Megaoctane

Swirls selv etter "skånsom" vask?

36 innlegg i emnet

Vasker bilen slik:

Sufex+ prickbort.

Skum

Avspyling

Gritguard bøtte med Swissvax washpudel for øvre delen av bilen, og mikrofiber hanske for nedre del av bilen.

Tørker med swissvax håndkle og et stort mikrofiber håndkle

Likeve merket jeg at bagasjelokket hadde masse swirls. Er disse i grunn umulig å unngå?

Bilen: MB E200 obsidiansvart 2012 mod. Skal være keramisk lakk. Kjørt 33.000km.

Endret av Megaoctane
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt alt som berører lakken vil lage riper i større eller mindre grad.
Men å vaske slik du sier minimerer ripene.

Tenk deg hvordan lakken ville sett ut dersom du bedrev lakkterrorisme og sendte bilen gjennom vaskemaskin hver gang..
Polering er bilvedlikehold akkurat som å ta service på motor og drivverk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig det, Magne. Jeg mener det går an å vaske bil uten å lage vaskeriper. Jeg vaska bilen min veldig mange ganger etter hellakkering uten å ripe. Bytt til bilnerdens spesialsvamp, sier jeg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To ting jeg har bekymret meg for litt selv er om jeg overser noe i forvasken, og om andre som bruker bilen og i beste mening riper den opp i vaskemaskin fordi de vet du "er så nøye med å holde bilen ren".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig det, Magne. Jeg mener det går an å vaske bil uten å lage vaskeriper. Jeg vaska bilen min veldig mange ganger etter hellakkering uten å ripe. Bytt til bilnerdens spesialsvamp, sier jeg!

Ikke helt enig i det, Simen ;)

Alt som berører lakken vil lage riper, men om man er forsiktig og bruker myke produkter så vil ripene kunne være så små at det vil ta en del tid før det er nok til at det vil være synlig.

Og mange lakker er veldig forskjellige, noen er knallharde og skal mye til for å ripe andre er så myke at et lett drag med en en myk MF vil lage synlige riper..

At BNs Spesialsvamp skal være noe bedre enn en mitt av god sort har jeg ikke noe tro på heller, ikke at jeg tror den er noe værre for den del.

Det som betyr mest er hvorvidt du har rester etter sand/støv på lakken når du begynner håndvasken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger.

Hvor lenge holder bilnerdens spesialsvamp? Tenker på antall vask?

Hvordan holdes denne ren i ettertid? SW washpudel har jeg vasket i vaskemaskin etter annenhver vask.

Mikrofiber håndklær vaskes i maskin etter hver gang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste for skånsom vask er forvask. Jo mer du får bort fra lakken før berøring jo mer skånsom blir vasken. Hva man har i bøtten har ikke like mye å si som forvasken.

Er du sikker på at du har laget ripene? Det kan være riper fra krov korrigering som ligger igjen. På min som er nylakkert fant jeg runde swirls etter 2 vask. Synes dette var rart siden jeg kun hadde vasket og tørket bilen langsgående (2 ganger). Det viste seg at dette er riper fra korrigeringen som har blitt gjort hos lakkerer.

Nå er jo ikke din bil nylakkert, men den har vel sikkert fått en form for lakkbehandling når den var ny (den er jo så og si ny)?

Dette er bare en tanke/teori fra min side.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

det kan jo være en mulighet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan også stamme fra de berømte snøkostene ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan swirls komme fra klargjøring av bilen uten att du har lagt merke til dem ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen ikke har vært korrigert de siste 30.000km, er det helt normalt med litt swirls uansett hvordan man vasker ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det på bagasjelokket i tillegg, så tror jeg mer på snøkost. Samler seg mye drit der og resultatet vet jo alle ;) Men det er ikke unormalt med litt swirls på 30.000 akkurat bare for å ha sagt det ;) Hadde jeg vært deg, så ville jeg polert bort ripene, og så ser du jo om de kommer tilbake etter noen vask. Isåfall så kan du bare skylde på deg selv ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble "klargjort" når jeg kjøpet den i april i år. Lakken så fin ut da. La plutselig merke til det i sollyset i går.

Bruker foresten ikke snøkost. Bare sånn skrape for rutene, og resten lar jeg være. Er det for mye, kjører jeg innom vaskehall og bruker vannslange for å få av snøen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi to om snøkost ;) Men som sagt, poler bort ripene og vask som du pleier :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bilen vært klargjort med polish med fyllere, og at du nå har vasket bort polishen som har skjult swirlsene?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig i det, Simen ;)

Alt som berører lakken vil lage riper, men om man er forsiktig og bruker myke produkter så vil ripene kunne være så små at det vil ta en del tid før det er nok til at det vil være synlig.

Og mange lakker er veldig forskjellige, noen er knallharde og skal mye til for å ripe andre er så myke at et lett drag med en en myk MF vil lage synlige riper..

At BNs Spesialsvamp skal være noe bedre enn en mitt av god sort har jeg ikke noe tro på heller, ikke at jeg tror den er noe værre for den del.

Det som betyr mest er hvorvidt du har rester etter sand/støv på lakken når du begynner håndvasken.

Da får vi bare være enige om å være uenige tror jeg.. Jeg inspirerte lakken grundig i direkte sollys etter en hel vinter med vask hver eneste uke, og jeg kunne ikke se noen vaskeriper i det hele tatt. Så da mener du at jeg har lagd riper, bare at de er usynlige? Her er posten med bilder av min svarte bil i direkte sol:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11129-simens-bilpleielogg-galant-g8/?p=321639

Jeg er grundig med forvask, og er enig i at dette er viktig. Men jeg mener også at vaskeredskapet er minst like viktig, og at spesialsvampen er blant det mest skånsomme du kan vaske med. All eventuell "skit" går rett inn i de åpne porene, istedenfor å bli dratt rundt med en vaskevott eller "puddel".

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til vaskehanske hvertfall, snakker av erfaring..

takk for tilbakemeldinger.

Hvor lenge holder bilnerdens spesialsvamp? Tenker på antall vask?

Hvordan holdes denne ren i ettertid? SW washpudel har jeg vasket i vaskemaskin etter annenhver vask.

Mikrofiber håndklær vaskes i maskin etter hver gang...

Holder lenge, har brukt den jeg har på jobb nesten hver dag i 8-9 måneder nå. Funker fint ennå!

Bilnerden's svamp slipper møkka sinnsykt lett (bare et klem under vann i bøtta), og etter vask er det bare å skylle den i kaldt vann og klemme ut all såpa. Trenger ikke å tenke på vaskemaskin eller no..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du overvurderer svampen, det er nok forvasken som er grunnen til dine gode resultat.
Dersom det er møkk som går inn i porene på svampen så går de definitivt inn mellom fibrene på en mitt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To ting jeg har bekymret meg for litt selv er om jeg overser noe i forvasken, og om andre som bruker bilen og i beste mening riper den opp i vaskemaskin fordi de vet du "er så nøye med å holde bilen ren".

Det løses enkelt ved å ikke låne vekk bilen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror du overvurderer svampen, det er nok forvasken som er grunnen til dine gode resultat.

Dersom det er møkk som går inn i porene på svampen så går de definitivt inn mellom fibrene på en mitt.

Har du tatt en kikk på mitten etter å ha dratt den over et litt skittent panel? De våte fibrene kleber seg sammen når de er våte, de holder seg ikke permanent åpne som i svampen. Partiklene fester seg like gjerne i første og beste overflate enn å forsvinne inn i fibrene, og du kan se dem tydelig liggende på utsiden. Med svampen (riktig svamp) vil partiklene nesten aldri befinne seg på utsiden av denne. Kun inne i porene.

Jeg fikk en reduksjon på rundt 90% av vaskeriper når jeg gikk over fra ull/mikrofiber mitt til zymöl svamp, med samme vaskemetode og forvask ellers. Det er samme erfaring som mange andre også har gjort når de har gjort samme bytte.

Jeg har anbefalt til flere som har slitt med veldig myk lakk og vaskeriper etter få vask med f.eks ullmitt å bytte til denne type svamp, og alle har gitt tilbakemelding om at vasken har blitt mye mer skånsom.

Hvorfor er du så negativ til noe du åpenbart ikke har testet? :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da kommet spørsmålet: hvor kjøpes zymol svampen? Og dersom man kan velge hvilken er å foretrekke av zymol eller bilnerden svampen?

Er disse svampene såpass mye bedre enn feks waschpudel ( som jeg selv sverger til) ift vaskeriper osv?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive