Gå til innhold

alextechs SAAB 9-3ss 09.04.14 Sideskjørt


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

Etter å ha hengt litt rundt på forumet her noen uker tenkte jeg det var på tide med og åpne en showcase.

Det blir noen oppdateringer i ny og ne, fra vask, vedlikehold, og modifikasjoner av mine to kjære :)

SAAB 9-3 2004 1.8i 122hk

null_zpsefb96065.jpg

SAAB 9-5 2010 2.0t 160hk TDi

null_zps1fcfe024.jpg

null_zps1ac82a29.jpg

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hei!

Starter showcasen med en liten jobb jeg gjorde idag.

Caliper lakkering. Har i en lengre tid irritert meg over mine litt "rustne" og stygge calipere...

Dro derfor en tur på Biltema og kjøpte caliper lakk. Vet ikke hvordan kvaliteten på denne er. Men såå galt kunne det vel ikke være :)

Ikke pent..

null_zpsc4d6ad6f.jpg

Kompressor må til

null_zpsd4d35ea4.jpg

Tenkte det kunne være smart å pusse ned litt.

null_zps231694fd.jpg

Beklager dårlig bilde... Blitsen ødela mer enn den hjalp. Men resultatet ble veldig bra!

null_zps10e46930.jpg

Ferdig malt. Dessverre var lakken litt vel lys. Skulle gjerne hatt den mørkere, slik at den matcher saab emblem fargen. Men det kan jeg kjøpe senere. Lakkeringen var enkel, så tar gjerne en runde til senere.

null_zpsd6d4cefc.jpg

null_zpsffd1eee4.jpg

Men det ble jo fint.

null_zps6a2a0f4c.jpg

Beklager skittne felger :(

null_zps4576c9dc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Det blei jo blått :-P

Gi det ei lita uke så matcher den fargen så fint atte;-)

Hehe, ja. Der har du nok rett. Blått blei det ja :)

maskerte du skivene når du spraya ?

Dette var lakk som måtte påføres med pensel. Det var enklere, og en skulle tro at det holder minst like godt?

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

aha , skal lakke kalipperne på 308 n hjemme , er så stygge med rust merker:( med pensel blir det vell ikke så mye klin heller ?

Bare kjør på! Sørg for å pusse godt ned først, så du har godt grunnlag, vasket med isopropanol etter pussing. :) Jeg syns pensel fungerte veldig fint. Maskerte kun stempelet. Den tørker veldig fort. Så å legge på to strøk under en time er ikke noe problem. Jeg tok bare ett. tror det holder da lakken var såppass tjukk! :)

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Aaaltfor lenge siden sist. huff

Har egentlig gjort en haug med ting. Men aldri fått laget noen rapport om det :(

Nuvel. Tok en liten session i helgen. Lakkerte trimlister. Som noen kanskje vet er 2003-2007 modellene spekket med disse sorte trimlistene som falmer av sola litt for lett...

Etter en del forsøk med Owatrol Polytrol fant jeg ut at lakkering er løsningen.

Har liten erfaring med lakkering. Spesielt på plastikk, men dro en tur ut på biltema for å se hva jeg kunne finne.

Endte opp med:

- Plastikk primer

- Trimlakk (sort)

- Klarlakk

Sleit litt med å finne ett bilde som illustrerte "problemet". Men håper dere ser at dette ikke er særlig "sort" :)

415044_10152077151235080_321881037_o_zps

Reint var det heller ikke

IMG_2148_zps206213e6.jpg

IMG_2150_zpsf2ecf320.jpg

Jeg demonterte listene, og så at en liten rengjøringsjobb lå foran meg og.

IMG_2152_zps8221d8d9.jpg

IMG_2161_zpsabd03a68.jpg

Jeg hadde tatt med meg noe snuskete greier hjem fra jobb, som jeg egentlig ikke veit hva er. Men vet at de som vasker flyene for oss på jobb bruker det. Altså en veldig sterk såpeaktiggreie.... Jeg blandet den 1:10 og sprayet på.

Og ja, det fungerte utmerket. Etter første runde. Kun etter avspyling av produktet.

