Gå til innhold

EU-kontroll og sånt


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Jess, da var bilen gjennom en EU-kontroll med to 2er-feil og en informasjonsmerknad.

Resultatet var egentlig som forventet, da jeg visste om begge problemene, men at det skulle bli 2er-feil trodde jeg ikke.

Uansett, det er ikke veldig kritisk:

Punkt 1.1.10: Bremserør svekket pga rustangrep - bakre/langsgående

Punkt 5.2: Slitt bærekule øvre høyre foran

Informasjonsmerknaden var "nedre bakre bærearmsforing høyre foran begynner å slippe", men var godt innenfor marginene og det ble dermed ikke en 1er-feil engang, men som hun sa - det blir ikke bedre, så den blir byttet i samme slengen.

Bærekulen og foringen som må byttes betyr at hele bærearmen må byttes siden det er mindre jobb enn å presse inn ny kule, og det skal jeg faktisk klare selv.

Bremserøret, derimot...

Det ble kommentert på forrige EU-kontroll at det var begynnende rust på det, og at det egentlig burde byttes. En runde med stålbørste senere konkluderte vi med at det var overflaterust, sprayet med Tectyl og bilen ble godkjent. Dette har åpenbart utviklet seg videre siden den gang, så nå er det bare å få byttet det. Dermed:

Må jeg bytte hele røret? Bør jeg bytte hele røret? Om jeg kan kappe ut området med rust på, hvordan skjøter jeg det gamle og det nye? Hva trenger jeg?

Er det noen i Bergensområdet som har peiling på dette og kan hjelpe meg litt? Jeg kan kjøpe inn alt som trengs av deler og utstyr, og jeg vil gjerne lære dette sånn at jeg kan bytte selv neste gang det blir nødvendig.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bangdalen

Fortrinnsvis , uten å kjenne din bil spesifikt, ville jeg nok byttet hele røret. Det går an å få laget til flenser på nytt og gammelt rør for så å skjøte på dette, men den løsningen smaker ikke godt synes nå jeg :)

Kan faktisk være at det er billigere å bytte hele røret og da du slipper å få noen til å lage til noe eller kjøpe verktøy for den jobben selv.

Etter at røret er byttet må du også fylle på bremsevæske og lufte systemet. Ta gjerne alle 4 hjørnene for å være sikker på at du har ny bremsevæske rundt hele.

Sikkert noe jeg har glemt i farta også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe
apex_s2k

Om det var min bil, så ville jeg nok byttet hele røret. Enhver skjøt er en potensiell lekkasje. Og lekkasje i bremsesystemet er ikke noe særlig etter min mening. Om det er noe som bør være skikkelig på en bil, så er det bremser. ;)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde inne en bil for en tid tilbake på eu kontroll og gikk igjennom uten anmerkninger. 8 mnd senere hadde jeg bilen på kontroll og de sa at bremserørene bak var så hardt angrepet av rust at de måtte byttes.Men det var bare en liten bit av de som var rustet. Men HELE bremserøret måtte byttes. Ikke noe annet var aktuelt sa de.Men dette var hos merkeforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW skjøter rørene der jeg jobber, Toyota bytter hele. Begge funker!

Poenget er å fjerne rusten, man må ikke nødvendigvis bytte hele.

Jeg jobber på merkeforhandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min på EU for tre uker siden, uten å få feil på bremser.

Forrige onsdag sprakk ene røra bak, og ved inspeksjon var også den andre råtten.

Jeg bytta tett på 5 meter rør, kjøpt i frivekt på Biltema, samt to bolter. Må bare kjøpe mer rør nå, så får jeg bytta det andre også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at oppklamring er noe å forholde seg til.

Originalt er det stålerør, og bytter man til typer av kobber vil ikke kravet til oppklamring være godkjent dersom originalpunlt blir brukt.

Det er krav til tettere klamring/feste på kobber typer. Og originalt er det ofte tilpasset stålerør og følgelig være for lang avstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skjøter ikkje bremserør når en først er igang.

Skift hele lengda dersom det er rustet, ellers må du ta resten av røret ved neste eu godkjenning.

Tar ikkje så mye lenger tid og ta hele enn bare den angrepne delen.

Fant en grei DIY via google ved et kjapt søk :

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=197282

Har akkurat samme verktøy som vist her, handla på biltema.

Og har funket knall til sikkert 20-30 rør hittil.

Med kobberrør vel og merke.

Endret av Bang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Bare husk at oppklamring er noe å forholde seg til.

Originalt er det stålerør, og bytter man til typer av kobber vil ikke kravet til oppklamring være godkjent dersom originalpunlt blir brukt.

Det er krav til tettere klamring/feste på kobber typer. Og originalt er det ofte tilpasset stålerør og følgelig være for lang avstand.

Dette skjønte jeg ingenting av...

Oppklamring? Altså festing av bremserørene til undersiden av bilen?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Festene til karosseriet enkelt og greit.

Original er stålerør og da kan innfestning være en viss avstand i mellom hverandre.

Brukes kobber rør av ymse, så er kravet til feste betydelig kortere avstand i mellom, og ofte mindre avstand enn de som sitter på bilen originalt.

Da må man lage nye fester ellers får du problem med neste PKK, Evt på en etterkontroll ved forvisning.

Men; hvorfor ikke bare bytte hele røret når du er igang?

Edit: mener selvsagt stålrør, forb**** iPhone ordliste!

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Blir nok til at jeg bare bytter hele røret når jeg først holder på. Dette skjøteopplegget kjenner jeg i ryggmargen at jeg ikke helt stoler på, og som en tidligere taler nevnte; bremser er noe man vil at skal virke.

Men disse festepunktene, hvilke krav er det til deres konstruksjon? Jeg antar at plaststrips ikke kommer til å vekke særlig applaus; må jeg sveise fast nye fester, eller er det mulig å henge dem/skru dem fast i noe annet?

Lengden på røret, må den være lik som originalen, eller er det slingringsmonn hvis jeg må ha 20-30cm ekstra for å komme innom et Fint Sted det kan festes i? Jeg ser for meg at et lengre eller kortere rør vil ha innvirkning på bremsekraften gitt at tilsvarende rør på andre siden ikke endres lengde på.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsekraft skal du ikke tenke på.

Hvorfor ikke bruke de oppfestningene som allerede er på bilen? Monter røret på samme måte?

Ikke strips eller ting som kan gnage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ganske mange rør til kobber og aldri fått problemer på pkk vedrørende festing. Faktisk så har jeg aldri hørt om problemet heller før nå. For min del ble røret trekt der det passet meg, med få festepunkter som passet. De orginale, lukkede, ble ikke prioritert. De åpne ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Aldri hatt problem med å bytte til kobber ved PKK heller.. aldri fått noe tilbakemelding på at de skal klamres tettere iallefall.
Ser man på gamle biler med kobberrør er det ikke tettere mellom festene der heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

Meca har vel greie priser på bremserør, om du skal gjøre dette selv. Det går helt fint å skjøte, iallefall etter min erfaring.

Gikk rett igjennom ettergodkjenningen på gamlebilen min.

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Bremsekraft skal du ikke tenke på.

Hvorfor ikke bruke de oppfestningene som allerede er på bilen? Monter røret på samme måte?

Ikke strips eller ting som kan gnage!

Jo, var jo det jeg hadde tenkt, men hvis man må til med flere fester kan det fort kalle for kreative løsninger... kom på at en av mamma sine gamle biler fikk nye kobberrør her og der, og de ble festet i originalfestene uten at noen kommenterte det.

Tror jeg går for originalfester og nye rør og så ser vi hvordan det utarter seg.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ganske mange rør til kobber og aldri fått problemer på pkk vedrørende festing. Faktisk så har jeg aldri hørt om problemet heller før nå. For min del ble røret trekt der det passet meg, med få festepunkter som passet. De orginale, lukkede, ble ikke prioritert. De åpne ble brukt.

Da har du trolig hatt flaks, eller kontrollører som ikke gjør skikkelig arbeid.

Nikkelkobber har krav til max25cm mellom klamring, stålrør har 50cm.

Dette pga mykhet/hardnet på rørene og hvor bra de tåler vibrasjoner/bevegelse etc.

Dette er jo et krav pga sikkerhet og er der for en grunn.

Med andre ord kan det også være originalt klamring så nært det er ok, men det er altså kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

I etpar videoer jeg så på youtube ble det sagt at kobberrør ikke var å anbefale (uten å si hvorfor) og at man burde bruke stål eller kobbernikkel i stedet.

Noen som vet hvorfor kobber ikke er veien og lyset lenger?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobber er mykt, der er krav til klamring 10 eller 15cm avstand Max. Nikkobber er hardere, i tillegg lengre avstand til klamring.

Ref tidligere post.

På moderne biler med abs, trc, stabilitetskontroll så er også trykket i systemet et helt annet enn på gamle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...