Gå til innhold
kzx

Noen spørsmål ang. scratch remover&interiørspray

Recommended Posts

kzx    0
kzx

Heisann, ny på forumet (hurra tenker dere nå) :lol:

Har en del spørsmål som jeg blir kjempeglad for en oppklaring i.

a) Har noen småriper her og der, bla. "inni" utside-håndtaket og ved bagasjeromsbumperen/flaten. (sikkert påført ved av/på-lassing etc.).

Hørt gode ting om ScratchX 2.0, men finner denne hverken på lokale bensinstasjoner, biltema, bilextra eller Jula. Har derimot funnet Turtlewax sin til kr 95,- http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/bilpleie/lakkrens/turtle-scratch-remover/

Erfaringer/anbefales? Eller bare droppe det?

Grunnen er at jeg er veldig giret på å prøve meg på ripene akkurat i kveld.

Nettbestilling av andre produkter får være til en senere anledning desverre.

b ) Etter jeg har brukt eventuelle ripefjerneprodukter, hvordan står det til med lakken da - ?

Bør jeg vokse bilen på området? Har desverre ikke utstyr for polering, så sålangt kommer jeg ikke.

c) Har kjøpt en slik cocpit-shine sprayflaske fra turtlewax. Men er usikker på om jeg bruker denne riktig. Jeg vasker lett over dashboardet med en varm våt klut, lar det tørke, og sprayer deretter godt på med cocpitshinen, dette fordeler jeg utover med MF, lar det stå noen minutter og tørker av med en ny MF. (samme type MF som mamma kjøper til kjøkkenet sitt) Føler likevel ikke jeg får den skikkelige glansen. (2007 mod.)

d) Ellers, noen anbefalinger/erfaringer ang. bumpershine-produkter? (plastikk) Er dette bare jalla eller duger det?

e) Tilslutt: Har en washmitt fra Enjo, og kommer på at jeg aldri har vasket denne i maskin før. Har hørt at 95 grader, Milo, minus tøymykner funker. Korrekt?

Tusen mange takk for svar! :)

Endret av kzx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

a) Nå er kvelden over så du sitter kanskje allerede med krampe i armen, men TW bør man i utgangspunktet være skeptisk til :P

Tok en kjapp googling og fant lite om dette produktet - og det jeg fant var ikke videre positivt. That said, det kan godt være et helt OK produkt, men typisk er slike forbrukerprodukter mer idiotsikker enn effektiv (på permanent basis). Dvs. de fyller igjen ripene med oljer fremfor å fjerne dem med slipemidler. Da skal det ikke mange vask til før ripene er tilbake. Om det er tilfellet med akkurat dette produktet skal jeg ikke påstå så mye om, men det er greit å huske. Finnes garantert noe bedre og kanskje tilogmed billigere på interwebben. Jeg har en egen Shelf of Shame i boden fra mine første "detailerdager" med hundrevis av bortkastede kroner i jallaprodukter fra TW, Bilxtra, Biltema & co ;)

b ) Jepp! Ideelt sett bør all lakk være vokset eller forseglet til enhver tid.

c) MF kan være ganske aggressive/"slipende" mot sensitive overflater, spesielt gjelder det slike man kjøper på Rema til bruk på kjøkkenet og bør holdes langt unna lakkerte overflater. Da kan du buffe til du blir grønn i trynet, men blankt blir det ikke uansett. Mange dashbord og produkter til dashbord er også bevisst laget for å ha unngå glans som bare fører til refleksjoner i frontruten.

d) Til utvendig, ulakkert plast er Owatrol Polytrol en klassiker og favoritten til mange, om ikke de fleste.

e) Er det microfiber eller ull? Uansett høres egentlig vaskeplanen relativt grei ut. I verste fall litt høy temperatur for eventuelle pinglete bomullskomponenter, strikk og denslags. Ville prøvd meg på 60 grader først. Tøymykner er døden. Pass deg for rester i kammeret :)

Endret av EspenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 518
truhaa

Ikke 95c på ullhansker i allefall, da blir de barnevaskehansker. Holder nok med 40c/60c, er de så ille at de ikke blir rene på 40c, så kan de degraderes til felgvask, og så kjøper du noen nye til bilen, disse er ikke så ille i prisen lenger, så det er greit å han noen å bytte på med.

Ultimate Compound fra Meguiars er en god sak mht korrigering, litt jobb å ta en bil for hånd, men for å jobbe litt under dørhåndtak og bakfanger duger. Husk å ha alt skinnende rent før du rører noe med applicator pads og korrigerende polisher (gjelder alt du har på bilen, vask skikkelig)

Ellers svarer Espen over her samme som jeg ville sagt i..

Hold alt som er blankt vekk fra dashbord, det er ikke noe poeng at det skal blende deg når du kjører. Bruk en mikrofiber med vann til vask, er det ikke helt ekstremt skittent, så er microfiber utviklet for å gjøre rent med rent vann. Husk også at når du vasker disse skal de ikke ha tøymykner, generell regel mht bilpleie er å holde tøymykner unna ALT du bruker. (Samme gjelder vasken av klutene til mamsen på kjøkkenet)

Skal du ha noe til interiørvask er Scholl SPAM super, samme er Scholl Purple til å friske opp fargen til en naturlig orginal look.

Kjøp noen mikrofiber til bilen, noe matvarebutikk mikrofiber er ok, men du får noen som er helt flate (glasskluter) som ikke bør på annet en rutene i bilen din.

Ellers, velkommen til DCN og la galskapen starte ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kzx    0
kzx

Hei igjen og tusen takk for gode svar! :)

"La galskapen starte" illustrerer det veldig godt! Særlig i mitt tilfellet. Sommerferien har begynt og med det kommer selvsagt fritidsproblemene. Så hvorfor ikke fylle denne fine tiden med en - for å si det pent - ikke akkurat billig hobby. Men hjelp så gøy det er!

En liten hurra vil jeg imidlertidig gi meg selv da jeg har vasket bilen min i over et år - UTEN noen form for swirls! En 2007 modell. Og har bare tydd til selvvaskehall én gang! Ey ;-)

Når det er sagt ...

Først og fremst ser jeg en tendens til at folk er veldig skeptisk til navnet Turtle Wax og de fleste av deres produkter. Cocpit-sprayen har jeg nå gitt opp, får vondt både i håndledd og lunger. Lukten er jo mannevond!

Ellers har jeg ikke begitt meg ut på ripefjerningen enda. Tenker jeg skal satse på ScratchX2.0. Ripene er såpass feige at denne burde fikse det.

Endret av kzx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig