Gå til innhold

Fjerne dritt under vask


steff95

Recommended Posts

Hei, hvordan går man frem for å fjerne dritt før vask? Som feks flekker,fugledritt osv. Hvis man bruker avfetting, vil ikke da poleringshinnen svekkes/forsvinne? Gidder jo ikke akkurat å polere på nytt etter hver vask.

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ingen hinne eller beskyttelse etter polering.

Men voks derimot, det svekkes med avfetting. Kommer ann på hvilken avfetting og styrken. Noen avfettinger er mer skånsom mot voks enn andre.

Kommer litt ann på voksen du bruker da. (Om du i det hele tatt har voks, men kun "oljelaget" etter polering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haarstad

Jeg bruker som regel ikke noe eget til dette. Forvask med SurfexHD 1:10 eller Autofoam 1:100 og avspyling med HT fjerner så og si alt.

Holder i massevis det. Bruker quickdetailer på fuglebais kun når bilen ellers er ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg pleier bare bruke wax polish. Er vel noe voks i denne, men er vel ikke like bra som å vokse selv.

Kan jeg bare bruke den kaldavfettingen fra biltema da? Denne er vel ikke så sterk.. Og denne har jeg endel av i garasjen. Har bare vært redd for at denne ville fjerne hinnen ovet. Altså sånn at det perler seg på bilen når det regner feks.

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nei jeg pleier bare bruke wax polish. Er vel noe voks i denne, men er vel ikke like bra som å vokse selv.

Kan jeg bare bruke den kaldavfettingen fra biltema da? Denne er vel ikke så sterk.. Og denne har jeg endel av i garasjen. Har bare vært redd for at denne ville fjerne hinnen ovet. Altså sånn at det perler seg på bilen når det regner feks.

Det er bedre for voksen hvis du bruker en vannbasert "avfetting". Kjøp deg en flaske med SurfexHD og bland den 1:20 (1 del Surfex og 20 deler vann = 21 deler ferdig blandet).

Ta også en titt her. Her står det mange tips om bilvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldavfetting er ikke effektivt på generell skitt og møkk. Gjør som øyvind g sier og bruk en vannbasert avfetting i mildt blandingsforhold som forvask. Kaldavfetting, som f.eks prickbort bruker du for å fjerne blandt annet asfaltflekker.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen steder som selger Surfex HD for grei pris da?

Men trodde ikke den kaldavfettingen fra biltema var så sterk? Går det an å bare blande denne ut med litt vann da?

Når dere først nevner Prickbort forresten, så prøvde jeg denne for å fjerne asfaltflekker for noen dager siden.. Aldri vært så misfornøyd! Fikk bort endel flekker altså, men fortsatt endel igjen. Og denne skulle liksom være såååå bra? Kan jeg ha gjort noe feil? Jeg DUSJET på, brukte sikkert over halve flasken også.(Ikke store områdene med flekker). Prøvde å variere litt på tidene mellom påsprøyting og avspyling, men neida.. Prøvde til og med med høytrykksspyler.

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldavfetting er vel petroliumsbasert og vil ikke blandes så godt med vann. Av samme grunn er det viktig at bilen er tørr når kaldavfettinga påføres. Kan ligge 5-10 min, avhengig av temperaturen. Må ikke tørke ut..

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldavfetting rører ikke skitt og møkk. Bare asfalt o.l.

Du får ikke mer effektiv asfaltfjerner enn prickbort. Ikke som ikke stripper voks i allefall.

For å fjerne møkk og trafikkfilm må du ha et vannbasert produkt som surfex :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Kaldavfettingen fra biltema føler jeg rører ingenting, har en tank av den som aldri blir brukt fra fortidens bilpleie..

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

Når dere først nevner Prickbort forresten, så prøvde jeg denne for å fjerne asfaltflekker for noen dager siden.. Aldri vært så misfornøyd! Fikk bort endel flekker altså, men fortsatt endel igjen. Og denne skulle liksom være såååå bra? Kan jeg ha gjort noe feil? Jeg DUSJET på, brukte sikkert over halve flasken også.(Ikke store områdene med flekker). Prøvde å variere litt på tidene mellom påsprøyting og avspyling, men neida.. Prøvde til og med med høytrykksspyler.

All avfetting som ikke er vannbasert skal sprayes på tørr bil for å fungere optimalt, gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...