Geir

SS: 1991 Porsche 911 Carrera 2

21 innlegg i emnet

Det var med skrekkblandet fryd jeg sa ja til denne jobben, og i helga var det på tide å hoppe i det. Rød SS-lakk, debut med roterende...her var det bare å dra frem alt man har lært på kurs, samt lest av de virkelig gode gutta her inne. Og en god dæsj tålmodighet, såklart :)

Eier ønsket kun utvendig, så denne gangen blir det ikke en mengde bilder av noe som helst innvendig, noe jeg vel har hatt i hver eneste SS fra min side hittil. Slapp også å ta felgene siden de skulle av om kort tid. Men fader heller....klarte ikke å holde fingra helt av fatet. Droppet å forsegle, da.

Bilen har forøvrig blitt brukt i sine leveår, noe som alltid er morsomt å høre. De er jo bygget for å bli brukt! Denne har rett over 160.000 km på telleren, om jeg husker rett.

Jeg sa bilen kunne leveres fredag 1700-ish eller lørdag 0800-ish, og eier var rutinert og leverte den 1700-ish på fredag. Leit å stå opp tidlig en lørdag bare for å levere en bil, tenker jeg :D

Det første jeg gjorde var å kvele bilen tre ganger på vei inn fra belegningssteinene til garasjen, så jeg følte det var en knallgod start. "Vi skal samarbeide godt, vi to", tenkte jeg optimistisk. Jeg ba bilen sove på det og være litt snillere med meg dagen etter, noe den også var. Det ble ikke noe mer kveling, men bilen fant heller ut at den skulle utfordre tålmodigheten min, men der tapte den. Det er noe med å bli motivert av å se endringene etterhvert som man jobber! Da bilen kom på fredag tok jeg noen kjappe bilder, samt så over bilen slik at jeg visste hva jeg hadde i vente dagen etter.

IMG_2887_zpsc4361ff6.jpg

IMG_2888_zpsaf3a2c70.jpg

Lørdag ringte klokka kl 0715, eller vent nå litt...dattera på rett over et år vekket meg via babycall ca 0715, og jeg tok et lite pappaskift frem til ca 0930 hvor vi vekket mamma slik at pappa kunne sette i gang med helgas arbe'. Da var det bare å få den ut i sola for å få tittet enda litt bedre på den:

IMG_2889_zps6a246796.jpg

IMG_2891_zpse26b0aec.jpg

IMG_2912_zps3fe04496.jpg

IMG_2892_zps1bd59e00.jpg

Jada, neida, så...her var det nok å ta tak i. Det var bare å få vasket av driten så sannheten kom frem. Til vasken ble det, som vanlig, brukt Prickbort, Surfex HD, IronX og Sonax Xtreme Felgrens til å få fjerna det verste kjemisk. Jeg ble imponert over bremsene på bilen, for her kan det umulig være mye bremsestøv. På felgene fant Sonax så og si ingenting. Jeg dobbeltsjekket med IronX, men nei, det var lite der. På lakken fant IronX litt ymse, men jeg har sett verre:

IMG_2893_zps859d1b00.jpg

IMG_2907_zpsc291a03c.jpg

Mmmmmmmm.....Surfex HD. STERK Surfex HD :D

IMG_2898_zps8a9fba27.jpg

Etter rundene med avfetting var det på tide med skum og håndvask. Skum er alltid gøy, og bilder må til!

IMG_2913_zpsf3a3d23d.jpg

IMG_2914_zps57293adc.jpg

IMG_2915_zps2e980730.jpg

IMG_2916_zpsa81b4de0.jpg

Etter håndvasken tok jeg ei runde med clay, skumla bilen og spylte av QF-en, før jeg tørket den. Under clayingen fant jeg ikke så mye:

IMG_2908_zps592e37a5.jpg

Helt til jeg begynte å claye kanalene...

IMG_2909_zpsf516d07c.jpg

Ringene rundt lyktene skrudde jeg også av for å komme til litt bedre foran når jeg skulle polere, men her var det jo litt dritt som måtte vekk:

IMG_2966_zpsbdd764c0.jpg

IMG_2967_zps6308f82c.jpg

Eier kunne også tenkt seg at klistremerker fra en pr-kåt forhandler i Sveits skulle begraves, noe jeg gjerne ville bidra med. De hadde ikke mye å stille opp med, men skrifta var greit brent fast i lakken. Måtte kjøre noen runder for å få de helt vekk.

IMG_2896_zps4d108f5d.jpg

Så, noen bilder etter tørk. Dæven så fin! Er det noe poeng i å polere denne, da?

IMG_2917_zps54299cda.jpg

IMG_2918_zps7e32bd67.jpg

Nåja...dette er et godt eksempel på at synet bedrar. Fin langt fra, men langt fra fin, slik den fortjener å være. Jeg tok en siste titt før det var inn i garasjen for å kjøre på med Herr Scholl.

IMG_2921_zpsa1642554.jpg

Vel inne i garasjen var det bare å få målt litt lakkdybde, ettersom jeg ikke husket helt hvilke resultater jeg fikk da jeg så bilen for en del uker siden. Konklusjonen var at det var godt med lakk å ta av, så da var det bare å finne en kombo som kunne gjøre jobben. Jeg følte at den største utfordringen min var at jeg kun hadde S03Gold, S17 og S30+ tilgjengelig, samt sort vaffel, oransje, blå og gul pad. Jeg skjønte dette måtte bli en 2-steg, og etter å ha lest meg opp litt på forhånd savnet jeg S2Orange, men jeg fikk gjøre det beste ut av det.

IMG_2924_zpsf5669087.jpg

IMG_2925_zpscf61a94d.jpg

Først...maskering. Den delen av detailing jeg virkelig ikke setter pris på :D

IMG_2931_zpsa7d3f9bb.jpg

Jeg forsøkte S03Gold med gul pute, og følte det gjorde en grei jobb etter forholdene. Det ble ikke så galt, men på enkelte paneler så jeg at det gjorde helvetes mye skade i form av hologrammer. Jeg visste jeg måtte bruke mye tid på opprydning etter dette. Her er noen 50/50 (uten maskering er det vel mer 35,6/64,4 eller noe :D) med urørt lakk vs S03Gold og gul Scholl:

IMG_2928_zpsefa1db2b.jpg

IMG_2932_zps9d7dc742.jpg

IMG_2933_zpsbb3a4561.jpg

IMG_2941_zps50935aff.jpg

IMG_2942_zpsf78ffcef.jpg

IMG_2943_zps9676f652.jpg

Avsluttet lørdagen med å få dynket bilen i avfetting og spylt av all guffe fra steg 1:

IMG_2947_zpsdacf1606.jpg

IMG_2948_zps13fa2bd7.jpg

IMG_2949_zps2cef33c8.jpg

Padene ble RØØØØØDE :ph34r:

IMG_2952_zpsfdc5e6b4.jpg

I dag var det steg 2 som stod for tur. Valget falt på S30+ med oransje pute, og siden jeg gjorde dette i dag begynte jeg å få dårlig tid. Av den grunn mangler det litt bilder av det, men her er et av speilhus, og her kan jeg skryte på meg 50/50:

IMG_2937_zpsc63cedd6.jpg

Håhå...no more bokstaver på bakluka!

IMG_2944_zps94c3a246.jpg

Sola var skikkelig luremus i dag, men jeg fikk kikket litt på resultatet i både svak og sterk sol før jeg satt i gang med voks, samt litt owatrol på plasten:

IMG_2973_zps477118df.jpg

IMG_2956_zpsa110c7a8.jpg

IMG_2959_zpsdc8b49db.jpg

IMG_2977_zps766c2230.jpg

Mmm....Owatrol Polytrol!

IMG_2965_zpscdd50c73.jpg

Mmm.....voks :wub:

IMG_2969_zps9e7ef035.jpg

IMG_2970_zpsd0dfdc84.jpg

Og plutselig, så ble jeg ferdig denne gangen også!

IMG_2960_zps190557a1.jpg

IMG_2974_zps8afddf31.jpg

IMG_2975_zps4c251dbc.jpg

IMG_2976_zpscc721563.jpg

IMG_2978_zps6a69e434.jpg

IMG_2979_zpse3decf87.jpg

IMG_2980_zps82414aa6.jpg

IMG_2981_zps563a907a.jpg

IMG_2982_zps1b215740.jpg

Jeg ble ikke 110% fornøyd, men eier ble veldig fornøyd, og det er det viktigste. For min del var jeg greit fornøyd med debuten med roterende, men ser at jeg bør ha litt flere produkter tilgjengelig når litt mer utfordrende biler kommer innom, gjerne fra andre merker også. Jeg tar gjerne i mot forslag fra dere. Gjerne med tilhørende pad-er. Jeg er åpen for alt; Rupes, Menzerna, 3M osv. Kom gjerne med tips her!

I tillegg forsøkte jeg å kjøre S30 på oransje med roterende, men det er jeg åpenbart ikke god nok til ennå. Der har jeg mye å lære, så finishen ble gjort med DA denne gangen også. Hva er egentlig tommelfingerregelen med å kjøre siste steg med roterende uten å få holos?

Avslutter med utstyrslisten:

Vask:

Bilt-Hamber Surfex HD

CarPro IronX

MAC Prickbort

Sonax Xtreme Felgrens

Chemical Guys Maxi Suds II

Bilt-Hamber Autofoam

Swissvax Crystal

Swissvax Paint Rubber Set

Polering:

Scholl S03Gold med Scholl gul pute på Flex PE14-2 roterende

Scholl S30+ med Scholl oransje pute på Flex VRG3401 DA

Scholl CF02 kontrollspray (som ble tom..)

3M Kontrollspray

Finish:

Swissvax Shield

Autosol

Owatrol Polytrol

Bilen hadde forøvrig en godt fungerende ruteforsegling fra før, så dette ble ikke rørt annet enn med Swissvax Crystal

Endret av Geir
34

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work..

Som sagt før, Menzerna og Uber :-)

Jeg holder på med en sort 78mod 911 nå og der ble Menzerna/Uber/Makita redningen :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb på drømmebil! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work..

Som sagt før, Menzerna og Uber :-)

Jeg holder på med en sort 78mod 911 nå og der ble Menzerna/Uber/Makita redningen :-)

Ja, holdt på å handle inn Menzerna og uberputer, men så at jeg ikke ville rekke det. Tenkte å legge en større ordre etterhvert, men da ønsker jeg å få litt oversikt først :)

Takk, forresten! Læringskurven er bratt, men jeg føler det ble ganske bra allikevel.

Bra jobb på drømmebil! :)

Thank you! Herlig lyd på denne. Fytti :D

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avslutte med roterende gjør du med mild kombo, er lakken har kan fint klare å avslutte med medium kombo.

Avslutter som regel med lite press og lav hastighet til slutt. Pass på å ikke kante maskinen, og så vidt overlapp av padspor, altså bruke nesten hele overflaten av paden. Viktig med flere og rene pads og litt trening. Det er fantastisk å kunne avslutte med roterende, men mange lakktyper er rett og slett avhengig av DA hvis man ikke skal bruke en evighet på siste steg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avslutte med roterende gjør du med mild kombo, er lakken har kan fint klare å avslutte med medium kombo.

Avslutter som regel med lite press og lav hastighet til slutt. Pass på å ikke kante maskinen, og så vidt overlapp av padspor, altså bruke nesten hele overflaten av paden. Viktig med flere og rene pads og litt trening. Det er fantastisk å kunne avslutte med roterende, men mange lakktyper er rett og slett avhengig av DA hvis man ikke skal bruke en evighet på siste steg.

Takk for det.

DA-en jeg har begynner å dra på åra, og den roterende er bare sååå mye deiligere å bruke. Får oppgradere DA-en, tror jeg. Blir bortskjemt av vibrasjonene, lydnivået og vekten på den roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice!! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For øvrig: glimrende jobb og resultat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobb dette Geir, som jeg sa når du spurte meg om råd til denne jobben så hadde du lite å bekymre deg for :) Er man forsiktig går det greit på følsom lakk. Det er vel alltid gøy å få så krevende biler inn til behandling. Holder selv på med en ny sjelden Bmw 740i med V8 på over 300hk. Blir en liten SS på denne men siden eieren bruker denne til daglig blir det ik den råeste SS til å begynne. En liten hastejobb, men nå har du jo masa voldsomt så jeg får vel slenge meg med på "trenden". Jeg bruker 145mm pader og lurer på hva du syntes om 75mm pads kontra 145mm??

Har du testet ut Hard Body btw? Jeg skal nemlig legge dette på den bmw selv om jeg har gjort det på flere biler før :) Og hvor skal du bestille henn nå? Jeg har en bestilling inne hos Elite på 89kg som er klar for bestilling serru :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra jobb dette Geir, som jeg sa når du spurte meg om råd til denne jobben så hadde du lite å bekymre deg for :) Er man forsiktig går det greit på følsom lakk. Det er vel alltid gøy å få så krevende biler inn til behandling. Holder selv på med en ny sjelden Bmw 740i med V8 på over 300hk. Blir en liten SS på denne men siden eieren bruker denne til daglig blir det ik den råeste SS til å begynne. En liten hastejobb, men nå har du jo masa voldsomt så jeg får vel slenge meg med på "trenden". Jeg bruker 145mm pader og lurer på hva du syntes om 75mm pads kontra 145mm??

Har du testet ut Hard Body btw? Jeg skal nemlig legge dette på den bmw selv om jeg har gjort det på flere biler før :) Og hvor skal du bestille henn nå? Jeg har en bestilling inne hos Elite på 89kg som er klar for bestilling serru :P

Du kan ikke drive og ta så mange biler uten å lage noen SS-er, vet du ;)

Hadde Hard Body på begge bilene våre i vinterperioden. Veldig fin å jobbe med, og jeg kan ikke tro annet enn at den var ribebestandig, slik produsenten mener den er, ettersom at lakken på begge biler var veldig fin nå i vår. Biler får jo kjørt seg litt ekstra når det er vinter. Grus og all mulig drit flyr jo overalt.

Beading og sheeting avtok derimot litt kjappere enn jeg likte, men det er vanskelig å si om det var pga mengden dritt som lå på lakken eller om det var produktet. Jeg velger å tro på at mengden drit fra snø, slaps, salt osv holdt akkurat beading og sheeting unna. Har fortsatt trua på produktet.

75mm er jo veldig kjekt på trange steder. Merket at 145-ene ble altfor store på veldig mange flater på akkurat denne bilen, spesielt rundt lykter foran og speilhus, samt foran frontrute.

Handler nok her i Norge. Skal ikke ha voldsomme mengder :)

Nice!! :D

For øvrig: glimrende jobb og resultat!

Takk, begge to :D

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt løft dette.

Kan være kronglete å få til disse. Jeg hadde ikke tatt på meg en på en helg.. cred for det..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt løft dette.

Kan være kronglete å få til disse. Jeg hadde ikke tatt på meg en på en helg.. cred for det..

Takk for det!

Jeg kikket på trådene dine før jeg startet for å få forberede meg litt. Måtte jo brukt flere dager for å få det opp mot nivået du havnet på til slutt, men nå er det jo sånn at vi her inne ofte er i overkant pirkete, noe jeg skjønte når eier var strålende fornøyd, mens jeg var mest opptatt av noen detaljer rundt omkring jeg ikke fikk perfekt i mitt hode. Kunne bl.a. tenkt meg å demontere speilet på høyre side, siden dette var så nære vinduet at jeg ikke kom til mellom rute og speilhus skikkelig.

Nå har jeg endelig fått føle litt på SS-lakk, og vet mer om hva jeg takker ja til neste gang.

Endret av Geir
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg kikket på trådene dine før jeg startet for å få forberede meg litt. Måtte jo brukt flere dager for å få det opp mot nivået du havnet på til slutt, men nå er det jo sånn at vi her inne ofte er i overkant pirkete, noe jeg skjønte når eier var strålende fornøyd, mens jeg var mest opptatt av noen detaljer rundt omkring jeg ikke fikk perfekt i mitt hode. Kunne bl.a. tenkt meg å demontere speilet på høyre side, siden dette var så nære vinduet at jeg ikke kom til mellom rute og speilhus skikkelig.

Nå har jeg endelig fått føle litt på SS-lakk, og vet mer om hva jeg takker ja til neste gang.

Speilet skulle du demontert ;)

Det tar ikke lenger tid en å maskere det...

Det er en settskrue inn mot vinduet med umbrako. du skrur noen runder på denne også vipper du av hele speilet med armen og alt.. en genial løsning for montering av speil....

Du kan se skruen i speilet her også mekanismen innvendig... (greit å ha med seg om en kommer borti det en gang til :))

_MG_3934.jpg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på en fantastisk lekker bil.

Absolutt verdt grønn knapp :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice work. Ble et bra løft dette her. Og en nydelig bil. Får mer og mer lyst på en slik en. Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra utført jobb dette her på ei helg :) God plass har du å jobbe på også ser eg :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin S&S :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig jobb på en fantastisk lekker bil.

Absolutt verdt grønn knapp :)

Nice work. Ble et bra løft dette her. Og en nydelig bil. Får mer og mer lyst på en slik en. Cred.

Kjempe bra utført jobb dette her på ei helg :) God plass har du å jobbe på også ser eg :)

Cred!

Veldig fin S&S :)

Takk skal dere ha! Blir bare motivert av å lage flere SS-er nå, jeg :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en gammel klassiker dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig informativ Write up og godt detailerarbeid. En glede å lese slike S&S'er! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive