ØHN

ØHN sjekker ut spot repair - reportasje

45 innlegg i emnet

Spot repair

Inge Høyers billakkering i Oslo

For oss som polerer lakk, er ofte nysgjerrigheten stor når det gjelder utgangspunktet for detailingen, altså selve lakkeringen. Så da Mercedes-Benz Entusiastklubb lokallag Oslo, som jeg er medlem av, inviterte til demonstrasjon av spot repair på sitt ukentlige onsdagstreff, kjente jeg min besøkelsestid. Jeg tok med kamera også, siden jeg tenkte kanskje noen her på DCN hadde glede av en titt. :)

Lokasjon

IMG_0261_zpsb122c733.jpg
Bli med inn
IMG_0260_zps693e4ff6.jpg
Skaden med rust og det hele
IMG_0259_zps69a45309.jpg
Inge i gang med maskering
IMG_0262_zps5115026a.jpg
IMG_0265_zps6918e008.jpg
Tørrsliping med Mirka oscillerende luftverktøy og 400 grit sandpapirpad
IMG_0266_zpsdacfae58.jpg
IMG_0267_zpsb4243964.jpg
Resultat etter maskinsliping
IMG_0268_zpsda5d0342.jpg
IMG_0269_zpsc82fc9c8.jpg
Maskeringsstativ assortert utvalg
IMG_0270_zpsc6e3ee77.jpg
Spesialgrunning for spot repair som herder med ultraviolett lys. Denne fungerer også som en meget effektiv fillergrunning.
IMG_0272_zps2dac4888.jpg
Ultraviolett herdelampe på stativ. Belysning gir ferdig herding etter et par minutter ved normal tykkelse. Større bulker på vannrette paneler kan faktisk fylles med dette produktet, og det vil gi samme funksjon som flytsparkel etter 30 minutters herding/bestråling med UV-lys.
IMG_0271_zps225afedf.jpg
UV-herding pågår
IMG_0273_zpseaaec795.jpg
Veldig trivelig gjeng med Mercedes-Benz Entusiastmedlemmer som følger med og knipser i vei.
IMG_0275_zps77a6ef1b.jpg
UV-herdingen av grunning snart ferdig
IMG_0276_zps17ecb723.jpg
Inpeksjon av ferdig herdet grunning
IMG_0277_zps9e4a9f5c.jpg
Våtsliping av fillergrunning for hånd med 400 grit slipepad
IMG_0278_zpsb41926da.jpg
IMG_0280_zpscbee86a1.jpg
IMG_0282_zpsc2faa1ee.jpg
IMG_0283_zpsdbab436f.jpg
Maskering og klargjøring for lakkboks
IMG_0285_zpse1e4f70b.jpg
Inge har maskert ei vinternatt før, og viser hvordan man legger maskeringstapen for å få en pen overgang.
IMG_0286_zps74b49f27.jpg
Maskeringstapen brettet tilbake og overlappet så det ikke blir skarpt lakkskille.
IMG_0287_zps63468650.jpg
Maskering av gummilist og dørkant.
IMG_0289_zps3f956a06.jpg
Finmaskering ferdig, nå gjenstår å maskere selve døren og området rundt skadestedet.
IMG_0290_zps372ba5d3.jpg
På plass i lakkboksen. Selve lakkboksen var ikke nødvendig på denne jobben, men varmelampe og utstyr var enklest tilgjengelig der.
IMG_0291_zpsd75ca61b.jpg
Maskering fullføres
IMG_0292_zpsb2d5fde6.jpg
Kollega av Inge som legger klar basefarge først for penere finish og bedre heft
IMG_0293_zpsa96fb22e.jpg
Første steg base ferdig
IMG_0294_zps6cb01247.jpg
Lakksprøyten testes på maskeringspapiret før sølvfarget base legges på
IMG_0296_zps92525fd5.jpg
Sølv metallic basefarge
IMG_0297_zps83f41c86.jpg
IMG_0298_zpsaea8f8be.jpg
IMG_0299_zps28685f84.jpg
En tilskuer viste frem sin medbragte Jetseal 109 til lakkereren og spurte ham om den var bra. Lakkereren blåser luft på basefargen for at den skal tørke fortere og ved jevnere temperatur
IMG_0300_zpsa32828ff.jpg
Lakktørker
IMG_0301_zps1b144c49.jpg
Nytt lag basefarge
IMG_0303_zpsede0271d.jpg
IMG_0304_zps470b5f27.jpg
Basefarge ferdig
IMG_0306_zps9a76814c.jpg
Klarlakk
IMG_0308_zps999ebb52.jpg
IMG_0309_zps4f241107.jpg
IMG_0310_zpsb94b72cb.jpg
IMG_0311_zps3264f34f.jpg
IMG_0312_zps74d6a582.jpg
En siste tynnere blanding tynner/klarlakk sprøytes på ved kanten av skadestedet for å blende inn overgangen til originallakk
IMG_0313_zpsa23ad4aa.jpg
Lakkering ferdig
IMG_0314_zpsa212019e.jpg
IMG_0315_zpsb9ac7694.jpg
Overgang som før lakkering ble mattet med 2000 grit trenger polering etter lakkering.
IMG_0316_zpse7da11bb.jpg
IMG_0317_zpsbd231688.jpg
Nå ble varmelampe/herdetørke hentet frem.
IMG_0318_zps1c1ee901.jpg
IMG_0319_zps2f4e4449.jpg
IMG_0320_zps08c47fed.jpg
Herdemaskinen måler konstant temperaturen på panelet og regulerer seg opp og ned etter å ha nådd 70 grader som den er innstilt på. Tørke/arbeidstiden ble satt til 10 minutter.
IMG_0322_zps590babf6.jpg
Lakktørking pågår
IMG_0323_zps5dd3573f.jpg
IMG_0324_zpseaee936a.jpg
Maskering fjernes
IMG_0326_zps8e0c3ab6.jpg
Ferdig resultat før polering av overgangen midt over hjulbuen
IMG_0327_zpsfb40f5a9.jpg
IMG_0328_zpsecb15157.jpg
IMG_0329_zpsc093517b.jpg
Lakkleverandøren PPG har sin egen polish. Denne er etter et one-liquid system hvor cut varieres med puten.
IMG_0339_zps288d6d60.jpg
Jammen var det ikke Rupes Bigfoot 21 som ble brukt. No name grov pute
IMG_0332_zpsb8cd24fe.jpg
IMG_0333_zps6cff04cc.jpg
Finish-steget ble kjørt med samme polish og sort waffle pad som det stod 3M på
IMG_0334_zpsf769cb36.jpg
IMG_0335_zps6880f72a.jpg
Ferdig resultat etter polering.
IMG_0336_zpsa49c0689.jpg
IMG_0337_zpsd4312ca3.jpg
Takk for oppmerksomheten
40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så ut som en hyggelig kveld!

