Gå til innhold

Hvordan fikse dette? Slitasje på skinnsete


Haakon O

Recommended Posts

Haakon O

Jeg sitter på gjerdet her om å slå til på et skinninteriør (som viser jeg vanskelig å få tak i etter mye leting). Har fått tilsendt bilder av det som er av slitasje, og som vist på bildet så er det slitt et lite hull rundt sømmen på sidestøtten der det typisk blir slitt (utsiden av førerstolen).

Det er ikke en stor skade, men den blir jo heller ikke mindre etterhvert for å si det på den måten. Selvsagt er den beste løsningen (for holdbarhet) å levere stolen inn til salmaker og få trekt opp siden igjen, men ser ikke for meg at 15år gammelt skinn på alt annet + helt nytt på ene sidestøtten blir noe bra match.

Noen tips?

post-1215-0-59114100-1373805893_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dynamix har produkter som kan fikse dette. Skal selv handle litt snacks der for å fikse et skinnsete.. :)

Edit: ta og send de en mail, og legg ved bilde. Så finner de nok de produktene du trenger :)

Endret av smurf

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm
Magne/Otta Detailing

Det er vel en som allerede har importen på dette til landet.
Synes Dynamix er for dyrt, det finnes billigere alternativer fra UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Enig Øyvind. Jeg har brukt Dynamix i mange år med både filler, cleaner, farge og conditioner. Synes produktene er veldig gode. Jeg har riktignok ikke fått testet de mot SV produktene. Tror nok det også har en sammenheng med at DCN er veldig fokusert på Swissvax.


http://www.poleringskongen.no/vi-tilbyr.asp?id=23

De er nordisk importør og har egen webshop. Har kun handlet direkte fra UK selv.

http://shop.poleringskongen.no

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Det er dog litt av skinnet som faktisk er borte her, selv om det kun er bittelitt. Men man ser rett inn på skumgummien. Sydame + nål og tråd som er løsningen på det? Eller var de faktisk noen av de Dynamix produktene som tar hånd om dette? Vet ikke helt hvor mye den fylleren tar?

Tok en sjangs og slo til jeg, skal hente interiøret om et par timer. Så kan få inspisert og lagt ut bedre bilder etterhvert i kveld. Men med tanke på hvor slitte skinninteriør jeg har sett bli som nye innpå her, så er dette nok et veldig bra utgangspunkt totalt sett, bortsett fra disse skavankene her på bildet over.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Ingen nål og tråd Haakon :thumbdown:

Du sliper først rundt hullet med fint sandpapir, renser overflødig med cleaner, fyller hullet med filleren (er en form for skinn sparkel), farger opp området, legger på conditioner.

Tar litt tid pga tørketid (kan bruke hårføner for å hjelpe det litt) og det er viktig at man bruker den tiden det tar, men det er en enkel operasjon.


Fylleren tar hull opp til 5 cm

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Må vel lime inn en filtbit på baksiden for forsterking før fyller, ellers løsner bare fylleren etter en stund.
Slik er det iallefall med mitt system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Jeg har aldri gjort det på de setene jeg har brukt Dynamix filler på. Filleren sitter og er elastisk, men man må slipe den ned før farging. Fargingen det er viktig at man virkelig bruker tid på, slik at den ikke slipper.


Det hullet det er bilde av er så lite at det bør være en grei sak å fikse med riktige produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Enig Øyvind. Jeg har brukt Dynamix i mange år med både filler, cleaner, farge og conditioner. Synes produktene er veldig gode. Jeg har riktignok ikke fått testet de mot SV produktene. Tror nok det også har en sammenheng med at DCN er veldig fokusert på Svissvax.

http://www.poleringskongen.no/vi-tilbyr.asp?id=23

De er nordisk importør og har egen webshop. Har kun handlet direkte fra UK selv.

http://shop.poleringskongen.no

Utifra det jeg har sett av anbefalinger til skinnrep igjenom årene jeg har hvert på DCN så synes jeg ikke at SV er mer anbefalt enn Dynamix her på forumet. Innenfor dette området leste jeg om Dynamix før jeg leste om Swissvax sine skinn farger.

Jeg viste faktisk ikke at det var noen i Norge som solgte Dynamix, men da vet jeg det nå. ;)

Siden SV er her på forumet og ikke de som fører Dynamix vil jeg nok velge SV pga. det er lettere å få hjelp hvis man lurer på noe. Er det en ting SV er kjent for så er det Service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Jeg kjøper SV produkter selv nå i og med at jeg allerede har filleren og farge fra Dynamix. SV produktene er enklere tilgjengelig gjennom våre samarbeidspartnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Da er setene både hentet og montert i bilen (er fra en Polo og skal i en Golf, men de passer rett i. Måtte bare sjekke ;) ).

Er ikke rare hullet, mindre enn 1x1cm iallfall. Skinnet trenger en GRUNDIG rens, iallfall det blå skinnet i midten av setene. Men det skal nok la seg løse med alle de gode produktene som finnes til dette.

Interiøret fikk seg iallfall et grundig løft allerede :)

20130714_185609_zpsb905eb12.jpg

20130714_191358_zps1f6dc13c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Et par bilder til av problemområdet. Ikke rare hullet, kanskje 6-7mm i diameter.

Jeg klipte av de løse trådene, og farget resten med en Tria Markerpenn (dette er alkoholbaserte tusjer man bruker innen illustrasjon/reklame, man bruker hva man har ;) ), slik at det ikke lyser skade av området inntil videre.

post-1215-0-46041500-1373831969_thumb.jp

post-1215-0-77319300-1373831998_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Kikket litt fram og tilbake på prisene fra dynamix egen webshop som tilbyr worldwide shipping, og poleringskongen sin som forhanlder i norge. Boksen med fyller som koster £12.99 der, tar de 579kr for i norge..Og en stor flaske med farge til £69,99, tar de 2849kr for.. Da hjelper det ikke at de tilbyr gratis frakt ved kjøp over 500kr, den frakta har man allerede betalt opp og i mente før man kommer så langt..

Tror det blir en samlet ordre på alt som trengs direkte fra england. Noen som vil hjelpe å komponere en handleliste? Trenger da korrekt type fyller til det lille hullet, samt det som trengs for å rense skinnet. Det er nesten blitt svart visse plasser i det blå skinnet. Spesielt på ene sitteputen bak. Ser også at fargen på dette interiøret ligger i databasen deres, så det kan velges "VW Jazz Blue" farge, slipper å sende inn en bit av skinnet. Lekkert :)

post-1215-0-29310900-1373842887_thumb.jp

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt fram og tilbake på prisene fra dynamix egen webshop som tilbyr worldwide shipping, og poleringskongen sin som forhanlder i norge. Boksen med fyller som koster £12.99 der, tar de 579kr for i norge.. Da hjelper det ikke at de tilbyr gratis frakt ved kjøp over 500kr, den frakta har man allerede betalt opp og i mente før man kommer så langt..

Tror det blir en samlet ordre på alt som trengs direkte fra england. Noen som vil hjelpe å komponere en handleliste? Trenger da korrekt type fyller til det lille hullet, samt det som trengs for å rense skinnet. Det er nesten blitt svart visse plasser i det blå skinnet. Spesielt på ene sitteputen bak.

Surfex HD er helt rått på skinn, så det kan du teste for å rense :)

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et større parti farge og rens fra Dynamix,(synes forsåvidt rensen deres var veldig effektiv). Helfarget seter og var ikke så kritisk på fargematching, men om jeg trengte matching det hadde jeg kanskje vurdert SV grunnet kommunikasjon, ikke for det, dynamix var kjappe med å svare på hendvendelser. Brukte også filler med stort hell, bilder her. Følte jeg fikk veldig mye for pengene og har en rabattkode liggende som ga 20%, bare jeg finner den og den fortsatt virker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Hvis du ikke finner farven på skinnet på dynamixdyes hjemmeside, så kan du klippe ut et lite felt av skinnet fra undersiden av setet (frimerkestørrelse) og sende det inn til de. Det er ofte litt skinn til overs under setene. Da vil de ordne perfect match og sende deg riktig farve. Jeg gjorde det på vår gamle X3 og det fungerte utmerket.

Jeg foreslår du sender bildet til dynamix og ber om råd i forhold til hvilke produkter du bør kjøpe. Jeg er ganske sikker på at du ikke skal ha express filleren, men en av de to øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...