kristian80

3M / swissvax jobb som gikk i dass.

Heisann og vær hilset.

Har drevet med privat bilpleie siden jeg fikk min første bil for 15 år siden, Har frem til nå brukt AG sin serie og stort sett alltid levert et tilfredsstillende resultat. Men som med så mye andre hobbyer som golf og sportsfiske, så sikler man stadig etter noe bedre utstyr. Så når jeg i fjor høst endelig kunne kjøpe en bil jeg virkelig hadde lyst på, en 2009 M-Tech 525, så stod oppgraderingsspøkelset og banket på garasjen. Rester av AG, div pusseskinn og billig mikrofiber gikk rett i søppla og i kjøkkenskuffen til en pensjonisttilværelse som kjøkkenklut.

Så gikk han far berserk i vinter og hamstret. 3M sin serie pads og polish, Swissvax shield, 3-6000 DA maskin, fluffy og god mikrofiber, og annet godt snop til interiøret. Nå skulle naboen virkelig få se noe lekkert..

Som offshorearbeider og småbarnsfar må større prosjekt planlegges litt, så besøk til svigers ble planlagt i begynnelsen av Mai slik jeg kunne ha noen dager å gi bilen en skikkelig vårpuss. For i Mai er det jo vår og greier vel?? Dagen kom og skikkelig garasje og barnepass var i orden, men Mai på nordvestlandet er noe for seg selv... 3 grader og snø i luften :mad: Tre runder med 3M Grønn, gul og blå samt et lag med SV shield ble gjort på alt for kort tid, da tiden alikevel ikke strakk til. Sånn umiddelbart så ikke resultatet så alle verst ut.

post-6647-0-98572900-1372151955_thumb.jp

Men... etter noen uker begynte ting å skje. Plutselig er bilens lakk dekket av skjolder overalt, og de synest ALT for godt. :angry:

post-6647-0-60104000-1372189476_thumb.jp

post-6647-0-05510800-1372189573_thumb.jp

Forsøk på avfetting var bortkastet, kan sees helt til venstre på siste bilde hvor det er tydelige rennespor i lakken. Så hva har jeg gjort galt her? Greit med litt feedback så pass neste forestående jobb ikke ender i like stor katastrofe.

- Har jeg jobbet for lite med stoffene?

- Var det alt for kaldt?

- Og hvordan bør jeg behandle bilen etter voks for å ikke vaske den bort umiddelbart?

Og til sist, noen har rasert bakfangeren min på en parkeringsplass. (måtte vedkommende våkne hver dag i resten av sitt liv med trusa full av insekt)

post-6647-0-13872500-1372190627_thumb.jp

Hvordan skal jeg angripe denne elendigheten?

Planen er å fylle hullene som er borte med klarlakk, vanslipe litt med 1500 papir til ripene er borte og så jobbe godt med groveste til 3M. Er dette noen ide, eller har noen en bedre plan B?

Plan C er rett på verksted og så ny lakk... Men det blir først når jeg kjøper bil nr.2 til kona, som jeg personlig skal bruke til å kjøre destrution derby på kjøpesentera... Oppgjørets time <_<

Endret av kristian80
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polishen blir for hard når det er såpass kaldt, men problemet er nok kjøringen i mellom hvert steg. Grønn 3m er ganske grov og lager en del kjøremerker. Det er derfor viktig at du får disse bort med gul. Ta en skikkelig wipedown mellom hvert steg og pass på å rens putene ofte. Til slutt kjører du over med blå. Den kan kjøres lenge og avslutt med veldig lite press. Bruk blitzen på kamera eller en led lykt til å sjekke etter hologrammer eller wipedown. Da vil du se disse skjoldene og kan fjerne de før voks. Oppdager du skjolder som kommer etter voksing så kan det ofte være svetting fra voksen. Dette fjerner du med en qiuck detailer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig oppsummert :D

De merkene er enten oksidering eller at du har korrigert med for eksempel 3M grønn og ikke fått fjernet ugangen den har lagt etter seg.

Viktig å gjennomføre alle tre stegene mht 3M, hopper du fra grønn til blå, fyller du bare over mikroriper og merker etter den grønne. Blå 3M skjuler mye, men det kommer frem igjen etter noen vask da oljene forsvinner fra riper og swirls

Du kan gå fra gul til blå, men ikke fra grønn til blå i ett hopp. (husk å teste med minst aggressive kombo først for å ikke lage mer jobb en en trenger)

Orange 3M pads er også å anbefale sammen med gul polish fra 3M, den er korrigerer mye mer en gul pads + gul polish.

Husk også å jobbe en stund med polishene, å fare over med harelabb gjør at det ser ok ut, men slettes ikke er bra, va 1 cm pr sekund er vel vanlig på DA, og ha gjerne litt press på maskinen.

merke på DA hadde du ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig oppsummert :D

De merkene er enten oksidering eller at du har korrigert med for eksempel 3M grønn og ikke fått fjernet ugangen den har lagt etter seg.

Viktig å gjennomføre alle tre stegene mht 3M, hopper du fra grønn til blå, fyller du bare over mikroriper og merker etter den grønne. Blå 3M skjuler mye, men det kommer frem igjen etter noen vask da oljene forsvinner fra riper og swirls

Du kan gå fra gul til blå, men ikke fra grønn til blå i ett hopp. (husk å teste med minst aggressive kombo først for å ikke lage mer jobb en en trenger)

Orange 3M pads er også å anbefale sammen med gul polish fra 3M, den er korrigerer mye mer en gul pads + gul polish.

Husk også å jobbe en stund med polishene, å fare over med harelabb gjør at det ser ok ut, men slettes ikke er bra, va 1 cm pr sekund er vel vanlig på DA, og ha gjerne litt press på maskinen.

merke på DA hadde du ?

Husker ikke i farten, var noe jeg kjøpte på bilXtra.

Nei jeg vet man ikke hopper rett fra grønn til blå, brukte alle tre stegene. Problemet tror jeg er at jeg kom i en liten tidsklemme når jeg skulle begynne med gul, og den ble ikke jobbet godt nok inn. Her tikket svarene fort inn gitt, takk for responsen gutter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive