Gå til innhold

Heatgun på skinn.


Marius1

Recommended Posts

Har prøvd dette på kontorstolen og det fungerer bra! Som diskutert for noen dager siden, litt farge/finish etc. på skinnseter fra fabrikk, vil dette bli ødelagt ved høy varme? misjonen er å stramme opp skinn som over tid har blitt slakkt.

på youtube finnes det jaffal en vid der denne teknikken blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Har blitt postet flere ganger her på forumet, det er denn videoen, hvor de bruker varmluftpistol.

http://www.youtube.com/watch?v=MTZpRiLq_TA

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt med på fysikken bak dette, varme utvider jo vanligvis ting? Ifølge min logikk er liksom eneste grunnen til at skinn blir strammere at fuktigheten blir trukket ut, og det høres jo ikke bra ut. Ser jo ikke bort ifra at jeg har missforstått ett eller annet da men...

Noen som har prøvd? Og hvor lenge holder dette formen før det blir pøsete igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Varme utvider stål/metaller.. Men det er ikke nødvendigvis det samme for organiske materialer.

Prøv å sett en grandiosa i ovnen og sovne i fra den, til slutt står det en svart hockeypuck igjen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme utvider stål/metaller.. Men det er ikke nødvendigvis det samme for organiske materialer.

Prøv å sett en grandiosa i ovnen og sovne i fra den, til slutt står det en svart hockeypuck igjen der :)

been there;) gummi trekker seg jo sammen ved varme, det samme gjør skinn. men da igjen som tommy sier vil det jo erstatte fuktigheten,så leathermilk er vel på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme utvider stål/metaller.. Men det er ikke nødvendigvis det samme for organiske materialer.

Prøv å sett en grandiosa i ovnen og sovne i fra den, til slutt står det en svart hockeypuck igjen der :)

Varme føtter utvider seg og gjør sko trange. Organisk i aller høyeste grad ;)

Da er det jo snakk om ekstreme mengder varme i forhold.

Man ser jo lett hvis man sitter lenge i en skinnsofa/bilsete i en varm dag at det blir pløsete der ganske kjapt. Det er vel da en kombo av tilføring av varme og fuktighet!?

been there;) gummi trekker seg jo sammen ved varme, det samme gjør skinn. men da igjen som tommy sier vil det jo erstatte fuktigheten,så leathermilk er vel på sin plass!

Så da trekker vel ikke egentlig skinn seg sammen av varmen men av fjerningen av fuktigheten? Denne fuktigheten bør vel da erstattes av noe mere egnet enn svette ja ;)

Og da er mitt spørmål fortsatt hvor lenge dette holder seg stramt og fint? Til neste gang du setter deg der og blir klam i baken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker på det så må jo press/trykk/strekk være en viktig faktor her?

Varme+fuktighet (og "feil" fettstoffer?)+press får skinnsofaen/bilsetetsetet til å bli pløsete og strekker skinnet.

Varme og fuktighet åpner og mykgjør skinnet i West Coast videoen. Strekket/presset fra stoppen formgir skinnet på nytt, på samme måte som man fukter skinnsko når man skal blokke de ut og man fukter skinn og tilfører press når man vil prege det, fukter det og setter det i form når man vil formgi det.

Dette kan vel sammenlignes med vår egen hud. Sitt med beina/henda i vann lenge og huden opptar for mye vann og blir pløsete (fordi det er for "mye hud"). Når det tørker er huden like stram og fin. Om vinteren eller om man er mye ute tørker huden ut, og føles stram. Tilsvarende når man vasker ansiktet med noe som skikkelig fjerner fettstoffer (surfeks feks ;) ) da kjennes jo huden et nr for lite. På med fuktighetskrem, "riktig" fuktighet, og hey presto. Like fin.


Ja, litt lite å ta meg til i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varme føtter utvider seg og gjør sko trange. Organisk i aller høyeste grad ;)

Da er det jo snakk om ekstreme mengder varme i forhold.

Man ser jo lett hvis man sitter lenge i en skinnsofa/bilsete i en varm dag at det blir pløsete der ganske kjapt. Det er vel da en kombo av tilføring av varme og fuktighet!?

Så da trekker vel ikke egentlig skinn seg sammen av varmen men av fjerningen av fuktigheten? Denne fuktigheten bør vel da erstattes av noe mere egnet enn svette ja ;)

Og da er mitt spørmål fortsatt hvor lenge dette holder seg stramt og fint? Til neste gang du setter deg der og blir klam i baken?

dette var i utgangspunktet mitt spørsmål også! ØHN har nåkk svaret hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total off-topic men dette må jeg korrigere :fun:

Dette kan vel sammenlignes med vår egen hud. Sitt med beina/henda i vann lenge og huden opptar for mye vann og blir pløsete (fordi det er for "mye hud"). Når det tørker er huden like stram og fin.

Rynkete fingre og tær styres av en egen nerve/sensor, det finnes folk som får skade på denne og derfor ikke opplever rynkefingre under oppvasken. Tester gjort viser at gripeevnen på våte objekter er mye bedre når huden har rynket seg, det gjelder både på å plukke opp objekter og på hvor mye beina sklir der man vasser. Dette er altså en egenskap som det er lett å forklare hensikten bak (ikke sånn som krøller, det er bare DNA-mutasjoner).

Tar du et fotbad er sannsynlig litt mer enn bare akkurat fotsålen våt, mest vanlig er vel å ha vann opp til rundt ankelkulen i det minste. Og allikevel blir du rynket kun helt under ;) Hvorfor blir ikke huden oppå foten også rynkete? Eller albuen eller midt på magen? (Nå fikk jeg noen rare bilder av triatlonutøvere i hodet, ha-ha)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Man ser jo lett hvis man sitter lenge i en skinnsofa/bilsete i en varm dag at det blir pløsete der ganske kjapt. Det er vel da en kombo av tilføring av varme og fuktighet!?

Men den store forskjellen blir at da også tilfører vekt (dvs trykk) i tillegg, som ikke blir gjort når man varmer opp skinnet enten tørt (varmluftpistol) eller vått (dampende varme håndkler) som i de to videoklippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Total off-topic men dette må jeg korrigere :fun:

Rynkete fingre og tær styres av en egen nerve/sensor, det finnes folk som får skade på denne og derfor ikke opplever rynkefingre under oppvasken. Tester gjort viser at gripeevnen på våte objekter er mye bedre når huden har rynket seg, det gjelder både på å plukke opp objekter og på hvor mye beina sklir der man vasser. Dette er altså en egenskap som det er lett å forklare hensikten bak (ikke sånn som krøller, det er bare DNA-mutasjoner).

Tar du et fotbad er sannsynlig litt mer enn bare akkurat fotsålen våt, mest vanlig er vel å ha vann opp til rundt ankelkulen i det minste. Og allikevel blir du rynket kun helt under ;) Hvorfor blir ikke huden oppå foten også rynkete? Eller albuen eller midt på magen? (Nå fikk jeg noen rare bilder av triatlonutøvere i hodet, ha-ha)

Korrigere og korrigere fru blom ;)

Dette var jo en forholdsvis ny studie og hadde veldig mye "kan hende i seg", men ser jo ikke bort ifra at dette stemmer litt.

Men jeg kjøper ikke den nye forklaringen alene, tror det ligger litt av alt her, blodårene trekker seg sammen for å beskytte mot varmetap, godt grep kan være tilktenkt fra naturen, men de stedene vi skrukker samsvarer med de områdene vi tilsynelatene har en litt annen type hud, mye tykkere og motstandsdyktig, og ikke blir vi brune der heller. Tilfeldig?

Men uansett, resten av den diskusjonen hører kanskje hjemme i offtopic tråden...og det gjør kanskje mye av bablinga mi her nå egentlig ;)

Men den store forskjellen blir at da også tilfører vekt (dvs trykk) i tillegg, som ikke blir gjort når man varmer opp skinnet enten tørt (varmluftpistol) eller vått (dampende varme håndkler) som i de to videoklippene.

Føler vel egentlig jeg besvarte det i innlegg #11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigere og korrigere fru blom ;)

Dette var jo en forholdsvis ny studie og hadde veldig mye "kan hende i seg", men ser jo ikke bort ifra at dette stemmer litt.

Men jeg kjøper ikke den nye forklaringen alene, tror det ligger litt av alt her, blodårene trekker seg sammen for å beskytte mot varmetap, godt grep kan være tilktenkt fra naturen, men de stedene vi skrukker samsvarer med de områdene vi tilsynelatene har en litt annen type hud, mye tykkere og motstandsdyktig, og ikke blir vi brune der heller. Tilfeldig?

Jeg mener jeg hørte dette via forskning.no/podkast, ja, men jeg fant ingen henvisning til det om nerveskade på nettsida.

Er det ikke off-topic tid nå da? Også kjent som "agurktid" :D

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel sammenligne dette litt med hva som skjer når man varmer opp vinylfolie, der er prosessen mye raskere, så denne videoen kan illusterere litt forskjellen på varme+press (utvider seg kraftig) og kun varme (trekker seg sammen til sin opprinnelige form).

http://www.youtube.com/watch?v=rEmOTLE2WIo

Nifty absolutt!

Men skinn vs vinylfolie? Du er sikker på at de er sammenliknbare?

Jeg innrømmer at min kunnskap er voldsom snever og jeg er allerede langt over det jeg (kvasi)logisk klarer å resonere meg frem til...og det er sletts ikke sikkert det er riktig engang ;)

Jeg er fortsatt voldsomt spent på hvor lenge en sånn varmluftpistol behandling varer.

Og jeg mener fortsatt at hvis man skal angripe setene på den måten så ville ialle fall jeg slengt på litt leather balm etterpå ;)

Prøv a Marius og rapporter tilbake :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Nifty absolutt!

Men skinn vs vinylfolie? Du er sikker på at de er sammenliknbare?

Sikker er jeg ikke, men det er samme effekten ved bruk av varme på både skinnsetene og folien om man ser på de videoene som viser prosessen. Vinylfolien har veldig mye til felles med skai/imitert skinn (leatherette som de kaller det i usa) dog. Som regel pvc-basert alt sammen av det.

Har prøvd med varmepistol på nye (brukte) skinninteriøret jeg nylig var og hentet, men fikk ikke noe særlig resultat der på 10 minutter og 150 grader iallfall.. Men de er mye mer pløsete enn det røde M3(?) interiøret på videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nifty absolutt!

Men skinn vs vinylfolie? Du er sikker på at de er sammenliknbare?

Jeg innrømmer at min kunnskap er voldsom snever og jeg er allerede langt over det jeg (kvasi)logisk klarer å resonere meg frem til...og det er sletts ikke sikkert det er riktig engang ;)

Jeg er fortsatt voldsomt spent på hvor lenge en sånn varmluftpistol behandling varer.

Og jeg mener fortsatt at hvis man skal angripe setene på den måten så ville ialle fall jeg slengt på litt leather balm etterpå ;)

Prøv a Marius og rapporter tilbake :P

Tenkte jeg skulle d! Problemet er bare at jeg ikke har en bil med slakke skinnseter, og så vil jo ikke en kontorstol gjennomgå samme slitasje etc. så får teste på en x3 jeg får inn om 2 uker med update! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...