Gå til innhold

S&S: Spotlakkering/rustrep Passat - Otta Detailing


Magne/Otta Detailing

Recommended Posts

Magne/Otta Detailing

SPOTLAKKERING OG RUSTFJERNING

PÅ EN DØR PÅ PASSAT

post-5569-0-86136400-1373987917_thumb.jp

Denne passaten har nok åpnet døra mot en kant slik at det har blitt en liten bulk oh lakken har sprukket, og deretter har rusten kommet.

Så da var det bare å demontere lister og sette igang!

post-5569-0-21545300-1373987919_thumb.jp

Rusten må selvsagt sandblåses bort først, man kan også bruke grovrengjøringsrondell, men jeg foretrekker sandblåsing, så er man sikker på at alle "groper" blir rene.

post-5569-0-55897600-1373987920_thumb.jp

Monterte opp PDR lampa for å se bulken bedre

post-5569-0-20329900-1373987924_thumb.jp

Bruker tabs og trekkeredskap for å trekke denne bulken ut isteden for å sparkle.

post-5569-0-45680700-1373987926_thumb.jp

Bedre, men enda litt igjen.

post-5569-0-29869400-1373987928_thumb.jp

Etter litt mer retting er det klart for sliping av kanter

post-5569-0-75707000-1373987929_thumb.jp

Først 240 papir, det er viktig å holde skaden så liten som mulig, ellers langer man seg bare en masse ekstraarbeid!

post-5569-0-33583200-1373987931_thumb.jp

Så sliper jeg med 400papir over et litt større område

post-5569-0-51971300-1373987933_thumb.jp

Silikonfjerner for å sikre at det ikke er fett eller andre ulumskheter på overflaten før grunning

post-5569-0-89696600-1373987934_thumb.jp

For å maskere for oversprøyting med grunning bruker jeg denne enkle teknikken med godt resultat, sparer meg for mye ekstraarbeid med skarpe lakkoverganger

post-5569-0-69893300-1373988660_thumb.jp

Etter 3-4 tynne lag med High-Build primer blir det slik

post-5569-0-31618600-1373988663_thumb.jp

Så blir området våtslipt med 1200papir

post-5569-0-36600700-1373988665_thumb.jp

Så bruker jeg en supergrov polish for å matte området, en 1500 grå scotchbrite klut gjør samme jobben, men denne er litt lettere å polere ut i ettertid. På bilde nr.2 har jeg merket hvor langt jeg har polert ut med denne, faktisk har jeg brukt den noen cm lenger utenfor linjene.

post-5569-0-47940900-1373988667_thumb.jp

post-5569-0-23878800-1373988671_thumb.jp

Da er det tid for å blande farge. Jeg finner bilens fargekode, og så leter jeg den opp i et program fra PPG som forteller meg akkurat hvor mye av hver farge som trengs, vekten måler med 0,05g nøyaktighet.

post-5569-0-82262900-1373988673_thumb.jp

Da blir det slik

post-5569-0-89516400-1373988676_thumb.jp

For å rense luften har jeg først en 5mikron filter med stor vannoppsamler, så går det videre til et nytt filter som sikrer at vann og oljetåke blir skilt ut fra luften

post-5569-0-72498500-1373988680_thumb.jp

Fargen blir først lagt over området så det dekker grunningen fullstendig, dette tar vanligvis 2-4 tynne strøk, ved å legge tynne strøk tørker hvert lag på 30sek eller så og jeg sikrer at det ikke blir gjenværende fukt i lakken som det fort kan bli dersom man legger tykke lag, fordi lakken skinnherder.

post-5569-0-92146200-1373988688_thumb.jp

Deretter fader jeg fargen ut fra skaden ca 5cm så overgangen blir usynlig når klarlakken kommer på

post-5569-0-05166500-1373988692_thumb.jp

Så sprøyter jeg på klarlakk, det er en svært fin toleranse fra å legge klarlakk så den ikke får appelsinhud og for tykt så man får sig. Det er noe som rett og slett må læres.
Så ca 10min etter klarlakken har blitt sprøytet på sprayer jeg en rask dusk med Fade Thinner over overgangene som merket på bilde 2.

post-5569-0-29651000-1373989458_thumb.jp

post-5569-0-21011000-1373989467_thumb.jp

Så over til det ferdige resultatet, her har ikke overgangene blitt polert, men det ser likevel bra ut. Denne bilen skulle poleres senere, så tok den biten da.

post-5569-0-58442200-1373989468_thumb.jp

post-5569-0-59532300-1373989470_thumb.jp

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Flott arbeid!

Sett mange forsøk på slike reparasjoner hvor man lett ser fargeforskjellen etterpå, mange lakkerere skulle lært litt av deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ar arbeid cred :thumbup: :thumbup: , observerer at du er veldig nøyaktig i alle detailer og dette liker jo vi.

Meget lærerik lesning og interresant stoff.

Har en del bulker og skader på min egen bil som er fra forrige eier, så dette er absolutt nyttig info, takk for at du deler.

Hvor får du kjøpt de tapsene, trekkeredskap og fungerer de rundt hjulbue kant.

Endret av trudi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Den metoden jeg synes fungerer best er ä först spraye et tynt lag, dette fär mye appelsinhud, sä venter jeg 5-10min og legger et tykt lag, man ser när det er nok, da flyter det ut.
Passer pä ä overlappe 50% hele veien mens jeg sprayer.

Pröver man ä legge 1 tykt lag med en gang ender (iallefall jeg) det med sig og/eller appelsinhud.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...