Gå til innhold

Ford Transit Sport 140 -hva trenger jeg av utstyr?


efurd

Recommended Posts

Kjøpte meg ny bruktbil i vinter og ønsker å ta vare på lakken best mulig. Har vurdert å levere bilen inn, men ser at jeg stort sett kan handle inn det meste av utstyr jeg trenger for samme pris som det koster å få utført 1 stk bilpleie på et verksted.

Bilen er en Ford Transit Sport 140, 2012 mod (1 gangs registret i sept), lakken er av typen Panter Black. Har forstått at det er forskjellige typer hardhet når det gjelder lakk og at en bør velge utstyr deretter... Har også en del swirls og småriper, antar at noe av det kommer fra maskinvask.... Fokus er å få en lakk som holder seg fint lenge og som gjør det enkelt å holde bilen ren.
Legger ved noen bilder av bil og lakk:

post-6814-0-82895100-1374530363_thumb.jp

post-6814-0-60036500-1374531034_thumb.jp

Hva trenger jeg og hvor kan jeg handle/bestille det?

Er det noen som kan hjelpe meg med en liste over hva jeg bør kjøpe? Er det lurt å kjøpe disse pakkene som selges for vask og polering? Er Clasohson DA maskinen grei nok eller er det verdt å gå for en Krauss? Ser en får Krauss 900W proff i en pakke med Scholl pads og poleringsmiddel.. men jeg vet jo ikke om dette er bra greier eller om det passer til bilen min.

Trenger også alt av vaskeutstyr ettersom det begynner å bli dyrt å betale for selvvask 1 gang i uka og jeg syns heller ikke resultatet blir bra nok. Antar at jeg handler meg en billig Nilfisk høytrykkspyler på Jula, om denne er god nok? Slik at jeg kan få brukt foamkanon også (ser gøy ut ;)

Hva trenger jeg her og er det også her lurt å gå for en pakkeløsning ?

På parts&retarts kan jeg feks kjøpe vask og polerings pakke, men er dette beste/billigste løsning og har jeg da "alt" jeg trenger?

autofil vaskepakke:

P&R Foamcannon-pakke

Krauss poleringsmaskin med Scholl tilbehør

Krauss 900W proff

SUM= 4298,-

Kanskje jeg heller bør handle bedre/flere produkter og heller kjøpe en billig DA maskin på clasohlson?
Og kanskje jeg heller bør sy sammen en vaskepakke selv, eller er denne en fin løsning?
Vet ikke om jeg handler meg høytrykksspyler helt enda (blir mye penger på en gang dette).... men det er kanskje en vel så viktig investering som alt det andre.....

Har allerede fått en del tips av Roy Inge, men for å unngå å mase for mye på samme person så laget jeg en ny tråd :P

Takker for all hjelp :)

Endret av efurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy Inge

Det går fint det. Jeg la opp til det selv.

Den største utfordringen er å inneha kunnskap om bruken av maskinen kombinert med bakplater, puter, produkt, hastighet og press opp mot typen lakk på bilen og ønsket resultat.

Og kunnskapen selges desverre ikke over disk enda..

Jeg har tidligere god erfaring med to hodet biltema maskin, men denne er nå pensjonert til fordel for en mer anvendelig maskin. Da me biltema sine puter(stor forbruksvare) og Meguiars #105+#205.

De var gode å jobbe med, men jeg husker ikke noe fra reultatet... :P

Jeg tipper(fingeren i været) at lakken på denne bilen er nokså hard, basert på noen andre Forder jeg har vært borti(S-max og mondeo), og da er nok ikke håndarbeid riktig å tenke på etter bildene å dømme.

MVH
Roy Inge Helland
SERTIFISERT SCHOLL CONCEPTS BILPLEIER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspris er kjekt å få vite, ja. Etter det jeg vet er denne lakken ganske hard, og etter bildene å dømme må den få smake poleringsmaskin bl.a. Denne blir nok ikke penere for hånd.

