wanvik

Hvor mange runder/hvor lenge renser dere skinn?

Topic sier vel det meste, men skal forsøke å utdype litt likevel :)

Jeg har prøvd forskjellige skinnrenser, og både ser og merker stor forbedring etter èn påføring med tilhørende børsting og tørking av f.eks Swissvax leather cleaner eller Autoglym leather cleaner.

I min egen bil ('07 Saab 9-5) som jeg vil tørre å påstå at er over snittet godt holdt har jeg vel tatt skinnet 3 ganger tidligere i år, men har alltid gitt meg etter èn, evt to påføringer av rens.

Skinnet er "svart" (det korrekte navnet er jeg usikker på, kanskje antrasitt?), og har alltid sett strøkent ut etter at jeg er ferdig, dog har jeg lagt merke til at pad'en har fått litt farge på seg når jeg har tatt på leather milk.

I går gjorde jeg et lite eksperiment, forsåvidt tullete å gjøre det på de setene, men men...

Jeg har en bitteliten puddel som hadde gått i setet og i forbindelse med at jeg skulle ordne opp etter den tenkte jeg å prøve et nytt produkt jeg hadde fått dagen i forveien, og se "hvor bra" jeg kunne få det..

Det jeg prøvde var Stjärnagloss Stark Red APC 1:3, og jeg brukte denne i to omganger - første runde brukte jeg rikelig med APC, mens jeg var litt mer sparsom på andre runde.

Børstet godt med skinnbørste og tørket av med nytt hvitt bommulshåndkle. (Kan forøvrig anbefale http://jysk.no/baderom/handklaer/plus/gjestehandkle-una-hvit-kronborg'>disse:http://jysk.no/baderom/handklaer/plus/gjestehandkle-una-hvit-kronborg, så billig at en nesten kan kaste de etter en gangs bruk, og gode å jobbe med..)

Fikk opp bra med skitt etter første runde. På andre runde fikk jeg opp noe på enkelte steder, men det var så lite at jeg ikke orket å sjekke hva som evt kom opp etter en evt tredje runde.

Så kommer poenget:

Det jeg brukte i går er nok ufattelig mye sterkere enn f.eks SV Leather Cleaner, og selv på skinn som er vasket nokså ofte klarte jeg jo å få ut ganske mye.

Jeg kan tenke meg at med et dedikert middel for dette, som selvfølgelig er mye svakere, må det jo utrolig mange runder til for å få et "like bra" resultat - kanskje ville ikke Leather Cleaner klart å få ut nevneverdig om jeg startet med det i går engang?

Derfor: Hva gjør dere andre, spesielt på mørkt skinn? Jeg klarer jo ikke å se at resultatet er bedre nå..

Til slutt må jeg bare understreke at jeg sannsynligvis aldri kommer til å gjøre dette igjen, da må i tilfelle utgangspunktet være fryktelig ille!

Endret av wanvik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer selvsagt an på hvor møkkete utgangspunktet er, men jeg bruker gjerne Green Clean 1:5 elller til og med Surfex HD i ulike blandinger jfor å få setene helt rene. Avslutter som regel med en vanlig skinnrens (Swissvax eller Mothers) før Leather Milk e.l.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker SV Leathercleaner på nyere, velholdte seter.

På eldre bruker jeg Scholl Spam, en sterk APC.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det at man ikke får det helt rent med Leathercleaner. Derfor testet jeg med SurfexHD og har etter det kun brukt Surfex. Mer effektiv = mindre jobb og renere seter.

Kan ikke tenke meg at dette er for sprekt for setene mtp. at det brukes lighterbensin før farging. Etter rens "feter" man jo opp skinnet igjen med Milk uansett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det at man ikke får det helt rent med Leathercleaner. Derfor testet jeg med SurfexHD og har etter det kun brukt Surfex. Mer effektiv = mindre jobb og renere seter.

Kan ikke tenke meg at dette er for sprekt for setene mtp. at det brukes lighterbensin før farging. Etter rens "feter" man jo opp skinnet igjen med Milk uansett.

Hvilken blanding bruker du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken blanding bruker du?

Litt etter hvor møkkete det er. I det siste har jeg stort sett brukt 1:10. Jeg tror egentlig at jeg kunne brukt svakere enn dette også. Utifra det jeg har testet så tar Surfex 1:20 minst like mye som Greenclean 1:15, så ved normalt møkkete seter kan man fint blande 1:20.

På ekstreme tilfeller kan man jo blande sterkere som f.eks 1:5, men det er ikke ofte behovet er der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt etter hvor møkkete det er. I det siste har jeg stort sett brukt 1:10. Jeg tror egentlig at jeg kunne brukt svakere enn dette også. Utifra det jeg har testet så tar Surfex 1:20 minst like mye som Greenclean 1:15, så ved normalt møkkete seter kan man fint blande 1:20.

På ekstreme tilfeller kan man jo blande sterkere som f.eks 1:5, men det er ikke ofte behovet er der.

Takker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil lukta forsvinne etter surfexen ?:P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil lukta forsvinne etter surfexen ? :P

Jepp.

Jeg har over snittet god luktesans og plages ikke med lukt etter Surfex.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra:) , når jeg brukte volvo sin orginal da kom det sterk lukt fra setene når det var varmt ute se:p

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dere holder på helt til en ren hvor klut ikke får antydning til skitt på seg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Bruker bare hvite kluter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dere holder på helt til en ren hvor klut ikke får antydning til skitt på seg?

Ja (som Knutis sier). Får du skitt på kluten så er ikke setet helt rent. Hadde du hatt lyse seter så hadde du sett dette.

Som jeg sier over her så har jeg selv også hvert borti at produkter som er laget for å rense skinn er spreke nok. Prøv med SurfexHD og se om dette gjør det lettere for deg. :)

Edit:

Får du det rent med SG sin APC så ser jeg ingen grunn til å prøve noe annet. All vannbasert APC skal være trygg å bruke. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltids prøve med Surfex også, bare for å se om den finner noe mer.

Tråden var mer ment for å høre "når dere gir dere", en vil jo "alltid" finne mer å ta bort om en bruker stadig sterkere kjemikalier ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan alltids prøve med Surfex også, bare for å se om den finner noe mer.

Tråden var mer ment for å høre "når dere gir dere", en vil jo "alltid" finne mer å ta bort om en bruker stadig sterkere kjemikalier ;)

I denne testen har jeg testet litt forskjellig på et gammelt dørtrekk. Dette er riktignok ikke skinn da.

Her ser du at pappiret er helt rent når jeg går over en gang til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steamer kan jo å brukes på skinn, åpner porene slipper driten ut:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive