Gå til innhold

LANOLIN på skinnseter?


Marius1

Recommended Posts

Lanolin er fett fra ull. Skeptisk til å bruke det på interiøret mitt. Den er veeeeldig fet og klissete, og jeg ser for meg at den vil ha vanskelig for å trekke skikkelig inn i skinnet. Man får også fornøyelsen av våt-sau-duft i bilen... :)

Men prøv gjerne, og gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Har prøvd fluid film (lanolin, eller i hvert fall hovedsakelig lanolinbasert) på et par skinnsko uten at jeg merket noe særlig forskjell fra vanlig skinnolje. Dette var på en slags semsket-aktig skinn som skodamen min sa het "oily skin" (men ikke "oilskin" som er noe annet..)

Det trakk greit inn og ble tørt og mykt.

Men jeg vil nok hovedsakelig bruke det som rustbeskyttelse på understell og hulrom i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Lanolin er fett fra ull. Skeptisk til å bruke det på interiøret mitt. Den er veeeeldig fet og klissete, og jeg ser for meg at den vil ha vanskelig for å trekke skikkelig inn i skinnet. Man får også fornøyelsen av våt-sau-duft i bilen... :)

Men prøv gjerne, og gi tilbakemelding.

Ser ikke for meg at det er så kult å kjøre rundt med eimen av våt sau i bilen hele sommeren, for å være helt ærlig...

Om man skal bruke noe annet enn de "vanlige" merkene, så kan skinnpleiesettet fra Ikea brukes.

Og finn for all del ikke på å bruke skokrem!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal gi det ett forsøk, nå er det jor flere typer lanolin og lanolinbaserte stoffer som er mer egnet for det ene og det andre. selv er Sv lm favoritt så langt

edit: skriveleif på padden

Endret av Marius1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raffinert lanolin lukter det ikke sau av. Lanolin er fine greier. De beste anti-rust produktene og smøremidlene på markedet er basert på lanolin. Det blir også mye brukt i kosmetikk.

Men stemmer det ikke at skinnseter i bilen rett og slett er lakkerte da? At det egentlig ikke er noe som kan "trekke inn"?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

@Mighty , nå snakker vi :) du har helt rett :) dagens skinn er lakkerte/overflatebehandlet . Med en akryl/polyuretan resin, high tech greier, du kan ta "dråpe testen" en dråpe vann på skinnet, blir det en mørk flekk og vannet trekker inn har du eldre type skinn som trenger skinnrens og balsam, om vannet ikke trenger inn skal du bruke noe helt annet , men et alternativ er APC . Skinn skal være matt ikke blankt så unngå silikon basert APC.

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jaha...så alle disse dedikerte skinnproduktene er bare fjas det da? Bare apc kamuflert som noe fancy greier til skinn til ti ganger prisen?
Må jo være plenty av oss her inne som feilbehandler skinn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jaha...så alle disse dedikerte skinnproduktene er bare fjas det da? Bare apc kamuflert som noe fancy greier til skinn til ti ganger prisen?

Må jo være plenty av oss her inne som feilbehandler skinn da?

x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Sier ikke att noen har gjordt noe feil, men skinn i bil er ikke samme som vesker og hestesadel lengre , det har forandra seg siden 90 tallet, her litt info fra autopia. Men denne infoen er lett tilgjengelig både i wiki og andre.

http://www.autopia.org/forum/autopia-detailing-wiki/136421-proper-finished-leather-cleaning-care.html

"Unless a Premium Leather option was purchased an Isocyanate based ethyl carbamate (urethane) finished leather upholstery is used by 95% as OEM in modern automobiles.
It comprises a multi stratum acrylic and polyurethane resin binder system covering over the leather hide"

"Always keep in mind that you’re dealing with the finished coating on the leather and not with the leather hide itself "

Endret av Resistes

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke att noen har gjordt noe feil, men skinn i bil er ikke samme som vesker og hestesadel lengre , det har forandra seg siden 90 tallet, her litt info fra autopia. Men denne infoen er lett tilgjengelig både i wiki og andre.

http://www.autopia.org/forum/autopia-detailing-wiki/136421-proper-finished-leather-cleaning-care.html

"Unless a Premium Leather option was purchased an Isocyanate based ethyl carbamate (urethane) finished leather upholstery is used by 95% as OEM in modern automobiles.

It comprises a multi stratum acrylic and polyurethane resin binder system covering over the leather hide"

"Always keep in mind that you’re dealing with the finished coating on the leather and not with the leather hide itself "

Men dette er jo veldig interessant. For hvis 95% av bilene rundtomkring (min er sannsynligvis blandt de) er sånn "plastikkcoata" skinn så er jo det store spørsmålet om remediene vi bruker har forandret seg siden 90-tallet og egentlig er beregnet på dette eller "premium skinn"?

Jeg vet at sidepartiene i setene mine er vinyl, men sitteflaten er skinn. Plastikkcoata skinn sikkert da. Og det var nytt for meg.

Swisswax sitt sett feks, som mange bruker? Hva er det beregnet på?

Og er det andre måter enn dråpemetoden til aå avgjøre hva man har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Ligger endel linker på den autopia sida, men hoved regelen må vel være att man kjenner til produktet man skal jobbe med og i bil er det alt fra metall,plast,skinn,tøy,syntetisk,glass,tre mm så man må vite litt om allt, tøy har sikkert masse ulike produksjonsmetoder og kjenner en de ulike egenskapene så har man bedre grunnlag for å få det rent, mange som har forsøkt klorin som flekk fjerner med katastrofalt resultat, og egentlig hadde det holdt å drysse på potetmel på rødvinsflekken og støvsugd den opp etter noen timer. Tror en også må holde seg oppdatert , ser bare den nye frost lakken til BMW den kan ikke poleres , hvordan forholde seg til det ?

  • DCN Poeng 1

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bare den nye frost lakken til BMW den kan ikke poleres , hvordan forholde seg til det ?

Det er vel det samme som med annen matt lakk det. Polerer du lakk som skal være matt så blir det ikke pent. Etter det jeg leser så skal man ikke gjøre noe som helst med den annet enn å vaske den.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

...jaha...så alle disse dedikerte skinnproduktene er bare fjas det da? Bare apc kamuflert som noe fancy greier til skinn til ti ganger prisen?

Må jo være plenty av oss her inne som feilbehandler skinn da?

Det er her IKEA sitt skinnpleiesett kommer inn i bildet. Skinnsofaene IKEA selger er også "forseglet" med noe stæsj utenpå skinnet, og skinnpleiesettet deres er laget for vedlikehold av nettopp denne overflatebehandlingen. Ikke er det forferdelig dyrt heller, 129 kroner for rens og balsam.

ABSORB skinnpleiesett

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg prøvde ut en skinnrens og skinnpleie på vår sofa fra ikea. Synes den ble stedvis lysere i fargen. Var kanskje ikke innbilning da?! Kanskje derfor mange får ut så mye "skitt" når de renser interiør, de tror det er skitt, men egentlig er det en kombinasjon av skitt og farge?! Bare en tanke. :)

Forøvrig Lexol sitt skinnpleiesett jeg brukte. :)

Endret av VwType1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...