Gå til innhold

Påkjørt bakfra, store skader - hva bør jeg gjøre?


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld folkens.

Som noen av dere allerede vet, ble jeg påkjørt bakfra idag. Jeg sto stille og vedkommende var uoppmerksom, så hvem som har skylda er det hvertfall ingen tvil om. Skadene er så store at bilen mest sannsynlig blir tvunget til kondemnering.


bilde%20%2823%29.JPG?m=1371569561


Men, jeg lurer litt på hva jeg burde gjøre nå, og hva jeg evt. ikke burde gjøre. Tingen er at jeg er veldig glad i Galant, så det blir mest sannsynlig en Galant igjen. Derfor har jeg ting på/i bilen min som jeg gjerne ville hatt med videre. Kan jo nevne et veldig bra bilstereoanlegg med festeanordninger og basskasse tilpasset denne bilen, samt nesten helt nye sommerfelger og dekk til høy verdi, EBC-bremser, og diverse andre ting..

Skal scanne inn og sende inn skademelding ikveld, men hva burde jeg gjøre for at alle delene jeg har lyst på ikke blir med sammen med "vraket"? Burde jeg ta ut anlegget, sette på andre hjul osv. før en eventuell takstmann ser på bilen? Eller er det noe jeg absolutt ikke burde gjøre? Kan jeg vente til bilen evt. blir sendt til en vrakhandler så kan jeg plukke fra den der?

Takker for alle svar her. Har ikke kommet meg helt over det som har skjedd ennå, så er veldig i tvil om hva som skjer videre nå. Har ikke opplevd dette selv før.

-Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skadefrie dekk/felger/bremser osv hadde jeg antakeligvis tatt de av bilen så fort som mulig.

Anlegget er det vel også bare å nappe ut, bare det ser pent ut etterpå.

Ser bilen ut som en ribba kylling vil det nok ha påvirkning på oppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Utrolig triste greier! :(

Nå har ikke jeg noen spesiell kjennskap til dette, men ser ut som er i all hovedsak bakfangeren din som har tatt smellen?

Om bilen fremdeles er rett og ingen kritiske deler som A/B/C stolper osv er skadet skulle det vel være fullt mulig å få denne på veien igjen?

Men jeg vet om fler som har tatt og fått igjen et beløp for å så kjøpe tilbake "vraket" etterpå for å ribbe de for deler som settes over på ny bil

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

Tror ikke du får muligheten til å kjøpe bilen på noen måte hvis den blir kondemnert. Det var hvertfall beskjeden søstern fikk da hun vraka bilen. Eneste vi gjorde, var å sette på et sett dårlige hjul, da de som satt på var nesten nye. Resten var "ordinært", så gjorde ikke mer med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Tror ikke du får muligheten til å kjøpe bilen på noen måte hvis den blir kondemnert. Det var hvertfall beskjeden søstern fikk da hun vraka bilen. Eneste vi gjorde, var å sette på et sett dårlige hjul, da de som satt på var nesten nye. Resten var "ordinært", så gjorde ikke mer med det...

Seneste 2 årene har jeg vert borti 2stk som har gjort dette så noen muligheter skulle man tro det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, kondolerer så mye :(

Nå har ikke jeg vært borti slike saker før, men jeg vil anta at basskassen regnes som løsøre? Kanskje et unntak hvis den er så til de grader boltet fast og integrert, men.. Ville uansett ikke gjort noe som helst før forsikringsselskapet har uttalt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen spesiell kjennskap til dette, men ser ut som er i all hovedsak bakfangeren din som har tatt smellen?

Om bilen fremdeles er rett og ingen kritiske deler som A/B/C stolper osv er skadet skulle det vel være fullt mulig å få denne på veien igjen?

Ikke helt usannsynlig, men jeg tror det blir helt i grenseland. Oppretting og lakkering av min forskjerm endte på rundt 12000 alene. Her snakker vi bakfanger, to baklys, sannsynligvis bakluke (?) og kanskje litt deformering av karosseri rundt/bak lyktefestene. Den hengerfestedingsen som stikker ut nede ser ikke helt god ut heller. Da renner tusenlappene fort, og man får 2001 'lanter til 50k +/- 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for svar. Høres ut som det er litt forskjellige meninger her. Jeg har selvfølgelig lyst til å nappe ut småtteri som f.eks. anlegg osv., men vil jo ikke gjøre det om det er fare for å bli tatt for "svindel" etterpå..

Er det skadefrie dekk/felger/bremser osv hadde jeg antakeligvis tatt de av bilen så fort som mulig.

Anlegget er det vel også bare å nappe ut, bare det ser pent ut etterpå.

Ser bilen ut som en ribba kylling vil det nok ha påvirkning på oppgjøret.

Ja det er er skadefritt, men som sagt, vil ikke gjøre noe dumt før saken blir behandlet..

Utrolig triste greier! :(

Nå har ikke jeg noen spesiell kjennskap til dette, men ser ut som er i all hovedsak bakfangeren din som har tatt smellen?

Om bilen fremdeles er rett og ingen kritiske deler som A/B/C stolper osv er skadet skulle det vel være fullt mulig å få denne på veien igjen?

Men jeg vet om fler som har tatt og fått igjen et beløp for å så kjøpe tilbake "vraket" etterpå for å ribbe de for deler som settes over på ny bil

Det er mer enn bakfangeren desverre. Bakluka er presset inn, bakskjermene er litt forsøvet fremover, reservehjulsbrønnen er skikkelig smadra, samt rammeverk bak er skjevt.. De på karosseri på jobben mener dette er skader for langt over 100.000,-

Ja det var det jeg håpet på, at jeg kan få igjen litt penger til ny bil og denne som ny "delebil" så hadde det vært supert. Masse deler på denne som jeg ville hatt med videre..

Tror ikke du får muligheten til å kjøpe bilen på noen måte hvis den blir kondemnert. Det var hvertfall beskjeden søstern fikk da hun vraka bilen. Eneste vi gjorde, var å sette på et sett dårlige hjul, da de som satt på var nesten nye. Resten var "ordinært", så gjorde ikke mer med det...

Hmm ok. Satte dere på hjulene med en gang, eller etter dere hadde tatt det opp med forsikringsselskapet?

Seneste 2 årene har jeg vert borti 2stk som har gjort dette så noen muligheter skulle man tro det er

Høres ut som det er håp da ja..

Huff, kondolerer så mye :(

Nå har ikke jeg vært borti slike saker før, men jeg vil anta at basskassen regnes som løsøre? Kanskje et unntak hvis den er så til de grader boltet fast og integrert, men.. Ville uansett ikke gjort noe som helst før forsikringsselskapet har uttalt seg.

Takk for det.

Basskassa tror jeg faktisk jeg ikke klarer å få ut igjen, da den er bolta fast rett ovenfor reservehjulsbrønnen og pga trøkken bilen fikk er det altfor liten plass til å komme til boltene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørgelig lesning.. Har en forsikringssak gående selv her som jeg venter på utfallet av. Godt mulig det ikke er så altfor galt å få det fikset igjen heller? Er jo lov å håpe. Min er heldigvis mye mindre trykt enn det din er, men faren for "kondemnering" pga. verdi vs skadekostnad er jo der... Etter det jeg forstod på takseringsfyren er det fullt mulig å få beholde bilen og få "kontantoppgjør"... Saken er en helt annen om det er du som hadde forårsaket skaden... Men når du har blitt påkjørt tipper jeg kjangsen for at du kan beholde bilen er mye større.

At du ikke kan ta ut anlegg til x-antall kroner synest jeg høres HELT merkelig ut..

Om du da har en bil til 10.000 kr.. og anlegg til 50.000kr og får en latterlig lav takst på bilen, så skal da forsikringsselskapet kunne ta hele driten og gi deg småpenger tilbake når skaden ikke en gang er din skyld?

