Gå til innhold

Produktguide


Maarten

Recommended Posts

Er det noen produkter du kan anbefale, så er dette tråden! Har du erfaringer med en bestemt linse, stativ eller andre foto baserte ting så hiv deg med å skriv en review!

Håper alle vil bidra, så dette kan bli en bra tråd!

Hvem er først ut? ;) ;)

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen? hmm ;)

Jaja.. Da poster jeg et "problem" her da, som har oppstått på kamraet mitt:

Okei, folkens! Jeg har lest litt rundtom omkring støv i kamrahuset og da på CCD brikke osv. Etter å ha lest litt om forskjellige teknikker gikk jeg for løsningen med trykkluft på boks. Her gjelder det å blender på størst åpning hos meg f-32, mot ensfarget himmel for å avdekke hvor mye støv/"dritt" som finnes. Det kan du si at det fantes en del hos meg ;) Faktisk en hel del, og da er spørsmålet mitt hvor mye støy/"dritt" man skal akseptere? Ved f-4 er det ikke allverdens støv å se, og jeg kommer med bilde eksempler under. Men så er også spøsmålet videre, hvordan fjerne dette på best mulig måte, og ikke minst skånsomt. Grunnen til denne posten er at alle vil få dette støvet før eller siden, gjelderde med digital speilrefleks. Kanskje vi kan få lagd en guide av dette etter hvert? Har lest at det finnes en del sensor swabs osv. Er det noen som har noen erfaringer rundt dette? ArneÅ eller Whiplash kanskje?

Her ved blender f-32:

post-286-1231001759_thumb.jpg

Her ved blender f-4:

post-286-1231001545_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kamera har renseprogram som starter automatisk når du skrur på kameraet, eller at du må inn i menyen for å starte "rensen"

Du må ALDRI bruke trykkluft på boks. Det er mye for mye på trykk og lukkeren vil bli ødelagt (+ ising).

Du kan prøve å blåse med en slik som denne

post-384-1231026524_thumb.jpg

Det er mulig å ta av børsten, for så å blåse uten.

Ellers finnes det spesielle puter for rens av CCD brikker, med disser er forholdsvis dyre, 700-1000kr for en pakke med 10stk

Jeg bruker selv bare blåsebørste hvis det er noe større støvpartikler.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kamera har renseprogram som starter automatisk når du skrur på kameraet, eller at du må inn i menyen for å starte "rensen"

Du må ALDRI bruke trykkluft på boks. Det er mye for mye på trykk og lukkeren vil bli ødelagt (+ ising).

Du kan prøve å blåse med en slik som denne

post-384-1231026524_thumb.jpg

Det er mulig å ta av børsten, for så å blåse uten.

Ellers finnes det spesielle puter for rens av CCD brikker, med disser er forholdsvis dyre, 700-1000kr for en pakke med 10stk

Jeg bruker selv bare blåsebørste hvis det er noe større støvpartikler.

Lykke til

Oisann... Har allrede brukt trykkluft på boks jeg :wub: Det gikk greit, men fikk ikke fjerna støvet og det resterende. Må rett å slett sjekke om kamraet mitt har denne funksjonen. Hvis ikke må jeg vel til med hardere "lut"... Hvor har du kjøpt den saken som du har avbildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann... Har allrede brukt trykkluft på boks jeg :wub: Det gikk greit, men fikk ikke fjerna støvet og det resterende. Må rett å slett sjekke om kamraet mitt har denne funksjonen. Hvis ikke må jeg vel til med hardere "lut"... Hvor har du kjøpt den saken som du har avbildet?

Den får kjøpt på de aller fleste fotobutikker. Koster 50-100kr

Håper lukkeren din fortsatt virker skikkelig. Du merker fort om den er ødelagt. Da vil du feks se merkelig lys på bildene, eller striper på selve lukkeren. Får håpe det har gått bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får kjøpt på de aller fleste fotobutikker. Koster 50-100kr

Håper lukkeren din fortsatt virker skikkelig. Du merker fort om den er ødelagt. Da vil du feks se merkelig lys på bildene, eller striper på selve lukkeren. Får håpe det har gått bra!

Ja, det ser ut til at lukkeren har klart seg fint. Tok nettopp noen bilder. Er ikke noe å se av merkelig lys eller striper puh... Stikker til byen i morgen å tar runda. Skal nok finne en sånn sak som du visste der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal aldri røre bildebrikken med en børste, bare luft fra en blåsebelg..

Ja, det er en ting som er sikkert, det blir blåsebelg og rense utstyr for alle penga! Lar trykkluften ligge, selv om det ikke har skjedd noe skade på mitt kamera.

Så til alle som måtte tenke på å handle seg trykkluft, IKKE GJØR DET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som er like usikre på hva alle bokstaver o.l betyr på objektivene, eller bare er usikker på hvilket objektiv DU skal velge, så er denne linken noe for deg. Tar for seg en rask men effektiv måte å sette seg inn i objektiv "jungelen".

Hjelp i objektivjungelen

Endret av Lahega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Så et tilbud i nyeste elkjøp avisa som så ganske bra ut. Har lyst på speilrefleks etter hvert, men tror ikke det blir noe nå uansett, men lurte allikevel hva folk mener om det.

Sony DSLRA200W med to objektiv. Nr 1: 18-70 mm, nr 2: 75-300 mm til 4995.

Har lyst på et sony kamera da jeg har hørt mye bra om de før så hvordan er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et tilbud i nyeste elkjøp avisa som så ganske bra ut. Har lyst på speilrefleks etter hvert, men tror ikke det blir noe nå uansett, men lurte allikevel hva folk mener om det.

Sony DSLRA200W med to objektiv. Nr 1: 18-70 mm, nr 2: 75-300 mm til 4995.

Har lyst på et sony kamera da jeg har hørt mye bra om de før så hvordan er dette?

Det er et godt kjøp, mye for pengene.

Sony har aldri laget speilreflekskamera før nå. De har kjøpt Minolta, som nå er bltt Sony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Ok, har du erfaring om de kameraene eller? Har lest en del bra om dem, og liker generelt Sony :)

Har en kompis som har A900 (proffkamera) og et A200.

Han skryter fælt av begge. Den store forskjellen er byggekvalitet og hvor godt de tåler feks. regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...