Rune_H

3M Glass Polishing Compound?

Noen her som kjenner til om det er noen spesielle fremgangsmåter med denne, eller noe jeg må være veldig forsiktig med?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filtputer, er vel det viktigste. Jeg har også sprutet på litt batterivann mens jeg holder på, for å få litt lenger kjøretid. Spruter gjør det uansett om jeg bruker vann eller ikke.

Og så må du kjøre litt store områder, f.eks halve bakruta, for å fordele varmen. Minimerer sjansen for at glasset plutselig sprekker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filtputer? Hmmm. Da blir det tur til byen i morra og se om jeg kan finne det, har bare skumputer :mellow: Takker for svar :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med skumputer blir varmen altfor høy, så det er essensielt med filtputer, ja.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge må en kjøre før en får noe effekt av det?

Har akkurat handlet inn til glasspolering selv også, men ikke kommet så langt at jeg har fått prøvd det enda.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel stort sett klart 5-7 pass før det blir helt tørt (med litt dynking), og så trengs fort 3 runder.. Og mye press. Pluss at det alltids er noen områder med mer riper (der viskeren snur) som trenger enda en runde eller to så jeg har dristet meg til å kjøre halvveis spot-korrigering med liten pute (har en liten og en medium), veldig obs på varme da! Husker ikke helt hvilken hastighet jeg har brukt, innbiller meg at jeg ikke har turt å gå høyere enn 4 på flexen. Veldig tynn pute og tungt å både få nok press og holde kontrollen (den nyeste bakplata mi er litt mykere enn den første jeg kjøpte, er kanskje lettere med den)

Og så sitter denne polishen utrulig godt fast i ruta! Har måttet gnikke med fingrene for å få bort alle rester etterpå, selv de gangene jeg har brukt den kun som rens før forsegling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M glasspolish har jeg brukt en del av, funker bra til formålet, men er noe griseri å få av hele bilen etterpå.

Jeg var også veldig redd for varmeutvikling, så turte ikke bruke annet enn filtpad. Men så prøvde jeg med skum en gang, og det ble ikke i nærheten av så varmt som "folk" ville ha det til. Da pleier jeg å kjøre en halv front eller bakvindu i slengen, og holder på ca i 2-3 minutt før jeg tar en liten pause.

Det er hardt arbeid, noe helt annet enn å polere lakk.

NB. Har opplevd at rutene blir fulle i "grisehaler" eller swirls, ved bruk av filtpad. Sees godt i sollys, så bare vær oppmerksom på det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M Glass Polish er faktisk bra ti formålet, fungerer utmerket sammen med filtpad.

Folk her inne skriver stadig mye om varmeutvikling, "vær forsiktig" osv. - men er det noen her som egentlig har opplevd å skade glass på denne måten? Jeg tror det er en teori som er overdrevet veldig. Selv er jeg ikke redd for å kjøre på høyt turtall, sakte. Har gått over flere ruter med turtall helt opp til 2000 rpm, masse press, og saaakte. Er eneste vei om man vil ta riper skikkelig.

Jeg tror ikke glasset har vondt av litt varme, er heller en superbrå overgang fra iskald rute til plutselig glovarm som gjør at den sprekker (f.eks. å hive glovarmt vann på en frossen rute)...

Skal teste på bilen min en dag jeg, som uansett blir vraket, teste med vanlig pute og filme. Så skal dere alle få se at det ikke er noe å være redd for!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vært flott om du hadde villet det Simen! Har selv handlet inn filtpad og Carpro Ceriglass som jeg har tenkt og teste, men pga. mange påstander om hvor forsiktig en må være, har jeg ikke turt helt enda..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pokker heller, har forsøkt desperat og søke på forumet nå, og etter mye mas oppdaget jeg at "Guide til rutepolering" var laget av bruker fosse240, som ikke finnes mer. Jeg har sett bilder/video av noen som har testet polering, og også opplevde at ruta sprakk (siderute riktignok, om jeg ikke husker feil)

Edit, noen linker og greier

Når det gjelder varme. Ei rute i sola blir jo drittvarm, ikke noe man lener seg på frivillig.. Noen som har sol og kan gå ut og måle? Jeg har målt diverse på E91'en da den bodde her, og sideruta klokket inn på 63 grader. Shadowline listene på b-stolpen målte 69 og dekksiden 60..

Men jeg er fremdeles skeptisk til å stå og spotpolere og få høy varme på et lite område, jeg har nok fått temperaturen opp i 50 grader, det er godt og varmt å holde på uten at det svir.

Her fra loggen til BSA, med video av før/etter

http://www.detailersclub.no/forum/topic/11435-bsa-sin-saab-9-3ss-arc-20t-nye-viskere/?p=246095

Fra Detailingworld.co.uk

Glass Polishing and Scratch Removal: Review and Instructions using Lake Country kit

Rett over punkt 6 (der han endelig begynner å polere) nevner han at lamineringen mellom lagene med glass kan reagere negativt på varmen og endre tekstur og farge

Endret av Gry
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den guiden til fosse240 er borte fordi han har forlatt oss, slettet brukeren sin, så da forsvant også alle tråder og innlegg han har skrevet.

Kan sikkert lage en ny guide jeg, om det er interessant? Men først vil jeg prøve på delebilen og se hvor mye det tåler. Prøver da også på siderute og bakrute for å se.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leser gjerne en slik guide :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor jeg ikke fant den tråden sist jeg lette etter den...

Håper forøvrig det bare er oss fosse har forlatt...

Jeg også gleder meg til video Simen, og jeg håper du tar skikkelig av ala mythbusters og virkelig sjekker hvilke temp vi må opp i her...før glasset smelter ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener at de som evt. skal lage en guide, bør sette seg inn i de forskjellige typene glass som finnes til bil.

Og kommer varmen jevnt kan du varme til den smelter, problemet er når den blir varm altfor fort, det er da den sprekker.

Jeg har også kjørt en del roterende på glass med både fart og press, og har forelpig ikke ødelagt noe.

Men min erfaring er at om du skal klare å korrigere noe særlig, må du ha filtpads og en glasspolish som inneholder cerium oxide.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk nylig reparert en steinsprut skade.

Spurte i den annledning om det var mye forskjell på hardhet i frontruter på forskjellige merker.?

Og svaret jeg fikk var att dem var nærmest like alle sammen..

Spurte og om de drev med polering av slitte ruter..

Det gjorde de ikke og det skulle ikke mer enn ca 40 grader celsius forskjell før man kunne risikere sprekk...

Dette var på hurtigruten arendal...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ruta blir fort 65c i sola så det synes jeg hører rart ut.

Jeg vil tro at slipemidlene i 3M glass polish er cerium oxide iom at det nettopp er en compound for glass og ikke lakk

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar at ordet 'forskjell' her er essensielt. Holder du en pad stiller på samme område til det er 60 grader og resten av ruta er 20 har du 40 graders forskjell og du risikerer at ting sprekker. Må jo være det som menes?

I sola blir jo hele ruta varmet opp til 65 grader. Jevnt og fint fordelt. Hva som skjer hvis du kaster en bøtte med isvann på der hadde jo vært interessant :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det er jo nettopp dette med varme og punktvarme, en rute i sola blir jamnt varm, og hvis det faller skygge på deler av den sprer varmen seg langsomt fra områdene i sola (som heller ikke blir bråvarme), så det blir ingen skarpe skiller mellom områdene med direkte sol og de i skygge.

Skarpe overganer tror jeg er mye lettere å få til med maskinpolering, om man står på et lite område og filer

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ruta kan bli 1000 grader om bare varmen kommer jevnt, om det blir en brå tempøkning midt på ruta risikerer man sprekk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive