Geir

SS: Audi A4 Allroad

21 innlegg i emnet

Da var det meg igjen, da! Ettersom jeg ikke fikk laget noen SS pga labre bilder på forrige bil, en Volvo XC70, så hadde jeg planer om å komme sterkere tilbake. Det startet greit med bilder, men etterhvert som boksekampen mellom meg selv og den sorte metallicen kom skikkelig i gang begynte tidsskjemaet å gå fullstendig i oppløsning.

Korrigering og finpolering har jeg nesten ikke bilder av fordi tida rant så fra meg, men jeg prøver å lage en OK SS allikevel. Synes jeg blir mer og mer venn med den roterende nå. Dette er tredje bilen jeg har tatt med roterende til korrigering. Det er faktisk litt moro å kjenne at lakken blir skikkelig varm, og at det faktisk skjer noe med ripene. At de faktisk forsvinner. Følte aldri jeg fikk til det med DA-ene jeg har.

Ser jeg har glemt å ta bilder av bilen etter jeg tok av skiltene, noe som er det første jeg gjør - alltid. Så da går vi rett på litt diverse før-bilder av ymse eksteriør og interiør:

IMG_3173_zps78add410.jpg

IMG_3174_zps8dc18e7f.jpg

IMG_3176_zpsc6c9e0be.jpg

IMG_3177_zps107da35d.jpg

IMG_3178_zpsaa03f62f.jpg

IMG_3179_zps6121d7eb.jpg

IMG_3180_zps83071fe4.jpg

IMG_3181_zpsc0cfa1dc.jpg

IMG_3182_zps19dbd579.jpg

IMG_3183_zps26f2b782.jpg

IMG_3184_zps7db16f08.jpg

IMG_3185_zps9f4a60da.jpg

IMG_3186_zpsd6fdfcba.jpg

IMG_3187_zpsbdf4058e.jpg

IMG_3189_zpsf7414fc6.jpg

IMG_3190_zps6e72a329.jpg

IMG_3191_zpsf291a2c1.jpg

IMG_3192_zpsef2fdebf.jpg

IMG_3195_zpsfa3f266b.jpg

IMG_3196_zpsfa24ed3c.jpg

IMG_3198_zps4d679ca7.jpg

IMG_3199_zps753380e0.jpg

IMG_3207_zps206b778f.jpg

Her var det jo nok å ta tak i! Frem med våtsuger, detaljkoster, mikrofiberkluter og alt mulig rart av hjelpemidler. Men før det vasket jeg bilen utvendig for å se hva sannheten var under all møkka. Her står den klar til å få smake Prickbort, Surfex, IronX, P21S, Autofoam og Maxi Suds II:

IMG_3211_zpsab55fa01.jpg

IMG_3212_zps993eb83d.jpg

Under all møkka fant jeg dette:

IMG_3213_zps777b0475.jpg

IMG_3214_zpsbbf630d8.jpg

Slik var det rundt hele bilen. Mye, myyyye riper. Den så nesten skrekkslagen ut der den stod, uten at den visste hva som skulle treffe den.

IMG_3215_zpsaf3fb3d5.jpg

Surfex under skum gir alltid litt brunt gørr på bakken :D

IMG_3218_zps08fc1ca4.jpg

Clayingen fant overraskende lite. Er vel pga en ganske stram og gjennomgående forvask som gjør at jeg sjelden får de verste leirklumpene etter jeg har clayet en bil. Slik så det ut denne gangen:

IMG_3220_zps46549577.jpg

Under vaskingen tok jeg også motorrommet, uten at jeg ble bedt om dette. Nektet å la motorrommet være slik det var. Lenge siden jeg har sett et så støvete og skittent motorrom. Den må ha kjørt på grus og annet støvete grums ganske ofte. Legger ved bilde før vask igjen før etterbildene ettersom jeg ble ganske fornøyd med resultatet her :)

IMG_3173_zps78add410.jpg

IMG_3226_zps68cfe871.jpg

IMG_3221_zps65e04cf9.jpg

IMG_3222_zps33d5b774.jpg

IMG_3223_zps3e31b3ad.jpg

IMG_3224_zps8eb7dbc5.jpg

IMG_3225_zps0945c775.jpg

Undersiden av panseret fikk lagt på litt Engel. Liker å bruke den voksen på det jeg liker å kalle innvendig karosseri, dvs undersiden av panser, innside av dører, innside av bagasjerom, jekker osv.

Videre begynte jeg å se litt mer nøye på lakken. Hadde fått med meg at Meringdal hadde hatt en sort Audi med knallhard lakk forrige uke, og da ble jeg litt stressa på om gul pute ville gjøre jobben på denne. Av den grunn la jeg ordre hos Exint på onsdag kveld uten at jeg helt trodde jeg ville få det hjem i tide. Ble ringt opp torsdag formiddag fordi de manglet Scholl Rim7, og etter å ha byttet til P21S ble det sendt torsdag. Og gjett om pakka kom fredag kveld. Reddet! Kombo ble S3 Gold og lilla til korrigering, og S30+ på oransje til finpolering. Roterende PE 14-2 til korrigering og en gammel traver av en 3401 VRG til finpolering. Den kommer jeg nok til å legge ut for salg snart. Nok pjatt, her er noen bilder av korrigeringen!

IMG_3228_zps7b5adcf0.jpg

Mini 50/50 av en særs sliten bakfanger. Tror det er en barnevogn som har skylda for dette. Fikk ikke dette 100%. Mye dype riper, og jeg er fortsatt for fersk til å kjøre hardere enn jeg gjorde på plast.

IMG_3238_zpsa2c5c887.jpg

Litt stemning:

IMG_3239_zps6d4c990e.jpg

Det begynte å minke på riper, men jeg anslår at det var 5-ish % som ble igjen da jeg var ferdig. Håper eierne setter den tilbake til meg neste år og at den vaskes skånsomt i mellomtiden slik at jeg får tatt resten av ripene.

IMG_3241_zps7d6cf1f2.jpg

IMG_3242_zps843a982f.jpg

Fant noen dypere riper her og der, som f.eks. disse. Fikk dempet dem litt, om ikke annet:

IMG_3243_zps53afd03f.jpg

IMG_3244_zps4d67ab78.jpg

IMG_3245_zps291c814f.jpg

IMG_3247_zpsf52b387d.jpg

Forsøk på 50/50 igjen! Merker at jeg har en del å gå på her når det gjelder kvalitet på bildene.

IMG_3249_zps0c4ff86d.jpg

Så måtte det wipedown til. Det støvet MYE under korrigeringen. Kjørte med ganske hardt press og 3-4 pass. Panelet ble ganske hett over hele bilen, og jeg kunne nok gått på litt lenger, men når man blir usikker er det bedre å roe ned litt. Her er bilen klar for wipedown:

IMG_3252_zpsf7474710.jpg

IMG_3253_zpsabe3dcf8.jpg

Så kom tidsklemma. Og bildene uteble. Dette er den hardeste lakken jeg har vært borti, og timene løp avgårde for meg. Mye frustrasjon, men bratt læringskurve. Ga meg ikke før kl 23 på søndag, og måtte avslutte innvendig etter jobb i dag. Eierne er heldigvis på ferie, og kommer ikke hjem før i natt. Bilen er satt trygt i garasjen deres, så jeg vet det ikke vil være noe måkedritt eller annet f-skap når de får sett bilen første gang. Håper de blir fornøyd :)

Forøvrig: Jeg brukte jo Brinkmann iherdig under finpolering for å sikre meg mot holos, og når jeg tok kvelden søndag kveld var hodet ødelagt og kroppen klaget fælt. Synet som møtte meg til morgenen i dag var helt forferdelig og enormt demotiverende....holos fra en annen verden hoppet frem i trynet mitt på den ene døra foran fordi sola traff rett på. Fryktet det verste; At Brinkmannen hadde sviktet meg, og at jeg måtte ta alt på nytt.

Heldigvis holdt jeg hodet kaldt og tenkte at det kanskje var vokssvetting. Frem med mikrofiber og QF! Og JA, det var svetting. Hologrammene beveget seg sammen med tørkingen min. PUH, tenkte jeg. Skremte vekk spøkelsene på den aktuelle døra, mest for psykens skyld, og dro på jobb. Etter jobb fjerna jeg resten. Det så virkelig ut som om noen hadde gått amok med ullpad og roterende rundt hele bilen. Har aldri opplevd at Shield har svettet såpass. Føler ikke jeg la noe tykkere lag enn vanlig heller. Nok om det!

Såååå, pga tidsklemmen går jeg rett til ferdigbildene fra tidligere i dag. Første bildet viser litt svetting under solas refleksjon nederst til venstre...såvidt:

IMG_3254_zpsad7f175a.jpg

Den hvite greia som skyter fart ut av sola på en del av bildene fra panseret er ikke hologram. Det er en sky som i noen sekunder fikk meg til å tvile ;)

IMG_3256_zps71e3c762.jpg

IMG_3257_zpsb6111b37.jpg

IMG_3259_zpsdbc71646.jpg

IMG_3260_zpsf8bf2841.jpg

Og ferdig inni:

IMG_3261_zpse0c3f5f3.jpg

IMG_3263_zps6dd863fb.jpg

IMG_3264_zpsd57deaef.jpg

IMG_3265_zps6fc0e0ca.jpg

IMG_3266_zps8fbe6794.jpg

IMG_3267_zps87d1d514.jpg

IMG_3268_zps3145879a.jpg

IMG_3269_zps7ba77241.jpg

IMG_3270_zpseec15c34.jpg

IMG_3271_zpsbb03b629.jpg

IMG_3272_zpsc6874dc0.jpg

IMG_3273_zps76aa25a4.jpg

IMG_3274_zpsd0549c35.jpg

IMG_3275_zpsf1d5d4a9.jpg

IMG_3276_zps04a37f57.jpg

IMG_3277_zps4b37bde6.jpg

IMG_3278_zps104de387.jpg

Utstyrsliste til slutt:

Vask

  • Prickbort
  • Bilt-Hamber Surfex HD
  • CarPro IronX
  • P21S Felgvask
  • Chemical Guys Maxi Suds II

Beskyttelse og utvendig

  • Swissvax Shield (utvendig karosseri)
  • Chemical Guys Metal Shine Polish & Protection
  • Engel (innvendig karosseri)
  • Swissvax Autobahn (felger)
  • Swissvax Pneu (dekk)

Interiør

  • Swissvax Leather Care Kit (la elefantfett på utsatte områder av førerstolen ettersom jeg så at det begynte å sprekke der)
  • Chemical Guys Green Clean
  • Swissvax Crystal
  • Meguiars Vinyl Tech Protectant
  • Swissvax Pneu
  • GTechniq I1 Smart Fabric

Polering

  • Scholl S3 Gold
  • Scholl S30+
  • Lilla pute
  • Oransje pute
  • Flex PE 14-2 roterende
  • Flex 3401 VRG DA
  • 3M Kontrollspray
Endret av Geir
34

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent arbeid dette, cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft sort bil er veldig pent når det er velstelt.

Glemte du pedalene eller ble disse tatt etter bildene?

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra jobbet Geir, eieren bør være mere en fornøyd med å finne denne i garasjen etter endt ferie.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det bildet lurte meg og Geir, før jeg leste kommentaren din. Kjente det stakk litt i hjerterota.. hehe. Bra stykke arbeid! Cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, og knallbra resultat :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft sort bil er veldig pent når det er velstelt.

Glemte du pedalene eller ble disse tatt etter bildene?

Cred!

Sort er deilig :D

Glemte ikke pedalene, men jeg tok de helt til sist siden jeg uansett måtte plante skitne sko på dem underveis og til slutt da jeg skulle kjøre bilen dit den hørte hjemme :)

Forøvrig glemte jeg ikke vindusviskere heller, selv om de er synlig skitne på et av bildene av motorrommet.

Pent arbeid dette, cred.

Meget bra jobbet Geir, eieren bør være mere en fornøyd med å finne denne i garasjen etter endt ferie.

Veldig bra jobbet, og knallbra resultat :D

Takker, folkens! Er spent på om det kommer noe tilbakemelding :)

Det bildet lurte meg og Geir, før jeg leste kommentaren din. Kjente det stakk litt i hjerterota.. hehe. Bra stykke arbeid! Cred gitt :)

Overraskende eller "seige" holos som klamrer seg fast må være det verste med denne hobbyen. Noen ganger går det på helsa løs...:)

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott arbeid! Motorvasken var natt og dag!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra arbeid her. Bra løft på hele bilen. Cred fra meg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som ny igjen! :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott arbeid! Motorvasken var natt og dag!

Veldig bra arbeid her. Bra løft på hele bilen. Cred fra meg :)

Som ny igjen! :thumbs:

Takker :)

Er jo veldig morsomt å vise før og etter av dette motorrommet til "folk og fe". Får mye "wow" i retur, og spørsmål om hvordan.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt på den her igår kveld, måtte se resten idag og ligge igjen en kommentar her. Flott løft på denne bilen og total forandring av motorrommet! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble brukt i motorrommet forresten? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste litt på den her igår kveld, måtte se resten idag og ligge igjen en kommentar her. Flott løft på denne bilen og total forandring av motorrommet! :)

Takker :)

Hva ble brukt i motorrommet forresten? :)

Surfex HD som avfetting, Chemical Guys Maxi Suds II i bøtta, Swissvax Cleaner Fluid for hånd på lakk, før Engel voksen ble lagt på lakk, Meguiars Vinyl Protectant på plast og en god del mikrofiber og detaljkoster. Og en god dæsj tålmodighet. Mye kroker her som var vanskelig å komme til, og noen jeg ikke kom til i det hele tatt, selvfølgelig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg et godt løft både innvendig og utvendig:)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Under vaskingen tok jeg også motorrommet, uten at jeg ble bedt om dette. Nektet å la motorrommet være slik det var. Lenge siden jeg har sett et så støvete og skittent motorrom. Den må ha kjørt på grus og annet støvete grums ganske ofte. Audier er jeg litt redd for, da jeg har hørt at de sliter litt med bl.a. følsom elektronikk, så her var jeg ytterst forsiktig"

Har du noen tips til motorvasken? Dekker du til mye?

Har samme bil selv som trenger en motorvask. Har hatt litt angst for dette siden jeg druknet en golf (-97) jeg hadde. Tok firmabilen min i går (H1), og det gikk bra, så tenkte jeg skulle ta audien og.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Under vaskingen tok jeg også motorrommet, uten at jeg ble bedt om dette. Nektet å la motorrommet være slik det var. Lenge siden jeg har sett et så støvete og skittent motorrom. Den må ha kjørt på grus og annet støvete grums ganske ofte. Audier er jeg litt redd for, da jeg har hørt at de sliter litt med bl.a. følsom elektronikk, så her var jeg ytterst forsiktig"

Har du noen tips til motorvasken? Dekker du til mye?

Har samme bil selv som trenger en motorvask. Har hatt litt angst for dette siden jeg druknet en golf (-97) jeg hadde. Tok firmabilen min i går (H1), og det gikk bra, så tenkte jeg skulle ta audien og.

Jeg dekker ikke til noe som helst. Har så lite rennende vann som mulig direkte ned i motorrommet på biler jeg vet eller tror er sensitive for vann, og bruker heller mye vann under selve vaskingen hvor jeg har litt mer kontroll på det, f.eks. på detaljbørstene eller mikrofiberne jeg bruker oppi.

Det eneste jeg utelukkende gjør uansett hva slags bil jeg tar, er å se hvor dynamoen er plassert. Den er det jo ikke helt bra at det kommer vann inn i. Noen dråper tåler den dog, som alt annet. Det er også tipset jeg har fått av bl.a. Ford- og Volvoforhandlere tidligere når jeg har spurt; Vær forsiktig med dynamoen.

Akkurat på Allroaden, så var vel dette fremgangsmåten:

  1. Sprayet Surfex på undersiden av panser og i motorrom. Lot det virke i 5-10 min. Tok ikke tida. Dette var sterk Surfex. Tipper 1:6/1:7.
  2. La skum på undersiden av panser over Surfex, men ikke i motorrom. På min egen bil skumlegger jeg motorrom også, uten at det noen gang har gitt meg trøbbel. Liker bare å være litt mer forsiktig når jeg tar andres biler.
  3. Vasket undersiden av panser og motorrom med detaljbørster, mikrofiberkluter og annet tilbehør slik at jeg kom til overalt. Hadde Chemical Guys Maxi Suds II i bøtta.
  4. Tørket alt så grundig som mulig med tørkehåndklær, q-tips og mikrofiberkluter.
  5. La på plastfornyer på plast og voks på karosseri.

NB: Har tidligere lest på forumet at enkelte har slitt med at sterk Surfex har gnagd gummi sprøtt på sikt. Her er nok nøkkelen bare at du må sørge for at all Surfex er vekk før du tørker og gjør deg ferdig.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg dekker ikke til noe som helst. Har så lite rennende vann som mulig direkte ned i motorrommet på biler jeg vet eller tror er sensitive for vann, og bruker heller mye vann under selve vaskingen hvor jeg har litt mer kontroll på det, f.eks. på detaljbørstene eller mikrofiberne jeg bruker oppi.

Det eneste jeg utelukkende gjør uansett hva slags bil jeg tar, er å se hvor dynamoen er plassert. Den er det jo ikke helt bra at det kommer vann inn i. Noen dråper tåler den dog, som alt annet. Det er også tipset jeg har fått av bl.a. Ford- og Volvoforhandlere tidligere når jeg har spurt; Vær forsiktig med dynamoen.

Akkurat på Allroaden, så var vel dette fremgangsmåten:

  • Sprayet Surfex på undersiden av panser og i motorrom. Lot det virke i 5-10 min. Tok ikke tida. Dette var sterk Surfex. Tipper 1:6/1:7.
  • La skum på undersiden av panser over Surfex, men ikke i motorrom. På min egen bil skumlegger jeg motorrom også, uten at det noen gang har gitt meg trøbbel. Liker bare å være litt mer forsiktig når jeg tar andres biler.
  • Vasket undersiden av panser og motorrom med detaljbørster, mikrofiberkluter og annet tilbehør slik at jeg kom til overalt. Hadde Chemical Guys Maxi Suds II i bøtta.
  • Tørket alt så grundig som mulig med tørkehåndklær, q-tips og mikrofiberkluter.
  • La på plastfornyer på plast og voks på karosseri.
NB: Har tidligere lest på forumet at enkelte har slitt med at sterk Surfex har gnagd gummi sprøtt på sikt. Her er nok nøkkelen bare at du må sørge for at all Surfex er vekk før du tørker og gjør deg ferdig.

Takk for utfyllende svar.

Tok motorrommet i dag. Gjorde det rimelig likt dette, men minus skumming. Var også litt betenkt ang Surfex'en. Var redd denne ikke ble skikkelig skylt vekk uten å spyle på noe vis. Det ble mange turer i bøtten med påfølgende oppvridning.

Veldig mange kriker og kroker på bilen, så ikke helt fornøyd med resultatet. Alle plastdeksler ble derimot meget bra etter litt Gtechniq T1. Synes dette er et glimrende produkt. Min klare favoritt på dekk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft! Resultatet av den motorvasken var bare helt nydelig. :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar.

Tok motorrommet i dag. Gjorde det rimelig likt dette, men minus skumming. Var også litt betenkt ang Surfex'en. Var redd denne ikke ble skikkelig skylt vekk uten å spyle på noe vis. Det ble mange turer i bøtten med påfølgende oppvridning.

Veldig mange kriker og kroker på bilen, så ikke helt fornøyd med resultatet. Alle plastdeksler ble derimot meget bra etter litt Gtechniq T1. Synes dette er et glimrende produkt. Min klare favoritt på dekk.

Godt du ble fornøyd :)

Ja, det var mye kroker her. Jeg fikk absolutt ikke tatt alt, spesielt ikke under metallet over dempertårnet på førersiden. Jeg vasket og tørket inni der med skrutrekker og q-tips, men må innrømme at ikke alt forsvant. Da må nok metallet demonteres, og i og med at det har med motoren å gjøre holder jeg meg unna.

Flott løft! Resultatet av den motorvasken var bare helt nydelig. :thumbup:

Takk! Ja, det var moro å få det såpass oppi der :)

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive