kzx

"Noen" kjappe spørsmål ang. voksing av sølv bil.

Hei, hei.

Dette gjelder

- Voksing av sølv metallic bil.

- Meguiars AIO (rens, polish, wax)

- Turtle Wax Black Box - inneholder 2 sorte MF, 2 sorte polish pads og en hvit polish-duk(?) Altså ikke selve voksen!

For 3-4 dager siden vasket jeg ned bilen (avfetting, skum, sjampo, washmit osv. alt med HT). Lufttørket i garasje. Bilen har stått i lukket garasje siden. Har derimot ikke brukt clay eller polert, men gikk rett på voksen til Meg's fordi jeg mener lakken er helt fin.

Noen spørsmål / oppklaringer.

1) Vokset med AIO over panseret etter vask (bilen var tørr) og ser nå 3-4 dager etterpå når jeg tok hageslangen over at vannet preller seg i store fine bobler. Et vakkert syn i mine øyne. Har jeg gjort det riktig? Virker voksen?

2) Bilen er sølv. Er pakken jeg fikk fra TW bare beregnet for sorte biler? Aldri tenkt over det. Burde jeg gå for de vanlige gule padsene?

3) Kan de sorte MF fra TW brukes som tørkehåndle på lik linje med disse store til 200-300 kr? Er de ikke akkurat det samme, bare litt mindre = mer jobb? Hehe.

4) Etter jeg spylte kjapt over bilen i dag (fordi jeg mener det var noe støv på taket) kanskje fra garasjetaket eller noe sånt, lot jeg bilen lufttørke i garasjen noen timer, den var ikke 100% tørr så jeg gikk kjapt over med MF på noen steder, rundt lister osv, men noen steder kan padsen ha kommet borti små vannbobler mens jeg vokset, og det føltes som voksen ble "vannet ut" ? Bør jeg bare vokse over hele greien igjen?

5) Det er vanskelig å se / forstå når voksen er klar for å tas av. På forskjellige paneler har jeg hatt voksen på alt fra 1-5 min. Noen tips? Og helt til sist, skal jeg fjerne voksen hovedsakelig med MF i sirkelbevegelser? Varier litt vannrett/sirkel der det lar seg gjøre.

Tusen takk for svar :)

Endret av kzx
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må være obs på at det på enkelte av spørsmålene dine ikke er noen fasit, men at det varierer fra bruker til bruker hva de trives med og oppnår best resultater med. :)

Her er mine svar, basert på mine meninger og erfaringer.

1. Når vann perler, tyder det på at det ligger beskyttelse på lakken. På ubehandlet og tørr lakk vil ikke vannet perle seg.

2. Den Black Boxen inneholder såpass mye svarte fargepigmenter, at jeg aldri i livet ville brukt den på en lys bil. Grunnen til det er at pigmentene kan legge seg i hakk og riper i lakken, og de vil da være sorte og vises veldig godt.

3. Nei og ja. De er ikke 100% like, men ja: de kan brukes til å tørke lakk med også.

4. Her må svaret være tja. Jeg har ikke opplevd problemer på parafinvokser når det har kommet vann på, men vokser basert på naturlige ingredienser som bivoks og carnuba, har hos meg hatt dårligere holdbarhet dersom det har kommet dugg eller vann på lakken under vokseprosessen eller kort tid etter. Du kan jo vente og se om det har noen effekt på lang sikt?

5. Det står normalt på voksen om den skal haze(tørke) eller ikke. Dersom den skal haze, skal den rekke å bli grå og tørr før du tørker av. Dersom den ikke skal tørke, er det wax on-wax off som i karatekid-filmene.

Om du buffer i rette linjer eller sirkulære bevegelser har ingen praktisk betydning. Jeg gjør det jeg føler for på hvert enkelt panel i grunn, dvs begge deler. Ofte er det lettere å buffe litt klebrige vokser om man gjør det sirkulært.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Skjønner godt svarene kan være forskjellig.

Når det gjelder de sorte padsene har jeg allerede vokset omtrent hele bilen min nå, så vi få vente og se :P Så har man lært det også. Men vil ikke de sorte pigmentene fjernes på lik linje med annen voks ved gjentatt bruk av sterke avfettinger/vask over tid?

Kan jeg bruke de sorte padsene på en mørk rød bil? Eller er dette fy også?

Og kan jeg fortsatt bruke de sorte MF til tørk? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det vil fjernes på sikt.

Nå kjenner jeg ikke spesifikt til pads og mf, og jeg tviler på at de farger av. Det vet vel du best av oss. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med pigmenter har jo ikke noe å si her vel? Med mindre Meguiar's AIO har slikt.

Jeg bruker gjerne gul eller sort pad til voks og buffer med rosa klut på blå bil :) Eventuelle pigmenter må komme fra produktet du kliner på, ikke pads eller klut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde ikke forundret meg om TW hadde "fargeladet" både pads og kluter også. :P

Jeg vet ihvertfall at produktet er svart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive