Gå til innhold

Par spm om Autoglym og 3M


___Franken___

Recommended Posts

___Franken___

Ikkje heilt nybegynner innen bilpleie men fant ut det ville passe best her!

Har jobba litt innafor dette faget før!

Foreldra har reist på ferie og bilane står igjen så tenkte å polere dei litt

Eg har ein Flex Da som eg kjøpta av ein her på forumet som eg var tenkt å bruke

Det eg då lurte på, var tenkt å ta ein lakkrens først( AG Paint renovator) for so å polere bilen med grønn, gul og blå 3M tilslutt, så må eg ha noko voks på og har kjøpt AG sin Hard WAX, høres dette bra ut med tanke på å "blande" desse produkta, vil dette gjere noko?

AG Paint renovator, kan vel takast med maskin og, men hvilken pute grov/fin?

Takka for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Tror ikke du trenger AGPR hvis du skal kjøre 3 x 3M, men husk på ta en grundig wipedown/vask etter blå 3M, da denne har endel standhaftige oljer i seg som endel standard wipedowns ikke tar. Jeg korrigerte min første bil med 3M, og detfunker bra både på roterende og DA, selv om 3M pad ikke er optimale på 3M.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Du trenger ikke Paint renovator når du bruker 3M serien som nevnt. AG hard wax som i High def voksen deres, eller er det Extra gloss protection du tenker på her?

Uansett ikke noe problem å legge hvilken som helst voks/sealer over, men bruk en skikkelig wipedown etter blå 3M så oljer blir fjernet, da har du også en ren flate som sealer eller voks hefter bra på..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

___Franken___

Tror ikke du trenger AGPR hvis du skal kjøre 3 x 3M, men husk på ta en grundig wipedown/vask etter blå 3M, da denne har endel standhaftige oljer i seg som endel standard wipedowns ikke tar. Jeg korrigerte min første bil med 3M, og detfunker bra både på roterende og DA, selv om 3M pad ikke er optimale på 3M.

Har skaffa skumkanon, CG maxi studs 2 og CG Glossworkz det burde vel funke som wipedown + berøringsvask(microfiber hanske)

Meina med 3M pad ikkje er optimale på 3m? meina du at det er andre bedre pader som funker bedre?

Du trenger ikke Paint renovator når du bruker 3M serien som nevnt. AG hard wax som i High def voksen deres, eller er det Extra gloss protection du tenker på her?

Uansett ikke noe problem å legge hvilken som helst voks/sealer over, men bruk en skikkelig wipedown etter blå 3M så oljer blir fjernet, da har du også en ren flate som sealer eller voks hefter bra på..

Denne kjøpte eg http://www.autoglyminternational.com/nlnl/includes/getthumb.asp?maxWidth=60&Quality=100&VFilePath=../images/products/HD%20Wax(1).jpg

Høres bra ut :)

Men når ein bruker Paint renovator, hvilken pad funker best grov/fin?

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv..

HD voksen er gode saker det.


Paint renovator bruker du med en fin pad, den korrigerer ikke mye mener jeg, den renser vel mest.

Brukt den her både for hånd og med Meguiars sin g220 og fin pad. Enkel sak å jobbe med. Skulle du mikse den inn med 3M serien, så skal du faktisk bruke den til sist, da før HD voksen :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje han mente at 3M pads ikke er optimale på DA. Har prøvd de på Das-6 pro, og det virker som de ikke tåler sideveis bevegelse. Løsner fra borrelås i kantene.

Wipedown gjøres vanligvis med IPA eller en kontrollspray. Har ikke erfaring med 3M, så vet ikke hvilken som egner seg best. Skulle tro en sterk IPA- blanding vil gjøre susen.

Du kan vel trygt bruke grov pad på Paint Renovator, men som tidligere nevnt ikke nødvendig med denne.

Edit: litt for treig der ja.....

Endret av Kim-Trail

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

___Franken___

Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv..

HD voksen er gode saker det.

Paint renovator bruker du med en fin pad, den korrigerer ikke mye mener jeg, den renser vel mest.

Brukt den her både for hånd og med Meguiars sin g220 og fin pad. Enkel sak å jobbe med. Skulle du mikse den inn med 3M serien, så skal du faktisk bruke den til sist, da før HD voksen :)

Det skjønte eg, men meinte ka produkter som brukes men da veit eg no :)

Men eg treng då altså ikkje bruke noko før HD voksen etter 3x 3M? kun wipedown etter blå så tørke bilen og påføring av HD?

Har ein besinstasjon ein god wipedown å anbefalle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønte eg, men meinte ka produkter som brukes men da veit eg no :)

Men eg treng då altså ikkje bruke noko før HD voksen etter 3x 3M? kun wipedown etter blå så tørke bilen og påføring av HD?

Har ein besinstasjon ein god wipedown å anbefalle?

IPA: isopropanol (kondensfjetner) og batterivann. Fås billig på bla.a Biltema. Blandes vanligvis 50/50

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

___Franken___

Tror kanskje han mente at 3M pads ikke er optimale på DA. Har prøvd de på Das-6 pro, og det virker som de ikke tåler sideveis bevegelse. Løsner fra borrelås i kantene.

Wipedown gjøres vanligvis med IPA eller en kontrollspray. Har ikke erfaring med 3M, så vet ikke hvilken som egner seg best. Skulle tro en sterk IPA- blanding vil gjøre susen.

Du kan vel trygt bruke grov pad på Paint Renovator, men som tidligere nevnt ikke nødvendig med denne.

Edit: litt for treig der ja.....

Har brukt det eingang men ingen problem so langt bortsett fra at den gule paden smuldra ein liten smule opp, ikkje mykje!

Er to biler eg skal gå over, begge er VAG og er blå itilfelle nokon sitter på nyttig info:)

Endret av Unknown
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt det eingang men ingen problem so langt bortsett fra at den gule paden smuldra ein liten smule opp, ikkje mykje!

Nei, det går stort sett bra. Også meget sannsynlig at Flex'en er snillere med pad'en grunnet tvungen rotasjon.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt samme gule og blå 3m pads i mange titalls timer i allefall. Har et pat gule og blå pads som jeg har hatt i 4 år nå. De er fortsatt tilnærmet som nye. Uslitelige.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kun wipedown etter blå ja, så HD voks. Husk å ikke tafse så mye på bilen etter wipedown, da har du en helt fettfri flate som voksen hefter godt på.

3M pads kan være litt uggene med DA maskiner pga den osilerende effekten, men ut ifra at flere får de til å holde, så har de blitt bedre i borrelås (loop) eller så har jeg hatt uflaks her på DA maskin (Meguiars G220)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Kort innpå: Grønn 3M pad er litt "sprø" i foam så den kan bli slitt i stykker av materialtretthet i en kraftig DA, og så kan også limet på borrelåsen løsne lettere ved DA bruk.

Gul og blå pad er jo nuppete eller vaffeldesignet, og ved visse situasjoner ved visse arbeidstrykk så risikerer en at vaffelmønsteret vil fungere som en demper på DA korrigeringen, når pad roterer og occilerer samtidig som den gjør på en DA så kan en risikere at tuppene på vaffelmønsteret blir stående prosentvis mere stille i større grad enn bevegelsen bakplata og borrelåsen/den homogene toppen av pad utfører som utfører full DA bevegelse. Dette er jo ikke en problematikk på roterende som sleper vafflene i en buet retning hele tiden.

Endret av cesandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wipedown er noe du gjør for å fjerne alle rester etter polish for å sjekke om det er hologrammer eller småriper igjen. Noen polisher legger igjen litt oljer som skjuler litt riper. 3M har for eksempel kontroll spray, Scholl har CF02, eller du kan lage den selv..

Hvordan lager man sin egen kontroll spray?

Endret av Trondb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPA: isopropanol (kondensfjetner) og batterivann. Fås billig på bla.a Biltema. Blandes vanligvis 50/50

Hvordan lager man sin egen kontroll spray?

Svaret sto forsåvidt litt lenger opp i tråden..

En lenger artikkel på et av de britiske detailingforumene anbefalte etter testing og diskusjon med kjemikere/lakkerere at 1:1 blanding av isopropanol og batterivann var altfor sterkt! (I UK får man isopropanol i endel forskjellige varianter, jeg har glemt å sjekke hva blåspriten inneholder.) 1:1 mente han passet best til glassrens. 1:9 eller eventuelt blande seg ned til 20% isopropanol i miksen burde holde til lakk.

Samme artikkelforfatter mente også at å gå over hele bilen og alle paneler med wipedown etter polering bare for å sjekke etter hologrammer betød at man ikke var sikker på hvor flink man var til å polere. Selv brukte han wipedown kun ved kombotest. Resten av bilen (sålenge det ikke var snakk om diverse opplakkerte paneler) mente han var unødvendig å sjekke sålenge han klarte å polere på samme måten (lik arbeidsmetode).

Wipedown kun for å fjerne oljer (rester fra poleringsmidlene) er også testet og funnet unødvendig, i hvertfall for voksen sin del. (Simens store voksholdbarhetstest)

Jeg har selv opplevd at 1:1 blandet blårens og batterivann laget merke i lakken (myyyk toyotalakk), da det trakk inn i teip som var på panelet, så jeg kommer til å blande meg en 1:9 miks neste gang og se om jeg synes det duger.

Ingrediensene er altså:

Isopropanol / 2-propanol / blåsprit / blårens ("kondensfjerner" er litt mer mangslungent begrep med diverse lurium iblandet isopropanolen). Fås kjøpt de fleste steder som selger maling.

Batterivann.

Har linket til den nevnte artikkelen før en gang, skal leite litt etterpå og se om jeg finner den igjen, klarte ikke å finne den nå

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret sto forsåvidt litt lenger opp i tråden..

En lenger artikkel på et av de britiske detailingforumene anbefalte etter testing og diskusjon med kjemikere/lakkerere at 1:1 blanding av isopropanol og batterivann var altfor sterkt! (I UK får man isopropanol i endel forskjellige varianter, jeg har glemt å sjekke hva blåspriten inneholder.) 1:1 mente han passet best til glassrens. 1:9 eller eventuelt blande seg ned til 20% isopropanol i miksen burde holde til lakk.

Samme artikkelforfatter mente også at å gå over hele bilen og alle paneler med wipedown etter polering bare for å sjekke etter hologrammer betød at man ikke var sikker på hvor flink man var til å polere. Selv brukte han wipedown kun ved kombotest. Resten av bilen (sålenge det ikke var snakk om diverse opplakkerte paneler) mente han var unødvendig å sjekke sålenge han klarte å polere på samme måten (lik arbeidsmetode).

Wipedown kun for å fjerne oljer (rester fra poleringsmidlene) er også testet og funnet unødvendig, i hvertfall for voksen sin del. (Simens store voksholdbarhetstest)

Jeg har selv opplevd at 1:1 blandet blårens og batterivann laget merke i lakken (myyyk toyotalakk), da det trakk inn i teip som var på panelet, så jeg kommer til å blande meg en 1:9 miks neste gang og se om jeg synes det duger.

Ingrediensene er altså:

Isopropanol / 2-propanol / blåsprit / blårens ("kondensfjerner" er litt mer mangslungent begrep med diverse lurium iblandet isopropanolen). Fås kjøpt de fleste steder som selger maling.

Batterivann.

Har linket til den nevnte artikkelen før en gang, skal leite litt etterpå og se om jeg finner den igjen, klarte ikke å finne den nå

Takk for utfyllende svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Funker ikke Swissvax sin Cleaner fluid til å fjerne oljen etter den blå 3M`en? Holder på med siste biten med blå nå og har lite lyst å få våt bil igjen før jeg har på resten :P.. Eventuellt hva bruker dere å vaske av oljen med? Skal jeg avfette som vanlig med prickbort/SurfexHD og skumlegge for så å vaske for hånd eller er det nok bare å avfette og skumme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...