___Franken___ 9 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Ikkje heilt nybegynner innen bilpleie men fant ut det ville passe best her! Har jobba litt innafor dette faget før! Foreldra har reist på ferie og bilane står igjen så tenkte å polere dei litt Eg har ein Flex Da som eg kjøpta av ein her på forumet som eg var tenkt å bruke Det eg då lurte på, var tenkt å ta ein lakkrens først( AG Paint renovator) for so å polere bilen med grønn, gul og blå 3M tilslutt, så må eg ha noko voks på og har kjøpt AG sin Hard WAX, høres dette bra ut med tanke på å "blande" desse produkta, vil dette gjere noko? AG Paint renovator, kan vel takast med maskin og, men hvilken pute grov/fin? Takka for svar:) Siter X-Min -13 F31 320D Estorilblå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cesandberg 78 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Tror ikke du trenger AGPR hvis du skal kjøre 3 x 3M, men husk på ta en grundig wipedown/vask etter blå 3M, da denne har endel standhaftige oljer i seg som endel standard wipedowns ikke tar. Jeg korrigerte min første bil med 3M, og detfunker bra både på roterende og DA, selv om 3M pad ikke er optimale på 3M. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 3 Juli, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Du trenger ikke Paint renovator når du bruker 3M serien som nevnt. AG hard wax som i High def voksen deres, eller er det Extra gloss protection du tenker på her? Uansett ikke noe problem å legge hvilken som helst voks/sealer over, men bruk en skikkelig wipedown etter blå 3M så oljer blir fjernet, da har du også en ren flate som sealer eller voks hefter bra på.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik 149 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Selv om 3M pad ikke er optimale på 3M. Ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
___Franken___ 9 Skrevet 3 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 (endret) Tror ikke du trenger AGPR hvis du skal kjøre 3 x 3M, men husk på ta en grundig wipedown/vask etter blå 3M, da denne har endel standhaftige oljer i seg som endel standard wipedowns ikke tar. Jeg korrigerte min første bil med 3M, og detfunker bra både på roterende og DA, selv om 3M pad ikke er optimale på 3M. Har skaffa skumkanon, CG maxi studs 2 og CG Glossworkz det burde vel funke som wipedown + berøringsvask(microfiber hanske) Meina med 3M pad ikkje er optimale på 3m? meina du at det er andre bedre pader som funker bedre? Du trenger ikke Paint renovator når du bruker 3M serien som nevnt. AG hard wax som i High def voksen deres, eller er det Extra gloss protection du tenker på her? Uansett ikke noe problem å legge hvilken som helst voks/sealer over, men bruk en skikkelig wipedown etter blå 3M så oljer blir fjernet, da har du også en ren flate som sealer eller voks hefter bra på.. Denne kjøpte eg http://www.autoglyminternational.com/nlnl/includes/getthumb.asp?maxWidth=60&Quality=100&VFilePath=../images/products/HD%20Wax(1).jpg Høres bra ut Men når ein bruker Paint renovator, hvilken pad funker best grov/fin? Endret 3 Juli, 2013 av Unknown Siter X-Min -13 F31 320D Estorilblå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
___Franken___ 9 Skrevet 3 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Mulig eg har misforstått kan ein wipedown e? Siter X-Min -13 F31 320D Estorilblå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 3 Juli, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv.. HD voksen er gode saker det. Paint renovator bruker du med en fin pad, den korrigerer ikke mye mener jeg, den renser vel mest. Brukt den her både for hånd og med Meguiars sin g220 og fin pad. Enkel sak å jobbe med. Skulle du mikse den inn med 3M serien, så skal du faktisk bruke den til sist, da før HD voksen Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen 36 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 (endret) Tror kanskje han mente at 3M pads ikke er optimale på DA. Har prøvd de på Das-6 pro, og det virker som de ikke tåler sideveis bevegelse. Løsner fra borrelås i kantene. Wipedown gjøres vanligvis med IPA eller en kontrollspray. Har ikke erfaring med 3M, så vet ikke hvilken som egner seg best. Skulle tro en sterk IPA- blanding vil gjøre susen. Du kan vel trygt bruke grov pad på Paint Renovator, men som tidligere nevnt ikke nødvendig med denne. Edit: litt for treig der ja..... Endret 3 Juli, 2013 av Kim-Trail Siter Audi A4 allroad - Eissilber VACN-Bergen Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
___Franken___ 9 Skrevet 3 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv.. HD voksen er gode saker det. Paint renovator bruker du med en fin pad, den korrigerer ikke mye mener jeg, den renser vel mest. Brukt den her både for hånd og med Meguiars sin g220 og fin pad. Enkel sak å jobbe med. Skulle du mikse den inn med 3M serien, så skal du faktisk bruke den til sist, da før HD voksen Det skjønte eg, men meinte ka produkter som brukes men da veit eg no Men eg treng då altså ikkje bruke noko før HD voksen etter 3x 3M? kun wipedown etter blå så tørke bilen og påføring av HD? Har ein besinstasjon ein god wipedown å anbefalle? Siter X-Min -13 F31 320D Estorilblå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen 36 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Det skjønte eg, men meinte ka produkter som brukes men da veit eg no Men eg treng då altså ikkje bruke noko før HD voksen etter 3x 3M? kun wipedown etter blå så tørke bilen og påføring av HD? Har ein besinstasjon ein god wipedown å anbefalle? IPA: isopropanol (kondensfjetner) og batterivann. Fås billig på bla.a Biltema. Blandes vanligvis 50/50 Siter Audi A4 allroad - Eissilber VACN-Bergen Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
___Franken___ 9 Skrevet 3 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 (endret) Tror kanskje han mente at 3M pads ikke er optimale på DA. Har prøvd de på Das-6 pro, og det virker som de ikke tåler sideveis bevegelse. Løsner fra borrelås i kantene. Wipedown gjøres vanligvis med IPA eller en kontrollspray. Har ikke erfaring med 3M, så vet ikke hvilken som egner seg best. Skulle tro en sterk IPA- blanding vil gjøre susen. Du kan vel trygt bruke grov pad på Paint Renovator, men som tidligere nevnt ikke nødvendig med denne. Edit: litt for treig der ja..... Har brukt det eingang men ingen problem so langt bortsett fra at den gule paden smuldra ein liten smule opp, ikkje mykje! Er to biler eg skal gå over, begge er VAG og er blå itilfelle nokon sitter på nyttig info:) Endret 3 Juli, 2013 av Unknown Siter X-Min -13 F31 320D Estorilblå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen 36 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Har brukt det eingang men ingen problem so langt bortsett fra at den gule paden smuldra ein liten smule opp, ikkje mykje! Nei, det går stort sett bra. Også meget sannsynlig at Flex'en er snillere med pad'en grunnet tvungen rotasjon. Siter Audi A4 allroad - Eissilber VACN-Bergen Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 3 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Jeg har brukt samme gule og blå 3m pads i mange titalls timer i allefall. Har et pat gule og blå pads som jeg har hatt i 4 år nå. De er fortsatt tilnærmet som nye. Uslitelige. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 3 Juli, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 3 Juli, 2013 Kun wipedown etter blå ja, så HD voks. Husk å ikke tafse så mye på bilen etter wipedown, da har du en helt fettfri flate som voksen hefter godt på. 3M pads kan være litt uggene med DA maskiner pga den osilerende effekten, men ut ifra at flere får de til å holde, så har de blitt bedre i borrelås (loop) eller så har jeg hatt uflaks her på DA maskin (Meguiars G220) Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cesandberg 78 Skrevet 4 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 Juli, 2013 (endret) Kort innpå: Grønn 3M pad er litt "sprø" i foam så den kan bli slitt i stykker av materialtretthet i en kraftig DA, og så kan også limet på borrelåsen løsne lettere ved DA bruk. Gul og blå pad er jo nuppete eller vaffeldesignet, og ved visse situasjoner ved visse arbeidstrykk så risikerer en at vaffelmønsteret vil fungere som en demper på DA korrigeringen, når pad roterer og occilerer samtidig som den gjør på en DA så kan en risikere at tuppene på vaffelmønsteret blir stående prosentvis mere stille i større grad enn bevegelsen bakplata og borrelåsen/den homogene toppen av pad utfører som utfører full DA bevegelse. Dette er jo ikke en problematikk på roterende som sleper vafflene i en buet retning hele tiden. Endret 4 Juli, 2013 av cesandberg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 8 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2013 (endret) Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv.. Hvordan lager man sin egen kontroll spray? Endret 8 Juli, 2013 av Trondb Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 8 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 8 Juli, 2013 IPA: isopropanol (kondensfjetner) og batterivann. Fås billig på bla.a Biltema. Blandes vanligvis 50/50 Hvordan lager man sin egen kontroll spray? Svaret sto forsåvidt litt lenger opp i tråden.. En lenger artikkel på et av de britiske detailingforumene anbefalte etter testing og diskusjon med kjemikere/lakkerere at 1:1 blanding av isopropanol og batterivann var altfor sterkt! (I UK får man isopropanol i endel forskjellige varianter, jeg har glemt å sjekke hva blåspriten inneholder.) 1:1 mente han passet best til glassrens. 1:9 eller eventuelt blande seg ned til 20% isopropanol i miksen burde holde til lakk. Samme artikkelforfatter mente også at å gå over hele bilen og alle paneler med wipedown etter polering bare for å sjekke etter hologrammer betød at man ikke var sikker på hvor flink man var til å polere. Selv brukte han wipedown kun ved kombotest. Resten av bilen (sålenge det ikke var snakk om diverse opplakkerte paneler) mente han var unødvendig å sjekke sålenge han klarte å polere på samme måten (lik arbeidsmetode). Wipedown kun for å fjerne oljer (rester fra poleringsmidlene) er også testet og funnet unødvendig, i hvertfall for voksen sin del. (Simens store voksholdbarhetstest) Jeg har selv opplevd at 1:1 blandet blårens og batterivann laget merke i lakken (myyyk toyotalakk), da det trakk inn i teip som var på panelet, så jeg kommer til å blande meg en 1:9 miks neste gang og se om jeg synes det duger. Ingrediensene er altså: Isopropanol / 2-propanol / blåsprit / blårens ("kondensfjerner" er litt mer mangslungent begrep med diverse lurium iblandet isopropanolen). Fås kjøpt de fleste steder som selger maling. Batterivann. Har linket til den nevnte artikkelen før en gang, skal leite litt etterpå og se om jeg finner den igjen, klarte ikke å finne den nå Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 9 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Juli, 2013 Svaret sto forsåvidt litt lenger opp i tråden.. En lenger artikkel på et av de britiske detailingforumene anbefalte etter testing og diskusjon med kjemikere/lakkerere at 1:1 blanding av isopropanol og batterivann var altfor sterkt! (I UK får man isopropanol i endel forskjellige varianter, jeg har glemt å sjekke hva blåspriten inneholder.) 1:1 mente han passet best til glassrens. 1:9 eller eventuelt blande seg ned til 20% isopropanol i miksen burde holde til lakk. Samme artikkelforfatter mente også at å gå over hele bilen og alle paneler med wipedown etter polering bare for å sjekke etter hologrammer betød at man ikke var sikker på hvor flink man var til å polere. Selv brukte han wipedown kun ved kombotest. Resten av bilen (sålenge det ikke var snakk om diverse opplakkerte paneler) mente han var unødvendig å sjekke sålenge han klarte å polere på samme måten (lik arbeidsmetode). Wipedown kun for å fjerne oljer (rester fra poleringsmidlene) er også testet og funnet unødvendig, i hvertfall for voksen sin del. (Simens store voksholdbarhetstest) Jeg har selv opplevd at 1:1 blandet blårens og batterivann laget merke i lakken (myyyk toyotalakk), da det trakk inn i teip som var på panelet, så jeg kommer til å blande meg en 1:9 miks neste gang og se om jeg synes det duger. Ingrediensene er altså: Isopropanol / 2-propanol / blåsprit / blårens ("kondensfjerner" er litt mer mangslungent begrep med diverse lurium iblandet isopropanolen). Fås kjøpt de fleste steder som selger maling. Batterivann. Har linket til den nevnte artikkelen før en gang, skal leite litt etterpå og se om jeg finner den igjen, klarte ikke å finne den nå Takk for utfyllende svar:) Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjekk82 0 Skrevet 19 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Funker ikke Swissvax sin Cleaner fluid til å fjerne oljen etter den blå 3M`en? Holder på med siste biten med blå nå og har lite lyst å få våt bil igjen før jeg har på resten .. Eventuellt hva bruker dere å vaske av oljen med? Skal jeg avfette som vanlig med prickbort/SurfexHD og skumlegge for så å vaske for hånd eller er det nok bare å avfette og skumme? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 19 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 19 Juli, 2013 Nei, CF fjerner ingen oljer. Kjør på med voks etter blå 3M du. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.