haarstad

Våtsliping gikk galt?

29 innlegg i emnet

Holder på med en Bmw, farge sølv. Noen har gjort hærverk og dratt en nøkkel langs siden. Så min jobb var evt å dempe det verste. Slipte med 2000 papir, lakkdybdemåleren viste etter sliping 160 mµ.

Bilde før slip.

post-4607-0-14721100-1373313450_thumb.jp

Etter:

post-4607-0-59865700-1373313529_thumb.jp

Lakkdybdemåleren er en prodi-tech gl7. Polerte etter våtsliping med Flex DA, gul Uber og Menzerna FG400. Hva har skjedd, og hva skal jeg gjøre videre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nok stygt ut som om du har gått igjennom klarlakken ja! Hvor mye har du slipa?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stod 180 mµ før slip.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

muligens et panel som har vært opplakkert tidligere og derfor viste "sikre" verdier.

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke er stor fan av lakkdybdemålere, den kan fort lure deg.

Endret av Magne/Otta Detailing
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slipte du med flat kloss etter direkte med fingrene på papiret?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flat kloss. Skal måleren stå på zn/al eller fe? Står den på zn/al så viser den feks på 60mµ på døra, men står den på fe så viser den 90mµ.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

FE = jern (stål)
Zn = Zink

Al = Aluminium

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, det vet jeg. Men hvordan finner man ut hva panelet består av? Hvis f.eks panelet er av alu, så skal vel man ikke få målinger når måleren er innstilt på FE?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte området som ble våtslipt til 190mµ, med måleren innstilt på FE. Etter kalibrering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er utrolig få biler som bruker aluminium på selve karosseriet, så det er ytterst sjelden et problem.
Dersom du målte 190 før og 90 etterpå, så har du jo slipt vekk veldig mye, og da er det ikke rart det er slipt igjennom.

Klarlakken er vanligvis rundt 50-100µm

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også at 190 er alt som sitter på metallet, Dvs grunning, base og klarlakk, det indikerer ikke at du har 190 my å jobbe på (noe du sikkert er obs på), klarlakken kan godt være på for eksempel 20 my, base på 70 og grunning på 100.

Normalt er det 1/3 regel, men alle regler har unntak.

Uansett er det enklere å dra av lakk fra en slik skade, da pads og polish får "tak" i kantene når du sliper/polerer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er utrolig få biler som bruker aluminium på selve karosseriet, så det er ytterst sjelden et problem.

Dersom du målte 190 før og 90 etterpå, så har du jo slipt vekk veldig mye, og da er det ikke rart det er slipt igjennom.

Klarlakken er vanligvis rundt 50-100µm

Slipte ikke 100mµ for å si det sånn. Det var ett eks på en dør. Som jeg skrev så viser området etter våtslip, målt på "flekken" som vist på bildet, 190 mµ. Veldig variable målinger på Bmw'n. Passasjer-døra viser 90-100 mµ, men førerdøra viser 170mµ.

Husk også at 190 er alt som sitter på metallet, Dvs grunning, base og klarlakk, det indikerer ikke at du har 190 my å jobbe på (noe du sikkert er obs på), klarlakken kan godt være på for eksempel 20 my, base på 70 og grunning på 100.

Normalt er det 1/3 regel, men alle regler har unntak.

Uansett er det enklere å dra av lakk fra en slik skade, da pads og polish får "tak" i kantene når du sliper/polerer.

Forstått det slik at hvis måleren viser 100mµ eller lavere, bør man utøve stor forsiktighet. Mener jeg tok rundt 20mµ.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahaaa, døra er nesten garantert opplakkert, og da har de sannsynligvis lagt et noe tynt lag klarlag, i dette tilfellet <20µm

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det er poleringensjobben som har fått tak i kantene og da utvidet ripa. Har skjedd her også, og da kunne jeg se merket ble litt større for hver gang jeg var over merket (dårlig lakkjobb fra før av meg på et panser)

Kjempesurt, men det eneste som hjelper her er å lakkere opp igjen. Mulig et micropaint firma kan flekke dette og få det strøkent igjen.

edit: Polerings jobb + våtslip kombinasjon.

Du har ikke bilde av skaden kun etter slip ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å fjerne 20 er ganske drøyt. Det er det jeg max har fjernet på en bil også, men det var på en usannsynlig tykk lakk. Jeg og syns det ser ut som om det mangler klarlakk, så da må det lakkes. På sikt opparbeider man seg erfaring om hva som kan og ikke kan fjernes med sliping. Akkurat denne ripen ville jeg dempet litt bare, da jeg ser den ikke går bort. Evt lagt i lakk før jeg slipte.

Når man driver med denne hobbyen er det ikke et spørsmål OM man skader et panel, men hvor ofte og hvor dyrt det blir. :)

Stå på videre!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det er poleringensjobben som har fått tak i kantene og da utvidet ripa. Har skjedd her også, og da kunne jeg se merket ble litt større for hver gang jeg var over merket (dårlig lakkjobb fra før av meg på et panser)

Kjempesurt, men det eneste som hjelper her er å lakkere opp igjen. Mulig et micropaint firma kan flekke dette og få det strøkent igjen.

Bildet viser før polering. Har våtslipt en del riper, men aldri opplevd det slik.

Å fjerne 20 er ganske drøyt. Det er det jeg max har fjernet på en bil også, men det var på en usannsynlig tykk lakk. Jeg og syns det ser ut som om det mangler klarlakk, så da må det lakkes. På sikt opparbeider man seg erfaring om hva som kan og ikke kan fjernes med sliping. Akkurat denne ripen ville jeg dempet litt bare, da jeg ser den ikke går bort. Evt lagt i lakk før jeg slipte.

Når man driver med denne hobbyen er det ikke et spørsmål OM man skader et panel, men hvor ofte og hvor dyrt det blir. :)

Stå på videre!

Ja, man lærer hele tiden :) Men kunden vet om tabben, å ga klarsignal om videre behandling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, my bad, da er det helt klart ikke poleringspads :D

Trodde du hadde polert over, så jeg må lære meg å lese skikkelig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan sikkert argumentere for og i mot , men det var en ganske dyp ripe, selv om å legge i lakk kanskje ville dempet det så kanskje en opplakkering hadde vært det rette ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, my bad, da er det helt klart ikke poleringspads :D

Trodde du hadde polert over, så jeg må lære meg å lese skikkelig :)

Eller jeg får være mere tydelig :P Ikke lett når man har stått timevis i garasjen, så skjer dette. Panikk :)

Kan sikkert argumentere for og i mot , men det var en ganske dyp ripe, selv om å legge i lakk kanskje ville dempet det så kanskje en opplakkering hadde vært det rette ?

Ja, en opplakkering er eneste utvei. Men skulle nå gi det ett forsøk. Eier skal selge bilen. Men opplakkering ville ikke lønne seg med tanke på hva han får igjen for bilen. Kunne ta det på forsikring, men bonustap på 30% og egendal på 4k er jo også en del. Men resten av bilen blir nå i det minste mere attraktiv, tross min 2cm med tabbe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg triller litt ball her, mener det skal la seg gjøre å dempe det ved å legge i orginal lakk i stripa, våtslipe og gi et par strøk klarlakk , det kan ikke bli verre og i verste fall skal det lakkeres .

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive