Gå til innhold

Lakkere alu.felger. Riktig fremgangsmåte?


kzx

Recommended Posts

Heisann,

Vet det er en del poster om samme emnet, men liker å dobbelsjekke for min egen skyld.

Har 4 stk (ca 2 år gamle) sølv alufelger liggende. Litt kantkjørt. Tenkte å lakkere de sort.

Fremgangsmåte:

1. Vask - enten felgrens, men fungerer Prickbort og oppvaskkost kanskje? :P

2. Tørk og tildekking.

3. Alugrunning.

4. Pusse - Hvilket papir? 500? Flere?

5. Utbedringslakk i sort. Denne skal gjennomherdes i ca 24 t. før steg 6 sant?

6. Klarlakk.

Takk for hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

For tidsperspektiv mellom farge og klarlakk må du se på produsentens dataark. Ofte er det kun 30min som trengs, og maksimum 24t, ellers må det mattes ned. Men som sagt se på produsentens dataark.

Hold deg unna jallalakk på sprayboks (da mener jeg ikke skikkelig lakk som man også kan få blandet på boks), og prøv så langt det lar seg gjøre å holde deg til 1 produsent på all lakk (grunning, farge og klarlakk) så sikrer du deg bedre mot at lakkene reagerer med hverandre eller at de slipper etter kort tid.

Jeg ville:
1 - Renset felgene
2 - slipt med 240papir på skader for å få heft for sparkel

3 - sparklet og slipt kantkjøringen (sålenge de ikke er så store at de er i kontakt med dekkgummi)
4 - slipt med 400
5 - grunnet med en god high build primer
6 - våtslipt (evt tørrslip, men våtsliping holder slipepapiret lenger) med 800 eller finere papir
7 - lagt farge (jeg bruker PPG envirobase HP) og ventet 30-60min

8 - klarlakk

Det bør også brukes silikonfjerner før grunning og før farge (IKKE før klarlakk!) for å hindre "silikonhull".

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har det brått litt travelt med å fikse vinterdekkene, dvs felgene..

Skriver handleliste nå, men har noen testet Biltema felglakk? De skryter selv av at den er bestandig mot både det ene og andre. Skal jo selge bilen og det er greit at felgene tåler to-tre vintre før de der ut som skrap. Var litt fristende å slippe farge+ klarlakk, hørtes ut som tid og penger spart men må jo kunne stå inne for resultatet overfor neste eier:unsure:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Denne tråden på VACN omtaler hvertfall lakken, og det ser ut til at det er god knall basert på hva de skriver der.

Et generelt søk på "Biltema felglakk" vitner også om mange suksesshistorier, så tror nok ikke det er helt feil å gå den veien.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte vinterfelgene mine med Biltema felglakk og klarlakk fra Biltema.

Denne har holdt godt i de to sesongene jeg har kjørt dem.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/8872-min-golf-gti-2005/page-3

Har ingen erfaring med andre lakk fra andre leverandører så skal ikke prøve meg på noen sammenligninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro tidlig på jobb for å utnytte oppvarmet garasje (19 grader høres greit ut for litt gjør det sjæl-lakkering) som brått sto ledig hele uka.

Har pussa utv/innv, brukt litt epoksykitt (herder sykt fort!) på kantkjøring og pussa med både Dremel og papir, vaska over med blårens (fant ikke silikonfjerner) og lagt på sånn passe med Biltema filler med en pappeske-konstruksjon som lakkboks.

Det ser ikke halvgæernt ut hittil, litt støv selvfølgelig. Har ikke tid til å gjøre mer med dem idag så det får herde til imorra, da tar jeg lynkjapt å fjerner litt støvkorn og så må jeg nok lukke øynene for at noen av ripene i den mest mishandlede felgen ennå synes :wacko:

Så tenkte jeg å vaske over med blårens igjen, deretter felglakk innvendig, vente litt til det har tørket sånn passe, deretter felglakk og klarlakk utvendig

På filler sto det eksplisitt at den må herde før videre lakkering, men antar at jeg kan gå på med klarlakk rett etter farge? (Jeg har handlet alt på Biltema)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

For vanlig lakkering legger man farge i tre-fire lag, og lar det tørke i en halvtime-45 minutter etter siste strøk, og så peiser man over med klarlakk. Først et tørt lag, la tørke 10-15 minutter, så et vått lag som helst da skal dekke 100% og ideelt sett ikke renne heller.

Vil anta fremgangsmåten er den samme for felglakk...

La tørke og herde over natten før du flytter på dem, og helst etpar dager før du gjør noe mer arbeid på dem (sliping/polering).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel må basen være 100% tørr før man kan legge klarlakk, dette for å unngå reaksjoner og matte områder hvis basen ikke er ferdig å "gasse". Antar at det er 1k klarlakk de har på biltema, ville heller spandert 200.- på en boks med 2k klarlakk fra en lakksjappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på Biltemas klarlakk, de har bare ett slag såvidt jeg har klart å se, så står det at den kun er beregnet til bruk sammen med Biltemas utbedringslakk.. (den heter da også "Klarlakk for Biltemas utbedringslakk"). Så den tør jeg egentlig ikke bruke sammen med felglakken selv om jeg ser andre har brukt klarlakk over, uten at de har spesifisert hvilken. Felglakken skal bli halvblank så jeg lurte nesten på å bare gå for den, tida flyr her..

Og med en lakk som blir blank/halvblank og fra produsenten er tenkt som Last Step, så er det sikkert ikke bare å spraye over med 2K klarlakk, ser for meg runde med nedmatting først?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei egentlig riktig fornøyd med resultatet etter lakkering innvendig, men så ser jeg selvfølgelig når jeg er ferdig med eikene utvendig på første felg at den kluten jeg brukte sammen med blårens har loet noe inst inn i gamperæva. Hårete felger jippi:(

Blei litt bedre på de tre neste, siden jeg gikk over en gang til med en annen klut før jeg fortsatte, men fremdeles endel bøss.

Vil loet gjøre at de begynner å flasse? Eller kan jeg berge meg unna den verste pelsinvasjonen med å slipe evt polere? Jeg har uansett tenkt å teste både slip og polering :lol: Og jeg har tatt noen bilder med mobilen underveis, dukker opp etterhvert

Og i morra MÅ jeg få lagt om så nå må det bare bli som det blei, blinka i dashbordet er par ganger på vei til jobb idag, utetemperatur fra 0 til -4, med regn i går kveld som underlag.

Men jeg har ikke mista trua på at jeg kan få til dette! Har noen ideer til neste gang. Ligger noen stygt kantkjørte BBS-felger i garasjen som jeg brenner etter å fikse

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dette har jo drøyd litt, men her er noen bilder fra prosessen og resultatet. Ikke noe å skrive langt om egentlig.. Felgene står på bilen og ser bra ut langt i fra.

Etter påføring av noe grunning/filler (også biltema), rett før lakk

IMG_20131016_154424.jpg

Et strøk, som ikke dekker det minste. Og nok støv i lufta

IMG_20131016_154852.jpg

Andre strøket (strøk, lag, påsprayet)

IMG_20131016_155637.jpg

Og tre strøk og ny felg skal utsettes for mishandling med boks

IMG_20131016_160055.jpg

Alle fire overhøvlet innvendig, så temmelig ok ut syntes jeg selv.

IMG_20131016_170152.jpg

Og så kjører vi på utvendig, nå med felgen mye nærmere bakkant av den fantastiske lakkboksen, i og med at det var litt viktigere å få dekket kanten av felgen

IMG_20131017_111652.jpg

Dette er felgen med mest skader, ikke akkurat perfekt selv etter fylling med epoksikitt, filler, slip og tre strøk med lakk

IMG_20131019_073041.jpg

Dessverre ble denne også ganske hårete, kluten jeg brukte å rense med loet noe grassat. De tre andre blei litt bedre siden jeg gikk over med en annen klut før lakking.

IMG_20131019_073051.jpg

Fjernet teipen, valgte å maskere nedi disse da jeg uansett ikke ville klare å komme til skikkelig med sandpapir. Ikke veldig store fargeforskjellen fra originalfarge heller, men de er da litt mørkere (liker fargen slik den blei).

IMG_20131019_073129.jpg

Papirrester.. vanskelig å unngå slik jeg valgte å gjøre jobben. Lot det bare være, men pusset over trommelen der jeg antar gummien kommer til å hvile, litt redd for at mye overspray og ujamnt lakksøl skal lage lekkasjer

IMG_20131019_073139.jpg

Ser bra ut i denne vinkelen, men mye lakkstøv etter å ha tatt fronten. De var rimelig strøkne (med unntak av merkene etter dekkspakverktøyting) før jeg startet med eikene.

IMG_20131019_073147.jpg

Betalte hjulmakeren 400kr for å balansere dem, og rattet rister når jeg kjører i ca 80km/t. Så jeg ba Bilia om å sjekke balansen siden den allikevel står der for å mekkes på.

Neste gang skal jeg ikke lakke slik. Greit nok for felger som skal brukes hardt men ikke for noe som skal være til pryd. Moro å ha gjort et forsøk :rolleyes:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...