Gå til innhold

Lakkere felg, våtslip?


alextech

Recommended Posts

alextech

Hei!

Har søkt opp en rekke poster ang lakkering av felger. Men de fleste av trådene er felger som er kantkjørt, og det blir derfor brukt litt vel grovt papir for sliping.

Jeg har ett litt annet tilfelle, som sikkert har mye til felles med de andre. Men spør alikevell.

Har fått tak i noen 15" alu felger av en hyggelig forumist. Jeg tenkte å gjøre ett forsøk på å lakkere disse matt svart.

Så kommer fremgangsmåte? Jeg må få laget en heft, og slipe ned klarlakken. Hva anbefales her? Våtslipepapir? Ser biltema har ett sett: http://biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Vatslipepapir-10-stk-192172/

Kan dette fungere? Hva sliper dere med? Og når det gjelder lakkering vil jeg tro en grunning, og sort felglakk vil gjøre susen?

Hva tror folket? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal pusse/matte ned, trenger du ikke å våtslipe. Tørt holder i massevis! :)

Skal ikke være bråkjekk her, men tenker syregrunning er veien å gå for å få det holdbart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Når du skal pusse/matte ned, trenger du ikke å våtslipe. Tørt holder i massevis! :)

Skal ikke være bråkjekk her, men tenker syregrunning er veien å gå for å få det holdbart...

Okei, hva anbefales å pusse med? Tenker for å komme til i kroker for og få pusset det skikkelig. Grovhet på papir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Som sagt "gidder" jeg ikke å gjøre noe stort ut av det. Prøvde å sandblåse noen felger for en tid tilbake. Det ble ikke noe særlig. (Mulig jeg har gjort noe feil). Om sliping holder gjør jeg det, da jeg allerede har ulike slipemaskiner o.l :)

Jeg skulle tro at vanlig alu grunning fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Hvorfor ble det ikke noe særlig? Ble det for grov struktur har du gjort noe feil. Enten for hardt trykk, eller for hard sand. Jeg skulle få sandblåst noen felger for et par år siden og de endte opp med å bli heeeelt mishandla etter at gutta hadde brukt for hardt skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Hvorfor ble det ikke noe særlig? Ble det for grov struktur har du gjort noe feil. Enten for hardt trykk, eller for hard sand. Jeg skulle få sandblåst noen felger for et par år siden og de endte opp med å bli heeeelt mishandla etter at gutta hadde brukt for hardt skyts.

Mulig jeg hadde for hardt trykk. Men tror uansett det blir "uaktuelt" da jeg ikke har sanblåseutstyr, og hvis slipepapir gjør susen gjør jeg heller det. Som sagt er dette noen felger jeg FIKK, og vil teste hvordan det blir seenes ut matt svart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

For å lakke felger som har intakt klarlakk så matter du den ned med pusseklut/scotchbrite.
Du bør vaske med silikonfjerner etter dette steget for å minimere sjansen for "fish eyes".
Så er det bare å legge farge og (matt)klarlakk evt solid lakk, du kan få kjøpt 2K lakk hos mange bilrekvsitabutkker i dag, det må noen ganger "produseres" på bakrommet først.(ligg unna 1K sprayboks, det holder ikke i lengden, og da er det ikke vits å bruke heller!)

Å lakke ting som ikke trenger spesielt grunnarbeide er kosejobber! :D

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

For å lakke felger som har intakt klarlakk så matter du den ned med pusseklut/scotchbrite.

Du bør vaske med silikonfjerner etter dette steget for å minimere sjansen for "fish eyes".

Så er det bare å legge farge og (matt)klarlakk evt solid lakk, du kan få kjøpt 2K lakk hos mange bilrekvsitabutkker i dag, det må noen ganger "produseres" på bakrommet først.(ligg unna 1K sprayboks, det holder ikke i lengden, og da er det ikke vits å bruke heller!)

Å lakke ting som ikke trenger spesielt grunnarbeide er kosejobber! :D

Takk for svar Magne. Jeg matter den ned med scotch brite. Skal se om jeg kan finne 2k lakk.

Jeg går utifra at jeg ikke trenger å grunne?

Vil isopropanol fungere til vask etter pussing?

Er dette en grei guide og følge? http://www.youtube.com/watch?v=_oG-1uzLJr0

Holder 2K lakk lenge i bokser?

Takk for link. Syns det så bra ut jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Om du ikke skal gjøre noe stort ut av det hvorfor ikke bare plastidippe dem?

Utrolig hvor godt det holder så lenge du holder deg unna prickbort.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Takk for svar Magne. Jeg matter den ned med scotch brite. Skal se om jeg kan finne 2k lakk.

Jeg går utifra at jeg ikke trenger å grunne?

Vil isopropanol fungere til vask etter pussing?

Takk for link. Syns det så bra ut jeg :)

Trenger ikke grunne på intakt klarlakk.

Isopropanol fungerer til vask,men jeg ville også brukt slikonfjerner til slutt.

2K lakk holder en dag ca i 20grader etter at den er "punktert",om du setter den i kjøleskapet holder den som regel et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...