Gå til innhold

S&S Saab 9000


wanvik

Recommended Posts

Jeg tok denne bilen for en måneds tid siden, og har hverken tenkt på, eller hatt tid til å skrive noe Show and shine-tråd, men i kveld fikk jeg plutselig masse tid og tenkte jeg kunne skrive litt om denne. (Forøvrig min første S&S.)

Jeg burde vært mye flinkere til å ta bilder, men dere får nøye dere med de få jeg har...

Bilen er hva normale folk vil kalle et meget bra eksemplar av 9000, og har til tross for alderen kun gått 66.000km!

Lite eller ingen bilder av bilen slik den var når den kom, så jeg går rett på!

Hadde akkurat kjøpt meg Tornador og Tornador foam, så jeg tenkte å prøve dette :)

DSC09299.jpg?m=1368648341

DSC09300.jpg?m=1368648342

Ja, det er litt vel tørt skum, men det funker.

Skumblandinga var vel mer eller mindre bare Surfex HD, og en liten dært Organge Pre-wash.

Prick-bort ble lagt på 5 minutter før skummet.

DSC09302.jpg?m=1368648343

Kjørte ut bilen og spylte av før den ble vasket med Meguiars NXT-gen shampoo for hand.

DSC09303.jpg?m=1368648387

Glemte å skumlegge der på forhånd :)

Samme skummet, fikk ligge noen minutter før det ble børstet og spylt vekk.

DSC09304.jpg?m=1368648388

Korrosol etter 5 minutter på felgen.

Fant fryktelig lite å jobbe med både på lakk og felger.

DSC09305.jpg?m=1368648388

Her var det derimot litt mer å jobbe med :)

Lakken skulle vise seg å bli værre enn som så, mer om det senere..

Tornador Foam ble jo selvfølgelig ikke kjøpt for å skumlegge lakken, og her er den mer "i sitt rette element".

DSC09312.jpg?m=1368648434

DSC09313.jpg?m=1368648435

Skummet er helt perfekt inne i bilen, akkurat passe vått, og kan ligge LENGE.

I og med at det kommer med trykkluft blir det vel "dytta" bedre inn enn om en hadde brukt et sprayhode som lager skum, men det går jo ikke veldig dypt uten at en jobber det inn uansett..

DSC09318.jpg?m=1368648436

Fant da litt å dra opp :)

Har ingen flere interiørbilder, men kan nevne hva som ble gjort.

Etter at teppene var tatt, fikk taket en omgang. Det er ettermontert takluke på denne, og ett eller annet er ikke helt som det skal være der, så det var et felt som stakk 5-10 cm ut fra luka som var mørkere enn resten, bare skittent, ikke noe fukt eller noe slikt.. Fikk redusert dette vesentlig, men ikke helt da jeg følte jeg var helt på grensa av hva som gikk uten at det løsnet...

Ellers ble skinn renset og pleiet med Swissvax leather cleaner og leather conditioner.

All plast fikk en runde med tornadoren, og det ble lagt Meguiars Hyper dressing på.

DSC09331.jpg?m=1368648491

Tapet opp testområde.

Så ble det mer fokus på jobb enn fotografering..

Landet på Würth P20 på burgunder Meguiars pad og Flex roterende.

DSC09339.jpg?m=1368648492

Før jeg avslutta den dagen la jeg på litt Polytrol

DSC09344.jpg?m=1368648548

Usikker på hva dette var for noe, virket til å være noe lakk.

DSC09347.jpg?m=1368648602

10 minutter senere var det borte ved hjelp av clay. (Husker ikke hvilken jeg brukte..)

DSC09354.jpg?m=1368892134

Fikk da hevet lakken noe :)

Lakken på denne ble jeg ikke klok på!

Swirls og det meste av riper gikk som en drøm å fjerne, men det var igjen endel RDS som ikke lot seg fjerne samme faen hva jeg gjorde for noe. Klarte ikke å kjenne de med finger/negl, og de er ikke større enn at en må i kraftig lys/rett vinkel for å se de, men bort ville de altså ikke.

Kjørte knallhardt med 3M FCP på grønn 3m pad og hvit Menzerna-pad, prøvde Meguiars #105 med de nevnte paddene og burgunder Meguiars-pad, men samme hva jeg gjorde ble det bare masse varme og ripene var der fremdeles..

DSC09355.jpg?m=1368892135

Her er grovkorrigeringa mer eller mindre ferdig.

DSC09356.jpg?m=1368892136

Litt hologrammer må en regne med når en kjører på så hardt :rolleyes:

DSC09365.jpg?m=1368979276

Ikke akkurat noen god vinkel for å vise at hologrammene er borte, men dere får ta meg på ordet..

Kjørte over med 3M UFSE på blå pad med DA, ble blankt ihvertfall.

DSC09366.jpg?m=1368979312

Der har førersida fått UFSE også

DSC09370.jpg?m=1369167189

Begynner å nærme seg.

Prøvde Meguiars #7 noen steder, men virket ikke til å ha mye for seg her.

DSC09369.jpg?m=1369167240

Nesten ferdig

DSC09599.jpg?m=1369243081

Kjapp shine av motorrom også.

Skumla først, så gikk jeg over med børste og tornador før jeg spylte av.

Plast/gummi fikk Meguiars Hyper dressing, la Meguiars #16 på lakk.

Utvendig ble det til slutt lagt to lag Swissvax Viking, Hyper dressing på plast/gummi og RainX på ruter.

Da jeg ikke skjønte hvordan startsperra på denne fungerte (den slo seg plutselig vrang når voksen var ferdig), ble det ikke tid til å ta ordentlige ferdigbilder, så det ble to bilder i all hast når bilen ble hentet.

DSC09606.jpg?m=1369344335

DSC09605.jpg?m=1369344336

Må beklage rotet i bakgrunnen, jeg leier ut huset, og selv om de holder det strøkent innvendig virker det ikke til at de setter samme standard utenfor :( (Fikk gradvis ryddet meg plass i garasjen mens jeg jobbet med denne - nå er alt så meget bedre, og de har skjønt at de ikke skal inn der noe mer :) )

Forøvrig fikk jeg høre at han som eier bilen selv hadde prøvd å polere den for ett par år siden, og han hadde opplevd nøyaktig det samme med de ripene jeg ikke klarte å få bort.

Skulle nesten tro at det var lagt et lag klarlakk over de, men lakkmålingene tydet ikke på det :wacko:

  • DCN Poeng 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Pent resultat :) Cred ofc!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Flott løft på denne Saaben! Ble kjempefin i motorrommet også :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for positive tilbakemeldinger :)

Jeg er faktisk ikke sikker på hvor bilen bruker å stå. Han som eier den bor muligens på Heimdal, det var hans godt voksne sønn (som disponerer den til finbruk, og ellers fikser det som er på den) jeg hadde kontakt med, han bor på Melhus. (Tor om du er litt i Saab-miljøet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb på et meget flott utgangspunkt av en gammel Saab. Den ble som ny nå. :fun:

Ser ut som at dette er SS lakk? Tapen har blitt rød. :P

Hehe :)

Det er nok ikke SS-lakk nei. Rød tape da jeg ikke fant vanlig blå 3M der og da, og den grønne 3M'en jeg hadde var for bred..

Dette vart blankt ja :) men er det ei bikkje som ligg bak bilen på det eine bildet der ? skvatt nesten når eg dreiv å studerte på bildet av bilen hehe

Cred!

Det stemmer nok det, nokså uflidd der da..

Fullstendig off-topic, men slik ser hun egentlig ut:

DSC01016.jpg?m=1372024027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...