er omlakkert i samme slengen. Det finner man ofte fort ut når en måler litt rundt omkring. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemo 0 Skrevet 24 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2013 Takk, høres fornuftig ut å begynne med en fin pute og jobbe nedover gradene til det blir bra, men er vel på samme måte litt farlig å prøve for mye og for lenge også? Men sett at lakken er tynn og seig; er det da ikke en spesiell pute som er best for større korrigering enn andre på roterende maskin eller er det altså hipp som happ? Tenkte forresten bruke Menzerna FG400 polish da den virker grov men ikke av de groveste samtidig som den svinner etterhvert hvilket får meg til å tro at det skal gå an å justere bedre med trykk og mengde maskinkjøring. Lang historie kort er vel spørsmålet egentlig om det er for risikabelt i det hele tatt å prøve ullputer på tynne lakker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 24 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2013 Hvis lakken er seig, myk og vanskelig er ikke roterende nødvendig. Da kommer du lettere i mål med en DA-maskin og skumputer. Ull på DA er tull. Helt riktig at ull på roterende med grov polish er kraftige saker som bør brukes med forsiktighet uansett, og særlig på tynn myk lakk. HVIS lakken din er tynn (Du bør få den målt før du gir den endelige dommen på det), er det bedre å polere forsiktig med DA-maskin jevnlig, for å få opp glansen og la det være med det. Lakkens primæroppgave er å beskytte stålet mot korrosjon. Heller ripete ren beskyttet tynn lakk, enn lakk som er korrigert i hjel og som kanskje begynner å flasse og ikke lenger er vanntett Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 24 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2013 ØHN har svart deg godt her, men hvilken farge er det på Galant'en din? Om den er svart er nok lakken tynn og myk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemo 0 Skrevet 24 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Juli, 2013 Den er hvit. Artig at lakk på samme bil kan variere med fargen. Antar da at hvit er motsatt av svart og altså noe tykkere.. Men uansett tror jeg da jeg følger rådet og kjøper mange typer puter og polish og begynner fint og jobber nedover istedet for å gamble med en har pute fra start. Dropper altså å kjøre ullputer da. Har allerede skaffet roterende så det må bli det i første omgang. Valgte bort DA siden jeg så en del tråder hvor folk slet med å komme noen vei med DA og kraftig korrigering. Takker for hjelpen så langt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemo 0 Skrevet 10 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 September, 2013 Jeg tok rådet og startet med grønn Uber pute, via oransje men fasiten er altså at selv med den groveste puta (gul), og den groveste polishen til Menzerna (FG 400), ble det ikke tatt nok og skulle vel da altså ha brukt ullpute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 11 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 11 September, 2013 Neida, skal være mulig å korrigere riper og slikt uten ull også. Spørsmålet er tid og varme. Husk at det er mulig å brenne seg gjennom lakk, selv med DA, så vær påpasselig. Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 11 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 11 September, 2013 Gul uber og FG 400 skal ta plenty på roterende uansett hva slags lakk du jobber på. Så da tipper jeg det kommer an på teknikken. Viktig å få opp en god lunk i lakken og børste pad godt mellom hver påføring slik at du beholder cut etterhvert som du jobber deg videre. Tålmodighet må man ha uansett. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemo 0 Skrevet 15 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 September, 2013 Neida, teknikken var nok ikke helt best og sikkert en faktor her, men fulgte allikevel diverse guider og hadde ganske mange pass på forholdsvis liten flate og brukte en neglbørste og senere også en skiftnøkkel for å holde padden ren, men ble satt ut av farten på maskinen for plutselig begynte den å hogge så kjørte kanskje litt for mye på 1 for å holde kontroll (på Skil, tilsvarer ca 1000 rpm). En annen ting som jeg kanskje bommet på var farten på passene. Mulig det skulle vært saktere men kjente av og til på padden og bilen og det var en viss lunk der, men skal kanskje være varmere enn lunk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 September, 2013 Ja, panelet bør være godt og varmt. Tommelfinger-regelen er at det skal være varmt, men ikke så varmt at du ikke greier å holde håndbaken din på metallet. Moderne polish cutter veldig godt på lav fart, så 1-2 på den maskinen holder fint og gir deg god kontroll på maskinføringen. Ca 1cm pr sekund er bortimot optimalt for cut. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nemo 0 Skrevet 21 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Hvis varmen betyr mye var det kanskje ikke puten som var avgjørende allikevel, men kommer allikevel ikke utenom at hadde jeg hatt en enda grovere pute til (ull i dette tilfelle), hadde det kanskje holdt med lunkekjøringa. Så leksa er at det beste og sikreste her hadde vært å ha fullstendig skala puter (og ekstra sett, hadde vært best å byttet til ny halvveis). Dyrere, men i mitt tilfelle hadde sannsynligvis en enkelt pute gjort stor forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.