Gå til innhold

Kjøpe ny maskin, funnet noen alternativer. Tips?


Joakim-G_R

Recommended Posts

Joakim-G_R

Hei!

Har vært "aktiv" her før, mista gløden og fått den igjen nå.

Har kun en Biltema 2hodet DA-maskin, og vurderer en roterende og/eller en "vanlig" DA maskin.

Har ikke allverdens penger å legge i dette, men ønsker jo selvsagt den beste maskinen for den minste investeringen.

Har sett litt på både nytt og brukt, og får jo mer for pengene ved evt et bruktkjøp. (Om noen har noen gode tilbud på lur er det bare å si ifra)

De maskinene jeg har sett på hittil er:

Roterende

SKIL sin roterende maskin fra Torshov Bilrekvisita, denne koster 1290kr, men har ikke elektronisk styring?

http://www.torshovbil.no/sider/vare?4&varenr=111420380

En på 1100w fra Finn, denne er både elektronisk og svært billig. Men bare dritt?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=42386481&searchQuery=poleringsmaskin

DA

Krauss sin DA, både 500 og 900w-erne, hvilken bør man velge og hvorfor?
http://www.partsandretards.no/bilpleie/poleringsmaskiner/krauss-900w

Smartwax "NoSwirls"

http://bsbildeler.no/?pno=219027

Dodo Juice Buffdaddy (er det samme som Smartwax sin? DAS6 ?)

http://www.blankbil.no/products/dodo-juice-buff-daddy

Er det andre jeg bør vurdere?

Endret av Joakim-G_R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Skil kjenner jeg ikke, men tror at denne er litt varierende på turtall slik som Einhell er. Man kan fint bruke disse maskinene, men det er mer behagelig med en maskin som holdr konstant turtall uansett press.

Skulle jeg kjøpt roterende nå så tror jeg at jeg hadde kjøpt Metabo. Det er en god maskin til en lav pris. Har ikke testet denne selv, men ser flere her går god fpr den. Har noen vinkelslipere fra Metabo på jobben som blir brukt hardt så jeg er ganske sikker på at også denne maskinen er slitesterk og av høy kvalitet. Av de vinkelsliperene vi har hatt på jobben er det ingen som holder så lenge som en Metabo.

Eller så er det tilbudspris på Flex PE 14-2-150 denne uken. Har denne selv og kan ikke si annet enn at det er en meget god maskin. Den er sterk (1400W), har passe turtall (600-2100) og lav vekt (2,3kg).

900w har jeg ikke testet selv, men vil tro den er ganske lik som den på 850W som jeg har. En god og sterk maskin.

Smartwax og Dodo sin maskin er nok en DAS6 500w maskin. Denne er som jeg forklarer lenger ned her ganske mye svakere enn proversionene. Prisforskjellen er ikke så stor.

Av billig DA maskin og det med å få mest for pengene hadde jeg uten tvil valgt DAS6 pro. Den er noen få 100lapper dyrere enn 500w DAS6, men den er såpass mye sprekere att det er den absolutt verdt.

Som VIP-medlem (200kr) får du 10% hos de fleste av forhandlerene her inne. Varer som har nedsatt pris (som f.eks Flex'en jeg linker til) får du ingen rabatt på.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Takker for svar :)

Jeg har ganske oksidert lakk enkelte steder på bilen min (som f.eks panseret og framskjermene), vil jeg kunne få rettet mer med en DAS6Pro enn med Biltema-maskinen? Lånte en roterende i fjor (Makita 9220 el.lign) som fungerte bra, men jeg ble aldri helt ferdig med prosjektet.

Syns Biltema-maskinen fungerer OK og det blir jo greit blankt, men vil tro det er lettere å konsentrere seg om 1 pad, som DAS6'en.

Antar at det er bedre å legge litt penger i en DA, som f.eks DAS6Pro'en, og heller vente med roterende inntil videre, om det bare tar litt tid med DAS6 for å hente opp igjen noe glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du får jo gjort mye med BT sin maskin, men som du sier så er det bedre med 1 pute. DAS6 er også sterkere enn BTmaskinen, så derfor vil jeg tro at DAS6 er et hakk mer effektiv.

Det mest effektive er selvsagt en roterende. Selv startet jeg med roterende og synes det er best å jobbe med roterende. Hovedårsakene til dette er at du har ingen virberasjoner og det er mye mer effektivt. Flex'en jeg har er også lettere enn DAS6P.

Makita glemte jeg å nevne. Det er en knallgod maskin. Den er stor og tung, men det er nok en vanesak. Ingen av forhandlerene her selger det, men jeg vet at butikker som Monter, ByggMax, Maxbo osv. selger den.

Det første du må gjøre nå er å bestemme deg for om du skal ha en roterende eller en DA. Har du brukt roterende før og synes det gikk greit så ville jeg absolutt valgt det. Trenger du en DA for å rydde opp på en myk og kødden lakk en gang så har du jo BT maskinen liggende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Se der ja!

Har du prøvd den selv?

Nei, men jeg har sett på og tatt på den og den ser og kjennes så å si identisk ut til de andre tilsvarende maskinene nevnt over. Jeg har lurt på å kjøpe en selv, men har kommet frem til at siden jeg allerede har Flex DA og roterende, avventer jeg til jeg faktisk trenger den. Jeg har en Bilxtra-butikk 3 minutters gange fra heimen, evt tre andre avdelinger 30, 40 og 50 minutters kjøring unna, så selv på en lørdag skal det være mulig å få tak i en om behovet er der.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Jeg startet med Skill maskinen og det er en kraftig og god maskin til prisen. Ulempen med den er vekten på gode 3 kg.

Jeg har nå byttet ut Skill maskinen med Metabo og er så langt fornøyd med den. Et lite minus kan være hastighetsregulatoren som sitter helt bak på maskinen, men dette blir fort en vanesak.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Jeg kjører forbi 2 Bilxtra på vei hjem fra jobb, så det er ikke noe "tema" hvis Bilxtramaskinen tar meg enda et hakk videre kontra BT-maskina. Ser Mekonomen selger samme maskin som Bilxtra, og de oppgir merket til "Carwise", ikke at det sier meg noe.

Ang roterende har vi fått Mekk-butikk hjemme i bygda, Milwaukee og Hitachi var jo hyggelig priset, med elektronisk hastighetskontroll?

http://www.verktøy.no/elektroverktoy/poleringsmaskin?gclid=CNbW4e2Cp7gCFcyXcAodlyYA-Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg kjører forbi 2 Bilxtra på vei hjem fra jobb, så det er ikke noe "tema" hvis Bilxtramaskinen tar meg enda et hakk videre kontra BT-maskina. Ser Mekonomen selger samme maskin som Bilxtra, og de oppgir merket til "Carwise", ikke at det sier meg noe.

Ang roterende har vi fått Mekk-butikk hjemme i bygda, Milwaukee og Hitachi var jo hyggelig priset, med elektronisk hastighetskontroll?

http://www.verktøy.no/elektroverktoy/poleringsmaskin?gclid=CNbW4e2Cp7gCFcyXcAodlyYA-Q

Stort sett alle de DA-maskinene med 700-900W motor er samme maskinen med forskjellige farger og klistremerker. Mange som har kjøpt disse har fått instruksjonsmanual der maskinen omtales som Kestrel DAS 6 Pro, som er den opprinnelige maskinen. Krauss, Meguiar's, Dodo Juice, SmartWax, Bilxtra, Carwise er alle varianter av den opprinnelige Kestrel DAS 6 Pro-maskinen fra Deltalyo.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Hvis du er ute etter en enhodet DA-maskin type de som allerede har blitt nevnt, så har Bilxtra en variant av denne til en prutbar tusenlapp.

Går ut fra at dette ikke er pro versjonen på 850 watt? Står ingen spesifikasjoner om maskinen nemlig.. Vi har valgt å kun ta inn pro-versjonen fordi vi ikke føler 500 watt maskinen gir nok power til korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Som jeg sier over her så er forskjellen mellom 500w og 850/900w ganske stor. Ville ikke spart 100lapper her (for det er faktisk ikke store prisforskjellen).

En annen ting å tenke på er hvordan er butikken iforhold til når det skjer noe? Ville satt god service foran pris (så lenge det ikke er snakk om veldig store prisforskjeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Går ut fra at dette ikke er pro versjonen på 850 watt? Står ingen spesifikasjoner om maskinen nemlig.. Vi har valgt å kun ta inn pro-versjonen fordi vi ikke føler 500 watt maskinen gir nok power til korrigering.

Mekonomen omtaler denne som 710w, tenkte jeg sku stikke innom Bilxtra og bare titte på maskinen etterpå.

Har en kompis som jobber på Bilextra, så evt reklamasjon ser jeg ikke på som noe problem. :)

Artikkelnr: 42-611160

Artikkel: Polermaskin

Anm.: 150mm

Text: 3000-6600 rpm

Info: Professionell polermaskin på 710W med oscillerande rörelser med elektronisk varibel varvtalsreglering på 3000-6600 rpm. Storlek polerhätta: 150 mm

Info: Carwise

Pris: 1110.00 kr

Endret av Joakim-G_R
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Hørtes noe merkelig ut. Det er nok ikke samme produsent som Kestrel og Krauss maskinene. Ser også at det er forskjeller på "karosseriet" samt at håndtaket virker til å være rundere på Carwise versjonen kontra Kestrel og Krauss.

Mye mulig det er en grei maskin allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Har tilfeldigvis den maskinen liggende i garasjen så eg tok en tur ned å tok noen bilder av den og Kestrel pro i lag så får dere se forskjellene, har ikke testet den enda desverre.

Kestrel

DSC_0005_1200x800-1.jpg

Bilxtra

DSC_0004_1200x800-1.jpg

Kestrel til Venstre

DSC_0003_1200x800.jpg

Kestrel til Venstre

DSC_0006_1200x800-1.jpg

bilxtra maskinen har kortbkabel, litt for kort mener eg kun 2m kestrel har 6m

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Går ut fra at dette ikke er pro versjonen på 850 watt? Står ingen spesifikasjoner om maskinen nemlig.. Vi har valgt å kun ta inn pro-versjonen fordi vi ikke føler 500 watt maskinen gir nok power til korrigering.

I følge Bilxtra har den 710W motor, så er vel en DAS 6 "Entusiast"-modell i så måte. :)

For mitt vedkommende hadde det nok holdt med 500W-versjonen da den utelukkende hadde blitt brukt til siste finpoleringssteget for å fjerne holos og evt legge forseglinger og sånt, men med 750W motor virker den (som nevnt uten at jeg har prøvd den) sterk nok til å kunne korrigere ganske så greit på det meste (kanskje unntatt Mercedeslakk...).

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

I følge Bilxtra har den 710W motor, så er vel en DAS 6 "Entusiast"-modell i så måte. :)

For mitt vedkommende hadde det nok holdt med 500W-versjonen da den utelukkende hadde blitt brukt til siste finpoleringssteget for å fjerne holos og evt legge forseglinger og sånt, men med 750W motor virker den (som nevnt uten at jeg har prøvd den) sterk nok til å kunne korrigere ganske så greit på det meste (kanskje unntatt Mercedeslakk...).

Da ligger den noe midt i mellom disse om man tar spesifikasjonene i betraktning. Jeg har ingen erfaring med denne 710 watt versjonen og kunne ikke finne noen andre detailsjapper av denne versjonen i England eller ved raskt søk på google, men det trenger ikke bety at det er et dårligere alternativ.

Til forseglinger og finpolering så vil jo 500 watt holde ja og i så måte burde vi kanskje ta inn et rimeligere alternativ. Vi får se hva som skjer på neste bestilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

BilXtra-maskinen er helt ok å jobbe med. Korrigerer helt greit. Den jeg har er ikke samme som blir solgt i år. Min er mørk-grønn og er solgt under navnet Solid Verktøy. Samme specs.

Eneste jeg ikke likte var den korte strømledningen og plassering av power-knapp.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakim-G_R

Gjorde et søk på produktnummeret, og har funnet produsenten.

Fant også en "wholesale"-side som selger denne i minimumskvanta 500 stk, samt disse hadde flere andre med både større og mindre motor.

Noe for Bilnerden, å ta inn "billigserie" til oss gniere? :P

Wholesale:

http://www.makepolo.com/products/Dual-Action-Polisher-p65101722.html

Produsent Shangpucn:

http://www.shangpucn.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...