Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 (endret) SPOTLAKKERING OG RUSTFJERNING PÅ EN DØR PÅ PASSAT Denne passaten har nok åpnet døra mot en kant slik at det har blitt en liten bulk oh lakken har sprukket, og deretter har rusten kommet. Så da var det bare å demontere lister og sette igang! Rusten må selvsagt sandblåses bort først, man kan også bruke grovrengjøringsrondell, men jeg foretrekker sandblåsing, så er man sikker på at alle "groper" blir rene. Monterte opp PDR lampa for å se bulken bedre Bruker tabs og trekkeredskap for å trekke denne bulken ut isteden for å sparkle. Bedre, men enda litt igjen. Etter litt mer retting er det klart for sliping av kanter Først 240 papir, det er viktig å holde skaden så liten som mulig, ellers langer man seg bare en masse ekstraarbeid! Så sliper jeg med 400papir over et litt større område Silikonfjerner for å sikre at det ikke er fett eller andre ulumskheter på overflaten før grunning For å maskere for oversprøyting med grunning bruker jeg denne enkle teknikken med godt resultat, sparer meg for mye ekstraarbeid med skarpe lakkoverganger Etter 3-4 tynne lag med High-Build primer blir det slik Så blir området våtslipt med 1200papir Så bruker jeg en supergrov polish for å matte området, en 1500 grå scotchbrite klut gjør samme jobben, men denne er litt lettere å polere ut i ettertid. På bilde nr.2 har jeg merket hvor langt jeg har polert ut med denne, faktisk har jeg brukt den noen cm lenger utenfor linjene. Da er det tid for å blande farge. Jeg finner bilens fargekode, og så leter jeg den opp i et program fra PPG som forteller meg akkurat hvor mye av hver farge som trengs, vekten måler med 0,05g nøyaktighet. Da blir det slik For å rense luften har jeg først en 5mikron filter med stor vannoppsamler, så går det videre til et nytt filter som sikrer at vann og oljetåke blir skilt ut fra luften Fargen blir først lagt over området så det dekker grunningen fullstendig, dette tar vanligvis 2-4 tynne strøk, ved å legge tynne strøk tørker hvert lag på 30sek eller så og jeg sikrer at det ikke blir gjenværende fukt i lakken som det fort kan bli dersom man legger tykke lag, fordi lakken skinnherder. Deretter fader jeg fargen ut fra skaden ca 5cm så overgangen blir usynlig når klarlakken kommer på Så sprøyter jeg på klarlakk, det er en svært fin toleranse fra å legge klarlakk så den ikke får appelsinhud og for tykt så man får sig. Det er noe som rett og slett må læres. Så ca 10min etter klarlakken har blitt sprøytet på sprayer jeg en rask dusk med Fade Thinner over overgangene som merket på bilde 2. Så over til det ferdige resultatet, her har ikke overgangene blitt polert, men det ser likevel bra ut. Denne bilen skulle poleres senere, så tok den biten da. Endret 16 Juli, 2013 av Magne/Otta Detailing 35 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johime(joakim) 480 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Flott arbeid! Sett mange forsøk på slike reparasjoner hvor man lett ser fargeforskjellen etterpå, mange lakkerere skulle lært litt av deg! Siter Kjører en teakbrun Audi A1 1.4TFSI Følg meg på facebook S&S #1 Toyota Rav4, S&S #2 Skoda Fabia STV, S&S #3 BMW 320Stv 2009, S&S #4 Opel Insignia 2013, S&S #5 Audi A6 1999, S&S #6 Saab 9-5 2010, S&S #7 VW Jetta 2006,S&S #8 Bmw 318D 2002 S&S #9 Audi A4 1.8TQ 2012, S&S #10 Rapido 985F 2004, S&S #11 Toyota Hilux 2012, S&S #12 Toyota MR2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Det er sikkert mange, deriblant meg selv som har litt eldre biler som sliter med litt rustflekker her og der, dette ga god inspirasjon. Godt jobbet! Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trudi 1 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 (endret) Flott ar arbeid cred :thumbup: , observerer at du er veldig nøyaktig i alle detailer og dette liker jo vi. Meget lærerik lesning og interresant stoff. Har en del bulker og skader på min egen bil som er fra forrige eier, så dette er absolutt nyttig info, takk for at du deler. Hvor får du kjøpt de tapsene, trekkeredskap og fungerer de rundt hjulbue kant. Endret 16 Juli, 2013 av trudi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Willy Wonka 123 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Veldig bra jobb dette her. Cred levert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tonytic 48 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 fint at du legger ut slik info. kan være kjekt å finne med tiden. pent resultat ble det også creds levert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anaxyd 114 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Flott guide! Cred avgitt Siter Min nettside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysholm 431 Skrevet 19 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Veldig bra jobb. Cred gitt. Siter Hilsen Espen ELCO Auto Spa & Detailing:http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Min worklog:http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/ Garasjetråden:http://www.detailers...n-blir-isolert/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 19 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Meget flott spot repair. Cred! Men jeg savna beskrivelse på hvordan du legger klarlakk uten å få voldsom appelsinhud...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 19 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Den metoden jeg synes fungerer best er ä först spraye et tynt lag, dette fär mye appelsinhud, sä venter jeg 5-10min og legger et tykt lag, man ser när det er nok, da flyter det ut. Passer pä ä overlappe 50% hele veien mens jeg sprayer. Pröver man ä legge 1 tykt lag med en gang ender (iallefall jeg) det med sig og/eller appelsinhud. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 19 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Dette er jo gull! Super guide og smarte triks! :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 20 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 20 Juli, 2013 Enig. Takk for tips, Magne. Dette skal jeg huske når jeg skal prøve meg frem på konebilen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.