Endret av R-M-I

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Ikke helt usannsynlig, men jeg tror det blir helt i grenseland. Oppretting og lakkering av min forskjerm endte på rundt 12000 alene. Her snakker vi bakfanger, to baklys, sannsynligvis bakluke (?) og kanskje litt deformering av karosseri rundt/bak lyktefestene. Den hengerfestedingsen som stikker ut nede ser ikke helt god ut heller. Da renner tusenlappene fort, og man får 2001 'lanter til 50k +/- 20.

Du er nok inne på noe her. Ikke nok med det, men bakskjermene er også litt forskjøvet, og understellet har fått seg en skikkelig karamell..

Sørgelig lesning.. Har en forsikringssak gående selv her som jeg venter på utfallet av. Godt mulig det ikke er så altfor galt å få det fikset igjen heller? Er jo lov å håpe. Min er heldigvis mye mindre trykt enn det din er, men faren for "kondemnering" pga. verdi vs skadekostnad er jo der... Etter det jeg forstod på takseringsfyren er det fullt mulig å få beholde bilen og få "kontantoppgjør"... Saken er en helt annen om det er du som hadde forårsaket skaden... Men når du har blitt påkjørt tipper jeg kjangsen for at du kan beholde bilen er mye større.

Godt å høre at det er stor sjanse for det. Broren til kona sier også at jeg hvertfall har krav på alt som er uoriginalt, og det meste jeg vil ha med meg videre er jo det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet i allefall sånn ca hvor uaktuelt det hadde vert at forsikringsselskapet hadde "overtatt" forsterkerene og anlegget mitt i en sånn sak... og jeg har en viss idè om hvor de kunne tatt rennefart å reist også :P

Du skal da uansett ikke tape en haug penger på andre folk sin idioti.. Det er jo nettopp derfor vi kjører rundt med forsikring på bilene våre.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hadde ringt forsikringsselkapet jeg og hørt hva de sier om saken, og hva du har lov å fjerne fra bilen. Stereo etc er jo ikke noe orginalt i bilen uansett, og de gir vel en takst ut ifra orginalbil?

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i hvert fall originalsykkelen de gikk ut ifra når min ble stjålet ;)
Én uke gammelt ekstrautstyr til 1000 kr kunne ta seg en bolle - sykkelen var verdt 700kr likevel.

Svin... :(

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Hadde ringt forsikringsselkapet jeg og hørt hva de sier om saken, og hva du har lov å fjerne fra bilen. Stereo etc er jo ikke noe orginalt i bilen uansett, og de gir vel en takst ut ifra orginalbil?

Dette varierer veldig fra selskap til selskap og akkurat hva som er dekt i din forsikring.

På min forsikring så vil ved tyveri/brann dekke opp til 50,000 i fast montert ekstra utstyr.

Men blir jo litt annerledes her siden du har bilen i dit eie enda.

Snakk med forsikringen å hør, jeg vil tro at jo bedre inntrykket av bilen gir takstmannen jo bedre.

Ekstrautstyr burde du jo kunne plukke ut etterpå uansett?

Jeg ville uansett prøvd å få kontant oppgjør å kjøpe tilbake bilen etterpå.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy faen så surt... føler med deg..

Før så fikk man ikke demontere noe etter den ble taksta som kondemnering. Så Ville nok tatt det man ville ha før takstmannen ser på den..

Trukke du vil få noe særlig igjen på ettermontert utstyr desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var surt...

Da jeg "vraket" en bil for endel år siden, fikk jeg beskjed fra karosseri på Bavaria å plukke ut det jeg skulle ha før takstmann kom.

Jeg plukket ut alt av anlegg, inklusiv spiller. Takstmann sa ingenting på dette da han ringte for å tilby oppgjør. Eneste han sa; du har vel noen sommerfelger? De kan du bare beholde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...