Takk for at du delte opplevelsen og informasjonen!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant lesing.

Det ble ikke gjort noen form for wipedown etter korrigering?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert kjekt å lese det her, ja skikkeleg verktøy er tingen for det meste :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Hvor lang tid tok dette, og hva er prisen? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så ut som en hyggelig kveld!

Takk for at du delte opplevelsen og informasjonen!

Ja, dette var trivelig og interessant nok til å deles :)

Interessant lesing.

Det ble ikke gjort noen form for wipedown etter korrigering?

Nei ingen wipe down. Han kjørte to runder grov og to runder finere pute.

Supert kjekt å lese det her, ja skikkeleg verktøy er tingen for det meste :)

Jeg fikk lyst på den UV-herdelampa... og det meste annet han hadde der egentlig :)

Spennende. Hvor lang tid tok dette, og hva er prisen? :)

Det tok ca en time. Regn med rundt 2000 + mva. Det er UV-grunningen som er spesiell, og gjør at kunden får igjen bilen samme dag. Før tok dette 2-3 dager. Basefarge og klarlakk er helt standard, så dette er en fullgod ordinær lakkering. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så jo nesten for lett ut :P Men tror neppe jeg noen gang tørr og prøve meg på noe slikt.

Rupes sitt spot-repair kit ser lovende ut, om du ikke har sett det. Men det tar ikke rustflekker som det der da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt skrevet og formidlet, Øyvind, som alltid.

Tror du snart kan få kallenavnet Mr. Redaktør ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant lite innblikk

:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant, takk for at du delte dette med oss ØHN. Inge Høyer er en dyktig kar, og jeg husker godt hans w124 Brabus. :wub: Har han den fortsatt?