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil som de fleste nybegynnere betale minst mulig... foreløpig seg jeg mer arbeid enn glede i det som må gjøres. Makspris er litt vanskelig.. kommer jo lit an på hva en får for pengene. Men hvis jeg kunne fått alt jeg trenger for rundt 3-4 tusen så hadde det vært fint.. men kanskje litt urealistisk? Høytrykksspyler kommer vel utenom regner jeg med.

Har også litt spørsmål ang rust. Ønsker å lakkere caliperene, og har funnet nok info her på forumet ang det. Men kan jef lakkere flaten som felgen ligger på også?

I tillegg er det en bolt som står på en posisjonsholder for skyvedøren som har rustet samt litt på en dørhengsle bak. Bør dette dekkes under garanti? Tenker da helst på dørhengslen bak og lakk garanti... hva bør jeg behandle med i de to tilfellene?

Legger ved noen bilder.

post-6814-0-02115100-1374615205_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en billig høytrykkspyler i går. Er nok ikke topp kvalitet, men tror den holder til mitt bruk. Opp till 440 l/t, så er vel ikke så langt unna minstekravet til DCN på 500....
Får håpe det finnes foamcanon som passer til denne maskinen?
http://www.jula.no/hoytrykkspyler-c115-3-6-pc-x-tra-115bar-1-4kw-220121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er minstekravet til DCN 500 liter pr time? Nytt for meg :D

Når det er sagt, så holder sikkert C-serien fra Nilfisk en stund, men hvis du blir bitt av basillen vil du nok ønske deg stålarmert slange og ikke minst lenger slange etterhvert. Enkelte E-serier fra Nilfisk, og alt i P-serien, har stålarmert slange.

Det kjekke med lang slange er at man slipper å flytte på spyleren.

Anbefaler deg å kontakte butikkene vi har som samarbeidspartnere her inne om å skreddersy en pakke til deg. Da får du alltid god hjelp.

Rust har jeg ikke greie på :P

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail til 3-4 forskjellige, så får jeg se hvilke som er behjelpelige og kan sy sammen en pakke :)

Fortsatt litt usikker på om det er verdt å gå for en Krauss maskin, virker som mange går fort videre til noe annet. Vel så greit å starte med DA fra Clasohlson ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 500W ble litt for svak til større korrigeringsjobber for min del, hvertfall. Finnes jo også som 900W, og den tipper jeg er noe helt annet.

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Går nok for 900w om det blir den maskinen, det er jo ikke så stor forskjell i pris på de to Krauss maskinene.

Men hvordan er Kestrel DA6-pro(850w) i forhold til Krauss 900w ?

-Ser når at Kestrel veier 2.9kg og Krauss 2.6kg. Det må vel være positivt å ha en lettere maskin å jobbe med ?

Endret av efurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lettere maskin, jo bedre ja. Man merker ikke sånt når man holder maskinen, men når du har jobbet rundt en bil i flere timer har vekt plutselig en del å si ;)

Har ikke brukt Kestrelen selv, så her må noen andre inn med erfaringer isåfall. Ellers finner du en del ved å søke på forumet. Et tips for forbedret søk er å gå på google, skrive det du søker etter og avslutte med site:detailersclub.no. Eksempel: Kestrel site:detailersclub.no. Da får du disse resultatene:

http://tinyurl.com/mgg3wfw

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du voks også med DAen eller kun for hånd ?

Ser for meg at DA kan gjøre det raskere... transit er en stor bil å polerer og vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Ok. Går nok for 900w om det blir den maskinen, det er jo ikke så stor forskjell i pris på de to Krauss maskinene.

Men hvordan er Kestrel DA6-pro(850w) i forhold til Krauss 900w ?

-Ser når at Kestrel veier 2.9kg og Krauss 2.6kg. Det må vel være positivt å ha en lettere maskin å jobbe med ?

Jeg har 900w Krauss maskinen og den holder mål :)

Fungerer fint å ta våtsliping med så korrogeringsevnen har jeg ingenting å utsette på.

Voks anbefaler jeg for hånd, da du helt garantert bruker en hel del mer voks med DA maskin kontra for hånd, jeg synes også at hånd er mer lettvindt. Lykke til!

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kjøpte en billig høytrykkspyler i går. Er nok ikke topp kvalitet, men tror den holder til mitt bruk. Opp till 440 l/t, så er vel ikke så langt unna minstekravet til DCN på 500....

Får håpe det finnes foamcanon som passer til denne maskinen?

http://www.jula.no/hoytrykkspyler-c115-3-6-pc-x-tra-115bar-1-4kw-220121

Den der bruker standard Nilfiskkobling, så det skal ikke være noe problem å få en skikkelig skumkanon til den.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på diverse youtube videoer og har funnet ut at Meguiars 105 og 205 som Roy Inge foreslo allerede helt i starten, kunne fungert veldig bra. Men jeg sliter litt med å finne noen som selger det... Penbil.no er utsolgt. Ønsker ikke mer enn tostegs polish.

Hva vil være tilsvarende produkter i andre merker ?

Er også på jakt etter en enkel og billig voks eller sealer.... ser for meg at det enkleste er en flytende sealer ettersom bilen er så stor og noe som ikke trenger å herde lenge ettersom jeg foreløpig må arbeide utendørs.... Er det da MG21 som gjelder og bør den evt toppes med voks i tillegg? Som sagt så ser det litt vanskelig ut å få tak i MG produkter, så tar gjerne i mot tips om andre tilsvarende produkter.

Er frista til å handle fra Bilnederen, ettersom de har vist veldig god kundeservice og tilbakemelding. Eneste ulempen er at jeg ikkje har lest noe særlig om polish/voks produktene de selger og vet derfor ikke om de passer mitt bruk.... I tillegg ser det ut til at Krauss maskinen er 300g lettere enn Kestrel maskinen de selger, så jeg er litt tilbakeholden med å handle maskin derfra også (med mindre noen kan fortelle meg at Kestrel Da6-Pro vekten ikke er 2.9 som oppgitt eller Krauss 900w ikke er 2.6kg om oppgitt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Meguair's ville je gkjøpt fra UK pga. det er vedig overpriset her i Norge.

Isteden for MG så kan du gå for Scholl, 3M eller Menzerna.

Når du sier billig voks og god voks tenker jeg med en gang på Natty's paste voksene. Ekstremt gode å jobbe med, gode egenskaper og de er billige. Selges av bla. Blankbil. Bilnerden selger også disse, men han har de ikke på lager akkurat nå (da synes de ikke i netbutikken).

Hvis du vil ha sealer så skal Wolf's Bodywrap være meget god. Denne koster 229kr. En flaske av denne holder til mange biler. Meget drøy i bruk.

Eller så er det mye fint man kan få kjøpt i katogorien voks eller sealer.

Av de litt dyrere voksene kan jeg anbefale Dodo Juice og Swissvax. Nevner også disse pga. prisen på enkelte av disse voksene ikke er så ille. Alle voksene som er nevnt her er meget gode å jobbe med og en krukke varer til mange biler. Dodo selger 30ml samle av flere av sine vokser til ca 100kr.

Som regel har man ikke tømt sin første vokskrukke før man plutselig kjøper en anne bare pga. man har lyst på den. :P

Vet ikke noe om DAS6 900w, men har den på 850w som BN selger selv og kan ikke si annet enn at dette er mye maskin for pengene. Meget sterk og god. Har testet denne opp mot 500w og 850w maskinen er ganske mye sterkere.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk for tips :) der var det enda tre nettbutikker jeg ikke hadde vært innom ja. Blir bare mer og mer å velge i :huh::D

Det er veldig mye å velge i ja.

Dodo Juice Buff daddy er forresten lik som 500w DAS6. Ville heller gått for DAS6 pro fremfor Buff daddy (Blankbil har begge maskinene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...