Geir 335 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 (endret) Det var med skrekkblandet fryd jeg sa ja til denne jobben, og i helga var det på tide å hoppe i det. Rød SS-lakk, debut med roterende...her var det bare å dra frem alt man har lært på kurs, samt lest av de virkelig gode gutta her inne. Og en god dæsj tålmodighet, såklart Eier ønsket kun utvendig, så denne gangen blir det ikke en mengde bilder av noe som helst innvendig, noe jeg vel har hatt i hver eneste SS fra min side hittil. Slapp også å ta felgene siden de skulle av om kort tid. Men fader heller....klarte ikke å holde fingra helt av fatet. Droppet å forsegle, da. Bilen har forøvrig blitt brukt i sine leveår, noe som alltid er morsomt å høre. De er jo bygget for å bli brukt! Denne har rett over 160.000 km på telleren, om jeg husker rett. Jeg sa bilen kunne leveres fredag 1700-ish eller lørdag 0800-ish, og eier var rutinert og leverte den 1700-ish på fredag. Leit å stå opp tidlig en lørdag bare for å levere en bil, tenker jeg Det første jeg gjorde var å kvele bilen tre ganger på vei inn fra belegningssteinene til garasjen, så jeg følte det var en knallgod start. "Vi skal samarbeide godt, vi to", tenkte jeg optimistisk. Jeg ba bilen sove på det og være litt snillere med meg dagen etter, noe den også var. Det ble ikke noe mer kveling, men bilen fant heller ut at den skulle utfordre tålmodigheten min, men der tapte den. Det er noe med å bli motivert av å se endringene etterhvert som man jobber! Da bilen kom på fredag tok jeg noen kjappe bilder, samt så over bilen slik at jeg visste hva jeg hadde i vente dagen etter. Lørdag ringte klokka kl 0715, eller vent nå litt...dattera på rett over et år vekket meg via babycall ca 0715, og jeg tok et lite pappaskift frem til ca 0930 hvor vi vekket mamma slik at pappa kunne sette i gang med helgas arbe'. Da var det bare å få den ut i sola for å få tittet enda litt bedre på den: Jada, neida, så...her var det nok å ta tak i. Det var bare å få vasket av driten så sannheten kom frem. Til vasken ble det, som vanlig, brukt Prickbort, Surfex HD, IronX og Sonax Xtreme Felgrens til å få fjerna det verste kjemisk. Jeg ble imponert over bremsene på bilen, for her kan det umulig være mye bremsestøv. På felgene fant Sonax så og si ingenting. Jeg dobbeltsjekket med IronX, men nei, det var lite der. På lakken fant IronX litt ymse, men jeg har sett verre: Mmmmmmmm.....Surfex HD. STERK Surfex HD Etter rundene med avfetting var det på tide med skum og håndvask. Skum er alltid gøy, og bilder må til! Etter håndvasken tok jeg ei runde med clay, skumla bilen og spylte av QF-en, før jeg tørket den. Under clayingen fant jeg ikke så mye: Helt til jeg begynte å claye kanalene... Ringene rundt lyktene skrudde jeg også av for å komme til litt bedre foran når jeg skulle polere, men her var det jo litt dritt som måtte vekk: Eier kunne også tenkt seg at klistremerker fra en pr-kåt forhandler i Sveits skulle begraves, noe jeg gjerne ville bidra med. De hadde ikke mye å stille opp med, men skrifta var greit brent fast i lakken. Måtte kjøre noen runder for å få de helt vekk. Så, noen bilder etter tørk. Dæven så fin! Er det noe poeng i å polere denne, da? Nåja...dette er et godt eksempel på at synet bedrar. Fin langt fra, men langt fra fin, slik den fortjener å være. Jeg tok en siste titt før det var inn i garasjen for å kjøre på med Herr Scholl. Vel inne i garasjen var det bare å få målt litt lakkdybde, ettersom jeg ikke husket helt hvilke resultater jeg fikk da jeg så bilen for en del uker siden. Konklusjonen var at det var godt med lakk å ta av, så da var det bare å finne en kombo som kunne gjøre jobben. Jeg følte at den største utfordringen min var at jeg kun hadde S03Gold, S17 og S30+ tilgjengelig, samt sort vaffel, oransje, blå og gul pad. Jeg skjønte dette måtte bli en 2-steg, og etter å ha lest meg opp litt på forhånd savnet jeg S2Orange, men jeg fikk gjøre det beste ut av det. Først...maskering. Den delen av detailing jeg virkelig ikke setter pris på Jeg forsøkte S03Gold med gul pute, og følte det gjorde en grei jobb etter forholdene. Det ble ikke så galt, men på enkelte paneler så jeg at det gjorde helvetes mye skade i form av hologrammer. Jeg visste jeg måtte bruke mye tid på opprydning etter dette. Her er noen 50/50 (uten maskering er det vel mer 35,6/64,4 eller noe ) med urørt lakk vs S03Gold og gul Scholl: Avsluttet lørdagen med å få dynket bilen i avfetting og spylt av all guffe fra steg 1: Padene ble RØØØØØDE I dag var det steg 2 som stod for tur. Valget falt på S30+ med oransje pute, og siden jeg gjorde dette i dag begynte jeg å få dårlig tid. Av den grunn mangler det litt bilder av det, men her er et av speilhus, og her kan jeg skryte på meg 50/50: Håhå...no more bokstaver på bakluka! Sola var skikkelig luremus i dag, men jeg fikk kikket litt på resultatet i både svak og sterk sol før jeg satt i gang med voks, samt litt owatrol på plasten: Mmm....Owatrol Polytrol! Mmm.....voks Og plutselig, så ble jeg ferdig denne gangen også! Jeg ble ikke 110% fornøyd, men eier ble veldig fornøyd, og det er det viktigste. For min del var jeg greit fornøyd med debuten med roterende, men ser at jeg bør ha litt flere produkter tilgjengelig når litt mer utfordrende biler kommer innom, gjerne fra andre merker også. Jeg tar gjerne i mot forslag fra dere. Gjerne med tilhørende pad-er. Jeg er åpen for alt; Rupes, Menzerna, 3M osv. Kom gjerne med tips her! I tillegg forsøkte jeg å kjøre S30 på oransje med roterende, men det er jeg åpenbart ikke god nok til ennå. Der har jeg mye å lære, så finishen ble gjort med DA denne gangen også. Hva er egentlig tommelfingerregelen med å kjøre siste steg med roterende uten å få holos? Avslutter med utstyrslisten: Vask: Bilt-Hamber Surfex HD CarPro IronX MAC Prickbort Sonax Xtreme Felgrens Chemical Guys Maxi Suds II Bilt-Hamber Autofoam Swissvax Crystal Swissvax Paint Rubber Set Polering: Scholl S03Gold med Scholl gul pute på Flex PE14-2 roterende Scholl S30+ med Scholl oransje pute på Flex VRG3401 DA Scholl CF02 kontrollspray (som ble tom..) 3M Kontrollspray Finish: Swissvax Shield Autosol Owatrol Polytrol Bilen hadde forøvrig en godt fungerende ruteforsegling fra før, så dette ble ikke rørt annet enn med Swissvax Crystal Endret 16 Juni, 2013 av Geir 34 Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 16 Juni, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Nice work.. Som sagt før, Menzerna og Uber :-) Jeg holder på med en sort 78mod 911 nå og der ble Menzerna/Uber/Makita redningen :-) Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Bra jobb på drømmebil! Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 16 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 (endret) Nice work.. Som sagt før, Menzerna og Uber :-) Jeg holder på med en sort 78mod 911 nå og der ble Menzerna/Uber/Makita redningen :-) Ja, holdt på å handle inn Menzerna og uberputer, men så at jeg ikke ville rekke det. Tenkte å legge en større ordre etterhvert, men da ønsker jeg å få litt oversikt først Takk, forresten! Læringskurven er bratt, men jeg føler det ble ganske bra allikevel. Bra jobb på drømmebil! Thank you! Herlig lyd på denne. Fytti Endret 16 Juni, 2013 av Geir Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ColdFusion 11 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Avslutte med roterende gjør du med mild kombo, er lakken har kan fint klare å avslutte med medium kombo. Avslutter som regel med lite press og lav hastighet til slutt. Pass på å ikke kante maskinen, og så vidt overlapp av padspor, altså bruke nesten hele overflaten av paden. Viktig med flere og rene pads og litt trening. Det er fantastisk å kunne avslutte med roterende, men mange lakktyper er rett og slett avhengig av DA hvis man ikke skal bruke en evighet på siste steg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 16 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Avslutte med roterende gjør du med mild kombo, er lakken har kan fint klare å avslutte med medium kombo. Avslutter som regel med lite press og lav hastighet til slutt. Pass på å ikke kante maskinen, og så vidt overlapp av padspor, altså bruke nesten hele overflaten av paden. Viktig med flere og rene pads og litt trening. Det er fantastisk å kunne avslutte med roterende, men mange lakktyper er rett og slett avhengig av DA hvis man ikke skal bruke en evighet på siste steg. Takk for det. DA-en jeg har begynner å dra på åra, og den roterende er bare sååå mye deiligere å bruke. Får oppgradere DA-en, tror jeg. Blir bortskjemt av vibrasjonene, lydnivået og vekten på den roterende. Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Nice!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ColdFusion 11 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 For øvrig: glimrende jobb og resultat! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CleanAuto Detailing 10 Skrevet 16 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 Knallbra jobb dette Geir, som jeg sa når du spurte meg om råd til denne jobben så hadde du lite å bekymre deg for Er man forsiktig går det greit på følsom lakk. Det er vel alltid gøy å få så krevende biler inn til behandling. Holder selv på med en ny sjelden Bmw 740i med V8 på over 300hk. Blir en liten SS på denne men siden eieren bruker denne til daglig blir det ik den råeste SS til å begynne. En liten hastejobb, men nå har du jo masa voldsomt så jeg får vel slenge meg med på "trenden". Jeg bruker 145mm pader og lurer på hva du syntes om 75mm pads kontra 145mm?? Har du testet ut Hard Body btw? Jeg skal nemlig legge dette på den bmw selv om jeg har gjort det på flere biler før Og hvor skal du bestille henn nå? Jeg har en bestilling inne hos Elite på 89kg som er klar for bestilling serru Siter Michael Aalborgen CleanAuto Detailing +47 45466619 https://www.facebook.com/cleanautodetailing1/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 16 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 16 Juni, 2013 (endret) Knallbra jobb dette Geir, som jeg sa når du spurte meg om råd til denne jobben så hadde du lite å bekymre deg for Er man forsiktig går det greit på følsom lakk. Det er vel alltid gøy å få så krevende biler inn til behandling. Holder selv på med en ny sjelden Bmw 740i med V8 på over 300hk. Blir en liten SS på denne men siden eieren bruker denne til daglig blir det ik den råeste SS til å begynne. En liten hastejobb, men nå har du jo masa voldsomt så jeg får vel slenge meg med på "trenden". Jeg bruker 145mm pader og lurer på hva du syntes om 75mm pads kontra 145mm?? Har du testet ut Hard Body btw? Jeg skal nemlig legge dette på den bmw selv om jeg har gjort det på flere biler før Og hvor skal du bestille henn nå? Jeg har en bestilling inne hos Elite på 89kg som er klar for bestilling serru Du kan ikke drive og ta så mange biler uten å lage noen SS-er, vet du Hadde Hard Body på begge bilene våre i vinterperioden. Veldig fin å jobbe med, og jeg kan ikke tro annet enn at den var ribebestandig, slik produsenten mener den er, ettersom at lakken på begge biler var veldig fin nå i vår. Biler får jo kjørt seg litt ekstra når det er vinter. Grus og all mulig drit flyr jo overalt. Beading og sheeting avtok derimot litt kjappere enn jeg likte, men det er vanskelig å si om det var pga mengden dritt som lå på lakken eller om det var produktet. Jeg velger å tro på at mengden drit fra snø, slaps, salt osv holdt akkurat beading og sheeting unna. Har fortsatt trua på produktet. 75mm er jo veldig kjekt på trange steder. Merket at 145-ene ble altfor store på veldig mange flater på akkurat denne bilen, spesielt rundt lykter foran og speilhus, samt foran frontrute. Handler nok her i Norge. Skal ikke ha voldsomme mengder Nice!! For øvrig: glimrende jobb og resultat! Takk, begge to Endret 16 Juni, 2013 av Geir Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Et godt løft dette. Kan være kronglete å få til disse. Jeg hadde ikke tatt på meg en på en helg.. cred for det.. Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 17 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 (endret) Et godt løft dette. Kan være kronglete å få til disse. Jeg hadde ikke tatt på meg en på en helg.. cred for det.. Takk for det! Jeg kikket på trådene dine før jeg startet for å få forberede meg litt. Måtte jo brukt flere dager for å få det opp mot nivået du havnet på til slutt, men nå er det jo sånn at vi her inne ofte er i overkant pirkete, noe jeg skjønte når eier var strålende fornøyd, mens jeg var mest opptatt av noen detaljer rundt omkring jeg ikke fikk perfekt i mitt hode. Kunne bl.a. tenkt meg å demontere speilet på høyre side, siden dette var så nære vinduet at jeg ikke kom til mellom rute og speilhus skikkelig. Nå har jeg endelig fått føle litt på SS-lakk, og vet mer om hva jeg takker ja til neste gang. Endret 17 Juni, 2013 av Geir Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Takk for det! Jeg kikket på trådene dine før jeg startet for å få forberede meg litt. Måtte jo brukt flere dager for å få det opp mot nivået du havnet på til slutt, men nå er det jo sånn at vi her inne ofte er i overkant pirkete, noe jeg skjønte når eier var strålende fornøyd, mens jeg var mest opptatt av noen detaljer rundt omkring jeg ikke fikk perfekt i mitt hode. Kunne bl.a. tenkt meg å demontere speilet på høyre side, siden dette var så nære vinduet at jeg ikke kom til mellom rute og speilhus skikkelig. Nå har jeg endelig fått føle litt på SS-lakk, og vet mer om hva jeg takker ja til neste gang. Speilet skulle du demontert Det tar ikke lenger tid en å maskere det... Det er en settskrue inn mot vinduet med umbrako. du skrur noen runder på denne også vipper du av hele speilet med armen og alt.. en genial løsning for montering av speil.... Du kan se skruen i speilet her også mekanismen innvendig... (greit å ha med seg om en kommer borti det en gang til ) Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Nydelig jobb på en fantastisk lekker bil. Absolutt verdt grønn knapp Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apex_s2k 62 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Nice work. Ble et bra løft dette her. Og en nydelig bil. Får mer og mer lyst på en slik en. Cred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Kjempe bra utført jobb dette her på ei helg God plass har du å jobbe på også ser eg Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Veldig fin S&S Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir 335 Skrevet 17 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Nydelig jobb på en fantastisk lekker bil. Absolutt verdt grønn knapp Nice work. Ble et bra løft dette her. Og en nydelig bil. Får mer og mer lyst på en slik en. Cred. Kjempe bra utført jobb dette her på ei helg God plass har du å jobbe på også ser eg Cred! Veldig fin S&S Takk skal dere ha! Blir bare motivert av å lage flere SS-er nå, jeg Siter '21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert] Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 17 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Flott jobb på en gammel klassiker dette. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 17 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 17 Juni, 2013 Artig informativ Write up og godt detailerarbeid. En glede å lese slike S&S'er! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.