Gå til innhold

Lexgtturbo sin fototråd


Lexgtturbo

Recommended Posts

Lexgtturbo

Som dere vil legge merke til ganske fort er eg HELT fersk med speilrefleks. Så alle tips mottas med takk :)

kan begynne med to eg er fornøyd med som eg tok i julen:

DSC01828.jpg

DSC01950.jpg

Eg legger nok ut noen skikkelig dårlige fra nyttårsaften etterhvert i håp om at noen kommer med noen tips om å få de bedre neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Her er noen bilder fra litt fyrverkeri. Det ble mye dårlig i pga små bevegelser selvom kameraet har stått på stativ, men eg slenger de no ut selvom. Og ja eg synes fyrverkeri var Swissvaxært vanskelig å ta bilder av.

Lang lukkertid skal vel ha mye av skylden og her.

DSC02117.jpg

DSC02134.jpg

DSC02104.jpg

DSC02105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fine bilder, første bilde skulle kameraet stått stilt litt oppover...

Men var ikke lett med fyrverkeri, åsså er det liksom 1år mellom hver gang man kan øve seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Ja det første bildet var utrolig irriterende, for eg hadde akkurat trykket på knappen når eg så den Swissvaxære smellen rett ved siden av der eg siktet. Sto og bannet høyt akkurat då... men men neste gang skal eg prøve mer, og mest sannsynlig sette meg inn i bruken av kameraet litt bedre i god tid før det smeller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det første bildet var utrolig irriterende, for eg hadde akkurat trykket på knappen når eg så den Swissvaxære smellen rett ved siden av der eg siktet. Sto og bannet høyt akkurat då... men men neste gang skal eg prøve mer, og mest sannsynlig sette meg inn i bruken av kameraet litt bedre i god tid før det smeller. :)

Kipt når man går glipp av et "stjernesmell" ;) Men det er som du skriver, greit å sette seg inn i funksjonene på kamraet.. Jeg lo godt da jeg hadde satt meg inn i bracketing.. Viste seg at jeg hadde en egen knapp på kamraet som heter nemmelig bkt :D Mon tro om det er bracketing :lol: Sånn kan det gikk ;) Neste ut for meg nå, er å få til "nattbilder" av trafikk med lang lukkertid.. Det har jeg lyst til, så da blir det nok en tur ut når været tilater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Ja nattbilder av trafikk er rått, laaange streker etter lys fra biler som har passert. blir nok endel av det no i vinter tenker eg. Men der må du ha stativ og fjernutløser for at det skal bli bra tror eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Lexgtturbo

Tok et par beading bilder av vintervraket her er noen eg syntes ble nogenlunde bra:

DSC04000.jpg

DSC04002.jpg

DSC04024.jpg

DSC04021.jpg

DSC04058.jpg

DSC04053.jpg

Ser at eg må jobbe litt med fokusen og evt få fatt i et godt macro objektiv, så skal nok kvaliteten kanskje komme seg litt tror eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og fremst er det aldri feil med beading bilder! Jeg synes du har fått noen gode bilder! Har du tatt utsnitt av de 4 siste bildene, eller har du klart og fokusere klart på hele bildet, hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Ingen bilder er redigert, som sagt dette er 6 bilder som eg syntes ble grei av 84 totalt.. hehe mye som kan kastes. Men for alt i verden, det er bare å komme med tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bilder er redigert, som sagt dette er 6 bilder som eg syntes ble grei av 84 totalt.. hehe mye som kan kastes. Men for alt i verden, det er bare å komme med tips. :)

Synes dette sadd som ei kula jeg!! Flottings må jeg si!! Synes ikke det er lett selv å få fokus over hele linja, men det synes jeg du har klart her! Så knallbra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

så knall ut, enig med Kazzper, det to første hadde litt glød over seg...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Tusen takk for komplimentene :D

Og ja fokus er vanskelig, ihvertfall for en noob som meg. Merket at eg slet veldig med at det kun var klart i midten av bildene generelt sett, disse var stort sett de eneste som eg klarte å få til skikkelig som sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrocx

:thumbup:

Helt normalt at utav 100 bilder e 2 stk brukende :P

Såg ut som du begynner å dreisen på dette no :D

Må få renset linsen min eg å, og ta masse bilder å lære meg kamera å kjenne fremover i tid merker eg -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også de 2 øverste var av de beste :) fint fargespill som skaper glød i bildet, og fokus som treffer rett på den største dråpa, som også er midt i bildet.. Personlig liker jeg slike bilder best, da spillet mellom objekter som er i fokus og objekter som ikke er i fokus skapet mer liv i bildet enn en hel flate med lik fokus over hele linja. -Spørs igjen på motiv da selvfølgelig, men jeg synes du har fått det bra til her :) Stå på.

Endret av slemreke

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Takker, for feedback :) det er bra du likte bildene. hvis det er noe annet enn å konsentrere fokuset på hovedobjektet, (Takk for det tipset slemreke eg skal huske på det i fremtiden), som kan gjøres bedre med det utstyret eg har for hånden foreløpig så setter eg pris på om noen gir meg litt hint og tips :)

No gjenstår det å lære seg å bruke redigeringsprogram en gang i fremtiden sånn at eg kan hente ut det lille ekstra av bilder eg tar. Forstår ikke helt det der med hvordan å bruke flere "layers" på riktig måte endå... Blir vel noen uker med leking i photshop no då tenker eg.

Og ja forresten, tilgjengelig utstyr er som følger:

- Sony a200

- Sony kit objektiv 3.5-5.6/18-70

- Sony teleobjektiv, tror det heter det, 4.5-5.6/75-300

- billigstativ funker greit, men ikke brukt stativ på disse bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk på photoshop tutorials og lignende på google, så finner du nok masse forskjellig. Prøv ut tutorials som ikke har med bildebehandling å gjøre også.. type tutorials som tar for seg grafikk, tekst osv. Da lærer du veldig mye om programmet, og hvordan å bruke det.. Derretter tar du det du lærte om bruken av programmet og bruker det på bildene dine. Når du virkelig kjenner mulighetene ved det så får du til hva som helst :)

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...