IMG_2166_zpsf2d8c7c6.jpg

Glemte selvsagt å ta bilde etter jeg hadde gått over med børste. Men dette er før siste påføring. Syns det ble greit.

IMG_2167_zpsbb9b0373.jpg

Listene før pussing.

IMG_2157_zps758fd5f4.jpg

Pusset halvdelen nederst på bildet. Dessverre var jeg dum nok til ikke å bruke finere enn 600... Det ble med andre ord altfor grovt når jeg startet å lakkere. MEN, dette var en jobb gjort på en dag, så at jeg kan gjøre det om igjen ved en senere anledning er ikke umulig :)

Primer lagt. (beklager rotet garasje. Midt i oppussing...)

IMG_2174_zps7b1e5126.jpg

La 4 strøk primer, 4 strøk lakk, og 3 strøk klarlakk. Og resultatet ble jo greit :)

IMG_2185_zpsc6b6bbe9.jpg

Sort blei det ihvertfall. Som sagt skulle jeg ha pusset med finere papir, kanskje våtslipt de siste stegene, for å få en glatt flate.

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei jo svart og fint ja, og alltid kjekt å få gjort det reint bak lister på den måten.

Du tenkte ikke på å evt. lakke de i bilens farge istedet?

Helt klart, og jeg tror jeg kommer til å gjøre det neste gang :) Ville vel først og fremst få litt feelingen og se hvordan resultatet ble med billig lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har puslet mye på 9-3 i det siste. Er ikke alt jeg blir like fornøyd med, men tar til meg de erfaringene, og retter heller opp i feilen ved en senere tid.

Speilfot lakkering

9-3 sin 2003-2007 modell har som i likhet med alle andre merker noen skavanker. En av disse er korrosjon på speilfoten. Har sett en haug med disse der lakken er boblet av og aluminiumet blir hvitere og hvitere... Ikke særlig pent.

Selv fikk jeg erfare dette etter en vaskerunde, da høytrykkspyleren dro av en lakkbit. Har også sett at lakken har boblet seg, så her hadde jeg en jobb å gjøre.

Drar bilen inn i hangar :)

Mye som skjer der om dagen, så plassen er ikke hva den pleier å være..

null_zps3188cce8.jpg

Speilet er demontert. Ser ikke bra ut...

null_zps29d256e5.jpg

Demonterer speil, og "vinkeljusteringsmotoren"

null_zps9ba22e6f.jpg

Da jeg fikk strippet speilet for deler så jeg for ille dette egentlig var...

null_zpsa4479c8f.jpg

null_zps2658b461.jpg

Etter ett par runder i glassblåsen ble det mye bedre!

null_zps72f9b818.jpg

U-Pol sn ACID 8 primer med påført. to lag.

null_zps0da50437.jpg

Lover jo godt...

null_zpsf6c8302b.jpg

Ferdig grunnet.

null_zps0eb1d0c4.jpg

2k lakk ble blandet. En silkematt sort. 3 deler lakk, 1 del herder, og 1 del tynner. Har veldig liten erfaring med lakkerling. Men tok sjansen da dette ikke var noe krise om jeg fu**** opp helt :)

null_zpsc213aea9.jpg

La ca to strøk, men klokka gikk, og jeg måtte jo komme meg hjem -_-

null_zpsd32ba0ad.jpg

Men bilde av resultatet? Hvor ble det av det? Jo det klarte jeg å slette ved ett uhell!

Håper uansett det så ok ut. Som jeg skrev over ble jeg ikke helt fornøyd, da lakken liksom ikke la seg så fint som jeg hadde håpet. Har nok en mistanke om at det er mine fattige lakkeringskunnskaper,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbase/farge + klarlakk = 2K(omponents) lakk.
Ser ut som du har brukt 1K lakk, (innfarget klarlakk/lastebillakk 3:1 + 10-20% tynner) noe som bruker å være tykkere enn vanlig lakk å bør tynnes ut en del. Bruker av å til å tynne ut mer enn hva produktdatabladet tilsier.
Man må også legge på en del lakk for å få full flyt i det om du ikke har hatt nok tynner, ser ikke helt ut som om du har klart det på det bildet du har. Men øvelse gjør mester, god innsats! Om fargen har full dekke så kan du slipe ned topper med 800 og kun legge klarlakk oppå det om du ikke sliper gjennom farge :)

Endret av trondw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trond. Takk for svar!

Selvsagt 1k lakk, da fikk jeg ett litt mer grep om bregrepene, hehe :)

Fikk nok ikke lagt nok lakk, og det er blant annet det jeg har vært misfornøyd med.. Skal prøve med 800p, og litt klarlakk, så får vi se hvordan det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye side blinkers

Kun et lite innlegg. Som dere ser trenger side blinkerne seg en liten oppgradering!

null_zpsf7b8d96c.jpg

null_zps4d1c4514.jpg

Bestilte to nye fra Speedparts, samt to selvkrommede pærer. Dæven for en forskjell!

null_zps40c29dca.jpg

null_zpsdfd492af.jpg

null_zps25b8562e.jpg

null_zps6fa2fb24.jpg

Det var det :)

Endret av alextech
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
alextech

03.01.2014

Interiørrens:

Lenge siden sist. Har vel plundret med litt av vært. Men mistet litt "motivasjon" til og lage noen poster om det...

Etter en lang jul, med mye jobbing gikk jeg igår endelig av med friskift. Planen var og komme seg opp tidlig og få brukt dagslyset. Men dro meg til klokka var 12, og kom først igang kl 13.30.

9-3en har jaggu forfalt i det siste da jeg har brukt 9-5en, så nok en gang legger jeg ut en showcase av den.

huffda..

9B4726C6-C7F1-42FA-ACBF-0D89AB2A4463_zps

E21144D8-18AC-4595-8431-599231A3C0F8_zps

65ABF042-698B-45E1-8FCF-9F66CC9409F4_zps

Ulempen med stoffseter. Var på hytta for noen helger tilbake. Fuktig stomp, med litt snø, som deretter får ligge og trekke godt inn i stoffet...

B0C23B7F-7F49-43BD-83D6-2CE69E59633F_zps

Starter med og demontere litt. Syns interiøret i bilen er fryktelig tungvindt og rengjør. Masse skarpe vinkler, der møkk og støv legger seg godt inni hjørnene...

C9AAE34A-28DF-4480-884F-ACA301FEC8AC_zps

AF8A7546-7144-45B0-A708-F147F4DE315B_zps

Man finner mye rart... æsj

C5DB8FF1-70B7-46A7-B8A3-94153C8BC9D6_zps

Vurderte og demontere setene. Men fant vel ut at det tok for lang tid, og jeg manglet fleksibelt ledd for og komme til to av muttera... Tar det ved en senere anledning.

Må ha hatt ett meget vernet øyeblikk, da jeg ikke har tatt noen bilder av selve tekstilregjøringen.. Brukte iallefall CG sin GC, og skrubbet dette inn med børste.. Gjentok dette ca 3 ganger både på tepper, og seter før jeg gikk igang med dampvaskeren.

9DC41552-8FF3-4711-883D-C295B0046E38_zps

Det ser jo ikke veldig lovende ut da...

478DFE35-8662-4997-A1AB-C41D542FC04D_zps

Tenkte jeg skulle prøve noe "nytt". Dampe vinduer. Rengjorde nalen som følger med godt, og tørket over glasset. Jaggu fungerte det bra! Var litt skeptisk til om jeg kanskje ripet opp glasset, men det gikk smertefritt..

Tok frontruta og

4CB360DB-457A-4A0D-AB2D-5B482121AC26_zps

Endelig ferdig.

0CB06EEC-B000-4B09-BEC1-7C95BB347E3F_zps

2F2881FC-A0BD-4B7B-AEEE-31965776EEEF_zps

624C4352-9BC2-4FE1-8A64-3C171356BB71_zps

078CBBFC-3075-4AD5-B186-F7D9A9A78A37_zps

185F2D6E-F7AE-43B2-AEBE-EF3DEA761177_zps

Tidsforbruk, ca 4 timer.

  • DCN Poeng 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...