Må innrømme at det ikke er helt fritt for at jeg savner min egen S210 til tross for rustproblemene... :huh:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2500 for en slik jobb hadde jeg lett betalt. Har prøvd dette flere ganger selv med vanlig grunning og lakk fra sprayboks, men sliter med å få det holdbart rett og slett.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så jo unektelig bra ut etter bildene å dømme. Takk for att du tar deg tid til å dokumentere med bilder å dele med oss andre. Tommel opp :)


2500 for en slik jobb hadde jeg lett betalt. Har prøvd dette flere ganger selv med vanlig grunning og lakk fra sprayboks, men sliter med å få det holdbart rett og slett.

Har samme erfaring som deg ang vanlig grunning og lakk på sprayboks. Lakka samme spoten på bakluka på BMW'en min tre ganger før jeg ga opp.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeflott laget reportasje! Takk for at du deler :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette så jo nesten for lett ut :P Men tror neppe jeg noen gang tørr og prøve meg på noe slikt.

Rupes sitt spot-repair kit ser lovende ut, om du ikke har sett det. Men det tar ikke rustflekker som det der da.

Det meste ser lett ut når man kan det. Disse gutta vet hva de driver med helt klart. :)

Godt skrevet og formidlet, Øyvind, som alltid.

Tror du snart kan få kallenavnet Mr. Redaktør ;-)

Takk! :)

Veldig interessant lite innblikk

:-)

Det synes jeg og. Fikk lyst til å finne ut mer etter dette. Potensielt kan en gå på nok en økonomisk smell hvis en skal investere i litt lakkeringstæsj i tillegg til bilpleieutstyr. En slik demo trigger "må ha" - genet helt klart. :)

Interessant, takk for at du delte dette med oss ØHN. Inge Høyer er en dyktig kar, og jeg husker godt hans w124 Brabus. :wub: Har han den fortsatt?

Må innrømme at det ikke er helt fritt for at jeg savner min egen S210 til tross for rustproblemene... :huh:

Inges W124 Brabus var på plass. Ingen problem å eie 210 hvis en kan slike reparasjoner som dette i hvert fall :)

2500 for en slik jobb hadde jeg lett betalt. Har prøvd dette flere ganger selv med vanlig grunning og lakk fra sprayboks, men sliter med å få det holdbart rett og slett.

Jeg synes også dette virker som en grei pris, man har jo kvittering reklamasjonsrett osv på slike jobber. De brukte jo sprayboks på den UV-grunningen og sa at to-komponent spraybokser fint kan brukes på små områder. Kvaliteten på innholdet har nok alt å si. UV-lampen er en større kostnad, mener de sa denne kostet rundt 40.000,- og det finnes langt større og mer kostbare. En kan jo bruke tradisjonell grunning metode også, men da får en det ikke fiks ferdig på en time som i dette tilfellet. :)

Dette så jo unektelig bra ut etter bildene å dømme. Takk for att du tar deg tid til å dokumentere med bilder å dele med oss andre. Tommel opp :)

Har samme erfaring som deg ang vanlig grunning og lakk på sprayboks. Lakka samme spoten på bakluka på BMW'en min tre ganger før jeg ga opp.

Interessante ting kan ikke deles for ofte.

Kjempeflott laget reportasje! Takk for at du deler :)

Takk :)

:thumbup:

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Det er mange slike E-klasser som skulle hatt seg en runde med dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så veldig bra ut dette Øyvind, fin reportasje :) Sikler på den lampa jeg også... Eneste man kunne savne her var vel litt HMS under lakkeringen, men det utgikk kanskje pga av kursing og forklaring :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig! Det er mange slike E-klasser som skulle hatt seg en runde med dette :)

Mange E-klasser, men også andre bilmerker. :)

Så veldig bra ut dette Øyvind, fin reportasje :) Sikler på den lampa jeg også... Eneste man kunne savne her var vel litt HMS under lakkeringen, men det utgikk kanskje pga av kursing og forklaring :)

Fin lampe, ja. :) HMS er nok ivaretatt i det daglige får vi tro ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klart det, genial løsning dette :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker at du tar deg tid til å dele slike ting Øyvind.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive