Gå til innhold

GTechniq G1 ClearVision Smart Glass


Degorolf

Recommended Posts

Heisann

Håper på noen gode tilbakemeldinger og erfaringer her. Har i all min detailertid kjørt Rain-X på rutene og egentlig vært ganske fornøyd med den. Utrolig enkel å påføre, og beader godt. Men er jo alltid kjekt å prøve noe nytt så gikk til innkjøp av

GTechniq G4 Glass Nano Polish

GTechniq G5 Clear Vision Glass Coat

GTechniq G1 ClearVision Smart Glass

Så til saken, hadde meg et par kosetimer med bilen i dag, egentlig alt for varmt ute til skikkelig vask, men jeg fikk fri fra kone og unger, så da var det jo bare å benytte tiden. Etter litt AC rens, og vask ble bilen kjørt under tak, fikk en times tid til å kjøle seg ned, og så var det å prøve det nye vidundermiddelet.

GTechniq%20G4.jpg

Kjørte først på med G4 Glass Nano polish for å rense rutene, prøvde først en liten bomullspad for å påføre, men dette var full katastrofe, masse middel i begynnelsen som stivnet etter 3 sek og ikke lot seg fordele videre, og etter en halv rute var padden tørr. Ok, ny taktikk, finner fram en klut og fører på, mye bedre. Får fordelt dette jevnt over og etter instruksjonen skal jeg nå bruke en fuktig klut å fjerne stoffet. Ny microfiber fuktes, drar over og alt ser bra ut- eller nei: fin film over alle vinduene, ok, enda en ny fuktig microfiber og drar over, mindre film men fortsatt ikke bra. Enden på visen ble å fukte med en klut, så dra over med tørr klut direkte etterpå. Mye jobb, men ble i alle fall borte, og vinduene er vel forhåpentligvis veldig rene.

GTechniq%20G1.jpg

Så over til godsakene, valgte meg G1 på denne bilen (tenker å kjøre G5 på den andre for å sammenligne). Steg 1 på liten bomullspad og fordeler jevnt over rutene, ganske møysommelig jobb, da det er vanskelig å se hvor stoffet er lagt og ikke, og let's face it; tar tid å legge noe med bomullspad . Etter instruksjonene skal jeg ha 3 lag på front og bakrute, og 1 på sideruter. Jeg fikk stoffet til å holde 1 runde på sideruter og bakrute og 3 på frontrute. Mulig jeg er for raus eller at det bare var for varmt i luften??? Tørket i alle fall omtrent i det paden traff ruten, måtte fukte den noen ganger ila frontruten for å si det slik. Fikk seff en telefon omtrent idet jeg var ferdig med dette, så fikk haze i kanskje 30 min (flasken sier det skal stå i 15), før jeg begynte å ta av. Må bare sies, dette siste stoffet (G2 residue remover) skal fjerne restene av coatingen slik jeg forstår det, det som er sikkert er at det er det eneste jeg lukter sånn ca 4 timer etter jeg var så dum at jeg pustet i nærheten av en åpen flaske (maske anbefalles).

Igjen på en liten bomullspad, og etter instruksjonene skal du umiddelbart etterpå gå over med microfiber og buffe. Mulig jeg har solstikk eller noe, men dette var en skikkelig dritjobb, omtrent som å jobbe med noe Turtlewax fra tidlig 90 tall, produktrester og rubbing inn i h******. Bomullspadsen, som jeg nå prøvde å holde meg så langt unna som mulig, fuktet såvidt ruten, og tørket jeg ikke innen 2,5 sek var jeg for sen, noe som førte til utgnidde produktrester overalt. Tenkte dette skulle være en kosejobb, men endte opp med å bruke ca 1,5 time på jobben. Tror jeg ble kvitt alt nå, men kjenner jeg meg selv rett finner jeg vel noen rester på vei til jobb i morgen, microfiber er allerede lagt klar i bilen!

Forøvrig holdt siste flasken med G2, residue remover til dråpen over siste vindu, vrengte flasken for å ta siste cm der.

Det blir reklamert med utrolig holdbarhet på dette middelet, jeg håper at det stemmer, ellers er det jaggu ikke verd jobben. Har ikke sett noen test på dette middelet, så om det er ønske om det, skal jeg komme tilbake med rapporter om holdbarhet på middelet. Bilen er forøvrig en X1, og er i daglig bruk, så vil være ganske representativt for vestlandsklima i alle fall.

Så til spørsmål, hva gjorde jeg galt, var det for varmt (ca 20 grader i luften i Sandnes i dag), eller for raus med noen av stoffene? Tips mottas med takk fra de mer erfarne brukerne her. Jeg trenger det virkelig før jeg skal igang med G5 på bil nr. 2....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg har i grunn god erfaring med G5.

fører på med egen MF for vindu, så snur jeg denne for å buffe det av igjen.

Men jeg dreit meg på leggen her ene gangen da jeg gjorde dette på varm rute i solskinn.. da ble det helt grusomt å fjerne..

måtte til 5vask med surfex sammen med skikkelig gnukking før det ble bra..

men jeg vet til neste gang at så lenge ruten er kald og du driver i skyggen går det greit.. tyder bra med tanke på holdbarhet også at det var såppas vanskelig å få gnukket bort restene på toppen av ruta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Skal prøve å gi deg noen svar her, men det er ikke alltid like lett i og med at ikke har sett hvordan du har gjort dette. Temperaturen burde ikke være noe problem så lenge du ikke har stått i direkte sollys.

G4 er en fantastisk glasspolish, men den er tung å jobbe med. En fuktig terryklut (eller lignende) som ikke loer er nødvendig for å bli venn med G4 :) Microfiber kluter er dessverre ikke egnet til jobben..

Jeg har selv behandlet en del biler med G1 og selv om flasken ser liten ut så har jeg ikke hatt problemer med å dekke samtlige ruter. Siden G2 løser opp produktrestene før buffing burde allikevel ikke dette være grunnen til at du måtte slite såpass. Vil anta at det skyldes for lang virketid før du la på G2 og buffet restene. Anbefalt virketid på G1 er på 5 minutter mellom hvert lag og 15 minutter før påføring av G2.

På denne linken finner du god guide for påføring av samtlige GTechniq produkter - http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=212121

Håper du blir fornøyd med holdbarheten og at det blir verdt all slitet! :)

Endret av Bilnerden.no
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker TW påførings pad på G4 og G5 og er godt fornøyd med det, har ikke forsøkt G1 så det kan jeg ikke si noe om.

Padden er det bare å kaste etter bruk da den uansett er teret opp neste dag ( hansker er nok lurt ).

Bruker mykt papir som ikke loer for å buffe :-)

Endret av RNa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her. Da har jeg plan for G5 i alle fall. Ikke microfiber for å buffe av G4, kortere hazetid, og la bilen stå enda lengre i skygge før påføring.

Greit å få litt erfaringer fra andre her, skulle bare ønske jeg hadde spurt før jeg begynte. Hadde sikkert spart meg en masse arbeid. Takk alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Selv bruker jeg G5 mye rett og slett fordi jeg synes den er fantastisk å jobbe med og den varer rellativt lenge på mine biler iforhold til andre glassforseglere jeg har testet. Soleklar favoritt hos meg.

G4 har jeg testet en gang. Hadde ingen problemer med å bruke den, men vet heller ikke om den ga meg noe?

G1/G2 har jeg også testet en gang. Hadde ingen problemer med å bruke denne heller annet enn at G5 er mye trivleigere å ha med å gjøre enn G1 (og alle de andre jeg har testet). Holdbarheten på G1 kan jeg ikke si noe om enda pga. bilen som denne ble påført står stort sett stille nå. Det er også en veldig fin sommer vi har fått nå, så det har ikke regnet på lenge! :fun:

Det jeg har merket med G5 vs G1 (påførte disse samtidig på begge mine biler) er at jeg opplever bedre vannskrekk på bilen med G5. Jeg har som sagt ikke kjørt så lenge med bilen som fikk G1 så dette er et førsteinntrykk fra min side.

Alle disse produktene har jeg brukt bommullspute for påføring og MF for å tørke av. I de tilfellene jeg ikke får buffet alt med MF så fukter jeg MF eller spruter litt vann på ruten før jeg tørker over. Har aldri måtte gjøre dette med G5.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg ble litt oppmuntret nå om du sier G5 er endel lettere å jobbe med Øyvind. Gleder meg til å sammenligne holdbarhet på de 2.

Noen som har testet holdbarhet med/uten bruk av G4 før påføring av G1/G5?

Må forresten få skryte litt av Bilnerden, fantastisk god forhandler som leverer raskt og presist hver eneste gang. Og når man i tillegg får "brukerstøtte" til produktene klokken 22 om kvelden. Topp service!

Endret av Degorolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering:

Da er G5 lagt på Volvo.

Brukte G4 på rutene først denne gangen og, lavere temperatur ute, og buffet grundigere med en tørr fille (ikke microfiber) før jeg gikk over med ett fuktig håndkle etterpå. Fortsatt tungt å jobbe med, men en helt annen verden enn forrige gang. Og du verden så ren rutene ble. På første bilen jeg gjorde det på har jeg tatt meg i å trykke på sideruten et par ganger, for jeg ikke er sikker på om vinduet er oppe eller nede....

G5 ble påført etterpå, på alt bortsett fra førerdører (som har noe behandling fra fabrikk som er utmerket), veldig enkelt å grei å legge på G5'en, dillet litt med å få den av igjen, helt til jeg fant ut at her var microfiber helt topp. Da gikk det som en lek.

På første bilen jeg tok er fortsatt avrenning helt rå, jeg håper G5 er på samme nivået, så får vi se på holdbarhet opp mot hverandre etterhvert.

Eneste jeg stusser på er teksten på G5 flasken, "bør ikke brukes på biler som kjører i over 40mph" (fritt oversatt, og etter hukommelse). Noen som vet grunnen til dette?

PS: Jeg lærer aldri selv, men hansker er virkelig å anbefalle med disse produktene!

GTechniq%20G5.jpg

Endret av Degorolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det det?

Kan tippe det at når vannet renner av kan man bli temmelig forstyrret. Jeg har tatt meg i å stirre på dråpene som preller av mange ganger fremfor veien! Bare antagelser dette, selvfølgelig. :)

Ellers, når G5 skal buffes bør man bruke en lett fuktet MF. Det har jeg gjort på samtlige glassforseglinger jeg har brukt og det letter arbeidet betraktelig.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

G5 er knallgod!

Har også sett at denne skal brukes på biler som kjører på lave hastigheter, men skjønner ikke hvorfor. Den fungerer utmerket ved høye hastigheter (har ikke testet den noe serlig over 100 da det er maks her i landet vi bor i, men vil tro den fungerer like fint/bedre på enda høyere hastigheter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro den fungerer like fint/bedre på enda høyere hastigheter).

funket supert i 140-ish også (i Sverige). Vannet rører nesten ikke glasset! :-)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forseglet rutene på Subaruen med Gtechniq G1 sist lørdag og brukte også over 1 time på den nøysomme prosessen (3 lag på frontruten, 1 lag på sideruter og speil, samt 2 lag på bakruten). Renset med Gtechniq G4 i forkant. Tidligere så har jeg brukt NanoLotus Ruteforsegling Proff på Subaruen.

Første prøveturen i regnet med G1 ble gjort nå i kveld og jeg ble dessverre litt skuffet. Først ved 80 km/t så jeg tegn til vannskrekkeffekten, men dette er i tråd med NanoLotus som jeg brukte tidligere, så kan egentlig ikke klage på dette. Mitt største problem var vindusviskerne som hoppet som besatt. Har selvsagt renset vindusbladene med IPA iht. instrukser fra DetailingWorld (DW). Har også lest at hoppingen avtar med tiden, så jeg håper virkelig det blir bedre.

Til sammenlikning forseglet jeg Lotusen med Gtechniq G5 for 4 måneder siden. G5 er en fornøyelse å arbeide med og buffes enkelt av med en microfiberklut. Dessuten så virker den fra lavere hastigheter. Effekten er fortsatt synlig tilstede etter 4 måneder på Lotusen. Var en tur på Vålerbanen med Lotusen sist søndag og fikk også bekreftet at Gtechniq G5 fungerer i 140 km/t :P

Tror jeg kommer til å holde meg til Gtechniq G5 framover. Har lest på DW at enkelte har brukt G1 som basislag og lagt G5 oppå den igjen. Mulig at jeg følger dette rådet og påfører G5 over G1-laget på Subaruen (kun frontruten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Et ujevnt lag med forsegling lagt i alle rettninger kan føre til hopping utifra det jeg har erfart.

Etter at jeg begynte å legge forseglingen i lengderettning (rett opp og ned) på frontrute har jeg aldri hatt problemer med viskere som hopper. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet skikkelig med å få bort restene fra G5, ble forbanna og dynka frontruten i surfex seks ganger for å få det bort. Får prøve en ny runde imorgen. Brukte bomullspad som jeg tjuvlånte fra min kjære.

Funka forferdelig dårlig....

Hva er en terry-klut? Eller noe lignende? Og hvor får man tak i det? Evt. noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge instruksene til Gtechniq så anbefales det å buffe av G5 med en microfiberklut. Det har fungert fint for min del.

For G1 er det derimot anbefalt å buffe av med en terry-klut siden microfiber kan ta vekk litt for mye av forseglingen. En terry-klut er en fin bomullsklut. Hvis du ikke har en liggende så fungerer en gammel t-skjorte av bomull utmerket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge instruksene til Gtechniq så anbefales det å buffe av G5 med en microfiberklut. Det har fungert fint for min del.

For G1 er det derimot anbefalt å buffe av med en terry-klut siden microfiber kan ta vekk litt for mye av forseglingen. En terry-klut er en fin bomullsklut. Hvis du ikke har en liggende så fungerer en gammel t-skjorte av bomull utmerket ;)

Helt vanlig microfiberklut, som man buffer av polish med f.eks?

Aha! Takk for svar :) Da blir det å finne ei t-skjorte imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ujevnt lag med forsegling lagt i alle rettninger kan føre til hopping utifra det jeg har erfart.

Etter at jeg begynte å legge forseglingen i lengderettning (rett opp og ned) på frontrute har jeg aldri hatt problemer med viskere som hopper. :)

Takk for tips. Jeg brukte sirkulære bevegelser lik de i instruksjonsvideoen (under) og regnet med jeg gjorde det riktig. Uansett, har ikke hatt problemer med hopping etter bruk av G5 eller andre forseglinger tidligere. Det blir nok sannsynligvis et lag med G5 over G1 på frontruten.

Endret av NoBrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ifølge instruksene til Gtechniq så anbefales det å buffe av G5 med en microfiberklut. Det har fungert fint for min del.

For G1 er det derimot anbefalt å buffe av med en terry-klut siden microfiber kan ta vekk litt for mye av forseglingen. En terry-klut er en fin bomullsklut. Hvis du ikke har en liggende så fungerer en gammel t-skjorte av bomull utmerket ;)

Det første jeg tenker på når du sier dette er en "gulpeklut". Er det slike du mener? De er hvertfall myke og fine uten lange fibere som MF og vanlige kluter har. Koster sikkert ikke så mye for noen slike.

Ikke det beste bilde, men det var det eneste jeg fant i farten. Er ganske sikker på at de fleste har sett slike før. Mange har de kanskje i hus fra før av også.

262509-10-1278443163835.jpg

Tror man får de på matbutikken. Eller så får man de hvertfall på slike babybutikker.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Etter å ha sett video på Youtube må jeg bare ha g1 og g4. Råeste jeg har sett. Kan jo nesten fjerne viskerne :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...