Gå til innhold
Simen

Spørsmål om rust (Simen prøver seg på nye ting)

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

Fremgangsmetode v/ rustbehandling.

Det har utviklet seg rust på innsiden av høyre fordør på konebilen, også har det gått gjennom. Har lyst til å ta dette så fort som mulig før det blir "game over" - hvis det ikke er det allerede. Har tenkt til å prøve meg på dette selv denne gangen, både for å spare penger men også fordi jeg vil utøve mer praksis på å fjerne/behandle påbegynt rust. Et par bilder av skaden, innside og utside:

IMG_3012.JPG?m=1373549012

IMG_3026.JPG?m=1373549045

Har tenkt ut en fremgangsmetode;

1. Ta av dørtrekk og rengjøre.

2. Slipe først vekk lakken på utsiden der det bobler + litt til

3. Kjøpe sandblåser og sand, sandblåse så mye som mulig.

4. Smøre noen tynne lag Owatrol-olje på resterende stål der jeg har sandblåst + inni døra der jeg ikke kom til. Lar tørke minimum 24 t.

5. Finsparkel der det er sandblåst, så pusse det jevnt

6. Epoxy grunning

7. Lakke med boks; 2 strøk base og 2-3 strøk. klarlakk

8. Våtslipe og polere overgang.

Så noen spørsmål: Hva tenker folket? Er dette en grei metode, eller er det ikke noe poeng å sandblåse her siden jeg uansett ikke kommer til skikkelig inni døra? Hva skal jeg gjøre med fugen, må jeg fjerne alt på problemområdet og legge ny etterpå?

Takker for alle svar.

Endret av Simen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing    384
Magne/Otta Detailing

Dette er en hard nøtt.
Her kommer mye av problemet, om ikke alt fra innsiden.
Vann kommer til mellom platene.

For å reparere dette skikkelig er du nødt til å skjære ut det skadede området og sveise inn nytt stål..
Du kan prøve slik du beskriver, men jeg er rimelig overbevist om at det kommer tilbake i løpet av kort tid dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Fryktet et slikt svar ja. Men er det verd et forsøk i det hele tatt? Kan jeg i tillegg fuge over plassen på innsiden etter behandlingen slik at vannet renner unna og ikke ned mellom platene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Om jeg skulle prøvd noe måtte det være å først varme opp området betydelig for å fordampe vann som allerede ligger mellom platene, og så legge owatrol på så det får trekke inn så godt det lar seg gjøre.

Jeg vil på ingen måte garantere at det vil holde, men det er kanskje verd et forsøk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ColdFusion    11
ColdFusion

Støtter Magne her, og Owatrol vil uansett bremse kraftig på rustangrepet område!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Får gjøre et forsøk med det først da, så får jeg heller kappe og sveise om det kommer tilbake etter en stund. Dette med å varme opp området, blir det best å gjøre det etter sandblåsing, før owatrololje?

Og er det samme hvilken sand jeg bruker til sandblåsinga? Kona snakker om at hun har en god del finsilet sand liggende en plass hjemme, så kunne brukt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Henkem    2
Henkem

Jeg har prøvd meg på noe lignende denne uka her på min bil. Jeg slipte rent så godt jeg kunne, smørte på bilt hamber hydrate 80 før epoxy grunning, sparkel og lakk. Vil annbefale å bruke en maskerings "pølse". Fikk en remse med det fra en lakkerer på jobben. Mener det sto 3m på esken :) den gjorde at overgangen ikke ble like brå/rett som maskeringsteip har en tendwns til å bli... kan ikke si noe på holdbarhet på reprasjonen min, men time will show :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

En billigere og mer tilgjengelig metode enn å skaffe "pølse" er å brette tapen opp langs ene kanten, slik at man ikke får en hard tapekant.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Henkem: Jeg får ikke tid til å gjøre dette før om 2-3 uker, så hold meg gjerne oppdatert her om det skjer noe.

Magne: Godt tips!

Men ingen som svarte spørsmålet om sand til sandblåsinga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Sandblåsing ville jeg gjort som første steg.
Pass på at sanden er helt tørr, jeg ville kjøpt sand til formålet, det koster ikke stort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bayersk-mach-werk    70
bayersk-mach-werk

denne tråden er interresant har lyst til å prøve meg på noe rustpåbegynnelser på min egen så her får jeg følge med å snappe opp noen smarte tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magne/Otta Detailing

Når det kommer til lakk, siste sliping før farge bør være 800 eller finere.
Masker iallefall 15-20cm fra der du har lagt grunning så du har greit med plass til å fade basen ut fra skaden, og så legger du klarlakk ut. Hvis du legger farge helt ut til maskeringen får du en stygg hard kant og prøver du slipe dette og polere ut overgangen får du et mye lysere felt i overgangen hvor basen skinner gjennom. Det er den største feilen DIY-folk gjør.

Får du tak i, så bruk Fade tynner, men kun en rask dusj over overgangen på klarlakken, ellers får du masse sig å rydde opp i!
Dette hjelper mye når det kommer til å polere ut overgangen så den blir fin/usynlig.

Og bruk for guds skyld 2K klarlakk! Den er mye mer holdbar, har langt bedre glans og er mye lettere å polere uten at den blir tyggis og grå. Denne får du på boks som du presser inn en tapp i bunnen slik at herderen tilføres lakken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nystad    1
Nystad

Epoxy-grunning skal rett på stålet, så sparkler du på den ;) Kjøp sand på jula, er billig og bra :)

-Lakkerer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Biltema selger sand til sandblåsing for 70 kroner for en 17kg-sekk, mener jeg. Du trenger i tillegg sprøyte og sugeslange, men det skal de også ha til ikke forferdelig mye penger. Husk å sikre området rundt (sett opp midlertidige vegger eller noe med presenning rundt) så du ikke sprer sand over hele nabolaget...

Alternativt få tak i en brukt dør i same farge :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Okei. Takk for tips folkens, skal holde dere oppdatert med bilder når jeg kommer igang, enten her eller i bilpleieloggen min.

Setter opp en handleliste:

- Sandblåsesprøyte

- Sugeslange

- Sand

- Finsparkel

- Slipepapir

- Epoxy grunning

- Base/farge

- Fade tynner

- 2K klarlakk

Koster jo litt å kjøpe inn dette, men kjekt å lære seg å bruke slikt også. Dessuten burde jo mye av det kunne holde til eventuelle andre tilfeller. Slipepapir og all grunning/lakk kjøper jeg hos lakkerer, resten blir vel Biltema. Vet de har finsparkel til karosseri også, funker det eller burde jeg kjøpe det et annet sted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jeg tror kanskje jeg hadde kjøpt sparkel hos lakksjappen også.

Hva skal du ha for å ta hjulbuene mine? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Ja får vel gjøre det. Hvis ikke noen av lakkererne her inne plutselig godkjenner det..

Hehe som vi har snakka om før Christer, er vel problemet med disse hjulbuene bak på bilene våre at de ruster fra innsiden og ut. Også kommer man ikke til skikkelig fra innsiden (ifølge min lakkerer). Men kan sikkert prøve å bare ta det skikkelig fra utsiden, samt varme opp og smøre med owatrol på innsiden. Da kan det vel holde en stund, men veit jo aldri hvor lenge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R3m0    4
R3m0

Bare en tanke ut hær.. En negativ ting med sandblåsing er at den trenger inn å holder på vannet i krinker å kroker.. Men fremgangs måten din er helt rett.. Men dær det er kommet rust vill det alltid være et svakt punkt for et fremtidigt rust angrep..

Og istedet dor owatrolen liker jeg å bruke bilt hamber sin ruststopper synes den er knall.. Lykke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
smurf    168
smurf

Bare en tanke ut hær.. En negativ ting med sandblåsing er at den trenger inn å holder på vannet i krinker å kroker.. Men fremgangs måten din er helt rett.. Men dær det er kommet rust vill det alltid være et svakt punkt for et fremtidigt rust angrep..

Og istedet dor owatrolen liker jeg å bruke bilt hamber sin ruststopper synes den er knall.. Lykke til :)

Hydrate 80?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Det er vel derfor jeg har blitt anbefalt å varme området skikkelig etter sandblåsing for å fordampe fukt?

Regner med at det er Hydrate 80 du snakker om, hvorfor anbefaler du den fremfor Owatrololje, har du testet de opp mot hverandre? Tingen er at jeg allerede har owatrololje og vil helst bruke det jeg allerede har, er mer enn nok annet jeg må bruke penger her..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig