Gå til innhold

Div. spm fra en nybegynner


Anterialis

Recommended Posts

Anterialis

Hei,

idag ankom produktene mine fra BilNerden (24KG med produkter..), men uheldigvis hadde Posten klart å knuse en av flaskene og halve Surfex HD (på tot. fem liter) flaska, slik at alt var vått.

Uansett, har ifm. dette noen spm.

1) Jeg blandet Surfex HD 1:15 ca i min Kwazar Venus Super 360 pro+ trykksprøyte som jeg så brukte til å spraye surfex på bilen med. Er dette greit? Kan jeg la det stå surfex i trykksprøyta over en tid, til neste bilvask feks.?

2) P21S Power Gel Felgvask, skal denne blandes ut med vann før jeg sprayer på felgen? Kan denne puttes på min Atomiza flaske med chemical spray head?

3) Jeg har lakkert plastikk (speilhus, bakfangeren nederst ol..) på min sorte metallic BMW E92, kan dette poleres med maskin, eller bør jeg helst bruke hånd? Hva slags "klut" kan jeg bruke til dette? Mikrofiberklutene som fulgte med poleringspakken jeg kjøpte (i neste spm.)?

4) Kan disse fargede poleringsputene brukes flere ganger? Kan de vaskes?

5) Jeg kjøpte også røde påføringsputer. Hva brukes disse til, voksingen? Poleringen påføres vel med de fargede putene?

6) Hvor hardt skal jeg presse maskinen mot bilen? Skal jeg ta et og et panel av gangen? Fjernes poleringen med klut rett etterpå, eller skal man vente noen min?

7) Jeg er helt ny med dette, og har lyst til å prøve meg med maskinpolering og maskinvoksing. Jeg har kjøpt Auto Finesse Revitalise, og her følger det jo med:

1 stk #1 Restoring compound 500ml
1 stk #1 Restoring Orange poleringspute
1 stk #2 Polishing compound 500ml
1 stk #2 Polishing Gul poleringspute
1 stk #3 Refining compound 500ml
1 stk #3 Refining Rød poleringspute
1 stk Pad Primer 250ml
1 stk Padbørste
1 stk maskeringstape

Hvordan gjør jeg dette? Hva maskerer jeg? Skal Pad Primer helles på orange poleringspute først slik at den er "fuktig", så helle middel fra orange flaske på padd og litt på tørr (eller våt?) bil, og starte med poleringen?

8) Kan jeg polere lykteglass, bak og foran?

Takk for forståelse selv om det blir en del rare spm. Jeg tror også jeg ville funnet svar til noen av disse spm. ved å søke, men forsøkte finne ut av noen av spm. uten hell..

Endret av Anterialis

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Surfex kan fint stå på flaske mellom bruk. 1:15 er et fint blandingsforhold til hverdagsvask, men kan også blandes svakere.

2. P21S kan brukes rent eller blandet ut 50/50 med vann. Funker bra med Atomiza.

3. Lakkert plast kan helt fint poleres med maskin.

4. Ja

5. Påføringsputer er til voks. De andre er til maskin.

6. Avhengig av tilstanden på bilen, men ca 1-2 kg press, noen ganger mer. Jobb i områder på ca 40x40cm. Dersom lakken blir veldig varm kan det være lurt å vente litt med å tørke av (pga microriper), som oftest er ikke dette et problem.

7. Har aldri brukt disse produktene, men jeg antar at du skal prime putene så de ikke suger så mye middel. Middel legger du på puta med et par små "erter", og så spres det på lakken på lav hastighet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Takk for svar! og for ingen kjeft for spm. som sannsynligvis er stilt tildligere =)

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

8) Ja du kan polere lykteglass forran og bak. Men trå litt varsomt, for det er mest sannsynlig et UV-Filter på de, det bør ikke poleres bort.

Er utrolig mange guider til alt imellom himmel og jord i bilpleieverden på dette forumet her. Leser du igjennom noen av disse så kjenner du fort at det kribler i fingertuppene og har lyst til å prøve ut alt som finnes :)

Lykke til!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd AutoFinesse-produktene, og er godt fornøyd med disse, hvertfall på bilene jeg har brukt de på (Mitsubishi, myk myk lakk).

Spray 2-3 ganger på paden med pad primeren. Deretter legger du 2-3 "erter" med middel på puta. Spre middelet på lav hastighet. Bruk pad-børsten til å fjerne overflødige produktrester fra paden. Sistestegsmiddelet (rosa middel) lukter ikke så verst btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Så jeg polerer med maskin hvor lenge sånn ca? Vil jeg merke noe på poleringsmiddelet, feks. at det blir hardt? Så stopper jeg og fjerner med microfiber? =)

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Så jeg polerer med maskin hvor lenge sånn ca? Vil jeg merke noe på poleringsmiddelet, feks. at det blir hardt? Så stopper jeg og fjerner med microfiber? =)

Poleringsmiddelet blir ikke hardt, men når det er "ferdig" blir det en blank hinne. Da stopper du og tørker forsiktig av med en myk klut, inspiserer resultatet og ser om du er fornøyd eller ikke. Hvis ikke tar du en runde til.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
Anterialis

Naa er det paa nytt tid for polering, og har et supplerende spm:

Jeg har disse tre poleringsmidlene fra Revitalise (restoring, polishing, refining), dersom jeg kun har tid til aa benytte meg av to slag (tar jo litt tid dette :s), hvilket steg kan jeg i vaerste fall utelukke?

Ser at bilen har fatt noen smaa riper igjennom sesongen, saa disse oensker jeg jo polere bort...

Takk for gode svar!!

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anterialis

Tusen takk for raskt svar!

Saa det er i saa fall dette som betyr en 2-stegs jobb? Skikkelig bilvask (selvfoelgelig) + restoring + refining = 2 steg?

BMW X5 45e M-sport ´20

Mini Cooper ´17 

BMW 330e M-sport ´16

BMW i3 ´15

Alfa Romeo Guilietta 1.4T ´11

BMW 320D coupé M-sport ´10

Audi 80 ´87

Honda Hornet CB600F (MC)

BMW 320i M-sport ´92

Honda CBR 125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn ett spørsmål eg og som sikkert kan vere nyttig for trådstarter. Etter grov polish (menzerna400) og så skal gå over med 3000 for å få opp glansen, hvor mye press skal man ha på maskina på fin polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...