kzx

Skrap fra 2 år gammel kollisjon.Opprette lakk selv

Heisann,

Har en 2007 VW.

Etter en "hit-and-run" fra noen på en parkeringsplass for 2-3 år siden fikk bilen en stor skrap over fremre hjulbue. Ingen bulk. Bilen ble sprayet med (noenlunde) bilens fargelakk, men ingen klarlakk på topp. Hastearbeid kanskje, men ikke gjort av meg! <_< De siste årene har bilen vært vasket jevnlig, men sterke avfettinger har ikke vært brukt. Inntill nå.

Det ser ut til at spraylakken har etterhvert gitt etter for avfettingen, blant annet i går kveld, og det ligger nå en stor hvit hinne over hjulbuen. Ved første øyekast ser det ut til at det ikke er lakk igjen, likevel når jeg piller over med neglen "drar" jeg av denne hvite hinnen og orginallakken kommer fram igjen. På svamper/kluter sitter også fargen fra spraylakken igjen hvis jeg skrubber godt.

Så what-to-do?

Trenger litt input på fremgangsmåte her.

- Grundig vask av området

- Våtsliping?

- Lakkering i bilen org.farge. Tørketid.

- Klarlakk. Herdetid.

Utfordringer er at jeg ønsker det tilnærmet så bra resultat som mulig lar seg gjøre. Klart det er lite pent å ha hele denne delen av bilens side i en tydelig skille fra resten.

Ellers kan dere få lov å spekulere i hva en slik reperasjon på aut. verksted vil koste. (just for fun) :-D

Takk for hjelp!

Endret av kzx
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut fra det inntrykket jeg sitter med fra hva du skriver:

Verkstedreparasjon sikkert 5-6000kr.
Smart-repair reparasjon ca 2500

Et bilde sier mer enn 1000 ord ;)

Her bør du slipe så alle riper er frie for kanter med 240papir, deretter gå over med 400, så bør du spraye på en High build primer av god sort, deretter våtslipe hele området som skal lakkeres med 1200, spraye farge og så til slutt klarlakk.

Dette er en kunst å få bra samt holde reparasjonen så liten som mulig slik at du får minst mulig fargeforskjeller og lite eller ingen maskeringskanter. Blir det gjort rett blir det kun synlig for de som vet akkurat hvor de skal lete og hva de skal se etter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive