olem88

Dekkes dette av nybil garanti? Volvo V50

Heisann.

Er noen "problemer" som jeg har med min 2012 Volvo V50 som jeg kjøpte hos Bilia Forus i mars.

Før jeg sender den inn, så lurer jeg på om dette er noe som blir dekket av nybil garanti (Volvo's egen garanti)

1. Barne-lås på døren bak har hengt seg (må åpnes innvendig uansett om den er på eller ikke)

2. Tidvis store vibrasjoner i høyre passasjer dør når jeg hørrer på musikk, ofte må jeg skru musikken helt ned, eller skifte sang da det er meget plagsomt (High Performance lydanlegg). Og det er bare den døra, det er ingen vibrasjoner i verken førerdør eller de bak.

3. Bilen "hopper" ved lave omdreninger.

Dvs. 12-1300 omdreninger, så hopper bilen, som om jeg pumper gassen selv og får bilen til å hoppe.

Det skjer ofte i andre gir, og har skjedd både i tredje og fjerde gir.

Må ofte slippe gassen, eller gasse opp for å la den kjøre normalt.

Håpet på noen inspill ang. dette før jeg leverer bilen inn til verksted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. DEFINITIVT garantisak!

2. Hadde ikke godtatt dette heller :)

3. Litt usikker på hva du mener her. Er det "lugging"? Hva slags motor har du i bilen? Manuell?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på nr3, litt avhengig av motor/girkasse.

Men feks dersom det er diesel, spes 1,6 som ikke er supersterk, vil nok såpass lavt turtall være plagsomt for motor - vet at 1,6d har vært nevnt dette før, men forsvinner dette når turtallet økes noen hundre rpm, feks ved 1800-2000?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kjapt svar.

Ang. 3: La og si jeg kjører i første gir til 1800omdr, og girer til andre, SÅ hoppe bilen framover helt til jeg øker til kanskje 1500 eller mer, eller klutsjer.

Det er 1.6D manuell jeg har.

Første gang jeg har opplevd noe lignende.

EDIT: Vanskelig å forklare dette her, men når jeg fikk min første bil ( gammel 90'mod Civic) så kjørte jeg ofte gjennom byen mens jeg hoppet på gassen, slik at bilen hoppet bortøver (før motorfesten tok kvelden :) Dette var veldig morsomt for oss teite 18 åringer.

Det kan sammenlignes noe med det, slik at når den begynner å hoppe, så kan jeg se får meg at folk som ser meg da må tro at jeg ikke kan kjøre, eller noe jeg gjør med vilje.

Endret av olem88
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel biler liker seg sjelden under 1500 omdreininger. Alle biler jeg har hatt har i allefall gått ujevnt under 1500. Du må nok dra den i allefall opp til 2000 eller mer før du girer.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ulyder får man som regel utbedret på garanti. Det viktigste i slike saker er å huske at man kommer så mye, mye lenger med en vennlig tone og å være løsningsorientert. Da blir fort forhandler også løsningsorientert. Noen ganger kan det ta tid, men da er det jo ofte fordi det må sjekkes nærmere, og via flere punkter i verdikjeden.

F.eks. hadde jeg noen lyder jeg ikke var happy med når jeg stoppet helt i lav hastighet. Fikk en liten skvikelyd på ca 1 sekund hver gang bilen stoppet helt opp. Det endte med lydopptak fra utsiden mens jeg bremset ned til full stopp i lav hastighet, og at forhandlere tok det videre med hovedimportør her i Norge, som igjen sjekket med hovedkontoret i Belgia. Da kom man frem til en svakhet i skivene eller bremseklossene, og jeg fikk alt byttet på garanti. Siden har jeg ikke hatt en slik lyd. Det var ingenting galt med bremsene annet enn en irriterende lyd på ca 1 sek.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diesel biler liker seg sjelden under 1500 omdreininger. Alle biler jeg har hatt har i allefall gått ujevnt under 1500. Du må nok dra den i allefall opp til 2000 eller mer før du girer.

Det er nok så enkelt som dette ja, at det faktisk også var 1,6d og manuell svekket ikke akkurat mine mistanker heller..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

problem 3 er på alle små diesler. Dra ut girene MYE mer. Er ikke no vits å gire så lavt for du får jo ikke hentet ut noe effekt av motoren. Det er jo først etter dette turtallet at du i det heletatt får noe turbotrykk. Siden bilen er så ny så burde du i hvertfall dra den mer ut. Dette er ikke skadelig for motoren og du hindrer både sot og at den blir daukjørt. Kjørt hardt, kjør stil sier nå jeg :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok så enkelt som dette ja, at det faktisk også var 1,6d og manuell svekket ikke akkurat mine mistanker heller..

Da bør Volvo revudere eDrive systemet, da jeg girer når den irriterende pilen i displayet (Gir opp, eller ned) viser. :D

Men har kjørt diesel biler tidligere, har aldri opplevd noen lignende på noen av de. At de går dårlige på lavere omdreininger vet jeg.

Endret av olem88
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

problem 3 er på alle små diesler. Dra ut girene MYE mer. Er ikke no vits å gire så lavt for du får jo ikke hentet ut noe effekt av motoren. Det er jo først etter dette turtallet at du i det heletatt får noe turbotrykk. Siden bilen er så ny så burde du i hvertfall dra den mer ut. Dette er ikke skadelig for motoren og du hindrer både sot og at den blir daukjørt. Kjørt hardt, kjør stil sier nå jeg :)

Er ikke like behagelig å holde seg i høye turtall når man kjører i kø, eller små gater.

Det ofte da jeg hiver den i andre gir for å slippe den fæle høyt-talende diesel lyden:)

Men jeg takker alle for svar, når samtlige sier at det er diesel motoren som ikke liker seg ved lave turtall så skal eg unngå det:)

Skal vertfall på levert inn bilen til skjekk av de to andre punktene jeg nevnte :)

Endret av olem88
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik er det på alle nye biler nå til dags, ikke er det Volvo sin feil, det er slik pga et miljøperspektiv, ser kjører jeg min bil slik den ikke rykker/hopper eller lignende, fremfor å se meg bling på ei pil basert på et miljøperspektiv.

Har nylig hatt en slik Volvo i familien, så dette var ikke noe nytt for mitt vedkommende, og motor er vel forsåvidt enn PSA sak om jeg ikke tar helt feil, altså ikke noe Volvo har produsert.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en 2010 V50 eDrive

Hoppingen din oppstår stort sett ved lite last, som køkjøring? Og 2012 har kanskje 6 trinns kasse?

Kan muligens være slakken i drivverket, motoren "tar igjen" hjula ved pådrag og tar opp slakken i drivknuter, diff og gir. Dette gir bilen en dytt fremover og hvis du da holder jevnt lite gass tar du opp slakken andre veien, du rekker et lite øyeblikk med motorbrems før det hele gjentar seg *nøkknøkknøkk* Det mener jeg å ha opplevd selv, den kan være litt kilen å få til å flyte godt i sakte kø.

Endret av Larsen
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Er noen "problemer" som jeg har med min 2012 Volvo V50 som jeg kjøpte hos Bilia Forus i mars.

Før jeg sender den inn, så lurer jeg på om dette er noe som blir dekket av nybil garanti (Volvo's egen garanti)

1. Barne-lås på døren bak har hengt seg (må åpnes innvendig uansett om den er på eller ikke)

2. Tidvis store vibrasjoner i høyre passasjer dør når jeg hørrer på musikk, ofte må jeg skru musikken helt ned, eller skifte sang da det er meget plagsomt (High Performance lydanlegg). Og det er bare den døra, det er ingen vibrasjoner i verken førerdør eller de bak.

3. Bilen "hopper" ved lave omdreninger.

Dvs. 12-1300 omdreninger, så hopper bilen, som om jeg pumper gassen selv og får bilen til å hoppe.

Det skjer ofte i andre gir, og har skjedd både i tredje og fjerde gir.

Må ofte slippe gassen, eller gasse opp for å la den kjøre normalt.

Håpet på noen inspill ang. dette før jeg leverer bilen inn til verksted.

Heisann! :)

Mye bra svar over her!

1'ern kan være noe så enkelt som en overføring som har hoppa av...

2'ern må verkstedet bare fikse. Jeg mener uansett at høyttalerne er pop-nagla fast...

3'ern tror jeg ligger i kjøringa. Hadde en 07 V50 med 1.6 diesel selv, og den må man bare holde mellom 2000 og 3000 rpm.

Alt under funker ikke, og alt over er pisking av olje... :P

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg bare ordne litt på kjøringa mi:)

Litt greit å vite hva dere synes er garanti sak eller ikke.

Bilen skal in til Bilia (som jeg har hørt en del negativt om når det gjelder garanti saker), så da har jeg et greit utgangspunkt.

Og det med vibransjonen i døra når jeg spiller musikk, vis jeg tar et godt tak i dørhåndtaket og drar det mot meg, så hører jeg at det er mindre vibrasjon, så er sikkert selve dørpanelet som ikke er helt fast-skrudd:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo bare å stå på krava! ;)

Hvis du drar i døra, så kan det godt være en løs kabelpakke bak der bare...

Dørpanelet er forøvrig bare klipsa fast! :)

(Spør bare om det er noe, har hatt V50'n min i flere deler enn ganske mange andre! :P)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme irriterende vibrasjon i døra på min mazda 6 2011. Kommer med enkelte bassfrekvenser og forsvinner når jeg skyver eller drar i døra. Skulle ta det opp på forrige service, men da forsvant lyden en stund av seg selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta deg en kjøretur på ca 20-30 min. 80 km/t og 3.gir. Da får du blåst ren motoren og du vil merke at det har skjedd noe ;) har samme bil og motor selv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive